wel of niet rijden op een fjord van 26

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 20:50

Afbeelding

Afbeelding
Hoi,
Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden als er zo af en toe nog een fjord van 26 gereden word. Ik heb het dan niet over een uur fanatiek dressuur rijden in de bak. Maar soms een buitenritje of wat rond hobbelen in de bak. Ze laat nemlijk heel erg zien dat ze nog wil werken want ze rent elke ochtend haar stal uit en is altijd heel actief als je wat met haar gaat doen. Alleen ben ik bang dat ze over belast gaat worden omdat ze al aardig op leeftijd is en eigenlijk veelste dik is. Ik ben benieuwd naar wat jullie zouden doen


Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:52

Als je fjord het nog wilt kan het denk ik echt geen kwaad. Ze zal zelf wel aangeven wanneer het teveel wordt. Alleen zou ik wel rustig beginnen.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:54

Rust roest. Als er geen lichamelijke beperkingen zijn gewoon lekker rijden. Uiteraard wel altijd goed naar je paard blijven luisteren.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

girlyggirl

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:55

Onze pony van 29 loopt ook nog haar rondje hoor♡ alles gewoon rustig aan.

Anoniem

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:57

Ik reed twee jaar terug nog lekker buiten met een Draver van 31. :) Hij vond het zelf heerlijk, dus bleven we het gewoon lekker doen.

Uiteindelijk gaf hij zelf aan er geen zin meer in te hebben, dus deden we het niet meer. Heeft hij lekker op zijn oude dag buiten gestaan met zijn maatjes.

paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:58

Eens met bovenstaanders, lekker een beetje blijven rijden en goed naar je paard blijven kijken! Vaak vinden ze al die aandacht nog hartstikke leuk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70482
Geregistreerd: 24-05-08

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:59

Ik verplaats dit topic naar young rider talk

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:01

Thats_Me schreef:
Rust roest. Als er geen lichamelijke beperkingen zijn gewoon lekker rijden. Uiteraard wel altijd goed naar je paard blijven luisteren.


Jaa dat klopt ze krijg sws haar beweging met fietsen en lopen naar de bak om bij haar vriendinnetje te kijken die aan het lessen. Het ging meer over of ze het nog zou trekken met iamand op haar rug, daar ben ik bang voor dat haar rug overbelast word omdat je al duidelijk aan haar ziet dat ze oud is

Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:03

Gewoon proberen zou ik zeggen, ze geven zelf wel aan of ze wel of niet willen. Mits jouw lengte en gewicht passend zijn bij de pony natuurlijk ;)


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:03

Picasso19 schreef:
Thats_Me schreef:
Rust roest. Als er geen lichamelijke beperkingen zijn gewoon lekker rijden. Uiteraard wel altijd goed naar je paard blijven luisteren.


Jaa dat klopt ze krijg sws haar beweging met fietsen en lopen naar de bak om bij haar vriendinnetje te kijken die aan het lessen. Het ging meer over of ze het nog zou trekken met iamand op haar rug, daar ben ik bang voor dat haar rug overbelast word omdat je al duidelijk aan haar ziet dat ze oud is


Afbeelding

Hier is haar rug goed te zien

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:04

Beweging is goed! Maar let op welk gewicht ze moet dragen, jouw gewicht maar ook haar overgewicht! Ik zou haar eerst laten afvallen voor je er zelf opkruipt. Bijv van het gras af en op de paddock met arm hooi of op het gras met een graasmasker. Overgewicht is enorm gevaarlijk voor een paard!

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:13

troi schreef:
Beweging is goed! Maar let op welk gewicht ze moet dragen, jouw gewicht maar ook haar overgewicht! Ik zou haar eerst laten afvallen voor je er zelf opkruipt. Bijv van het gras af en op de paddock met arm hooi of op het gras met een graasmasker. Overgewicht is enorm gevaarlijk voor een paard!


Jaa ze staat sws al op de paddock, en krijgt kuil en elke ochtend en avond een halve kilo biks

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:20

Kuil is hartstikke rijk, en biks natuurlijk al helemaal..

Waarom geen arm hooi ipv kuil en vitaminekorrel ipv biks? Dat is veel gezonder voor een dier dat makkelijk aankomt

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:24

troi schreef:
Kuil is hartstikke rijk, en biks natuurlijk al helemaal..

Waarom geen arm hooi ipv kuil en vitaminekorrel ipv biks? Dat is veel gezonder voor een dier dat makkelijk aankomt


Ik bepaal dat helaas niet.. ze is niet van mij(voelt wel zo) maar ik bepaal dus niet wat ze te eten krijgt. Ik kan het wel tegen de eigenaar zeggen maar ik weet niet of dat ze er iets mee doet

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:50

Hoe lang is ze al met pensioen en waarom is daar toen voor gekozen? Ik denk dat in dat antwoord jouw antwoord ligt. Ma heeft ze lichamelijke klachten?
In principe kun je lang blijven rijden maar let altijd goed op je pony. Gaat ze minder soepel of snel lopen, wordt ze chagrijnig met opzadelen, gaat ze extreem zweten etc.

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 23:36

boeflover schreef:
Hoe lang is ze al met pensioen en waarom is daar toen voor gekozen? Ik denk dat in dat antwoord jouw antwoord ligt. Ma heeft ze lichamelijke klachten?
In principe kun je lang blijven rijden maar let altijd goed op je pony. Gaat ze minder soepel of snel lopen, wordt ze chagrijnig met opzadelen, gaat ze extreem zweten etc.



Sinds een paar weken, en ze is met pensioen omdat ze heel erg deed zweten en dan is het niet fijn voor haar in de hitte dus nu doen we alleen nog heel veel stappen en af en toe een ritje mar niet vaak meer

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:34

Wat rondhobbelen kan prima hoor. Vooral goed naar je paard luisteren. Hier zweten de elf jarige met warm weer enorm. Zolang je goed naar haar blijft luisteren(dus als ze zwaar ademt niet gaan draven oid) kan het gewoon.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:37

Als ze verder niets mankeert zou rijden geen probleem moeten zijn, uiteraard aangepast werk aan wat ze aankan.. Snap alleen niet helemaal waarom ze per dag kilo biks krijgt terwijl ze te dik is, dan zou vitaminebrokje bij de voordroog beter plan zijn. Maar aangezien het niet je eigen paard is kan jij daar ook niets aan doen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:40

Die rug vind ik wat zorgwekkend.
Heb je een foto zonder deken?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:40

Picasso19 schreef:
troi schreef:
Kuil is hartstikke rijk, en biks natuurlijk al helemaal..

Waarom geen arm hooi ipv kuil en vitaminekorrel ipv biks? Dat is veel gezonder voor een dier dat makkelijk aankomt


Ik bepaal dat helaas niet.. ze is niet van mij(voelt wel zo) maar ik bepaal dus niet wat ze te eten krijgt. Ik kan het wel tegen de eigenaar zeggen maar ik weet niet of dat ze er iets mee doet


Picasso19 schreef:
boeflover schreef:
Hoe lang is ze al met pensioen en waarom is daar toen voor gekozen? Ik denk dat in dat antwoord jouw antwoord ligt. Ma heeft ze lichamelijke klachten?
In principe kun je lang blijven rijden maar let altijd goed op je pony. Gaat ze minder soepel of snel lopen, wordt ze chagrijnig met opzadelen, gaat ze extreem zweten etc.



Sinds een paar weken, en ze is met pensioen omdat ze heel erg deed zweten en dan is het niet fijn voor haar in de hitte dus nu doen we alleen nog heel veel stappen en af en toe een ritje mar niet vaak meer



Ik denk dat dit in eerste instantie een vraag is aan de eigenaar of het nog mag. Zoals ik het hoor is er bewust besloten om niet meer te rijden. Ik zou dat respecteren.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:50

We kunnen vanachter de pc niet beoordelen hoe jouw paard er bij staat. Je kan het beste de veearts laten komen en je paard laten nakijken. Die kan het paard beoordelen en je van een passend advies voorzien.
Als het dier gezond is, is beweging alleen maar goed. Maar dan moet de Fjord wel gezond zijn. Dus raadpleeg de deskundige

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Rizette
Berichten: 4320
Geregistreerd: 11-06-09

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:03

Die rug is wel een punt, sowieso de rug eerst goed na laten kijken voordat je daar op gaat zitten.

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 00:06

Waarom geen arm hooi ipv kuil en vitaminekorrel ipv biks? Dat is veel gezonder voor een dier dat makkelijk aankomt
[/quote]

Ik bepaal dat helaas niet.. ze is niet van mij(voelt wel zo) maar ik bepaal dus niet wat ze te eten krijgt. Ik kan het wel tegen de eigenaar zeggen maar ik weet niet of dat ze er iets mee doet[/quote]

Picasso19 schreef:
boeflover schreef:
Hoe lang is ze al met pensioen en waarom is daar toen voor gekozen? Ik denk dat in dat antwoord jouw antwoord ligt. Ma heeft ze lichamelijke klachten?
In principe kun je lang blijven rijden maar let altijd goed op je pony. Gaat ze minder soepel of snel lopen, wordt ze chagrijnig met opzadelen, gaat ze extreem zweten etc.



Sinds een paar weken, en ze is met pensioen omdat ze heel erg deed zweten en dan is het niet fijn voor haar in de hitte dus nu doen we alleen nog heel veel stappen en af en toe een ritje mar niet vaak meer



Ik denk dat dit in eerste instantie een vraag is aan de eigenaar of het nog mag. Zoals ik het hoor is er bewust besloten om niet meer te rijden. Ik zou dat respecteren.[/quote]

Het was eigen keus, de eigenaar vind echt alles prima wat ik met haar doe, ze snappen mijn punt wel maar zouden geen probleem maken al zou er elke dag op gereden worden (dat gebeurd uiteraard niet).

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 00:10

Kairos schreef:
Wat rondhobbelen kan prima hoor. Vooral goed naar je paard luisteren. Hier zweten de elf jarige met warm weer enorm. Zolang je goed naar haar blijft luisteren(dus als ze zwaar ademt niet gaan draven oid) kan het gewoon.


Zwaar ademen doet ze vaak al na een paar rondjes draven, alleen is ze zo sterk dat ze gwn door blijft rennen en soms niet terug te houden is. Het is namelijk een paard met eigen wil en looplust

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 00:12

janouk schreef:
We kunnen vanachter de pc niet beoordelen hoe jouw paard er bij staat. Je kan het beste de veearts laten komen en je paard laten nakijken. Die kan het paard beoordelen en je van een passend advies voorzien.
Als het dier gezond is, is beweging alleen maar goed. Maar dan moet de Fjord wel gezond zijn. Dus raadpleeg de deskundige


Gezond is ze sowieso, ik wil alleen niet dat ze overbelast word. Dat is het enige waar ik bang voor ben. En daarom hier voor advies vraag wat jullie zouden doen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers