Kan ik een eigen paard kopen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Isabellac

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-17
Woonplaats: Soesterberg

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 23:12

Bedankt allemaal!! :)


anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:39

Je moet een klik hebben met een paard,en dan doet het er helemaal niet toe waar hij vandaan komt en of hij duur of goedkoop was.En die peijzen die hier voor tuigage worden genoemd zijn niet nodig als je tweedehands koopt.Het gaat er maar om dat het past.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:01

anjali schreef:
Je moet een klik hebben met een paard,en dan doet het er helemaal niet toe waar hij vandaan komt en of hij duur of goedkoop was.En die peijzen die hier voor tuigage worden genoemd zijn niet nodig als je tweedehands koopt.Het gaat er maar om dat het past.


En juist met tuig, lukt 2e hands niet altijd om het passend te krijgen.
Net als met de hoefsmid, hoefijzers zijn soms nodig terwijl je het van te voren niet nodig dacht te hebben.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:10

Ik denk dat de meeste adviezen al zijn gegeven, maar wat ik echt wil afraden is om een paard bij deze stichting te halen. Ja het is misschien goedkoop en je helpt de stichting, maar deze paarden kunnen iets hebben. Vaak zie je in de (penny) filmpjes dat het zieluuge paardjes zijn die van alles hebben. Jij mag dan voor de kosten opdraaien en dan red je het niet met 1500 euro. Daarbij is het nooit jou paard en kunnen ze hem elk moment weer meenemen. Over de garantie is niet te spreken, want het aankoopbedrag ben je kwijt.

.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:12

Neem aan dat als ze hem komen ophalen van een op de andere dag je je geld wel terug krijgt. Maar ik denk niet dat ze dat zomaar doen hoor, als je een hart voor dieren hebt zul je het gauw goed doen.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:15

sneeuwpop schreef:
anjali schreef:
Je moet een klik hebben met een paard,en dan doet het er helemaal niet toe waar hij vandaan komt en of hij duur of goedkoop was.En die peijzen die hier voor tuigage worden genoemd zijn niet nodig als je tweedehands koopt.Het gaat er maar om dat het past.


En juist met tuig, lukt 2e hands niet altijd om het passend te krijgen.
Net als met de hoefsmid, hoefijzers zijn soms nodig terwijl je het van te voren niet nodig dacht te hebben.

Je krijgt het ook tweedehands altijd wel passend, maar met een serieuze kans dat het wat meer kost dan gedacht.
Daarnaast betaald kwaliteit zich terug in levensduur. Ik heb hier zadels liggen, in goede staat en nog in gebruik, die ouder zijn dan TS.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:32

Zoveel mensen zoveel meningen, je kan de kosten dus zo gek maken als je zelf wilt.
Ik bijvoorbeeld betaal qua stalling maar 160 en hij eet weinig brok omdat hij knetter genoeg van zichzelf is en er verder heel goed uitziet.
Dus dat kost mij hooguit 10 euro in de maand, ik neem het dan nog ruim. Nu staat hij 24/7 buiten en krijgt ie nog minder. Hij loopt ook niet zo heel veel dus komt in energie niets tekort.
Ik les niet en rijd enkel buiten dus kosten van lessen en wedstrijden heb ik ook niet. Kijk dus naar je ambities.
Spaarpot voor de dierenarts is ook ieder voor zich, sommige hebben 5000 euro en 1500 euro vind ik ook prima. Zelfs dat haal ik niet eens. Laatst wat kosten aan hem gehad om wat dingen te ontdekken en dat heb ik gewoon van mijn maandelijks salaris betaald en anders doe ik het in delen betalen. Het kan dus geen moeite. Kleine dingetjes als wormen kuren betaal ik ook zo, soms schuif ik het ff op maar bij ons komen eens per paar maanden de rekeningen digitaal dus in de tussentijd haal ik t geld binnen omdat ik weet wat ik verwacht. Werkt al 5 jaar voor mij zo en nu ik op mezelf zit let ik wat beter op maar gaat nog steeds goed.
En in totaal heb ik er toch echt 5 (inclusief 4 shetten) en red t prima.
Wel laat ik dingen als koliek ook niet opereren als het zou moeten en dat is niet vanwege eventueel kosten. Bij jou staan je ouders erachter en dat is fijn, ik was al volwassen toen mijn eerste shet kwam en regelde alles zelf. Alhoewel als ik mijn ouders nodig hebt staan ze klaar! :j
Voor de rest tsja, met spullen kun je het zo gek maken als je zelf wil alleen ik zou op tuigage als bijv het zadel niet besparen. Om te beginnen zijn er genoeg tweedehands dingen te verkrijgen of via kennissen.
Hoeven die de boer zelf doet tsja, het kan. Ik bekap de kleine ponys bij een boer ook zelf maar die van mezelf doet de smid _O- als hij het kan, waarom zou je het niet door de boer laten doen? Zou het wel in je budget houden. Mijne gaan 2x per jaar en er is 1 shet die vaker moet. Vorige maand is hij na een half jaar weer geweest en ze zagen er perfect uit en enkel wat vijlen en mini stukjes eraf maar ze zagen er nog prima uit. Bij allemaal behalve mijn merrie shet dus.
Mijn smid rekent meestal in groepsverband wat minder maar volgens mij is gemiddeld 30 euro wel normaal.

Ook zou ik via de stichting niet gaan zoeken. Ik zou gaan zoeken en kijken en een paard wat jou aanspreekt en niet op 1 plek gaan zoeken. Voor hetzelfde geld is t toevallig wel van een stichting maar ik zou wel verder kijken.
Het is ook een stuk geluk hebben, ik heb vooral veel ongeluk gehad maar de liefste ponys en paard die er zijn. Anky zal ik er nooit mee worden maar dat wil ik ook niet

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Baileyxo
Berichten: 54
Geregistreerd: 31-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:35

SBravour schreef:
Neem aan dat als ze hem komen ophalen van een op de andere dag je je geld wel terug krijgt. Maar ik denk niet dat ze dat zomaar doen hoor, als je een hart voor dieren hebt zul je het gauw goed doen.


Dat is nog de vraag en ligt er aan wat er in het adoptiecontract staat. Kan heel goed zijn dat je je geld en paard dan kwijt bent.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:27

ikke schreef:
Je krijgt het ook tweedehands altijd wel passend, maar met een serieuze kans dat het wat meer kost dan gedacht.
Daarnaast betaald kwaliteit zich terug in levensduur. Ik heb hier zadels liggen, in goede staat en nog in gebruik, die ouder zijn dan TS.....


Ik ben het er niet mee eens dat 2e hands altijd passend te krijgen is- soms past het niet, en past het nooit.

Dat kwaliteit een prijs heeft, zeker. Ook 2e hands, daarom zijn de prijzen die genoemd worden echt niet onrealistisch. Voor degene die dit noemde: mijn zadel heeft een nieuwprijs van 2000. Voor 500 gekocht, omdat dit noooooit meer weg hoeft hopelijk. Zoals Ikke zegt, klopt het. Mijn stalhoudster heeft zadels die ouder zijn dan ik, en nogsteeds gebruikt worden-en goed zijn. (ik ben 33)

Edit: slecht tuig en slechte hoeven is waar je je paard permanent mee verkloot, en waar je niet op moet besparen

Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:32

ikke schreef:
Je krijgt het ook tweedehands altijd wel passend, maar met een serieuze kans dat het wat meer kost dan gedacht.
Daarnaast betaald kwaliteit zich terug in levensduur. Ik heb hier zadels liggen, in goede staat en nog in gebruik, die ouder zijn dan TS.....

Een tweedehands zadel gaat absoluut niet altijd passend worden. De boom moet namelijk bij de rug van het paard passen. Als de boom niet past, kun je zoveel veranderen aan de vulling als je wil, maar gaat nooit passend worden.
Oudere zadels zijn geen probleem, als ze maar passen en als je 1 zadeltje ergens tweedehands voor een prikkie weet te krijgen, is de kans klein dat die past. Als er een zadelmaker langskomt met tientallen zadels, van tevoren als enigszins uit geselecteerd op wat zou kunnen passen, is de kans vele malen groter dat er iets past.
Maar met hele oude zadels is het ook oppassen dat de er geen heel smal kussenkanaal inzit of de vulling keihard is geworden. Bij een te smal kussenkanaal heb je niets aan het zadel, bij een keiharde vulling ben je 200 euro kwijt aan vervangen van de vulling

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:09

Er is altijd een tweedehands zadel te vinden dat past op je paard.
Maar als je jezelf een bepaald budget oplegt, neem je wel een serieus risico dat het of niet past of (veel) duurder wordt dan voorzien. Ook tweedehands zijn goede zadels niet echt goedkoop.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Bowo
Berichten: 2807
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kan ik een eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:14

Dat is ook niet wat ik zeg, maar waarom zou je weken lang besteden aan het kopen van een zadel, zadelmaker laten komen, past niet, weer een nieuw zadel kopen, zadelmaker laten komen, past niet, waar je telkens de kosten van de zadelmaker aan hebt en wat superveel tijd kost tot je wel een passend, tweedehands zadel vindt, wanneer je ook in 1 keer klaar kan zijn.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:28

Bowo schreef:
Dat is ook niet wat ik zeg, maar waarom zou je weken lang besteden aan het kopen van een zadel, zadelmaker laten komen, past niet, weer een nieuw zadel kopen, zadelmaker laten komen, past niet, waar je telkens de kosten van de zadelmaker aan hebt en wat superveel tijd kost tot je wel een passend, tweedehands zadel vindt, wanneer je ook in 1 keer klaar kan zijn.

Tja, je kunt het jezelf natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wil.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers