Been geven tijdens draven

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

vender
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-11-17

Been geven tijdens draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 21:48

Hoi!

Ik ben een beginnende ruiter en heb best wel veel moeite om been te geven tijdens draven.

Wat ik doe is het volgende: zitten- *been geven* (ik 'leun' op mijn knieën als ik wil dat mijn paard sneller draaft) en dan staan. Klopt het zo een beetje?

En bij galop, mijn instructrice zei dat ik aan moet sporen met mijn linker been enzo, maar dat gaat nog heel moeilijk bij mij, want mijn benen gaan echt alle kanten op als ik een overgang wil maken van draf naar galop! Hoe kan ik het oplossen?

Misschien komt het met tijd, maar ik zou graag wat meer 'theorie' willen hebben.

P.S. Ik weet dat een zweepje kan helpen met been geven tijdens draf enzo, maar ik zou graag 'onafhankelijk' willen zijn.

Alvast bedankt!


blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Been geven tijdens draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:11

Been geven is het makkelijkst op het moment dat je zit inderdaad. Wat bedoel je met dat je op je knieën leunt als je wil dat je paard sneller gaat? Druk zetten met je knieën is niet de hulp om sneller te draven.

If nothing goes right, go left.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Been geven tijdens draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:47

Nee, met je knieen doe je in feite helemaal niets.

Je leunt/ staat met je gewicht op de bal van je voet in de beugels, je benen houd je zo losjes mogelijk en op die manier probeer je met lichtrijden je balans te vinden.

Ik denk dat je nog niet toe bent aan "been geven" dat je nog te weinig balans hebt, maar in theorie is het zo dat als je been geeft. Je in feite alleen je beenspieren even aanspant en direct weer ontspant. Als een paard wat minder fijn afgericht is, dan moet dat soms wat groffer helaas.

Maar waak ervoor om niet je hak op te gaan trekken met been geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:53

Je rijdt wel licht vanuit je knieën, dus je benen probeer je zo veel mogelijk stil te houden. Misschien bedoelt ze dat? Maar je knieën druk je niet aan.

Geen zorgen TS, het komt vanzelf wel als je wat langer rijdt en lekker blijft oefenen.

If nothing goes right, go left.

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Been geven tijdens draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:05

De dingen waar je moeite mee hebt zijn heel normaal voor een beginnende ruiter hoor!
Je kan misschien eens een paar zitlessen nemen (iemand longeert dan je paard terwijl jij erop zit, eventueel zonder zadel) om je onafhankelijke zit en evenwicht te oefenen. Hierdoor leer je beter meebewegen met je zit en de rest stil houden en dan zal het benen geven in galop ook al makkelijker gaan omdat je benen dan niet meer alle kanten op vliegen :D
En voor de rest: veel blijven oefenen! Dan komt het wel goed :)

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:39

vender schreef:
Hoi!

Ik ben een beginnende ruiter en heb best wel veel moeite om been te geven tijdens draven.

Wat ik doe is het volgende: zitten- *been geven* (ik 'leun' op mijn knieën als ik wil dat mijn paard sneller draaft) en dan staan. Klopt het zo een beetje?

En bij galop, mijn instructrice zei dat ik aan moet sporen met mijn linker been enzo, maar dat gaat nog heel moeilijk bij mij, want mijn benen gaan echt alle kanten op als ik een overgang wil maken van draf naar galop! Hoe kan ik het oplossen?

Misschien komt het met tijd, maar ik zou graag wat meer 'theorie' willen hebben.

P.S. Ik weet dat een zweepje kan helpen met been geven tijdens draf enzo, maar ik zou graag 'onafhankelijk' willen zijn.

Alvast bedankt!


Gesteld dat lichtrijden 'sta -zit' is: drijven doe je tijdens het zitten.
Dat doe je door je 2 kuiten naar elkaar toe te bewegen = tegen je paard aan.
Niet iedere pas drijven!


En idd: zitlessen zijn een goed idee. Voltige ook - tijdens beginnerslessen "leer" je meestal (jezelf) dingen aan die je later weer af moet leren.
Vroegah ;) gingen mensen lang aan de longe, zitles zonder beugels: daarna zaten ze stevig en onafhankelijk.
Daarna kun je echt hulpen geven.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 4 bezoekers