zonder zadel rijden?!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

zonder zadel rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:14

hello Bokkers.
Omdat ik toch heel erg benieuwd ben wat de meningen hierover zijn, open ik maar een topic over zonder zadel rijden.

Ik vraag me af in hoe verre het slecht is, en wat er dan precies slecht aan is.
ik heb ergens gelezen dat het ook van het gewicht van de ruiter en het soort paard afhangt hoe schadelijk het is?
Ik rij zelf op een fjord, ik ben 1,60m en weeg 55 kg.

ik wil ergens in februari (dan ben ik jarig dus heb ik weer geld :') )een barebackpad kopen, maar tot die tijd maar zonder zadel dus (met zadel kan natuurlijk ook, maar ik vind zonder zadel rijden zo leuk :) ( maar het moet natuurlijk niet schadelijk zijn voor haar (de pony), of dat het haar pijn doet, anders wacht ik nog wel even!! )
Of is een (dik) dekje met een dekensingel een betere optie? of maakt dat niet zo veel uit (qua schadelijkheid ofzo?)

ik heb al best wat opgezocht, maar ik kom er toch niet helemaal uit |o
Ik ben heel benieuwd.


x sarien

XeniaW
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-01-19

Re: zonder zadel rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:50

Ik denk dat het prima kan, zolang je niet te zwaar bent (wat jij echt niet bent) is het goed te doen voor het paard. Misschien is het wel beter om af te wisselen met grondwerk en toch wel met zadel rijden maar af en toe zonder zadel lijkt mij geen probleem.

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:19

volgens mij kan je prima zonder zadel rijden! Zolang je niet al te vaak zonder zadel rijdt is er niks aan de hand. Ook ben jij echt niet te zwaar! ;)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:38

Ongeacht gewicht, voor de verdeling van druk van je zitbeenknobbels kan je beter een goede barebackpad aanschaffen met inlages. Ter bescherming en voor comfort van je paard!

Als je dat niet wilt, liever een dik dekje of zelfs 2!

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Re: zonder zadel rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 12:46

Er word zeker ook veel met zadel gereden.
Ja ik ben al aan het kijken naar een bbp, jammer genoeg zijn die dingen al gauw honderd euro!

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: zonder zadel rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:18

op Agradi staan een paar die onder de honderd euro zijn!

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Re: zonder zadel rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:40

Het kan prima, maar je mot het wel afwisselen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:48

vikawiek schreef:
op Agradi staan een paar die onder de honderd euro zijn!

En dat zijn juist die BBPs die de (singel)druk niet goed verdelen. Net als de BBP die steigbeugels kunnen hebben en goedkoop zijn. De (singel en of steigbeugel)druk zit maar op 1 punt en dus nog steeds niet goed genoeg verdeeld.
Althans meestal is goedkoop duurkoop.
Stalgenoot heeft ook een goedkopere van 70 euro en daar waar ze zit is het al snel veel dunner geworden.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: zonder zadel rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 01:02

Uitstappen zonder zadel lijkt mij niet zo'n probleem, maar wel gelijk zonder zadel rijden. Je paard moet nog los gereden worden. Lichtrijden is niet heel makkelijk zonder zadel. Het is eigenlijk net zoiets als gelijk doorzitten ipv lichtrijden tijdens het losrijden met zadel.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:59

Ik zou niet te vaak zonder zadel rijden, ook niet met een goedkope bareback pad zonder inlages. Idd zoals eerder genoemd werken je zitbeenknobbels hard in op de spieren van je paard, en zonder goede barebackpad of zadel wordt die druk niet goed verdeeld. :o

Dit is wat ik er van weet, verder zal er vast nog wel meer achter zitten :)