Shetlander bijt erg veel

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 22:26

Hoi,

Mijn Shetlander merrie (18 jaar) bijt steeds als je ze aan haar halster vast wilt pakken en met haar wilt wandelen. Ze deed eerder niet zo maar aangezien het weer hebben we niet veel zitten wandelen. Ik ben al een aantal keer gebeten en getrapt en wilt dit afleren. Heeft iemand tips? :)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:59

Eens goed op dr plek zetten. Zover ze geen pijn heeft heeft ze GEEN reden om dit te doen. Ik zeg niet dat je haar nu moet gaan afrandselen, maar een lichte corrigerende tik is wel zo netjes.

Paardties
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-12-18

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:23

Dit kan misschien komen omdat je geen goeie leider bent, probeer eens bij haar in de box opening of in de wij te gaan staan. Kijk niet haar kant op maar wel goed opletten of ze naar jou toekomt i. P. V. Jij naar haar. Laat haar eerst maar gewoon snuffelen( maar pad op dat ze niet bijt!) pak haar rustig vast aan haar halster. Als je haar een x vast hebt aan een halstertouw moet ze keurig netjes meelopen, als ze poging doet om te bijten geef je maar een tikje op dr neus. Dan laat je zien dat je de leider bent en het beste wil voor allebei net zolang todat ze beseft dat wanneer ze poging tot doet, een tik krijgt. Reken er maar op dat ze er snel mee stopt

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:46

Tandarts misschien ook even laten komen?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:05

Meteen een flinke schop verkopen ondersteund met een harde brul als 'EUUUH!!! PAS DRR OP!".

Bijten en trappen of daar zelfs toe dreigen, is gewoon uit den boze.

Ik snap dan ook echt niet wat de tandarts er mee te maken zou moeten hebben :+ pony zet echt niet haar tanden in TS omdat ze last van d'r gebit heeft.

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 21:38

Ninarosierx schreef:
Hoi,

Mijn Shetlander merrie (18 jaar) bijt steeds als je ze aan haar halster vast wilt pakken en met haar wilt wandelen. Ze deed eerder niet zo maar aangezien het weer hebben we niet veel zitten wandelen. Ik ben al een aantal keer gebeten en getrapt en wilt dit afleren. Heeft iemand tips? :)


Ik heb een filmpje hoe ze doet maar hoe kan ik die in dit bericht plaatsen? Sorry, ik moet alles nog een beetje uit zien te zoeken :9

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 22:24

[quote="Ninarosierx"][quote="Ninarosierx"]
Hoi,

Mijn Shetlander merrie (18 jaar) bijt steeds als je ze aan haar halster vast wilt pakken en met haar wilt wandelen. Ze deed eerder niet zo maar aangezien het weer hebben we niet veel zitten wandelen. Ik ben al een aantal keer gebeten en getrapt en wilt dit afleren. Heeft iemand tips? :)
[/quote


https://youtu.be/T0-3ILZ7MFU Dit is het filmpje over hoe ze nu precies doet :)

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 22:26

Paardties schreef:
Dit kan misschien komen omdat je geen goeie leider bent, probeer eens bij haar in de box opening of in de wij te gaan staan. Kijk niet haar kant op maar wel goed opletten of ze naar jou toekomt i. P. V. Jij naar haar. Laat haar eerst maar gewoon snuffelen( maar pad op dat ze niet bijt!) pak haar rustig vast aan haar halster. Als je haar een x vast hebt aan een halstertouw moet ze keurig netjes meelopen, als ze poging doet om te bijten geef je maar een tikje op dr neus. Dan laat je zien dat je de leider bent en het beste wil voor allebei net zolang todat ze beseft dat wanneer ze poging tot doet, een tik krijgt. Reken er maar op dat ze er snel mee stopt


Oke bedankt dit is een filmpje hoe ze nu doet https://youtu.be/T0-3ILZ7MFU :):)

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:29

In ieder geval deze pony nooit meer iets uit de hand voeren want ik denk dat het gedrag hoeruit vandaan komt. Verder is het een kwestie van hard worden tegen haar. Het is echt brutaal gedrag wat je niet mag accepteren. Consequent zijn en elke keer afstraffen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:38

Oef, die kreeg van mij toch een flinke knal.. ts, grenzen stellen. Dit is echt not done :n

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:06

Ik zou er echt even iemand bijhalen doe ervaring heeft met dit soort gedrag.
Dit ziet er mij uit als een pony die ook wel in de aanval durft te gaan bij een stevige correctie.

En die heeft ze overduidelijk wel nodig.
Heeft de dierenarts er wel al naar gekeken? Ik zou wel proberen uitsluiten of er niks lichamelijks is.

Sterkte met haar.

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 23:10

Olikea schreef:
Ik zou er echt even iemand bijhalen doe ervaring heeft met dit soort gedrag.
Dit ziet er mij uit als een pony die ook wel in de aanval durft te gaan bij een stevige correctie.

En die heeft ze overduidelijk wel nodig.
Heeft de dierenarts er wel al naar gekeken? Ik zou wel proberen uitsluiten of er niks lichamelijks is.

Sterkte met haar.


Oke bedankt voor je reactie. De ene keer loopt ze super braaf mee en ze heeft dit niet vaker zo erg gehad heb zelfs een keer op der kunnen rijden zonder enige moeite

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:43

Ik ben ook zo'n pony, zodra die dat doet, tik op zijn neus, en achteruit zetten. Ik werk met een bepaalde bubbel. Het idee is dat er om jou heen een soort nepbubbel zit. In die bubbel mag je pony niet komen. Zodra ze dat wel doet en ook nog bijt, tik op de neus en haar terug zetten. Komt ze alleen in een bubbel, maar bijt ze niet, alleen terug zetten. Zo leert ze dat ze niet zomaar haar neus in iemand moet steken, je hebt namelijk mensen die dat absoluut doodeng vinden, en voor jezelf natuurlijk ook.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:46

Tik geven. Hij mag gewoon niet bijten. Wat strenger voor hem zijn.
Heb je iemand die je evt kan helpen?

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:50

Ik sta echt versteld van de adviezen die hier gegeven worden. Laten we alsjeblieft geen agressie met agressie gaan bestrijden!
TS jouw pony heeft een reden om zich zo te gedragen, wat de reden is kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien. Maar bedenk dat jouw pony zich ook absoluut niet fijn voelt als hij zich zo agressief op stelt.
Voor tips mag je me altijd een pb sturen.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:55

NanGee schreef:
Ik sta echt versteld van de adviezen die hier gegeven worden. Laten we alsjeblieft geen agressie met agressie gaan bestrijden!
TS jouw pony heeft een reden om zich zo te gedragen, wat de reden is kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien. Maar bedenk dat jouw pony zich ook absoluut niet fijn voelt als hij zich zo agressief op stelt.
Voor tips mag je me altijd een pb sturen.

Hij ziet haar gewoon niet als leider. Dat is sowieso al duidelijk.

Je hoeft hem niet kapot te slaan. Maar een pony hoeft het niet te flikken om mij te trappen of te bijten. Is hij nou helemaal gek geworden. Direct afstraffen. Ik kon vroeger bij mijn shet 100x lief doen maar dan kon je veel beter een keer een tik geven en dan is het gewoon klaar.

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:09

amado7 schreef:
NanGee schreef:
Ik sta echt versteld van de adviezen die hier gegeven worden. Laten we alsjeblieft geen agressie met agressie gaan bestrijden!
TS jouw pony heeft een reden om zich zo te gedragen, wat de reden is kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien. Maar bedenk dat jouw pony zich ook absoluut niet fijn voelt als hij zich zo agressief op stelt.
Voor tips mag je me altijd een pb sturen.

Hij ziet haar gewoon niet als leider. Dat is sowieso al duidelijk.

Je hoeft hem niet kapot te slaan. Maar een pony hoeft het niet te flikken om mij te trappen of te bijten. Is hij nou helemaal gek geworden. Direct afstraffen. Ik kon vroeger bij mijn shet 100x lief doen maar dan kon je veel beter een keer een tik geven en dan is het gewoon klaar.


En dan heb je de pony geleerd dat het zich niet mag uiten, niet duidelijk mag maken wat hij niet prettig vind. De pony zal misschien onder de indruk zijn van jouw agressie en daarom het gedrag niet meer laten zien, maar dan weet je nog steeds niet waarom de pony zich zo gedragen heeft en daarmee de oorzaak van het gedrag niet opgelost.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:11

Als de oorzaak is dat hij jou niet als leider ziet wel.

En hij mag dit zeker uiten alleen niet door iemand te trappen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:16

TS, ik heb je OP twee keer gelezen en het ontbreekt aan informatie hoe lang je deze shetlander al verzorgt (of hebt). Je geeft namelijk aan dat ze niet eerder zo deed. Heb je of verzorg je haar al een paar jaar of nog maar net? Als het nog maar net is, dan zou het heel goed kunnen zijn dat je nog niet heel overtuigend bent. Met name shetlanders hebben een leider nodig (dat is iets anders dan een 'baas': die gebruikt namelijk alleen maar geweld). Je komt in het filmpje wel onzeker over, dus waarschijnlijk heb je daar je antwoord al. Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Heb je of verzorg je haar al langer, dan zou het kunnen zijn dat er iets met haar aan de hand is. Het valt mij in het filmpje namelijk op dat ze vooral reageert als je in de buurt van haar oren/nek komt. Laat iemand met verstand van zaken eens met je meekijken. Ik kan mij wel vinden in het antwoord van NanGee: ga geen agressie met agressie bestrijden. Kijk eerst waar het echte probleem zit voordat je handelt. Misschien heb je eerdere signalen van de shetlander gemist of ben je onbewust lichaamstaal aan het gebruiken die averechts werkt. Ik hoop dat je iemand vindt die je kan helpen, want het moet voor jullie allebei wel leuk blijven. :j

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 22:18

De discussie over leiderschap/ dominantie ga ik niet aan.
TS er zijn echt andere (zachtaardige) manieren om het gedrag van jouw pony om te buigen. Mocht je daar meer over willen weten dan staat mijn inbox open.
Veel succes met jouw mooie pony :-)

Ninarosierx
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 22:41

Shenavallie schreef:
TS, ik heb je OP twee keer gelezen en het ontbreekt aan informatie hoe lang je deze shetlander al verzorgt (of hebt). Je geeft namelijk aan dat ze niet eerder zo deed. Heb je of verzorg je haar al een paar jaar of nog maar net? Als het nog maar net is, dan zou het heel goed kunnen zijn dat je nog niet heel overtuigend bent. Met name shetlanders hebben een leider nodig (dat is iets anders dan een 'baas': die gebruikt namelijk alleen maar geweld). Je komt in het filmpje wel onzeker over, dus waarschijnlijk heb je daar je antwoord al. Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Heb je of verzorg je haar al langer, dan zou het kunnen zijn dat er iets met haar aan de hand is. Het valt mij in het filmpje namelijk op dat ze vooral reageert als je in de buurt van haar oren/nek komt. Laat iemand met verstand van zaken eens met je meekijken. Ik kan mij wel vinden in het antwoord van NanGee: ga geen agressie met agressie bestrijden. Kijk eerst waar het echte probleem zit voordat je handelt. Misschien heb je eerdere signalen van de shetlander gemist of ben je onbewust lichaamstaal aan het gebruiken die averechts werkt. Ik hoop dat je iemand vindt die je kan helpen, want het moet voor jullie allebei wel leuk blijven. :j


Ik heb haar al sinds mijn geboorte (nu 12 jaar) ze was van mijn opa en die wonen onder ons<3 mijn zus helpt al mee, ze doet minder agressief tegen mijn zus het gaat Elma dag al stukke beter! *D

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:32

Ik was vergeten te zeggen dat wij 2 manieren hebben gebruikt, en ik denk dat de andere manier beter is, want daarbij gebruik je geen geweld. Wat je oefent is gewoon haar hoofd naar de grond laten doen, ik hoop dat ik het goed uitleg. Zij moet eigenlijk met haar neus naar de grond gaan, maar daar staat ook wat tegenover. Mijn pony Karel vindt het lastig met poetsen dus zodra hij zijn hoofd naar beneden doet, blijf ik van hem af voor 10 seconden. Je kunt gewoon als ze haar snuit naar de grond doet een snoepje op de grond leggen, op die manier leer je het aan.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:43

Jeetje, moet niet gekker worden... pony bijt/dreigt/slaat, en dan moettie zn kop naar beneden doen en krijgt zelfs een snoepje... |o

Je spreekt over "geweld".

1 x een flinke knal of schop uitdelen met daarbij een luide brul, is toch echt geen "geweld".
Tenzij je het beest vervolgens compleet in mekaar gaat trimmen.

Wat een softies.... dan snap ik die pony's wel ja...

Wat denk je dat ze in kuddeverband met elkaar doen dan?
Zal de leidmerrie dan ook rustig vragen "lief lief dier wil je dat alsjeblieft niet doen?".

Die geeft gewoon een flinke knal hoor. ..

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:50

JoyCiej007 schreef:
Jeetje, moet niet gekker worden... pony bijt/dreigt/slaat, en dan moettie zn kop naar beneden doen en krijgt zelfs een snoepje... |o

Je spreekt over "geweld".

1 x een flinke knal of schop uitdelen met daarbij een luide brul, is toch echt geen "geweld".
Tenzij je het beest vervolgens compleet in mekaar gaat trimmen.

Wat een softies.... dan snap ik die pony's wel ja...

Wat denk je dat ze in kuddeverband met elkaar doen dan?
Zal de leidmerrie dan ook rustig vragen "lief lief dier wil je dat alsjeblieft niet doen?".

Die geeft gewoon een flinke knal hoor. ..

Echt precies dit.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Shetlander bijt erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:53

Een tik geven word ze alleen maar meer kopschuw door