Nageeflijk rijden

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xSas
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-01-19

Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 18:41

Hoii! Ik heb sinds 2 weken een d pony gekregen! (Mijn eerste eigen pony) En ik zag de vorige eigenares heel makkelijk en mooi met hem nageeflijk rijden maar mij lukt het gewoon niet. Ik heb veel stelling vragen en kneepjes geprobeerd. Zelf moet ik zeggen dat ik nog nooit eerder echt nageeflijk heb gereden. Dat leerde ik echter ook niet op de manege waar ik reed. Ik wil het dus wel graag leren.

Heeft iemand tips voor technisch (!) beginnende ruiters ??

Alvast bedankt!


mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:43

Het beste is als je les gaat krijgen.
Dan kan de lesgeefster jullie als combinatie zien en zeggen hoe je moet rijden.
Het is lastig om dat zo maar hier neer te zetten, niemand ziet jullie rijden en waar je op moet letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:44

Lekker mee aan de gang gaan met een instructeur. Zoiets kun je beter niet van het internet leren, er komt veel gevoel bij kijken en het is sowieso resultaat van correct rijden en niet kneepjes geven :) Sowieso verstandig les te nemen als je voor het eerst een eigen pony hebt (en sowieso verstandig, ook al rijd je Grand Prix)

Cinnepin

Berichten: 8902
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:56

Dat het met kneepjes niet lukt is niet raar, dat is niet nageeflijk, dat is in een krul zagen.

Het nageven krijg je als je een paard netjes in balans en ontspannen op de juiste manier rijd. Hier heb je les voor nodig. Maar stop met kneepjes en die onzin. Dit is uiterst onprettig voor je paard, en als je paard dan al afbuigt ( vals ) doet ie dat om de druk te ontwijken en spant hij de verkeerde spieren aan

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 18:57

Zoiets kost tijd, dat komt niet na twee weken en het zou ook niet nu je doel moeten zijn. Focus op de achterhand activeren en zelf onafhankelijk zitten en alleen contact houden aan de voorkant en dan komt het na een tijd vanzelf. Maar zou eerst lekker focussen op elkaar leren kennen en een band opbouwen :)

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Pikeur

Berichten: 6302
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:00

Als je te veel met de teugels doet zul je juist extra weerstand krijgen en dan gaat je pony met zijn hoofd omhoog lopen, misschien gaat het daar fout. Probeer juist met een zachte stille hand te rijden

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:13

Je moet ten eerste les nemen. Dat helpt goed. Jullie zijn natuurlijk nog niet echt een combinatie, want je hebt haar nog maar 2 weken. Voor de rest moet je de teugels rustig houden en zoals ik het altijd tegen mijn nichtje zeg: druk geven in de mond, niet trekken. Of ook wel teugels kort houden. Veel figuren rijden en actief rijden. Succes! Veel plezier met je pony!

Mere, voor altijd in mijn hart

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:15

Geef je pony ook even de tijd om aan jouw hulpen te wennen. Ik weet niet hoe oud hij/zij is maar misschien heeft de vorige eigenaar wel 3 jaar op haar gereden. Jullie moeten nog een team worden, dat moet je niet vergeten. Probeer eens een prive les ergens. Misschien kan de instructrice wel helpen met het zoeken naar de juiste hulp. Of vraag of de oude eigenaar je een keertje wil helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:35

Blijf alsjeblieft van zijn hoofd af. Dus geen kneepjes, niet aan de teugels zitten. Er lopen zoveel paarden rond met halsartrose doordat ze in een bepaalde houding getrokken zijn, dat ideaal plaatje dat je in de dressuur ziet is de reden dat mensen hun paard in de krul trekken met rug en bekken klachten tot gevolg. Een nagevelijk paard is een ontspannen paard, dat lekker door zijn lijf loopt. Dus blijf van zijn hoofd af want als je aan zijn hoofd zit kan hij zich nooit ontspannen. Neem gewoon goed les, dan kan je er naartoe werken. Het paard moet recht zijn in zijn lijf om zich te kunnen ontspannen en dat rechtrichten heb je begeleiding bij nodig. Als je de theorie daar achter nog niet kent ben je er gewoon nog niet aan toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:44

Safjelove schreef:
Je moet ten eerste les nemen. Dat helpt goed. Jullie zijn natuurlijk nog niet echt een combinatie, want je hebt haar nog maar 2 weken. Voor de rest moet je de teugels rustig houden en zoals ik het altijd tegen mijn nichtje zeg: druk geven in de mond, niet trekken. Of ook wel teugels kort houden. Veel figuren rijden en actief rijden. Succes! Veel plezier met je pony!


Is dit een advies dat je aan een meisje geeft dat geen idee heeft van de theorie er achter en gewoon een leuke dressuurkrul wil die iedereen heeft? Als je zo iemand verteld dat ze haar teugels kort moet houden om pony lief aan de teugel te rijden, zal ze haar teugels statisch en zonder gevoel gewoon heel kort maken. Waarschijnlijk is het resultaat dat het paard omdat hij druk voelt zn hoofd buigt, en dan denkt ze dat ze hem aan de teugel heeft terwijl ze het paard stuk rijdt

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:45

Als ik je bericht zo lees TS, dan zeg je al zelf dat je nooit hebt geleerd hoe je het goed moest doen en vragen. En zoals je in bovenstaande reacties al kan lezen, blijf dan liever van zijn mond af, je hebt veel meer kans dat je het gaat verpesten als je het niet goed aanleert. Neem les, liefst prive zodat je met een instructeur kan focussen op samen een combinatie worden met je pony, de pony leren kennen en samen eerst ontspannen en in balans rijden, dan komt het nageeflijk lopen vanzelf wel. Succes!

xSas
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-01-19

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-19 18:11

Bedankt allemaal! We zijn nu druk opzoek naar een goede instructeur, aankomende zaterdag komt er een coach, kijken of dat wat is :) JanneJ2001, de oude eigenares heeft er 5,5 jaar op gereden, hij is nu 12 dus ongeveer sinds hij 6-7 was dus wat je zegt kan kloppen!
Elvirawortel, het gaat er voor mij vooral om dat omdat ik hem verkeerd rijd, hij blessures krijgt. Ik wil niet dat hij last krijgt van zijn voorbenen of rug of wat dan ook omdat ik hem niet in de juiste houding krijg :\
Nogmaals bedankt iedereen, ik ga er mee aan de slag!

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:34

Hoi, ik heb ook wel last van dit probleem. Ik heb ook les genomen maar ik heb mijn pony al sims mei 2018 en het lukt mij ook nog niet. Ik denk dat het veel oefening en ervaring kost.

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3

SasX
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-02-19

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:22

Zelf zeg ik altijd: nageeflijk rijden is een van de moeilijkste oefeningen van de dressuur. Als je het op de goede manier aan wil leren moet je vooral niet in zijn mond lopen trekken, maar een goede instructrice zoeken die bij je past.
Succes!

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:13

Nageeflijkheid is een vorm van ontspanning en vertrouwen van je pony waardoor hij als hij ook vrij netjes in balans loopt mooi zijn hals laat zakken en zacht maakt zodat die er wat gebogen uit ziet.
Geef je pony elke keer goed de tijd om rustig op te warmen als je gaat rijden, voltes rijden en van hand veranderen bijvoorbeeld helpen dan goed om de spieren warm en los te maken.

Dan ga je zelf goed voelen dat jij ontspannen en in balans op je pony zit, zit je mooi ontspannen rechtop? Kan je beide zitbeentjes in je billen op het zadel voelen? Heb je op je linker beugel net zoveel gewicht van je been steunen als op je rechter beugel? En is je ademhaling in je buik, en niet hoog in je borst?
Deze vragen blijf je tijdens het rijden jezelf regelmatig stellen, als jij niet goed in balans op je pony zit, dan kan hij niet nageven.

En pas dan komt de verbinding tussen jouw hand en je pony zijn mond.
Neem de teugels aan, alsof je een vogeltje vast wil houden, maar niet plat wil knijpen en volg dan in de beweging heel zacht de mond van je pony.
Het is de bedoeling dat je armen en schouders heel zacht en losjes blijven, zodat je pony nooit een rukje krijgt als hij een beweging maakt, maar jouw armen mooi meeveren, zo krijgt hij vertrouwen dat jij hem geen pijn doet in zijn mond en daardoor durft hij te ontspannen. (want zelf span je ook je buikspieren aan als je daar een stomp verwacht en een pony spant zijn mond als hij daar een ruk, of kneepje!! verwacht)
Als dit goed lukt in alle gangen zal je pony zeker nageeflijk gaan lopen en is het tijd voor een volgende stap, belangrijk is om regelmatig les te hebben zodat iemand je ook op het juiste moment duidelijk kan maken waarom je iets wel of niet moet doen, zoals bijvoorbeeld een passend voorwaarts tempo onderhouden. (want bij teveel focus op de voorkant gaan er snel allerlei andere dingen mis ;) )
En ook training zonder dat je er op zit is heel goed voor een paard of pony, zoals longeren of andere manieren van grondwerk, maar ook dat is iets wat je echt moet leren met wat hulp.
Succes en heel veel plezier met je eerste eigen pony!!! *\o/*

Sometimes you win en sometimes you learn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers