Paard heeft last van hoofdschudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 17:33

Beste Bokkers,

Sinds een weekje heeft mijn pony last van hoofdschudden. Dit doet hij tijdens het rijden, maar ook in de wei. Zodra ik hem buiten zet, draait hij zich direct om naar het hek. Het lijkt alsof hij liever binnen is dan lekker buiten op de wei. Dit heeft hij in de 3 jaar die ik hem heb nog nooit gedaan. Hij wacht net zo lang tot ik weg ben. Als ik weg ben gaat hij na een tijdje eten, maar zodra hij met zijn neus het gras aan raakt, gooit hij zijn hoofd wild omhoog en schud hij een aantal keren wild.

We hebben al een aantal dingen geprobeerd. Zo hebben we een neusnetje gekocht. Dit werkt helaas niet. Ook staat hij met een vliegendeken en, wanneer het nodig is, met een vliegenmasker. Afgelopen dagen zaten er weinig tot geen beesten bij ons in de wei. Ik denk daarom ook niet dat het daar aan ligt.

Zou dit probleem per provincie kunnen verschillen? Dat het bijvoorbeeld aan de kust minder is ivm andere lucht?

Is er iemand die dit probleem herkent, een oplossing weet of gewoon zijn/haar ervaringen wil delen? Dan hoor ik het erg graag!
Laatst bijgewerkt door Liekespl op 18-06-18 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:37


claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:40

Hier is een hele grote topic over headshaking, helaas hebben er steeds meer paarden en pony's
hier last van. Is een groot probleem voor paard als ruiter. En helaas is hier ook niet zo snel een oplossing voor. :(

annehoe

Berichten: 1291
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:49

Hooikoorts/pollen allergie?

Andriella

Berichten: 77
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:05

hij zou best hooikoorts/pollen allergie kunnen hebben. Weet niet zeker of dit bij hem ook geval is maar is mogelijk. veel paarden/dieren hebben er dit jaar (extra) last van. Zelfs mensen die normaal geen hooikoorts hebben zoals ik hebben er last van. Dit jaar zijn er echt overtollig veel pollen waaronder extreem veel graspollen, dus zou best kunnen dat hij er ook last van heeft.

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 15:47

Andriella schreef:
hij zou best hooikoorts/pollen allergie kunnen hebben. Weet niet zeker of dit bij hem ook geval is maar is mogelijk. veel paarden/dieren hebben er dit jaar (extra) last van. Zelfs mensen die normaal geen hooikoorts hebben zoals ik hebben er last van. Dit jaar zijn er echt overtollig veel pollen waaronder extreem veel graspollen, dus zou best kunnen dat hij er ook last van heeft.


Bedankt voor alle reacties.
@andriella, weet je wat je hier tegen kan doen? Tabletten? Spray’s? Andere supplementen?

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:57

LongVitaal helpt erg goed bij paarden met pollenallergie. :j

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:59

Heb ook wel eens gehoord dat het een overgevoeligheid voor (zon)licht kan zijn.

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 13:01

Bedankt allemaal!! We hebben nu een aantal dingen besteld om uit te gaan proberen.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:10

Headshaken kan echt heel veel verschillende oorzaken hebben. Pollenallergie is er één van, maar er zijn nog veel andere redenen. Kan neurologisch zijn, of van de tanden komen, of zonlicht, of... . Best toch eens door de dierenarts even laten nakijken. Het kan ernstig zijn, hoeft niet natuurlijk, maar die mogelijkheid is er wel.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:16

Wat vervelend dat je pony schudt! Kom eens kijken in het headshaking topic, daar vind je veel tips en trucs. Helaas ben ik er ook vaak te vinden met mijn draver Guus.

Als eerste stap zou ik kijken wanneer het ontstaan is, een allergie ontstaat vaak niet plots, en zeker niet zo aan het eind van het voorjaar. Heeft je pony zich gestoten/gevallen/gehangen aan het halster, allemaal zaken die schudden kunnen veroorzaken. Laat je zadel nakijken, net als de tanden. Loopt je pony soepel, is hij plots stijf een kant om, heeft hij last van zijn rug of nek?

Pas als je alle mogelijke fysieke oorzaken hebt uitgesloten zou ik gaan werken met het idee van een pollenallergie. Daar zijn zo ontzettend veel zaken voor te vinden, en het één werkt wel bij het ene paard, en het ander weer totaal niet. Succes in ieder geval!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:35

Zou het vliegenmasker even permanent om laten in de wei,.
schudden kunnen ze ook tegen de erg kleine vliegjes doen die ook in het gras zitten.

Wil je een filmpje maken zodat wat duidelijk word wat je dier nou precies doet?

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 17:08

TinGu schreef:
Wat vervelend dat je pony schudt! Kom eens kijken in het headshaking topic, daar vind je veel tips en trucs. Helaas ben ik er ook vaak te vinden met mijn draver Guus.

Als eerste stap zou ik kijken wanneer het ontstaan is, een allergie ontstaat vaak niet plots, en zeker niet zo aan het eind van het voorjaar. Heeft je pony zich gestoten/gevallen/gehangen aan het halster, allemaal zaken die schudden kunnen veroorzaken. Laat je zadel nakijken, net als de tanden. Loopt je pony soepel, is hij plots stijf een kant om, heeft hij last van zijn rug of nek?

Pas als je alle mogelijke fysieke oorzaken hebt uitgesloten zou ik gaan werken met het idee van een pollenallergie. Daar zijn zo ontzettend veel zaken voor te vinden, en het één werkt wel bij het ene paard, en het ander weer totaal niet. Succes in ieder geval!


Bedankt voor je reactie. Hij is toevallig laatst 2keer door de osteopaat behandeld (staat nog een laatste afspraak op de planning). Gisteren is de tandarts gekomen. Hij heeft een paar kleine haakjes weg gehaald, maar kon niks speciaals vinden. Ook is hij niet gevallen of dat soort dingen. Ik denk daarom niet dat het iets lichamelijks is.

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 17:09

ellepel schreef:
Zou het vliegenmasker even permanent om laten in de wei,.
schudden kunnen ze ook tegen de erg kleine vliegjes doen die ook in het gras zitten.

Wil je een filmpje maken zodat wat duidelijk word wat je dier nou precies doet?


Bedankt voor je reactie. Permanent omlaten ga ik proberen! Ook heb ik een aantal filmpjes. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik die op bokt kan krijgen... :o

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:19

Eerst uploaden op bijvoorbeeld youtube en dan kopier en plak je die link en zet je hier neer :j
Een filmpje kan toch het beste aangeven wat er speelt namelijk

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 17:32

ellepel schreef:
Eerst uploaden op bijvoorbeeld youtube en dan kopier en plak je die link en zet je hier neer :j
Een filmpje kan toch het beste aangeven wat er speelt namelijk


Ik heb je een pb gestuurd!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:07

Hierbij verplaats ik dit topic naar MD, aangezien TS hier waarschijnlijk meer antwoorden zal ontvangen op haar vraag.

laura123456
Berichten: 1011
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Paard heeft last van hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:30

Mijn paard had hier ook last van tijdens het logeren/rijden. Ik had ook al een neusnetje en vliegenmasker geprobeerd maar dat hielp niet. Uiteindelijk is zijn hoofd behandeld door een osteopaat (met cranio sacraal behandeling) en na een week was het weg.

Liekespl

Berichten: 12
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 14:34

laura123456 schreef:
Mijn paard had hier ook last van tijdens het logeren/rijden. Ik had ook al een neusnetje en vliegenmasker geprobeerd maar dat hielp niet. Uiteindelijk is zijn hoofd behandeld door een osteopaat (met cranio sacraal behandeling) en na een week was het weg.


Bedankt voor je reactie! Osteopaat is er al aantal keer bij geweest. Die zegt dat het niks daar mee te maken heeft, dat heeft ze al onderzocht... dus dat is helaas geen oplossing voor ons

laura123456
Berichten: 1011
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:29

Liekespl schreef:
laura123456 schreef:
Mijn paard had hier ook last van tijdens het logeren/rijden. Ik had ook al een neusnetje en vliegenmasker geprobeerd maar dat hielp niet. Uiteindelijk is zijn hoofd behandeld door een osteopaat (met cranio sacraal behandeling) en na een week was het weg.


Bedankt voor je reactie! Osteopaat is er al aantal keer bij geweest. Die zegt dat het niks daar mee te maken heeft, dat heeft ze al onderzocht... dus dat is helaas geen oplossing voor ons


Als hij/zij het inderdaad ook op de wei heeft zoals je zegt zal het toch meer een echte allergie zijn vermoed ik. Veel succes nog met je zoektocht, hoop dat je snel iets vindt dat werkt :)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:20