Vragen in verband met wedstrijd met een manege paard

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:44

Vragen in verband met wedstrijd met een manege paard.

Hoi hoi, volgende maand doe ik voor de 2de keer mee aan een wedstrijdje dressuur L1, de vorige keer deed ik mee met een schatje maar dat vond ik wel tof maar ook een beetje saai, nu wil ik meedoen met men favorietje (sinds kort want men echte lieveling is overleden en reed bijna altijd op hem) het paard is al 24 en iedereen zegt dat ze een echt stress beest is en weg rent,... maar wat raar is is dat ze vroeger een springpaard was en altijd meedeed met wedstrijd. En hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door Gebruiker9 op 18-08-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: Vragen in verband met wedstrijd met een manege paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:47

Gewoon goed voorbereiden. Dus proefje uit je hoofd leren ... goed bedenken op welke punten je paard even kan ontspannen of belonen.... als jij met veel vertrouwen rijdt is het voor het paard veel duidelijker en zal die makkelijker op jou letten ipv te stressen en weg te rennen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:47

Middeltjes geven? Wat had je willen geven dan?

Ik zou vragen of je een paar lessen op haar mag zodat je goed aan haar gewend bent.
En zijn het F proeven of echt knhs?
Een priveles misschien?

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:48

Middeltjes geven om wedstrijden te kunnen rijden is nóóit een goed idee! Of het nu een manegepaard is of niet :n Dan maar wat langer oefenen.

Verder zou ik het met je instructeur overleggen, ik denk dat die het beste in kan schatten of je op je favoriete manegepaard de wedstrijd kan rijden :D Maak je niet druk over wat je vriendinnen zeggen, waarschijnlijk valt dat reuze mee.

IG: @Equisophie.nl

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:50

Yom schreef:

Ik zou vragen of je een paar lessen op haar mag zodat je goed aan haar gewend bent.
Een priveles misschien?

Met middeltjes bedoelde ik Bach bloesem remedies en speciaal voer

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:52

Evelijn schreef:
Gewoon goed voorbereiden. Dus proefje uit je hoofd leren ... goed bedenken op welke punten je paard even kan ontspannen of belonen.... als jij met veel vertrouwen rijdt is het voor het paard veel duidelijker en zal die makkelijker op jou letten ipv te stressen en weg te rennen.

Ben wel erg rustig uit mezelf maar zal er opletten danku

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:53

Yom schreef:

Een priveles misschien?

Ik rij elke les op haar privé lessen doen ze niet

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:56

Al bedankt voor jullie antwoorden! Tis echt een schatje maar eigenlijk was men instructeur er eigenlijk niet echt voor dat ik met haar mocht rijden maar die vond zelf geen ander paard voor me dus mag er nu wss wel mee

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:58

Met middeltjes bedoelde ik echt niets verkeerd gewoon speciaal voer tegen stress of rustgevende kruiden omdat erop veel andere forums telkens dat als antwoord geven

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:02

Punt is dat Bach Bloesem of een aanpassing van het voer goed kan werken bij een eigen paard. Bij een manegepaard kan dat niet zo gemakkelijk. Dan heb je namelijk niet zoveel te vertellen over wat het paard krijgt.

Zit niets anders op dan je zelf goed voor te bereiden. Het paard is wat druk en jij geeft aan dat je zelf rustig bent, dat is al heel goed +:)+
Hou er rekening mee dat het paard misschien wat schrikkerig is als je het proefje rijdt, normaal is ze met de andere manegepaarden in de bak en nu in haar eentje :-)
En als het dan zo'n hittepetit is ga er dan niet van uit dat je gelijk gaat winnen. Het is een wat moeilijker paard, dus dan zou het voor jou juist een uitdaging moeten zijn om gewoon rustig een proefje te kunnen rijden :-)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:07

Ik zou het paard absoluut geen gekke dingen gaan voeren, zeker niet omdat hij simpelweg niet jouw paard is.

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:11

Tis zeker niet om te winnen dat ik mee doe de vorige keer had ik ook maar 56% en daar was ik al blij mee

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:13

Ik ga dat paard zeker niets geven twas gewoon omdat ik in een ander forum telkens dingen met voer en andere dingen las dat ik dit erbij zette

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:14

Ik ben dat zoiezo ook niet van plan

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:15

Gewoon tips voor in te rijden of bij het poetsen en waarom het komt dat ze zo gestrest is en vroegerniet

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:16

Heeft er iemand tips bij doorzitten op een hard paard?

Gebruiker9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:17

Apple schreef:
Punt is dat Bach Bloesem of een aanpassing van het voer goed kan werken bij een eigen paard. Bij een manegepaard kan dat niet zo gemakkelijk. Dan heb je namelijk niet zoveel te vertellen over wat het paard krijgt.

Zit niets anders op dan je zelf goed voor te bereiden. Het paard is wat druk en jij geeft aan dat je zelf rustig bent, dat is al heel goed +:)+
Hou er rekening mee dat het paard misschien wat schrikkerig is als je het proefje rijdt, normaal is ze met de andere manegepaarden in de bak en nu in haar eentje :-)
En als het dan zo'n hittepetit is ga er dan niet van uit dat je gelijk gaat winnen. Het is een wat moeilijker paard, dus dan zou het voor jou juist een uitdaging moeten zijn om gewoon rustig een proefje te kunnen rijden :-)
bedankt!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:19

Ik stel voor dat je sowieso probeert om al je berichtjes voortaan in 1 bericht te zetten want dit leest erg onhandig.
Vergeet niet dat een paard ook heel goed andermans stress kan oppikken, probeer zelf dus ook lekker relaxed naar de wedstrijd toe te werken. Neem de tijd voor al je voorbereidingen en ga niet lopen haasten. Probeer te genieten en maak er een leuk rondje van.
Ik zou je rijtechnische vragen aan je instructeur stellen, die kan je daar vast goed bij begeleiden. Succes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:18

Gebruiker9 schreef:
Heeft er iemand tips bij doorzitten op een hard paard?

..dat is een lastige vraag.

Betekent 'hard' dat het dier de rug vastzet/ wegdrukt...?

Mijn tip zou zijn om gewoon te blijven lichtrijden.
Desnoods voor de jury 3 pas doorzitten - gaat het hoofd verder omhoog (en de rug naar beneden) ga je weer lichtrijden.
(Ik weet niet precies wat het huidige wedstrijd reglement hier over zegt - er was een tijd dat je zelf mocht kiezen.)

Bij rijtechnische vragen staat een topic over tips mbt doorzitten bij een dier dat hoog opgooit. (Veel je eigen buikspieren actief laten zijn en verder ontspannen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:19

Mijn tip voor het rijden van een manege wedstrijd is een regelmatig tempo en ritme houden. :) Als je paard een beetje wakker is maar jij hem wel het proefje door in hetzelfde tempo kan laten lopen en regelmaat kan houden heb je pluspunten! Verder goed op de letter sturen en er voor zorgen dat je paard niet in tempo af neemt of juist versnelt bij het maken van voltes of gebroken lijnen. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:31

Stel jezelf een haalbaar doel. Met een merrie die moeite had met voltes galopperen was mijn doel in elk geval op de volte te blijven en verder netjes alle hoeken te rijden. Met het paard dat wat lui kon zijn, was mijn doel een fijn voorwaarts en aan het been zijnd paard.
Nu rijd ik onderlinge wedstrijden mee met mijn eigen paard en was in het begin zorgen dat ik bleef zitten en zelf rustig bleef mijn doel. Inmiddels is het uitgegroeid naar eraan blijven rijden en een proef rijden ipv in een soort paniek blind sturen wat de voorlezer roept.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie