Dikke pony, iemand tips?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 16:07

Heyy Bokkers,
Ik heb vorige week zaterdag een nieuwe pony gekregen! Super leuk natuurlijk, maar ik was gister bij de buurvrouw (daar rij ik en nog veel meer) en zij zei: wat is hij dik!! In 9 dagen was hij dus wel heel dik geworden. ff een beetje info voor jullie:
We begonnen met 1 uur (hij was geen wei gewend) in de wei, nu 3 uur. Ze staan op een koeienweiland, dus erg voedzaam. Best lang gras (niet kort in ieder geval)
Ik begon met 1 handje brok (was hij niet gewend) 's morgens & 's avonds brokken, iedere avond een half handje erbij. Ga nu niet meer geven dan 5 handjes brok, hij is al te dik :j
Verder staat hij nu veel op stal (door de hitte) Normaal staat hij in paddock, we hebben 3 ponies en 2 hooinetten met fijne mazen, daar doen ze de hele dag mee, hij staat 's nachts in de paddock, want zijn stal (overdag in een grote kalverstal 5x2,5 m) is nog niet klaar en het is warm genoeg buiten. Hij is 1,45, een ruin, 8 jaar, ik heb hem vanuit en handelsstal, waar hij heel mager aankwam (stond daar op kuilgras met 6-7 andere paarden) en hij komt uit Hongarije. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik woon op een boerderij, dus mogelijkheden kwa eten (onkruid etc.) genoeg!!
Alvast super bedankt!!


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:22

Zou hem sowieso niet langer als een uurtje op een klein stukje gras zetten evt met graasmasker. Voor je het weet staat je pony hoefbevangen :( Daarnaast zou ik hem wel wat suiker arm hooi gaan voeren in de paddock en genoeg beweging geven. Zou ook even rustig aan doen met brokken voeren ivm suikers, vooral als je al aangeeft dat hij vrij mager was en geen brokken bij de handelaar gewend is..

Als hij in 9 dagen al erg dik word zou ik echt heel erg voorzichtig zijn met gras geven!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

future_vet
Berichten: 2609
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:24

Waarom krijgt de pony brok?
Dat hebben ze niet perse nodig.

Verder zeg je het zelf al dat de wei een beetje te voedzaam is. daar ligt je antwoord ;)
Ik zou er mee oppassen dat hij niet straks hoefbevangen raakt..

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:27

Heb je toevallig een foto? Dat is iets makkelijker beoordelen of hij echt in 9 dagen heel dik geworden is of gewoon een grasbuik heeft.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:28

misschien een voor/na foto? want wat de ene ziet als dik ziet de ander gewoon als een gevulde buik. Een platte strakke buik bij paarden is gewoon een lege dikke darm. Gewone (basis)brok kun je stoppen, dat is niet goed voor deze pony. Liever een handje met vitamine/mineralenbrok zonder melasse geven, en alleen goed hooi. Gras max een uurtje per dag en lekker de hele dag op de paddock zetten. Op stal bewegen ze niet en dat is niet goed voor een paard.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:53

Citaat:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik woon op een boerderij, dus mogelijkheden kwa eten (onkruid etc.) genoeg!!
Alvast super bedankt!!


Had hier even overheen gelezen, waarom wil je je pony onkruid voeren? Wat is er mis met goed kwaliteit ruwvoer?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:26

CharmingS schreef:
Citaat:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik woon op een boerderij, dus mogelijkheden kwa eten (onkruid etc.) genoeg!!
Alvast super bedankt!!


Had hier even overheen gelezen, waarom wil je je pony onkruid voeren? Wat is er mis met goed kwaliteit ruwvoer?


Nou ja, ze vinden een stukje kleefkruid of gedroogde brandnetels heel lekker en daar worden ze niet zo snel dik van

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:28

Floortz schreef:
misschien een voor/na foto? want wat de ene ziet als dik ziet de ander gewoon als een gevulde buik. Een platte strakke buik bij paarden is gewoon een lege dikke darm. Gewone (basis)brok kun je stoppen, dat is niet goed voor deze pony. Liever een handje met vitamine/mineralenbrok zonder melasse geven, en alleen goed hooi. Gras max een uurtje per dag en lekker de hele dag op de paddock zetten. Op stal bewegen ze niet en dat is niet goed voor een paard.


Ja, die foto's wilde ik zowiezo doen, en ja mijn buurvrouw werkt heel veel et paarden is prof, dus ze heeft zowiezo wel gelijk, maar bedankt voor de tips van iedereen!!

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:31

ff een foto van advertentie, kon geen betere foto vinden.
2e foto is hij 3 dagen, ik doe zo een foto van nu
Laatst bijgewerkt door Simoontje04 op 08-05-18 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:31

Als ik jou was, zou ik stoppen met de brok geven. En starten met een mineralen brokje, bijvoorbeeld metazoa of vitalbix daily complete. Ik zou hem voor nu inderdaad maar een uurtje op de weide laten idd met een grasmasker is een idee, en zorgen dat ie lekker veel kan bewegen. Dus lekker aan de slag gaan. En voor in de wei/paddock, hooi/eten op een andere plek neerzetten dan water zodat ze daarvoor heen en weer moeten lopen.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:34

Afbeelding
Afbeelding

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:35

Srry, maar mineraalbrok wordt hem niet en een grasmasker ook niet, mijn ouders willen dat niet... hebben jullie miss nog eten waar pony's niet of niet snel dik van worden??

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:40

ik vind hem echt niet te dik! je moet nooit naar de buik van een paard kijken maar altijd over de ribben voelen en kijken bij de schouders etc voor vet. hij heeft wel een vreemde dikke buik, is hij al ontwormd? ik zou dat sowieso even doen. verder zou ik hem inderdaad mineraalbrok gaan voeren ipv gewone brok, is opzich toch niet echt een verschil? alleen een andere samenstelling en dus beter voor deze pony. om die buik eraf te krijgen moet hij zijn buikspieren gaan gebruiken en dus die buik kan je er niet van de een op de andere dag weg krijgen

Hedwig <3

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:41

Simoontje04 schreef:
Srry, maar mineraalbrok wordt hem niet en een grasmasker ook niet, mijn ouders willen dat niet... hebben jullie miss nog eten waar pony's niet of niet snel dik van worden??

Ehmm waarom geen mineraalbrok? Dat is gewoon een normaal brokje, het verschil met de brok die jij nu geeft is dat dat krachtvoer is, dus er zit energie in. Ook vitamine en mineralen, maar om voldoende van de vitamine en mineralen binnen te krijgen via jou brok moet hij een hele hoop ervan eten en krijgt hij dus een hele hoop energie (=vet) binnen. Dat is gevaarlijk. En vitamine en mineralen brokje is veel geconcentreerder en bevat veel minder energie, hierdoor krijgt hij met een veel kleinere hoeveelheid energie alsnog voldoende vitamine en mineralen binnen.
Ik vind dat er maar weinig paarden zijn die echt krachtvoer nodig hebben. Die brokken kun je dus achterwege laten. Maar vitamine en mineralen heeft elk paard nodig. Deze zitten in gras maar met een uurtje op de wei krijgt hij hier niet voldoende van binnen.

Er is verder geen ander eten. Paarden moeten gewoon ruwvoer (gras/gedroogd gras, onkruid is leuk als extraatje maar niet als vervanger) en vitamine en mineralen.
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 08-05-18 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:42

Is het een ruin?

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:43

xLeoniee schreef:
Is het een ruin?

Drachtig is inderdaad ook een optie...

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:45

Faitherr schreef:
xLeoniee schreef:
Is het een ruin?

Drachtig is inderdaad ook een optie...

En al helemaal omdat het een importpaard is..

Edit: zie in de beschrijving dat het een ruin is haha :=

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:51

Ja volgens mij is het een ruin maarehhh volgens mij heeft die wormen. Hij is zeker niet ‘dik’ je ziet z’n ribben zelfs.ontwormen lekker fanatiek rijden en een ander rantsoen doet wonderen! Succes

some of my best friends, never say a word to me...

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:56

Ik zie vooral een paard met een bolle buik, zichtbare ribben en weinig bespiering (op de paddock foto).
Daarom denk ik dat het paard een wormbesmetting heeft en is het niet verkeerd om dit dier eens goed te ontwormen. Helemaal omdat hij op transport is geweest en bij een handelaar vandaan komt.
Het zal een goed idee zijn om even met wat mest naar je DA te gaan en dit te laten nakijken.

Vit brokje is een goed idee. Pavo Vital kun je gewoon bij de meeste zaken kopen dus of je dan dit meeneemt of een zak biks zal toch niet veel uitmaken. Ik geef ook een vit brokje en doe er een handje lucerne bij zodat het nog een hapje lijkt. Meer hebben ze echt niet nodig.
Daarbij niet te lang op het gras en wat oud hooi/stro voor op de paddock.

Als het dier wat gewend is en de wormen zijn aangepakt kun je hem beweging gaan geven voor de spieropbouw.
Het is wel een leuk dier.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Emj_23
Berichten: 1178
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:00

Allereerst wat een leuke pony! Aan de buik te zien zou ik ook eens beginnen met een wormenkuur. Ik vind hem verder niet te vet hoor.

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:03

Aan de foto's te zien is het is een breder gebouwd type maar zeker niet dik. Hoe lang staat hij al in Nederland? In Hongarije zijn ze meestal gewend om op de wei te staan en luzerne-kruidenhooi te eten. Brok krijgen ze daar eigenlijk niet. Als een grasmasker geen optie is kijk dan of je een stukje af kan zetten. Is het gras net zolang als op de tweede foto(naast de bak) dan kan hij daar best een paar uur opstaan zoals je dat nu al opgebouwd hebt.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Dikke pony, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 08:22

Bedankt voor de tips! Maar hij is gelijk de eerste dag al ontwormd, hij had toen wel wat wormen, want die vonden we tijdens het uitmesten in zijn poep. Mineraal brok proberen mijn zus en ik echt te regelen bij mijn ouders,maar het is natuurlijk een stuk duurder. En zoals jullie zeiden heeft hij weinig spieren, maar die worden vanzelf beter, ze waren eerst nog minder, maar bij die handelaar werd hij iedere dag gereden. Wat kan ik doen om zijn spieren beter te maken? Hij is nu net aan het leren hoe hij moet longeren.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:25

Citaat:
en ja mijn buurvrouw werkt heel veel et paarden is prof, dus ze heeft zowiezo wel gelijk


:') :')

Vind hem op de advertentie foto helemaal niet te mager trouwens.. Zou hem inderdaad erg beperken in zijn gras, en als je geen vitamine/mineraal brok wil voeren, geef hem dan helemaal geen brokken. Alleen suikerarm hooi, dus geen kuil. En die hooizakken zou ik zo zeker blijven doen, hebben ze lekker de hele dag wat te eten.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:47

Welke wormenkuur is er gegeven? Er zijn meerdere kuren voor verschillende wormen. Kan zomaar zijn dat het paard 2 soorten wormen heeft, maar dat er 1 behandeld is. :)

Vind hem zelf ook niet te dik. En een balancer/vit.&min. Brok is zeker geen slechte optie. Zit weinig dikmakers in maar wel de nodige vitamines en mineralen. Sommige lijken duur, maar je hoeft er zo weinig van te geven dat de meeste juist goedkoop zijn.
Ik geef nu 80-100 gram per dag. Komt op jaarbasis uit op 93,44-116,8 euro. Dat is dus niet duur. Alleen de zak is duur, inc. Verzenden betaal ik 80 euro. Maar dan kom ik wel een heleboel maanden mee vooruit! Dus zou toch een keertje naar kijken welke balancers en vitamine/mineralen brokjes er zijn. :D

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:19

Ik vind dit wel een vreemde buik... nog nooit gezien. Geen enkele van onze 20 paarden op onze fokkerij heeft het, en er zijn een paar toch wel dik. Een rare hangbuik, dit is niet te dik.

Als je zijn ribben goed kunt voelen, zou ik het laten nakijken. Anders is het cru gezegt een hangbuikzwijntje :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, joyce83, Lys_PPA, nikolletje, Westhof en 40 bezoekers