Jong paard vervelende gewoonte afleren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:48

Gewoon rustig opbouwen. Heb al tig-jonge paarden beleerd / gehad en rustig opbouwen maar wel consequent zijn is het geheim voor een paard wat rustig aan de lijn staat / overal gewoon rustig stil staat.

Daarbij kun je ze ook leren te staan. Dus ipv dat je afstraft dat ze schrapen beloon je ze voor netjes staan. Oefen dat ook gewoon met wandelen, etc. Halt is halt. Vierkant halt. Overal en altijd. Eerst 10 seconden, dan 20, dan 30 etc. Als je dat consequent toepast staan ze gewoon stil.

Dus het is geen gewoonte afleren, maar stilstaan leren :)

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:32

Hilary schreef:
Negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht. Dus als je paard hiermee begint, ga jij door met waar je mee bezig was (bijvoorbeeld de linkerschouder borstelen), maar besteed je geen extra aandacht aan het schrapen. Als je paard stopt met schrapen, stop je direct en loop je even weg.



Oke, dankje. Als dat werkt is dat wel de fijnste/vriendelijkste optie natuurlijk. Dit ga ik zeker proberen

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:34

Nies_ schreef:
Klinkt niet alsof je capabel bent om een jong paard op te voeden en te trainen.


Klinkt niet alsof ik wat aan deze opmerking heb.

Ik krijg gewoon hulp van mensen op stal maar ik dacht ik kan ook gewoon even op bokt kijken wat mensen daarna vinden. Dus je opmerking is erg onodig vind je niet? Dankje.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:34

cobiie schreef:
Vaak helpt het als je “oefent” met langer vaststaan nadat hij “gewerkt” heeft, dan hebben ze wat minder stalmoed en extra energie over.

Ik weet niet hoeveel de pony nu dagelijks buitenstaat, meer naar buiten kan hem ook wat rustiger maken.



Oke, zal dit ook gaan proberen dankje

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:36

Gini schreef:
Hoe is de situatie?
Paardje is pas op een nieuwe plek, alles is nieuw, als die dan alleen op de poetsplaats staat terwijl alle andere paarden buiten staan uit het zicht, dan moet je echt al een doodmakke hebben wil die vanaf dag 1 rustig stilstaan.
Zorg dus eerst voor ideale omstandigheden en oefen vanuit die situatie naar minder ideale omstandigheden. Geef het paard ook tijd om te wennen. Staat die 5 minuten braaf stil, stop dan en laat het paard dan weer in de wei/stal zijn eigen ding doen. Je moet niet per sé die poetsroutine van een halfuur uitvoeren. Trainen is stoppen op het juiste moment.


Hij staat de hele dag buiten en we poetsen ze aan het hek van de padocks dus hij staat heel dichtbij zijn vriendjes. Ik probeer het inderdaad zo kort mogelijk te doen en afwisselen met hoe lang ik erover doe

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:37

Vleddertje1 schreef:
Ik ga ook mee met optie negeren...negatieve aandacht ( tik, ruk touw enz) legt juist de nadruk op zijn gedrag...probeer de poetssessies langzaam uit te breiden qua tijd en stop op het moment dat hij braaf stil staat...hij is niet gewend om zijn aandacht lang vast te houden en moet dit gewoon nog leren...mocht hij je raken dan zou ik dat zeker wel corrigeren...dat is echt wel iets wat hij moet weten/ leren



Ja dankje, die oplossingen van mij voelde ook niet helemaal correct daarom dacht ik ik vraag het maar.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:38

Elvirawortel schreef:
Waarschijnlijk staat hij tijdens het poetsen vast, en laat vaststaan nou iets verschrikkelijks zijn voor een vluchtdier. Ik hou er zelf ook niet van om mijn paard vast te zetten als ik haar vast zet begint ze ook te schrapen, en schrapen is een duidelijk teken van spanning, sorry als dit niet de tip is waarnaar je op zoek bent, maar ik zet mijn paarden gewoon niet meer vast vinden ze veel fijner



Ik kan alleen niet anders dan vastzetten... Vanwege de mogelijkheden op stal. Maar ik snap je hoor

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:43

Zwartvosje schreef:
Lang stilstaan is erg moeilijk voor een jong paard. Zeker als hij de omgeving van de poetsplaats of het poetsen zelf nog wat spannend vindt.

Waar je mee kunt beginnen is het poetsen kort houden. Je wilt hem belonen voor netjes stilstaan voordat hij het idee krijgt om met zijn been te schrapen. Voorkomen is beter dan genezen, zeg maar.

Voorbeeld opzetje:

1. Zet je paard op de poetsplaats, en wacht even. Net hoe lang hij het volhoud zonder te schrapen of stampen.

2. Als dat 10 seconden is, dan wacht je 8 of 9 seconden en ga je daarna een klein rondje lopen om hem vervolgens opnieuw op de poetsplaats te zetten. Je probeert hem in ieder geval steeds net voor te zijn.

3. Dan kijk je of je steeds een beetje kan uitbouwen in hoe lang hij staat tot hij gaat schrapen. Dus je begon met 9 seconden succesvol stil staan, dan probeer je daarna 10 seconden, dan 12, dan 15, etc. Je gaat de grens steeds opzoeken om deze een stukje te kunnen verleggen.

4. Mocht je net te laat zijn en hij schraapt een keer, dan zet je hem een pasje achterwaarts om hem uit het gedrag te halen/te laten stoppen met schrapen en tel je weer even opnieuw tot een punt waar het makkelijk goed ging. Bijvoorbeeld: 2 minuten stil staan lukt uiteindelijk, je probeert daarna 2,5 minuut maar hij schraapt toch een keer voor je die 2,5 minuut gehaald hebt, bijvoorbeeld na 1,5 minuut al. Dan zet je hem even achterwaarts en wacht je nog eens die 1,5 minuut voor je hem daarvoor beloont met een rondje stappen. Daarna probeer je die grens vanaf 1,5 minuut weer te gaan verleggen.

Denk er wel om dat je de sessies kort houdt. Ga niet gelijk anderhalf uur telkens een minuutje meer van hem vragen, probeer je sessies ongeveer 3 tot 5x de lengte van wat hij in 1x aan kan te houden. Te veel herhalen kunnen ze uiteindelijk 'negatief' van worden en dan kun je het gedrag juist gaan verergeren, omdat hij er juist ongeduldig van wordt om telkens opnieuw te moeten wachten. Stel dat hij 1 minuut stil kan staan, dan probeer je dus maximaal 3 of 4x die grens te verleggen voor je iets anders gaat doen. Je kan dit wel gerust meermaals per dag oefenen, als je even een half uurtje rust geeft of iets anders tussendoor doet, kan hij daarna prima nog een keertje een trainingssessie aan.

Je zult zien, dat je uiteindelijk steeds grotere sprongen kan gaan maken, want het kwartje zal gaan vallen: Hij zal leren dat als hij maar gewoon netjes wacht, hij vanzelf weer lekker mag bewegen. Als je dat principe maar in zo klein als nodige stapjes aan hem uit gaat leggen.

Waarom een rondje stappen als beloning:

Het rondje van de poetsplaats af om te stappen is zijn beloning voor het geduldig zijn.
Stilstaan vindt hij niet leuk of erg moeilijk. Hij wilt liever bewegen om zijn spanning te kunnen laten afvloeien, of om een idee van controle over de situatie te kunnen hebben, of om uit de situatie te kunnen komen. Omdat hij vaststaat en feitelijk niet weg kan lopen, gaat hij op een andere manier proberen te bewegen: hij wordt onrustig en gaat schrapen, stampen of draaien, of noem het maar.

Jij wilt dat hij netjes kan blijven stilstaan en je wilt hem leren dat hij niet voor altijd daar moet blijven staan, maar vanzelf wel weer een keer weg mag. Je gaat hem belonen voor het gewenste gedrag (netjes stilstaan zolang hij dat aankan voor hij negatief gedrag toont), door hem te geven wat hij graag wilt: beweging of weg uit de situatie. Je laat hem daarom even een rondje stappen. Dat proces zal hij waarschijnlijk heel snel gaan snappen.

Als je hier zelf niet uitkomt, of vragen hebt, stuur dan even een PB'tje. Ik kijk graag of ik verder kan helpen.

Bron: ik studeer paardengedrag/volg een opleiding tot instructeur paardengedrag :)



Ik denk dat dit wel de beste tip is dan haha! Dankje!

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:44

meisje2000 schreef:
Het paard wat ik he. Gehad deed dit ook. Ook nog een jong paard. Met poetsen opzadelen afzadelen afsluiten. Alles duurde hem te lang. Van aales geprobeerd om bet te laten ophouden maar biets hielp. Op een gegeven moment een rubber mat onder zijn voor benen gelegd en binnen een maand schraapte hij niet meer. Het was bij hem ongeduld en bet geluid dat het schrapen maakte. Het geluid weg gehaald en het was weg. In de trailer deed hij dit niet waarschijnlijk omdat dat een rubberen vloer in zat



Ow oke hij staat wel buiten tijdens het poetsen dus het geluid zal niet het probleem zinn

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:46

Lottekuhh_x schreef:
Je hebt hem pas net en hij is nog jong dus waarschijnlijk nog niet al te veel gewend. Ik snap dat je het vervelend vindt, maar ik denk dat je het eerst ook wat tijd moet geven. Het beestje is net verhuisd dus moet sowieso nog wennen aan zijn nieuwe omgeving en ook aan jou, want jij zal alles waarschijnlijk toch net wat anders doen dan zijn vorige eigenaar. Zoals je zei poets je al langer en schrapen doen ze meestal uit ongeduld. Mijn merrie deed dit eerst ook toen we haar als 4-jarige kochten wanneer ze op de poetsplaats stond. Ze had hier een enorme hekel aan. We hebben het meestal gewoon genegeerd en gingen gewoon verder waar we mee bezig waren en dit ging na een tijd vanzelf over. Niet na een weekje, maar wel na een aantal weken. Mijn pony deed het als 3-jarige ook, puur omdat ze ook erg ongeduldig was met poetsen. Ik strafte haar eerst ook af, maar dat hielp toch niks, dus liet het maar voor wat het was. Dit is later ook vanzelf over gegaan naar mate ze ouder werd. Natuurlijk moet je niet alles laten voor wat het is, als hij bijvoorbeeld zou bijten of trappen is het natuurlijk een heel ander verhaal. Tis vooral uitproberen wat voor jouw paard werkt.


Oke dus gewoon puur negeren werkt wel, dat zou mooi zijn

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 10:47

VanHuisUit schreef:
Gewoon rustig opbouwen. Heb al tig-jonge paarden beleerd / gehad en rustig opbouwen maar wel consequent zijn is het geheim voor een paard wat rustig aan de lijn staat / overal gewoon rustig stil staat.

Daarbij kun je ze ook leren te staan. Dus ipv dat je afstraft dat ze schrapen beloon je ze voor netjes staan. Oefen dat ook gewoon met wandelen, etc. Halt is halt. Vierkant halt. Overal en altijd. Eerst 10 seconden, dan 20, dan 30 etc. Als je dat consequent toepast staan ze gewoon stil.

Dus het is geen gewoonte afleren, maar stilstaan leren :)



Thanx!