Snel ervaring

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Snel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 14:54

Heey guys!
Ik was dus van plan om een lease oaard te nemen. Alleen vind mijn moeder dat ik nog niet genoeg ervaring daarvoor heb. Weten jullie hoe je snel ervaring kan opdoen?

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Re: Snel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 14:54

Het liefst wil ik binnen een paar maand wel die ervaring die ik ervoor nodig heb, hebben.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Snel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:28

Ervaring komt met de jaren, niet met maanden, je bent 14 dus ik verwacht niet dat je al lang op een paardenrug zit. En manegerijden is naar mijn mening niet het opdoen van ervaring. Naast het rijden komt er zo enorm veel kijken bij de verzorging van een paard, zelfs mensen die al jaren in de paardenwereld zitten hebben niet alle kennis en daar je veel vraagt van een paard en een paard niet kan praten is het van belang om te weten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn binnen het houden van een paard.

De snelste manier om ervaring op te doen is naar mijn mening het hebben van een verzorgpaard. Dan heeft de eigenaar gewoon de zorg, heb jij tijd om te leren terwijl je het paard verzorgt en met een beetje geluk mag je ook rijden. Het hebben van een verzorgpaard is meestal ook goedkoper en soms zelfs gratis (staan dan wel vaak klusjes tegenover, maar daar leer je ook alleen maar van).

Ga er desondanks niet van uit dat die 'ervaring' binnen een paar maanden er is. Eerder zou ik nog zeggen: Zoek nu een verzorgpaard en verzorg deze minstens tot je 17e, dan ben je door je examens heen, ga je echt puberen en krijg je mogelijk andere interesses, en dan kan je pas echt zeggen of een leasepaard wat voor jou is en heb je ook 3 jaar kennis te pakken in de verzorging van een paard d.m.v. een verzorgpaard.

Succes!

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Snel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:48

Niet. Ervaring is dus een van die dingen die je niet t kunt kopen.
Ervaring kun je alleen opdoen door ve bezig te zijn met paarden en het rijlen en zeilen eromheen.
Ik kreeg mijn eerste twee verzorgpaarden tot ik 16 was. En als ik daar nu (10 jaar later) op terug kijk, dacht ik toen heel veel te weten maar achteraf wist ik zoveel niet en heb ik wel echt fouten gemaakt. Toen ik 21 was (en ging studeren) kreeg ik twee nieuwe bijrijdpaarden waarbij ik ook mn eerste paard zelf heb ingereden. Dit ging super en was een geweldige ervaring. Dit heb ik ook kunnen gebruiken tot ik op mijn 23e mn eigen veulen kocht (ook weer nieuw) en die heb ik afgelopen maart ingereden. Ik denk dat je nooit uitgeleerd bent en steeds weer nieuwe dingen tegenkomt.
Je zit ook in een leeftijd waarbij het paardenvirus kan blijven en omslaat in iets chronische. Of dat het wegvaagt en andere dingen interessant worden. En dat kun jij zelf niet eens met zekerheid zeggen totdat je dag in dag uit in de stromende regen,sneeuw, kou en hagel staat te zwoegen bij de verzorg/bijrijdpaard omdat je weet dat het dier op je wacht. Denk dat dat wel een goede indicatie geeft of het virjs blijft of niet. Veel mensen haken af met regen, kou, sneeuw. Alleen de echten blijven doorgaan.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:49

Ervaring op doen: Blijven lessen, vragen of je mag assisteren wanneer DA of smid komt (qua paard vasthouden en evt kalmeren), stagelopen op een stal. Je gaat in ieder geval niet binnen een maandje veel meer ervaring hebben.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Snel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:15

Ervaring krijg je alleen door iets te doen. Wat dat betreft is dan een leasepaard toch een mooi begin.Beter in elk geval dan al een eigen paard als je nog weinig ervaring hebt.Overigens,met een braaf ervaren paard kun je al snel verder. Ik herinner me op de manege waar ik vroeger stond,een jongetje die nog nooit had gereden en wel meteen een eigen pony kreeg. Iedereen vond dat belachelijk,maar de oude pony was zo braaf dat dat goed ging!

minouesmee

Berichten: 7424
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:20

Ik ben benieuwd of ts gaat reageren. Ze maakt steeds topics aan maar reageerd er nooit meer op. :=

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Snel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:56

Ik zie het inderdaad ja :p op het moment dat ze een 'nee' krijgt wordt er niet meer gereageerd.. But we shall see, hopelijk neemt ze onze raad ter harte, zal haar helpen!

juliaatje_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:15

inderdaad wat hier boven word gezegd ervaring krijg je met de jaren. vooral veel verschillende plekken en paarden zien daar leer je heel veel van

tbpteam
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:48

Ervaring krijg je van een leasepaard, krijg je hier hulp bij? Of is het echt een leasepaard van alles alleen doen kwa rijden enz? xx Madelief
Laatst bijgewerkt door Lous op 30-10-18 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:25

tbpteam schreef:
Ervaring krijg je van een leasepaard, krijg je hier hulp bij? Of is het echt een leasepaard van alles alleen doen kwa rijden enz? xx Madelief

Aan het begin doet erg veel kilometers maken op een manege het ook, maa rer komt een punt dat je idd het beste kan overstappen naar een leasepaard naar mijn mening :)