Dagelijkse Verzorging

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenaaaa
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-09-18

Dagelijkse Verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 12:22

Hoi!
Ik weet zelf dat ik nog te weinig ervaring met paarden heb om zelf een pony te nemen, maar ik ben al wel allemaal dingen aan het bedenken voor een eigen pony. Nu heb ik wat vragen: Wat moet je dagelijks met een (recreatie)pony doen, wat is logisch kwa uren in de wei, wat is de hoeveelheid beweging? Als je een eigen pony hebt, kun je me vast wel vertellen wat er dagelijks bij een pony moet gebeuren. :)


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Dagelijkse Verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:32

Een paard moet dagelijks zoveel ruwvoer hebben dat hij nooit meer dan ongeveer 4 uur zonder eten staat (anders kunnen ze maagzweren ontwikkelen).
Het liefst wil je zoveel mogelijk uren buiten (24/7 is het meest natuurlijk voor een paard, maar voor mij persoonlijk is minimaal 8 uur vrije beweging een harde eis - en zelfs dat redden de meeste stallen niet).
Uiteraard is het belangrijk om dagelijks te checken op wondjes en de hoeven na te kijken.
Verder zal het je pony vaak niet uit maken hoeveel hij werkt of beweegt hoor. Een heel jong paard mag niet teveel lopen (tot 6 jaar zijn ze niet volledig uitgegroeid), een heel oud paard of een zwakker / ziek paard WIL misschien wel niet zoveel lopen. Een paard dat makkelijk dik wordt, heeft meer baat bij beweging dan een paard dat gauw mager wordt.
De meeste paarden vinden aandacht en gezelligheid wel leuk, dus even een kriebelbeurt of poetsbeurt waarderen ze vaak wel, maar dat 'werken' en 'trainen', dat is niet dagelijks nodig (sterker nog: een lichaam in training heeft hersteltijd nodig, dus élke dag trainen geeft zelfs over-training, tenzij je héle afwisselende dingen kunt doen).

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:35

Hoi! Goed dat je je zo goed wilt voorbereiden.

Ik doe om de dag trainen met mijn paard en dan zo'n 30 a 45 min ongeveer. Dit is zij gewend en heeft niet per se meer training nodig, ik rijd nu alleen recreatief en geen wedstrijden. Verder bezig met voeren elke dag, poetsen, knuffelen en beetje wandelen als ik niet train. Het is wel een beetje verschillend per pony en wat je wilt doen qua ambitie.

Verder staan mijn paarden 24/7 op de wei in de zomer en in de winter 24/7 buiten in een uitloop met schuilstal. Ik vind het erg belangrijk dat ze altijd naar buiten kunnen en kunnen bewegen :)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Brainless

Berichten: 29656
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:38

Welkom op Bokt.

Het verschilt helemaal hoe je je paardje hebt staan.
Sta je volpension dan hoef je naast beweging geven/borstelen enzo niks te doen.
Heb je ze (zoals ik thuis) dan moet je alle verzorging zelf doen.

inkopen van:
-voer (hooi/brok)
-bodembedekking (ik heb vlas).

werkzaamheden:
-weiland/paddock/rijbak onderhouden
-stal mesten
-water geven
-dierenarts en hoefsmid regelen.

In de winter heb ik veel meer werk dan in de zomer.
Dit omdat ze meer op stal staan en ik zelf met water moet gaan zeulen (alles is dan bevroren).

Misschien is het leuk voor jou om ergens in de buurt mee te kunnen lopen met iemand die paarden heeft.
Daar kun je veel van leren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:57

Het ligt er heel erg aan op wat voor stal je gaat staan, wat je met je paard wilt en wat je voor paard dan hebt.

Stal: ga je op een all inclusive stal staan, dan heb jij geen klusjes etc maar wordt alles voor je geregeld, je hoeft alleen te komen voor het rijden en knuffelen. Het uitmesten, voeren en buitenzetten wordt voor je gedaan. Hier staat wel tegenover dat je per maand meer betaalt dan een doe het zelf stal. Als je alles zelf moet doen, hou dan rekening met in de ochtend voeren (ruw voer en krachtvoer vzvt), buitenzetten/beweging, liefst door de middag voeren als hij binnen staat, en dan eind van de middag/avond ook weer voeren en beweging als dat nodig is (afhankelijk van hoeveel beweging je paard dan al heeft gehad en waar je voor traint). Dan ook uitmesten, eens in de week de hele stal, en afhankelijk of je een paard hebt dat zijn stal netjes houdt of niet tussendoor een paar keer.
Ik zit bijvoorbeeld op een all inclusive stal omdat ik ernaast werk en dus geen tijd heb om alle klusjes te doen, maar nu ze geblesseerd is ben ik er elke ochtend, elke avond, en elke dag uitmesten want anders maakt ze dr een zooitje van (ze moet twee maanden boxrust houden, dus mag niet naar buiten).

Wat jij wilt: train je voor wedstrijden, of rij je alleen recreatief? Dan kan je trainingsschema erg verschillen. Mijn merrie wordt elke dag gereden/longeren/grondwerk (als ze niet geblesseerd is zoals nu), met een dag in de week vrij, maar dan wel lekker in de paddock minimaal een uur waar ik dan bij blijf, dus niet 'vrij' voor mij. En met rijden zou ik rekening houden dat je dan een paar uur op stal bent, je wilt de tijd nemen om uitgebreid te poetsen/verzorgen, checken op wondjes/kwaaltjes, dan rijden, en daarna goed ontspannen en weer schoon naar bed. Ik reken ongeveer 3 uur in de avond als ik ga rijden, dan zit alles daarin inbegrepen.

Wat voor paard: Het kan nogal verschillen per paard, de een heeft veel aandacht nodig (zoals nu bij een geblesseerd paard, elke dag minimaal 2x per dag naartoe maar weinig beweging, vooral aandacht geven), of je staat op een weiland met een opa paard dat eigenlijk niet zoveel extra's nodig heeft. Kijk dus goed naar ras, karakter, leeftijd en achtergrond.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:01

Brainless schreef:
Welkom op Bokt.

Misschien is het leuk voor jou om ergens in de buurt mee te kunnen lopen met iemand die paarden heeft.
Daar kun je veel van leren.


Wat Brainless hierboven zegt, vraag iemand om je mee te nemen in het dagelijkse wel en wee van een paard hebben, daar zal je echt vanalles van leren en je komt er bovendien ook achter dat er veel meer bij komt kijken dan je zou denken :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers