Lange manen kletstopic!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:51

Oeh leuk!
Ik heb er 3 met redelijke manen. Een ervan heeft zomereczeem maar dit jaar (dankzij vorig jaar) lijkt er eindelijk flink wat te groeien. De ander heeft gewoon hele dikke manen.

Dante heeft vooral een flinke haardos.
Afbeelding
Ik zal vandaag even een foto van alle 3 maken als ik de manen heb uitgepluisd en zo.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:44

Ik merk dat als ik de manen van mijn shet vlecht ze een beetje stroef worden is dit een slecht teken of is dit normaal?

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 18:14

Cactusknuf schreef:
Ik merk dat als ik de manen van mijn shet vlecht ze een beetje stroef worden is dit een slecht teken of is dit normaal?

Dit is normaal! Met wassen en conditioner worden ze weer mooi zacht

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:24

Afbeelding
Afbeelding
Ik laat ze ook mooi groeien om de paar weken doe ik er nieuwe vlechten in en knip soms de punten wat bij

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:49

Hier ook lange manen. Ik doe er geregeld eens wat cowboy magic in en met rijden vlecht ik ze. Voor de rest zijn ze altijd los en punt ik ze regelmatig weer wat bij.

Afbeelding
Afbeelding

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:51

xAnthea schreef:
[ [url=m/xDFSV4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oe7rTh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk topic! Hier mijn tinkerdame! Geen idee hoe lang ze zijn, maar ze komen iig tot haar knie :)
Heeft steeds vlechten in (hengstenvlecht) en die zit er 3-4 weken in met elastieken. Op 2 jaar is het goed gegroeid! Hier een foto van toen ik ze net had (2 jaar terug dus).
[ [url=m/sHtpBU.png]Afbeelding[/url] ]


Wat een mooierd ! <3 <3
Zou ik graag een keer voor de lens willen *\o/*

De Tinker van Melissa is ook erg gaaf ! Ben fan van koudbloedjes vooral met mooie dikke manen haha!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:30

mirriejj schreef:
Hier ook lange manen. Ik doe er geregeld eens wat cowboy magic in en met rijden vlecht ik ze. Voor de rest zijn ze altijd los en punt ik ze regelmatig weer wat bij.

[ [url=m/0Hptx2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XsFXht.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jimmyyyyy <3 <3 <3

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:19

Wat een leuk topic! Ik meld me ook graag met mijn Haflinger.
Sup is een ruin van nu 8 jaar oud en hij had heel erg lange manen totdat hij op een gegeven moment veel van zijn manen verloor door te eiwitrijk gras in combinatie met een vliegendeken met hals :(
Ik heb vervolgens zijn manen op handbreedte afgeknipt en ze zijn nooit meer zo lang geworden als ik hoopte.

Ik vind het ook wel lastig om ze goed bij te houden en heb een hele hoop vragen.
Hoe vaak wassen jullie bijvoorbeeld de manen?
En als je de manen gewassen hebt doe je ze dan nat in de vlechten of wacht je ermee tot de manen droog zijn?
Ik denk dat ik best wel bang ben dat alles weer afbreekt...


Dus ik hoor graag jullie tips :o

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 12:27

Karin92 schreef:
Wat een leuk topic! Ik meld me ook graag met mijn Haflinger.
Sup is een ruin van nu 8 jaar oud en hij had heel erg lange manen totdat hij op een gegeven moment veel van zijn manen verloor door te eiwitrijk gras in combinatie met een vliegendeken met hals :(
Ik heb vervolgens zijn manen op handbreedte afgeknipt en ze zijn nooit meer zo lang geworden als ik hoopte.

Ik vind het ook wel lastig om ze goed bij te houden en heb een hele hoop vragen.
Hoe vaak wassen jullie bijvoorbeeld de manen?
En als je de manen gewassen hebt doe je ze dan nat in de vlechten of wacht je ermee tot de manen droog zijn?
Ik denk dat ik best wel bang ben dat alles weer afbreekt...


Dus ik hoor graag jullie tips :o


Ik was eigenlijk elke keer als ik opnieuw vlecht of het moet -30 zijn. En voor ik vlecht wacht ik tot het haar droog is!

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:36

Hier worden de manen alleen met mooi weer gewassen. We hebben wel warm water maar geen solarium. Gezien de hoeveelheid manen is na t wassen mn halve paard nat en dat vind ik niets in de winter.
En voor mezelf ook niet lekker.
Ik zit dan ook in die categorie die zelf natter is als t paard.

Hier gaan ze vochtig weer in de vlechten. Drogen gaat een paar uur duren.

Heb je t probleem met eiwitrijkgras en deken opgelost? Anders blijf je met dit probleem zitten lijkt me

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:04

Hier zijn wij helaas niet gezegend met hele lange manen. Groeit gewoon niet :+
Soms is het iets langer (vooral na antiklit), soms laat het los en dan is het weer iets korter. Maar over het algemeen is het deze lengte. Het voelt kroezig aan en is heel dik. Waardoor ik het wel moet vlechten met warm weer. Manen was ik nooit, en ik borstel het met mijn vingers als ik er antiklit in doe.

