Paardrijden?! is dat een sport?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 10:10

Hey ik rijd paard en heb een vraagje :):) Mensen vragen jouw sport maar dan zegje: paardrijden. Wat als ze dan zeggen: huh paardrijden dat is toch geen sport? Je hoeft namelijk helemaal niks te doen je zit alleen maar op het paard en het paard doet al het werk? Wat moet je dan zeggen vraag ik me altijd af?
Groetjes Eline
Laatst bijgewerkt door xelinexx op 30-11-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.


Janine_B
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-10-17

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:12

Gewoon een keer meenemen en dan laten uitmesten, balen hooi en stro verslepen, paard uit de andere kant van de wei halen en dan nog laten rijden :D

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 10:14

Janine_B schreef:
Gewoon een keer meenemen en dan laten uitmesten, balen hooi en stro verslepen, paard uit de andere kant van de wei halen en dan nog laten rijden :D

hahaha die is goed die ga ik ook gebruiken! :D :):)

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:15

Ik zou 'OK' zeggen en glimlachen. Waarschijnlijk gevolgd door een 'awkward silence'. Mensen zeggen dit vaak juist om te stangen en een reactie bij je uit te lokken, als je dan niet hapt en het gesprek vervalt in stilte, dan worden ze ongemakkelijk. Een goede les voor die mensen om niet op alles hun zegje te moeten doen. :D

Janine_B
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:19

Bij mij is het zelfs mijn eigen familie die het zegt en dan is het inderdaad om te stangen, maar er zijn ook gewoon mensen die er niet mee in aanraking komen en het geen sport vinden, ik heb dan altijd zoiets als je het nog nooit gedaan hebt dan heb je ook geen idee waar je het over hebt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:26

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:33

Gewoon in mee gaan, ‘joh je hebt gelijk’ en dan idd voor de awkward sikence gaan :D

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:35

Akward silences zijn inderdaad altijd goed :D

Ik vind het afhankelijk van het niveau waarop je het uitvoert. Zoals met veel sporten.
Fiets ik naar de supermarkt, dat noem ik niet sporten. 20km mountainbiken wel.
Voetballen met mijn neefje, ook geen sport...
Buitenritje maken? Ook geen sport. Zware dressuur training, dan wel degelijk :j

Ik houd tegenwoordig veel activiteiten bij met een hartslagmeter en met een buitenritje van 45 min verbrand ik ongeveer evenveel calorieën als dat ik 45 minuten wandel.

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 10:35

troi schreef:
Gewoon in mee gaan, ‘joh je hebt gelijk’ en dan idd voor de awkward sikence gaan :D

oke dankjewel! :D

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:36

Hahaha ik moet gewoon lachen om die ´OK awkward silence´ :')

JM :#

Gee
Berichten: 166
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:52

Ja dat is een sport. Topsport. Antwoord maar dat het proberen te controleren van 600-800 kg spiermassa topsport is als je zelf maar 60 kg (of hoeveel dan ook) weegt. Moeten ze zelf even uitproberen, want om (goed) te kunnen rijden moet jij als ruiter eerst je eigen lichaam 100% onder controlle weten te krijgen voordat je überhaupt kunt proberen die 600-800 kg onder je te controleren. (Schijnt een uitspraat geweest te zijn van de beroemde duitse olympische dressuurruiter dr Reiner Klimke)

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:10

Suuszels schreef:
Buitenritje maken? Ook geen sport. Zware dressuur training, dan wel degelijk :j


Waarom buitenrijden nou weer niet? Dat kan je ook in verschillende gradties doen ;)

Black is the colour of my true love's hair

Mars

Berichten: 33222
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:17

Laat zulke mensen een kwartiertje draven/lichtrijden in de juiste houding. Vraag ze de volgende dag hoe hun lichaam aanvoelt :D

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:19

Suuszels schreef:
Akward silences zijn inderdaad altijd goed :D

Ik vind het afhankelijk van het niveau waarop je het uitvoert. Zoals met veel sporten.
Fiets ik naar de supermarkt, dat noem ik niet sporten. 20km mountainbiken wel.
Voetballen met mijn neefje, ook geen sport...
Buitenritje maken? Ook geen sport. Zware dressuur training, dan wel degelijk :j

Ik houd tegenwoordig veel activiteiten bij met een hartslagmeter en met een buitenritje van 45 min verbrand ik ongeveer evenveel calorieën als dat ik 45 minuten wandel.


Sorry, maar dat vind ik echt kul.

Je beoefend een sport, of dat nou paardrijden/mountainbiken/hardlopen/voetbal is.
Ik snap je redenatie niet echt.
Sporten = in beweging zijn, en of je daarbij nou 200 kcal verbrand, of 1000 kcal, dat maakt niet uit.

Om terug te komen op de TS, ik zou inderdaad ook gewoon " oke " zeggen en dan niks meer zeggen :j

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 13:27

sunshine schreef:
Suuszels schreef:
Akward silences zijn inderdaad altijd goed :D

Ik vind het afhankelijk van het niveau waarop je het uitvoert. Zoals met veel sporten.
Fiets ik naar de supermarkt, dat noem ik niet sporten. 20km mountainbiken wel.
Voetballen met mijn neefje, ook geen sport...
Buitenritje maken? Ook geen sport. Zware dressuur training, dan wel degelijk :j

Ik houd tegenwoordig veel activiteiten bij met een hartslagmeter en met een buitenritje van 45 min verbrand ik ongeveer evenveel calorieën als dat ik 45 minuten wandel.


