wel of niet rijden op een fjord van 26

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:19

TS, als het paard gezond is en geen lichamelijke gebreken heeft, zou ik niet snappen waarom je er niet gewoon wat stap buitenritten op zou kunnen maken.

Ik denk het echte werk in de bak, dit omdat het paard al ouder is en al een tijd niet meer onder het zadel heeft gelopen, is wat te zwaar voor hem.

Maar als het paard gezond is, en je merkt toch heus wel snel of het paard plezier heeft aan wat "rustige" buitenritjes toch?

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:28

Als ze last heeft van de warmte, is het wel goed om daar rekening mee te houden. Maar aangepaste beweging kan geen kwaad. Dat is juist fijn voor haar conditie. Een kilo biks is veel voor een fjord die niet intensief wordt bereden. Het is een sober ras.
Waarom vermoed je dat ze moeite heeft met het gewicht van de ruiter?

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 20:14

senna21 schreef:
Als ze last heeft van de warmte, is het wel goed om daar rekening mee te houden. Maar aangepaste beweging kan geen kwaad. Dat is juist fijn voor haar conditie. Een kilo biks is veel voor een fjord die niet intensief wordt bereden. Het is een sober ras.
Waarom vermoed je dat ze moeite heeft met het gewicht van de ruiter?


Omdat ze snel zwaar ademd daarom stap ik alleen af en toe op haar buiten en niet meer rijden in de bak omdat ik mezelf te lang vind. En over de biks ga ik het met de eigenaar hebben

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 20:16

xPenny schreef:
TS, als het paard gezond is en geen lichamelijke gebreken heeft, zou ik niet snappen waarom je er niet gewoon wat stap buitenritten op zou kunnen maken.

Ik denk het echte werk in de bak, dit omdat het paard al ouder is en al een tijd niet meer onder het zadel heeft gelopen, is wat te zwaar voor hem.

Maar als het paard gezond is, en je merkt toch heus wel snel of het paard plezier heeft aan wat "rustige" buitenritjes toch?


Jaa het ging mij ook meer over het rijden in de bak, ze gaat sowieso altijd mee als we op “buitenrit” gaan. Dat is alleen stukjes draven in de berm als het kan en heel veel stappen en daar geniet ze altijd van.

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:22

Als ze niets mankeert verder dan lijkt het me geen probleem als je af en toe op haar rijd. Kuil en biks is inderdaad erg rijk, maar dat heb jij al niet voor het zeggen. Mijn fjord van nu 23 zweet ook enorm als het heet is, ze heeft het alleen niet moeilijk met ademen of lopen en is ook niet te dik. Dat zweten heeft ze altijd wel gehad en met echt warm weer kruip ik er zelf ook niet graag op.

Mocht ze het niet trekken dan merk je dat waarschijnlijk vanzelf. Een beetje hobbelen in de bak lijkt me dan ook geen probleem, ik zou alleen niet teveel vragen als in springen of flinke dressuurtrainingen. Een beetje dressuurmatig licht werk om haar soepel te houden is natuurlijk niet verkeerd. Heeft ze dat zware ademen ook met dit weer? Het is vandaag helemaal niet zo warm en er staat ook geen zonnetje. Als ze ook dan hiervan last heeft zou ik het wel gewoon op kleine buitenritjes houden.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:38

Mag ik vragen hoe de fjord heet? Misschien herken ik haar.

Anoniem

Re: wel of niet rijden op een fjord van 26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:53

Doen! Ik heb mijn 24-jarige merrie ook net opgepakt, ze vindt het geweldig. Heb er trouwens nog steeds mijn handen vol aan, zou er geen beginner mee weg durven sturen :)

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:10

heidiLOVER schreef:
Als ze niets mankeert verder dan lijkt het me geen probleem als je af en toe op haar rijd. Kuil en biks is inderdaad erg rijk, maar dat heb jij al niet voor het zeggen. Mijn fjord van nu 23 zweet ook enorm als het heet is, ze heeft het alleen niet moeilijk met ademen of lopen en is ook niet te dik. Dat zweten heeft ze altijd wel gehad en met echt warm weer kruip ik er zelf ook niet graag op.

Mocht ze het niet trekken dan merk je dat waarschijnlijk vanzelf. Een beetje hobbelen in de bak lijkt me dan ook geen probleem, ik zou alleen niet teveel vragen als in springen of flinke dressuurtrainingen. Een beetje dressuurmatig licht werk om haar soepel te houden is natuurlijk niet verkeerd. Heeft ze dat zware ademen ook met dit weer? Het is vandaag helemaal niet zo warm en er staat ook geen zonnetje. Als ze ook dan hiervan last heeft zou ik het wel gewoon op kleine buitenritjes houden.


Ja ook met dit weer, wel minder snel

Picasso19
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:12

Flame25 schreef:
Mag ik vragen hoe de fjord heet? Misschien herken ik haar.


Karalien heet ze