Afbeelding

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:00

furyke schreef:
Hier worden de manen alleen met mooi weer gewassen. We hebben wel warm water maar geen solarium. Gezien de hoeveelheid manen is na t wassen mn halve paard nat en dat vind ik niets in de winter.
En voor mezelf ook niet lekker.
Ik zit dan ook in die categorie die zelf natter is als t paard.

Hier gaan ze vochtig weer in de vlechten. Drogen gaat een paar uur duren.

Heb je t probleem met eiwitrijkgras en deken opgelost? Anders blijf je met dit probleem zitten lijkt me


Het gras en de deken zijn idd al heel lang opgelost, dat was toen hij 3 was en hij is inmiddels acht. We staan op een andere stal alleen zn manen zijn nooit weer echt lekker lang geworden zoals ze toen waren.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:52

Ik ga hier meevolgen/ kletsen.
Mijn haflinger had hele lange manen:
Afbeelding

Toen afgelopen augustus kort gedaan:
Afbeelding

Inmiddels weer zo:

Afbeelding

Korter gemaakt omdat ze altijd onder deken staat, ze staat dus continu in de vlechten. Ik dacht, handiger en stoerder als het kort is. Ze heeft eczeem en zo kost het gewoon minder werk.

Helaas met de deken gaat het als het los is toch schuren, dus dan toch weer in de vlecht. Dan kan het net zo goed lang zijn dus nu weer laten groeien :)) Alhoewel het wel stoer stond dat korte. Denk dat ik het nu misschien ook wel op handigere lengte houd, net onder hals ofzo, moet ik nog even kijken. Groeit in ieder geval goed en ik lees lekker mee hier :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 08:50

Heb een bestelling gedaan op biomane, in april heb ik het :):) drie staartzakken en een borstel

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:02

Mijn verzorgpaard die heeft manen van gemiddelde lengte, maar ze zijn erg dun en kwetsbaar (daarom kam ik ze ook altijd uit met mijn handen). Ik heb er nu vlechtjes in gemaakt die ik dan elke week weer opnieuw maak, doe ik hier goed aan?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:44

ik meld me ook aan met mijn shet heb geen idee wat haar precieze lengte is

afgelopen zomer
Afbeelding

13 oktober
Afbeelding

en toen er sneeuw lag
Afbeelding

ik kam het iedere week uit en was het allen in de zomer, omdat we geen mogelijkheid hebben tot warm water.
zal kijken of ik ook een foto heb als t vast zit

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:19

Wow echt geweldig.
Bij mijn paarden lijkt het wel niet zo hard te groeien.
Mijn draver daar heb ik nog nooit de manen van geknipt en de 5 jarige quarter zijn ze ook nog nooit van geknipt. Ik ga proberen om foto's te maken vandaag.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:42

Afbeelding

Ik meld mij graag met mijn tinkervriendje! :D Zijn manen groeien gestaag door :)

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:23

Afbeelding

Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:08

Heb twee weken terug stukje afgeknipt bij mijn fries. Het was dood, er mistten plukken en het was geen mooi geheel. Toen een geheel van gemaakt. Spuit er nu 1x in de week manenspray op zodat het iig schoon en verzorgd blijft. Vlechten schuurt ze er helaas af.. Ben erg benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet!

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:17

Mooie lange manen komen er hier voorbij <3

Gister zijn manen opgemeten die zitten nu op de 80 cm en zijn voorpluk op de 60 cm :D
Afbeelding

Isaboy
Berichten: 541
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:19

Pepperrr schreef:
Heb twee weken terug stukje afgeknipt bij mijn fries. Het was dood, er mistten plukken en het was geen mooi geheel. Toen een geheel van gemaakt. Spuit er nu 1x in de week manenspray op zodat het iig schoon en verzorgd blijft. Vlechten schuurt ze er helaas af.. Ben erg benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet!


Schuurt de ook hengstenvlechten bovenop gevochten af ? Wel meerdere vanwege het strekken met de hals ?

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:38

Leuk topic! Bij deze mijn friese dame, toen ik haar begon te lease had ze een heel deel van haar manen eraf geschuurd. Nu is het gelukkig al een heel stuk beter, zit momenteel in 3 hengsten vlechten. Om de 2 a 3 weken maak ik ze los, antiklit erin - uitkamen - tea tree druppels op de manenkam inmasseren en opnieuw vlechten :)

Afbeelding
Zo zagen ze er 4 jaar geleden uit
Afbeelding
Afgelopen zomer, zo zijn ze nu mog na het bijpunten :)
Afbeelding
Op dit moment in de vlechten

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:59

hier een foto van happy met vlechten

Afbeelding
Afbeelding

heb ze ook opgemeten ze zijn nu 50 cm

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:19

He wat leuk! Ik heb ook een merrie met lange manen, gelukkig niet al te dik dus het nog goed handzaam. Al zitten ze wel altijd en een vlecht, anders eet ze ze op of krijg ik het in mn gezicht tijdens het rijden :+

Ik merkte dat tijdens het rijden de teugels tegen de vlecht schuurde en dat daardoor de manen op een bepaalde hoogte erg pluizig waren en af braken. Sinds ik touwteugels heb ik daar geen last meer van :)
Afbeelding