Sorry, maar dat vind ik echt kul.

Je beoefend een sport, of dat nou paardrijden/mountainbiken/hardlopen/voetbal is.
Ik snap je redenatie niet echt.
Sporten = in beweging zijn, en of je daarbij nou 200 kcal verbrand, of 1000 kcal, dat maakt niet uit.

Om terug te komen op de TS, ik zou inderdaad ook gewoon " oke " zeggen en dan niks meer zeggen :j

thx

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:31

Ik zou onder andere zeggen, als jij naar de sportschool gaat til je misschien 50 kg gewicht (weet niet wat een normaal gewicht is :D ) maar als je met paarden werkt, moet je een paard van 500 kilo aan trekken of in bedwang houden. *\o/* :P

Ik heb het ook aan een 'niet' paardenmeisje gevraagd, en die antwoordde dit {:} :(:)
Natuurlijk is paardrijden een sport. Wanneer je op het paard zit en aan het rijden bent ben je wel degelijk aan het sporten. Je zit namelijk niet stil op een paard, maar moet veel met je benen doen en ook met je armen. bijv. bij draf moet je op en neer elke keer. /3 *D

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:31

Zeggen: Een bonk spieren van 500 kilo met een eigen willetje in bedwang houden, dat is echt topsport hoor. Veel mensen kunnen niet eens een hond onder controle houden.

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 14:45

Misty444 schreef:
Ik zou onder andere zeggen, als jij naar de sportschool gaat til je misschien 50 kg gewicht (weet niet wat een normaal gewicht is :D ) maar als je met paarden werkt, moet je een paard van 500 kilo aan trekken of in bedwang houden. *\o/* :P

Ik heb het ook aan een 'niet' paardenmeisje gevraagd, en die antwoordde dit {:} :(:)
Natuurlijk is paardrijden een sport. Wanneer je op het paard zit en aan het rijden bent ben je wel degelijk aan het sporten. Je zit namelijk niet stil op een paard, maar moet veel met je benen doen en ook met je armen. bijv. bij draf moet je op en neer elke keer. /3 *D

dat dacht ik dus ook maar veel mensen geloven niet dat het zwaar is maar dat is het wel. :))

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 14:45

Jacquel schreef:
Zeggen: Een bonk spieren van 500 kilo met een eigen willetje in bedwang houden, dat is echt topsport hoor. Veel mensen kunnen niet eens een hond onder controle houden.

Thx die is goed :j :D

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 14:47

Mars schreef:
Laat zulke mensen een kwartiertje draven/lichtrijden in de juiste houding. Vraag ze de volgende dag hoe hun lichaam aanvoelt :D

haha :))

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:57

Het is onmogelijk om aan iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten uit te leggen hoe ongelooflijk ingewikkeld paardrijden is. De balans en beheersing over je eigen lichaam om van daaruit beheersing te krijgen over de balans van het dier waar je op zit.

Er tegenin gaan heeft dus weinig nut. Dus ik ga daar dan maar in mee.

Ik zeg dan “klopt, het is een kunst”. De Engelsen zeggen niet voor niets:
“The Art of Riding is keeping a Horse between you and the Ground”.

En daar voeg ik soms nog aan toe: ik word de kunst maar niet machtig! ;)

De term "zitten" is trouwens ook verwarrend en eigenlijk onjuist. De houding op het paard is significant anders dan wanneer je bijvoorbeeld op een stoel zit. En de bewegingen die je lijf en heupen maken als je op een paard "zit" lijken meer op lopen dan op zitten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 10:31

Roodvos schreef:
Het is onmogelijk om aan iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten uit te leggen hoe ongelooflijk ingewikkeld paardrijden is. De balans en beheersing over je eigen lichaam om van daaruit beheersing te krijgen over de balans van het dier waar je op zit.

Er tegenin gaan heeft dus weinig nut. Dus ik ga daar dan maar in mee.

Ik zeg dan “klopt, het is een kunst”. De Engelsen zeggen niet voor niets:
“The Art of Riding is keeping a Horse between you and the Ground”.

En daar voeg ik soms nog aan toe: ik word de kunst maar niet machtig! ;)

De term "zitten" is trouwens ook verwarrend en eigenlijk onjuist. De houding op het paard is significant anders dan wanneer je bijvoorbeeld op een stoel zit. En de bewegingen die je lijf en heupen maken als je op een paard "zit" lijken meer op lopen dan op zitten.

Dankje!

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:37

Ik vind paardrijden ook niet volledig een sport. Het heeft voor mij heel veel overeenkomsten met dans/ballet (wat ik ook graag doe). Het is voor mij in de eerste plaats een kunstvorm, net als dans. Betekent niet dat je er geen calorien mee verbrandt, maar ik vind het altijd jammer als het rijden gereduceerd wordt tot 'sport'. Het is zo veel meer dan dat.

Ashkerlon

Berichten: 2638
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:03

Ah, formule 1 is toch ook sport? Das ook maar wat zitten en aan een stuur draaien?
Of wat dacht je van schaken? Is ook sport?

Sarcastich hé, bovenstaande 2 voorbeeldjes zijn ook echt wel sport.

Ik zeg altijd doodleuk dat een wedstrijd van 60km geen sport hoeft te zijn. Ik ga om van het uitzicht te genieten :+

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:13

Ik rijd paard en vind het ook niet echt een sport, het is meer het paard dat sport en jij die het paard daarbij helpt.

So what if im crazy? The best people are.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers