Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxCaitlinxx
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-10-18

Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 20:00

Hoihoi! Ik had een vraagje. Hoeveel ervaring heb je nodig om een eigen pony te kunnen kopen? Ik weet dat er heel veel van dit soort vragen zijn, maar bij mij ligt het iets gecompliceerder.

Ik rijd 1 keer in de week bij een manege. Ik rijd nu ongv 1 jaar. Bij mijn manege rijdt je niet alleen maar je verzorgt de pony's een paarden ook.

Mijn lievelingspony is een ruim van 21(kruizing tussen arabier en nog een paar onbekende rassen) en mijn manege wil hem verkopen omdat hij spoedig de normale lessen niet meer kan bij benen vanwege zijn leeftijd. Ze zoeken voor hem een gezin die hem veel aandacht geeft en ongv een keer in de week op hem rijdt.

Nou zou ik hem natuurlijk heel graag willen overkopen, maar ja... Dat kan niet zomaar. Financieel lukt het allemaal wel, maar ik heb zo mijn twijfels over mijn ervaring.

Hij is een makkelijke pony, dat is iets wat zeker is (alleen kan hij soms in de stal een beetje sjagie zijn ;)). We kunnen samen goed met elkaar opschieten. Omdat hij oud is hoeft hij minder te rijden.

Als ik hem zou overkopen zou hij gewoon op mijn manege komen staan. Mijn instructrice zou mij kunnen helpen met dingetjes, net zoals mijn vriendinnen. Maar ik moet natuurlijk soms dingen helemaal alleen doen als zij er bijv niet zijn ofz.

Ik denk dat ik dit wel aankan, maar ik heb toch zo mijn twijfels..

Wat raden jullie aan? Overkopen of niet?

Laat het weten!

-Caitlin

Ps. Heel veel respect als je dit allemaal hebt gelezen haha


nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:02

Wat vinden je ouders hiervan? Hebben zij ervaring?

<3 Sneakers <3

Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:18

Als je ouders het indderdaad goed vinden. Waarom niet? Als je genoeg info opzoekt op internet, ( Qua hoeven, ziektes, tandarts, zadelpasser noem maar op. ) Denk ik niet dat het kwaad kan. Als je de basis normaal kent, zadelen, poetsen, wandelen, enz. En je krijgt daar nog hulp bij. Komt het wel goed. Houd wel rekening met zijn leeftijd natuurlijk. Een paard kost veel geld, veel, veel geld. :Y) . Dat is wel anders dan 40,- per maand. En nog kun je 1x per week rijden. Natuurlijk is het geweldig dat je dat dier een fijn leven bied. Als je het echt wilt, komt de ervaring van zelf wel O:)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

ikkedus
Berichten: 3228
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:28

Als het financieel kan is dit juist ideaal voor iemand als jij.
Alleen is 1 per week tijden niet echt verstandig. Rust roest namelijk. Er moet toch wel regelmatig iets mee gedaan worden, alleen veel minder intensief.
Als je 3 a 4 x rustig wat doet is het al een mooi pensioen.
De resterende dagen moet hij dan wel lekker buiten rond kunnen scharrelen en niet op stal staan.
Verder moet je incalculeren dat paarden ( en zeker oudere dieren) behoorlijke blessures kunnen krijgen en dat er dus wel iemand met verstand van zaken met je mee moet kijken.

[o]

troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:59

Het klinkt alsof het dier medisch niet goed is. Waarschijnlijk flink artrose heeft al, daar ga je flink dierenarts kosten aan krijgen en maar weinig rij-pret. Jij droomt vast ook van strandritten, ponykamp en lekker wedstrijden rijden. Dat kan deze pony niet meer. Ik zou op zoek naar een fitter paard waar je echt wat aan hebt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:22

Ik vind het erg lief en nobel van je, maar denk er echt goed over na!
De pony is ruim 21 jaar. Hij zou dus misschien ook al 25 kunnen zijn. Besef wel dat er, altijd sneller dan dat je hoopt, een moment komt waarop je afscheid moet nemen.

Het kan natuurlijk ook erg goed dat hij nog 10 jaar mee gaat. Wellicht betekend dat ook dat je in die 10 jaar jezelf geen ander rijpaard kan veroorloven. Zou dat dan een probleem zijn? Want het kan erg goed zijn dat je de laatste jaren helemaal niet meer op hem kan rijden.

Oude pony's en paarden gaan in verhouding vaak ook meer kosten doordat ze vaak extra zorg nodig hebben (voeding, suplementen, intensievere tandartsbehandelingen, medicatie). Heb je een ruim dierenartspotje?

En misschien nog wel de belangrijkste vraag … wat vinden je ouders en staan deze achter ja? Als je er goed over na gedacht hebt en je ouders steunen je, dan vind ik het een mooi idee om dit te doen. Het is natuurlijk wel erg dankbaar om een oudere pony nog een heel mooi pensioen te bezorgen.

Kairos
Berichten: 2682
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:09

Als het financieel zou kunnen en het is je lieveling, dan zou het kunnen, maar houd ook zeker in je achterhoofd wat troi en Delphi zeggen! De meeste maneges weten de leeftijden van hun paarden ook niet altijd zeker, dus hij kan inderdaad wat ouder zijn dan ze zeggen. En hoe oud ben je? De middelbare school valt vaak nog wel te combineren, maar als je naar het hoger onderwijs gaat, wordt het al een stuk lastiger te combineren en dan heb je nog steeds een paard, dan kan je hem moeilijk 7 dagen per week op stal laten staan, omdat hij toch niet zoveel mocht doen en jij geen tijd hebt.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Hoeveel ervaring moet je hebben om een eigen pony te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 07:21

ik ga mee met wat hier boven gezegd wordt. maar ik vind dit wel een goed begin. je kent de pony, het is een makkelijke pony, dus ideaal om mee te beginnen. houd idd wel in je achterhoofd dat je dalijk gaat studeren en dat je goed moet gaan plannen om de pony ook zijn verdiende aandacht te geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers