Wat is er mis met manegeruiters?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 19:28

Hoi bokkers

Ik heb vandaag wat op bokt zitten rondneuzen naar interresante topics. Ik hoor vaak dingen voorbijkomen over manegeruiters die ik niet altijd even leuk vind. Maar waarom oordelen sommige mensen zo kritisch over manegeruiters?

Niemand is perfect. Ik ben niemand. Ik ben dus perfect! ;)


xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:29

Iedereen is ergens begonnen en iedereen moet de kans en tijd krijgen om te leren. Niet te veel van aantrekken ;) Het kan via het internet wat anders overkomen dan bedoeld zal worden.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:30

Wat mensen tegen manege ruiters hebben is dat je op een manege (en vooral in de groepslessen) vaak minder 'goed' leert rijden dan als je privé les hebt op altijd hetzelfde paard.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

XiiaaooNaa

Berichten: 2865
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:43

Vjestagirl schreef:
Wat mensen tegen manege ruiters hebben is dat je op een manege (en vooral in de groepslessen) vaak minder 'goed' leert rijden dan als je privé les hebt op altijd hetzelfde paard.


Dat ..
Hoewel ik wel vind dat je pas écht kan paardrijden als je op meerdere paarden kan paardrijden. Gezien elk paard anders is. :')

XiaoNa Photography
Instagram: @zymathika.m

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:51

Misschien zijn mensen niet speciaal kritisch over manegeruiters, maar tegen maneges in het algemeen.
Niet alle maneges zijn zuinig op hun paarden of ze besteden weinig aandacht aan het welzijn van de paarden.
Ze worden dan vooral beschouwd als middel om geld mee te verdienen, dus ze mogen ook niet teveel kosten.

Maar het verschilt enorm welke manege je bent.
Als jij op een manege rijdt, waar je correct les krijgt, er goede en gezonde paarden worden gebruikt.
Dan hoef jij je de kritiek in de topics niet persoonlijk aan te trekken!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:53

GoldenWings schreef:
Hoi bokkers

Ik heb vandaag wat op bokt zitten rondneuzen naar interresante topics. Ik hoor vaak dingen voorbijkomen over manegeruiters die ik niet altijd even leuk vind. Maar waarom oordelen sommige mensen zo kritisch over manegeruiters?


Vaak omdat Manegeruiters denken dat ze al goed kunnen rijden en met paarden om gaan.
Echter is er een heel groot verschil met manegepaarden en de rest van de paarden.
En ja, manegepaarden kunnen lastig zijn, maar niet te vergelijken met de andere paarden.
Zeker met rijden, is de spiegel van een manegepaard troebel in vergelijking met een paard of pony van een particulier.
Dit komt omdat er op een manegepaard veel verschillende ruiters rijden en daarbij ook trucjes leren om zo min mogelijk te werken.
Mijn paarden vinden het juist fijn om te mogen werken. Fouten met rijden vallen ook veel meer op. Paarden snappen je dan gewoon niet en "doen" het dus ook niet.
Manegeruiters geven vaak veel dubbele en tegenstrijdige hulpen, zonder dat ze dit weten. De Manegepaarden hebben geleerd om veel van die hulpen te negeren, waarbij een paard of pony van een particulier hier erg van in de war raakt.

Maar goed, het gaat niet om alle Manegeruiters en alle manegepaarden en alle paarden en pony's van particulieren.
Het gaat om een algemeenheid en niet de uitzonderingen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:02

Manegeruiters maken eigenlijk weinig echt mee van paarden. Rondjes in de bak, binnen of buiten. Ze beleven niet allerlei streken die een paard uithaalt, regelen niet de dagelijkse verzorging, hebben niet de zorgen enz.
Ik zit op een vreemd paard altijd te wachten totdat hij schrikt, bokt of wat voor ellende ook uithaalt. Daarna voel ik me een stuk veiliger (of totaal niet meer), ik weet hoe hij beweegt.
Overigens wil dat allemaal niet zeggen dat je niet kunt rijden, je zit gewoon wat minder stevig.
Ik denk dat we onderling niet op elkaar hoeven neer te kijken. Ieder zijn ding toch!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:08

Margee schreef:
Manegeruiters maken eigenlijk weinig echt mee van paarden. Rondjes in de bak, binnen of buiten. Ze beleven niet allerlei streken die een paard uithaalt, regelen niet de dagelijkse verzorging, hebben niet de zorgen enz.
Ik zit op een vreemd paard altijd te wachten totdat hij schrikt, bokt of wat voor ellende ook uithaalt. Daarna voel ik me een stuk veiliger (of totaal niet meer), ik weet hoe hij beweegt.
Overigens wil dat allemaal niet zeggen dat je niet kunt rijden, je zit gewoon wat minder stevig.
Ik denk dat we onderling niet op elkaar hoeven neer te kijken. Ieder zijn ding toch!

Dat heb ik ook :')
Rijden op een manege is toch anders als een eigen of bijrijdpaard.
Maar ik heb wel respect als een manegeruiter laat zien dat ze met verschillende paarden aardig rond kunnen sturen hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:09

Er is niks 'mis' met manegeruiters, maar veel manegeruiters (*en dit hangt heel erg van het management van en begeleiding op de manege af*) denken dat ze veel verstand hebben van paarden en zijn vaak luidruchtig in de stalgangen (dit geld vooral voor de grote selectie kinderen die begin zaterdag bij de poort wordt afgezet om savonds weer opgehaald te worden). Meestal hebben ze juist helemaal niet zoveel verstand ervan en slepen ze maar een beetje te pas en te onpas met de paarden/pony's. Manegepaarden zijn dit wel gewend (want, totaal afgestompt) en laten dit rustig toe. Maar een manegepaard is een speciaal type paard: ze weten hoe ze het meeste 'gezeik' aan hun hoofd moeten ontlopen en reageren gewoon anders dan een particulier paard.
Simpel gezegd: manegeruiters vinden zichzelf heel wat terwijl ze veel minder kilometers in de benen (of, kont?) hebben zitten dan paardeneigenaren. (Al vinden aardig wat paardeneigenaren zich dan weer beter terwijl je ze niet op een ander paard dan hun eigen moet zetten :') )
Ik denk dat er ook veel fout kan gaan in de begeleiding van zowel ouders als manege.
Op de oude locatie van de manege waar ik reed kwam het weleens voor dat manegekinderen in de boxen van privépaarden kwamen ... ik zal maar niet herhalen wat pensionners daarover kwijt wilden :+

En ja, dit zeg ik, iemand die altijd manegeruiter is geweest. Wel met privé verzorgpaarden op maneges, maar daardoor zag ik ook beide kanten.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:11

Ik heb een paar keer op die mysterieuze diersoort 'niet-manegepaarden' mogen rijden, maar eigenlijk vond ik het gewoon paarden?

Ik vind het zelf vaak niet sympathiek overkomen, dat neerbuigende over maneges en manegeruiters. Ik ken goede maneges en goede manegeruiters, en vooral heel veel geweldige manegepaarden.

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:14

Ik vind het een beetje vreemd alsof er nu gedaan wordt alsof het een keuze is.

Grotendeel van de mensen kunnen prive lessen, een bijrijd paard, etc, helemaal niet betalen. Rijles in een groep is al duur genoeg..dan is rondjes in een bak rijden, elke week een ander paard, alles wat je hebt qua mogelijkheid..

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 20:15

Hangt het gedrag van het paard tijdens het rijden ook niet veel van de ruiter af? Ik zie vaak mensen op hetzelfde manegepaard. De ene ruiter krijgt totaal niets gedaan met paardlief en de andere ruiter krijgt het paard gehoorzaam en alles.

Niemand is perfect. Ik ben niemand. Ik ben dus perfect! ;)

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:16

Ook ik vindt dat er een groot verschil is tussen de manege ruiters.
Ik vroeg altijd welke manege ze reden en hoe lang. Dan kon ik het niveau beter inschatten waar ze daadwerkelijk zaten om op een prive pony te kunnen rijden.

Natuurlijk leren manege ruiters ook wel te rijden op een prive dier, je moet er gewoon wat meer tijd in steken. Liever een wat slechtere ruiter die lief is en goed het werk doet. Dan een betere ruiter die je steeds moet controleren.

Nu snap ik dat je op een M paard wat kieskeuriger wilt zijn. Aan de andere kant is een iets minder handige ruiter ook weer een leer proces voor het paard. En geloof mij prive dieren zijn ook erg slim. Kunnen ook trucjes uithalen om "lui" te zijn. Maar sommig paarden zijn zo lief en passen zich aan de mindere rijkunsten en leert de ruiter weer dingen.

Ik denk dat het belangerijker is een top bijrijdster/verzorgter te hebben die je nog iets kan leren in jou stijl dan iemand die al vast geroest is. Of echt een ruiter zoeken waar je zelf (en je paard) van kunnen leren.

Dus is "manege" ruiter geen naar woord, hooguit een kans om ze juist de trucjes van de pony/paard te leren kennen en opvangen. Je moet in mijn ogen daar gewoon wat tijd in steken.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:19

Lestrange01 schreef:
Ik vind het een beetje vreemd alsof er nu gedaan wordt alsof het een keuze is.

Grotendeel van de mensen kunnen prive lessen, een bijrijd paard, etc, helemaal niet betalen. Rijles in een groep is al duur genoeg..dan is rondjes in een bak rijden, elke week een ander paard, alles wat je hebt qua mogelijkheid..


En dat is toch helemaal prima en oke?

Enige is, en dat geldt voornamelijk voor de jeugd, dat ze heel gemakkelijk denken over te kunnen stappen naar prive paarden en dat blijkt in de praktijk helemaal niet zo simpel.

De meeste manegeruiters hebben een basis die niet genoeg is om een niet manegepaard behoorlijk rond te kunnen sturen. Dat is geen schande maar sommigen vinden zichzelf helemaal geweldig en dat valt dan hard tegen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:35

Er is niets mis met manege ruiters, maar op een redelijk groot aantal maneges is het zo dat de paarden zo 'ingewerkt' zijn, dat een aantal fijne kneepjes moeilijk te leren zijn. Ook vaak genoeg perfecte maneges hoor, maar de paarden die ik vroeger reed, gingen gewoon de hoefslag volgen, en liepen netjes achter hun voorganger aan.

Waar ik wel een broertje dood aan heb, zijn mensen die zeggen de sterren van de hemel te rijden, en vervolgens als een zoutzak op hun paard klatsen met veel getrek en gestamp.

Dat zijn echter bij laannnnnnnge na niet 'alleen' de manegeruiters. Sterker nog, we hebben al een aantal 'super ruiters' met eigen paard door de bak zien sjezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:44

Op de ene manege leer je best goed rijden, op de andere manege vreselijk slecht.

Op De manege waar ik rijd krijg je voor langere tijd een paard toegewezen, waar je dan iedere les op rijdt. Zo leer je het dier kennen, en krijg je ook echt de kans om van ieder paard iets te leren. De lessen worden goed gegeven, voor wat er mogelijk is in een groepsles.

Onze manege is tevens handelsstal, en de eigenaren rijden zelf veel wedstrijden. Als je wat verder bent krijg je ook de kans om onder goede begeleiding op die paarden te rijden, en laten ze je ook kennis maken met het berijden van jonge paarden. Ik zeg kennis maken erbij omdat je van een uurtje in de week natuurlijk nog geen ervaring krijgt.


Ook krijg je af en toe de kans om langere tijd op écht goede paarden te rijden, en dat voel je zeker. :j Dat rijdt heel anders. Dat zijn dan ook paarden waar niet veel mensen op mogen.

Wel kan ik oprecht zeggen dat de springlessen heel goed gegeven worden. Er wordt gefocust op schakelen in galop, lijnen UITrijden en echt goed meezitten, en nog veel meer. Ik ben weleens op een andere manege gaan kijken bij een springles, toen schrok ik me dood.


Kortom, het verschilt. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-18 21:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:46

Resistance schreef:
Op de ene manege leer je best goed rijden, op de andere manege vreselijk slecht.

Dat dus
Het is wel jammer dat dat ( zeker als je natuurlijk niet zo bekend bent met paarden) niet altijd duidelijk is als je bij een manege gaat kijken voor les.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:49

khirshanta schreef:
Er is niets mis met manege ruiters, maar op een redelijk groot aantal maneges is het zo dat de paarden zo 'ingewerkt' zijn, dat een aantal fijne kneepjes moeilijk te leren zijn.


Dat zegt men, en ik snap daar dus niet zo heel veel van.

Ik ben een langdurige manegeruiter, en dan hebben we ook nog eens de meest door de wol geverfde paarden.
En zelfs daarbij is het verbazend wat je allemaal kunt bereiken.

Citaat:
Ook vaak genoeg perfecte maneges hoor, maar de paarden die ik vroeger reed, gingen gewoon de hoefslag volgen, en liepen netjes achter hun voorganger aan.


Dat kunnen vrijwel alle manegepaarden ja, en dat is ook goed, maar als je inderdaad goed genoeg rijdt om naar de fijne kneepjes toe te gaan, dan rij je daar toch zo doorheen?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:51

Goed paardrijden leer je op goede paarden.
Pas als je leert rijden op paarden die op alles wat je (fout) doet reageren merk je wat je niet kan.

Er zijn maar heel weinig maneges die echt goede paarden hebben staan die nog niet geleerd hebben om scheef zitten en wippende handen te negeren. Logisch ook, een paard wat dagelijks ingezet wordt bij beginnende ruiters kan domweg niet sensibel blijven.

Ik heb destijds alles opnieuw geleerd nadat ik jonge paarden te rijden kreeg.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:59

Niet elke manegeruiter en willekeurig paard gaan samen qua ervaring.

Ik zie maar weinig manegeruiters mét ruitergevoel. Dat ontwikkel jaar daar gewoon een stuk minder snel. Instructie is een vak apart, en een echt goede instructeur op een manege is meer een uitzondering dan een regel. Een echt goede instructeur, ook op beginnersniveau, vindt zijn/haar werk wel elders. Bovendien kan je buiten een manege om vaak een stuk beter verdienen, als de boterham betaald moet worden weet men het vaak wel. Een goede instructeur doet dit puur uit liefde voor het vak.

Ik zal niet elke manegeruiter op mijn paard zetten, en dat is echt een braverikje hoor... Simpelweg omdat ik hem het ruige niet aan wil doen. Regelmatig rijdt er echter wel een manegeruiter op. Maar zij heeft onwijs veel gevoel voor paarden. Dat zie je op het moment dat ze de stal binnenkomt al. Een paard dat de stal uit wil lopen hoeft ze maar naar te wijzen en hij doet een stapje terug. Die hele natuurlijke omgang met paarden heeft niet iedereen.

Ik mag haar ook graag omdat ze alles kan relativeren. Ze vindt het rijden gewoon ontzettend leuk, maar weet ook wat haar tekortkomingen zijn (en voor iemand van 14 is dat echt te prijzen!!!). Misschien is het in haar voordeel dat ze bekend is met de wedstrijdsport en hoe dat er uit ziet. Als je referentiekader bestaat uit de manegelessen in de verhoudingen beginners - licht gevorderden - zwaar gevorderden... En daarbij die 3 seconden paardensport die jaarlijks op TV zijn (kijkt de jeugd tegenwoordig nog tv eigenlijk?)... Ja, dan kan je jezelf heel wat vinden als je in de zwaar gevorderden groep rijdt... :+

En ja, in deze maatschappij menen we toch vaak dat er heel wat van ons verwacht wordt en we ons beter moeten voordoen dan we zijn... Ja, dan is het logisch dat men zichzelf overschat...
En dat anderen zich daar aan kunnen ergeren...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:59

Shadow0 schreef:
khirshanta schreef:
Er is niets mis met manege ruiters, maar op een redelijk groot aantal maneges is het zo dat de paarden zo 'ingewerkt' zijn, dat een aantal fijne kneepjes moeilijk te leren zijn.


Dat zegt men, en ik snap daar dus niet zo heel veel van.

Ik ben een langdurige manegeruiter, en dan hebben we ook nog eens de meest door de wol geverfde paarden.
En zelfs daarbij is het verbazend wat je allemaal kunt bereiken.

Citaat:
Ook vaak genoeg perfecte maneges hoor, maar de paarden die ik vroeger reed, gingen gewoon de hoefslag volgen, en liepen netjes achter hun voorganger aan.


Dat kunnen vrijwel alle manegepaarden ja, en dat is ook goed, maar als je inderdaad goed genoeg rijdt om naar de fijne kneepjes toe te gaan, dan rij je daar toch zo doorheen?



Wij hebben ook gouden paardjes- lopen perfect achter je aan, doen wat ze denken dat er verwacht wordt. Perfect voor de beginnende ruiter.

Als je gevraagd wordt iets zelfstandig te doen, doen ze precies wat er gevraagd wordt (wat voor de beginnende ruiters vaak lastig is, want ze luisteren accuraat)

De manegepaarden waar ik op sommige maneges op heb gereden, waren echter totaal niet zo. (niet op alle maneges!)

Daar werd je geacht met zweepje te meppen, flink met je benen te bonken, en trekken tot je een ons weegt om het paard uit de rij te krijgen. Daar was geen doorpakken aan, die waren compleet afgestompt.

Geeft dus het verschil weer tussen goede maneges en slechte. Daar krijg je dus ook goede ruiters mee en slechte

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:04

Sizzle schreef:
Pas als je leert rijden op paarden die op alles wat je (fout) doet reageren merk je wat je niet kan.


Misschien, maar je rijdt toch voor je plezier? Ik leer liever en beter doordat de paarden reageren op wat ik goed doe. En da's prima, want dat is waar je naartoe wilt: samenwerking.

Bovendien - ook het gebruik van de vluchterigheid van een gevoelig paard kan fouten van de ruiter verdoezelen. Alleen dan op een manier die meer status geeft.

Citaat:
Logisch ook, een paard wat dagelijks ingezet wordt bij beginnende ruiters kan domweg niet sensibel blijven.


Zeker wel. Paarden kunnen dat eigenlijk juist verbazend goed. Beginnende ruiters zijn voor de meeste paarden ook niet het probleem en als paarden al afgestompt raken niet de reden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:15

De laatste manege waar ik mijn paard stalde kocht een ex-GP paard.
Dat ging helemaal mis. Deze interpreteerde iedere verschuiving in de zit tot nog hoger piafferen :+
Bij galop bokte hij gruwelijk omdat hij immers enkel een buitenbeenverplatsing nodig had, geen ‚echte‘ galophulp.

Ik heb de eer gehad om na mijn manege tijd opnieuw te leren rijden op hoogsensibele paarden.
Ik heb toen letterlijk heel wat afgejankt, maar ik ben er nu heel blij mee.

Mijn boktnaam paard stond heel goed aan de zit. Was verder ook een heel braaf paard. Heb er toen een keer iemand opgezet die van mening was dat ze heel goed kon rijden.....paard heeft echt onafgebroken iedere zijgang getoond uit pure verwarring en is geen enkel stuk rechtuit gegaan _O-

Je hebt ook gewoon hele goede manegeruiters. Het is gewoon een kwestie van je eigen grenzen kennen.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:16

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Pas als je leert rijden op paarden die op alles wat je (fout) doet reageren merk je wat je niet kan.


Misschien, maar je rijdt toch voor je plezier? Ik leer liever en beter doordat de paarden reageren op wat ik goed doe. En da's prima, want dat is waar je naartoe wilt: samenwerking.

Bovendien - ook het gebruik van de vluchterigheid van een gevoelig paard kan fouten van de ruiter verdoezelen. Alleen dan op een manier die meer status geeft.

Citaat:
Logisch ook, een paard wat dagelijks ingezet wordt bij beginnende ruiters kan domweg niet sensibel blijven.


Zeker wel. Paarden kunnen dat eigenlijk juist verbazend goed. Beginnende ruiters zijn voor de meeste paarden ook niet het probleem en als paarden al afgestompt raken niet de reden.


Wat leer je van paarden als je alleen maar dingen goed doet???
Wat leer je überhaupt in het leven als je geen fouten maakt???

Lijkt me een ontzettend saai en eentonig proces eerlijk gezegd.
En eerlijk? Ik denk zelfs dat het grenst aan gemakzucht als je dingen op die manier wegschrijft onder 'leren'.

Zelf ben ik ooit ook op een manege begonnen. Na vele jaren zeuren bij paps en mams.
Toen ik na 3 jaar elders een pony bij een particulier aangeboden kreeg, toen begon het pas.
En inmiddels zijn we 19 jaar verder sinds mijn eerste les en rij ik Z1 dressuur.
En dat is ontzettend hard werken geweest, maar onwijs veel tegenslagen. Ik heb héél erg veel dingen verkeerd gedaan op elk denkbaar vlak.

Vorig jaar liepen mijn paard en ik volledig vast. Ik wilde mijn spanning niet erkennen en zo kwamen niet bepaald met leuke resultaten terug van wedstrijden. (niet echt logisch met een goed paard, waarmee ik ook gerust met 3 winstpunten per proef terug kwam in eerdere klasses)
Ik begon te erkennen dat het aan mij lag. Maar goed, waar begin je dan?
Na tips naar iemand toe gegaan een maandje geleden, want mijn plezier was ook weg.
We hebben de negatieve spiraal doorbroken. En dat is heel erg fijn...
VOELEN dat je ergens in groeit... Ik wéét dat ik dingen verkeerd heb aangepakt, juist daardoor kunnen we meer groeien.

Ik geloof dat ik nog niet iets veel leerzamers heb meegemaakt dan dit. Juist door dingen verkeerd aan te pakken!

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:21

Er is niets mis met manegeruiters. Er is wel wat mis met de mentaliteit en de afgunst in o.a. de paardenwereld. Het verschil zit hem niet in de manier van les krijgen of het soort paard wat je hebt. Het zit hem in de wil om te leren en daardoor te groeien. Met 1x rijden in de week gaat dat inderdaad langzamer maar dat wil niet zeggen dat iemand die dagelijks rijdt beter is. Die ontwikkeling die een ruiter doormaakt die zegt wat over de kwaliteit van de ruiter en niet waar iemand lest of wat voor paard iemand onder z'n kont heeft.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers