Paard te vroeg beleerd?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 18:35

Hallo allemaal ik heb dit weekend bij een paard gekeken om te kopen. Volgens de eigenaar was hij 3,5 en net 2 maanden onder het zadel (zoiets) dus ik dacht: 3,5 vind ik net kunnen om al beleerd te zijn. Nou ben ik dus gaan kijken en bleek hij (kwamen zij ook pas net achter) pas 3 te zijn maar nu ben ik bang dat dit niet goed is voor zijn rug en dergelijke? Hij kan alle gangen al en is super braaf buiten, het is een sterk ras en dergelijke maar ik wil toch even de meningen van mensen zien. Hij heeft eerst voor de kar gelopen voordat hij beleerd werd

Ik ga ook nog met een dierenarts of fysiotherapeut hierover bellen dus hun mening vind ik het belangrijkst maar ben toch wel benieuwd?

Ps. handiger om DA te bellen of fysio?

Don't call it a dream call it a plan


belle_boef

Berichten: 10712
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:39

Zal nu nog niet veel kwaad geschiet zijn mits hij nog lekker minstens een half jaar de wei op gaat om verder uit re groeien en daarna pas weer opgepakt wordt.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:39

Paard is dus zomer 2015 geboren?
Tja heel veel van zijn leeftijdsgenoten zijn op die leeftijd beleerd.
Als het niet een hele grote is die echt nog volop in de groei zit en ze hebben het rustig opgepakt... is het weinig anders dan het gros van de paarden die worden beleerd.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Shenavallie
Berichten: 11501
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:39

3 Jaar is wel erg jong. Zelf heb ik er altijd voorkeur aan gegeven om pas met 4 jaar te beginnen. Alleen een zadel op (zadelmak) is met drie jaar geen drama, maar beleerd op die leeftijd is in mijn ogen veel te jong.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:46

Veel paarden worden met 3 jaar beleerd. Je kan hem nog lekker de weide op doen en dan volgend jaar weer rustig oppakken...ik denk dat het dan wel meevalt

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 07:12

Oké dus kan geen kwaad als we m dan nu maar met rust laten? Maar hij is wel wal redelijk ver doorgereden want hij kan al iets nagevelijk lopen en hij heeft al draagbalken gedaan enzo dus heeft het nog wel zin om hem dan met rust te laten?

Don't call it a dream call it a plan

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:16

Tuurlijk! Ik geef hier de paarden af en toe een maand rust, zeker na zware inspanningen, zodat ze even kunnen bekomen en paard kunnen zijn!

Dancerstar van de Hoge Dijken

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:20

3 is nog harstikke jong. Je kan hem een jaar rust geven zodat hij verder kan groeien en lekker jong mag wezen. Dan langzaam weer oppakken met longeerwerk en daarna weer rustig rijden. Hij vergeet echt niet wat hij nu geleerd heeft hoor. Koppie moet ook volwassen worden!
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 17-09-18 07:22, in het totaal 2 keer bewerkt

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Isabel

Berichten: 2262
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:20

Hoe oud was hij toen hij beleerd werd voor de kar?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:31

Als ik het goed lees is het paard nu pas 3 jaar geworden en is al beleerd en ingereden onder het zadel en daarvoor al voor de kar? Dan is alles wel al heel vroeg gebeurt. Als je voor zo een paardje zou willen gaan zou ik een uitgebreidere keuring laten doen rug en hals op de foto en klinisch keuren. Ook zoals hierboven aangegeven dan nu rust geven aan dat lijf dat best al wel zwaar belast is voor de leeftijd mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 17-09-18 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:38

Ik zou inderdaad ook navragen hoe oud hij dan was toen hij voor de kar begon.
Ik vind het wel vroeg hoor.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:51

Dat hij nageeflijk kan lopen is alleen maar goed.
Dat wil juist zeggen dat hij op de juiste manier is beleerd en zijn rug goed heeft gebruikt.
Ook balkjes lopen geeft aan dat hij op een goede manier zijn spieren heeft mogen aanspannen.
Zet hem nu tot april stil en er is niets aan de hand.
Er zijn zelfs heel veel mensen die het zo doen.


Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard te vroeg beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:54

Het hoeft inderdaad geen probleem te zijn, het "kan" wel voortijdige slijtage gaan geven.

Wat ik zou doen is paard uitgebreid laten keuren, als hij daar goed doorheen komt en je koopt hem dan gewoon een jaartje lekker paard laten zijn nog op het land en daarna weer rustig oppakken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers