Waar aan werken in de manege les?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 12:31

Hoii,
Nou vanmiddag heb ik weer manege les, sinds ik moest stoppen met m'n verzorgpaard (4maanden al) rij ik nog maar 1x per week. Maar ik ben wel op zoek naar een nieuw verzorgpaard , maar ik kan niks vinden.

Dus dacht ik laat ik maar zo veel mogelijk proberen te leren in de manege lessen, hoe meer ervaring, hoe eerder je aan een verzorgpaard komt toch? :)

Nou heb ik laatst een privé les gehad op een goede dressuur stal, waar ik veel tips heb gehad, zal ze ff hier onder schrijven:

1. Je handen stil houden in draf en galop, ik hou m'n handen niet helemaal stil


2. Rug is te hol meer ontspannen zitten, maar ik heb het gevoel dat ik anders als een zak aardappelen zit, en niet mooi rechtop

3. Drijven alleen met je voet/kuit niet je hele lichaam gebruiken, ik drijf namelijk met heel m'n lichaam.

4. Tijdens de galop stil blijven zitten, niet het paard in de galop duwen(weet niet of jullie snappen wat ik bedoel)

5.Deels met buiten teugel sturen.

6.meer met benen het paard sturen.

En hebben jullie tips hoe ik hiermee kan oefenen en dit beter onder de knie krijg, als ik deze 6 punten onder de knie heb, ga ik waarschijnlijk weer zo'n privé les van haar nemen zodat ik weer nieuwe tips krijg :D heb namelijk nog verjaardags geld, was 12 mei jarig, nu eindelijk echt 14 *\o/*

Maar hebben jullie tips hoe ik hiermee kan oefenen?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:31

Ik zou zeggen leg het neer bij je instructie. Het is niet voor niks les ;)

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:39

Als je groepsles hebt, luister dan soms eens wat je instructrice tegen anderen zegt en controleer dat dan ook bij jezelf. Zoals handen stil houden enz. Vind ik zelf erg handig

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 12:40

Pollywollie schreef:
Als je groepsles hebt, luister dan soms eens wat je instructrice tegen anderen zegt en controleer dat dan ook bij jezelf. Zoals handen stil houden enz. Vind ik zelf erg handig


Goed idee! Zal ik zeker op gaan letten

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 12:41

Pepperrr schreef:
Ik zou zeggen leg het neer bij je instructie. Het is niet voor niks les ;)


Ben eerlijk gezegd een klein beetje verlegen om dat te vragen, zij let namelijk over het algemeen niet echt op je houding en zit :(

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:43

Lisette1205 schreef:
Pepperrr schreef:
Ik zou zeggen leg het neer bij je instructie. Het is niet voor niks les ;)


Ben eerlijk gezegd een klein beetje verlegen om dat te vragen, zij let namelijk over het algemeen niet echt op je houding en zit :(


Ik zou het tóch vragen. Als je hier echt aan wil werken is dat de enige optie. Doe ik zelf ook wel eens hoor. Een instructie hoort les te geven, en mensen te helpen met het oplossen van problemen/moeilijkheden. Diegene zal er echt niet raar van op kijken als je hiermee komt ;)

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:10

Hier had ik vroeger hetzelfde, ze lette niet op m'n zit? Vond het soms wel naaiend, daarvoor had ik toch les? Maargoed, kijk in de spiegel naar jezelf, luister naar de tips die andere krijgen, let op je eigen fouten, ( Verkeerde been\galop enz. ) Ook op YouTube heb ik wat vids gekeken, en ''geprobeerd''. Dom genoeg, heb ik ze zo aan de teugel leren lopen. Achja, als je geen tips krijgt of verder komt, moet het maar op een andere manier! ( Zou ik nu niet meer doen, want elke ruiter\paard is anders, en niet van een vid af te zien natuurlijk. ) Ook heb ik écht heel precies gekeken naar m'n zit, wat als resultaat heeft gelijk dat m'n beide enkels naar binnen knikken als het ware, ( Dit doet oprecht pijn na een tijd. ) en ik krijg ze ook niet uit die knik. _O- . Maar zoek gewoon wat tips op van internet, kijk naar andere ruiters, kijk bij wedstrijden, en les gewoon door met de privé les zou ik zeggen. ( Áls het kan natuurlijk :$ )


Hopelijk vind je snel weer een nieuw verzorgje en kan je daarop goede privé lessen volgen! *\o/*

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:13

Je hebt nu wel die tips gekregen, maar weet je ook hoe je deze fouten op moet lossen?

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 13:23

Bowo schreef:
Je hebt nu wel die tips gekregen, maar weet je ook hoe je deze fouten op moet lossen?


Van sommige wel en sommige niet, zoals met je benen sturen, veel manege paarden reageren daar niet op. Ook weet ik niet hoe ik dan wel goed moet zitten als ik volgens haar m'n rug te hol heb,

En m'n handen zei ze dat ik m'n pinken uit kan steken en ze op het de rand van het zadel leg of op de manen om ze stil te houden, dat is en goede tip maar hoe hou je ze stil als je ze niet op het zadel legt?

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 13:23

Lisette1205 schreef:
Bowo schreef:
Je hebt nu wel die tips gekregen, maar weet je ook hoe je deze fouten op moet lossen?


Van sommige wel en sommige niet, zoals met je benen sturen, veel manege paarden reageren daar niet op. Ook weet ik niet hoe ik dan wel goed moet zitten als ik volgens haar m'n rug te hol heb,

En m'n handen zei ze dat ik m'n pinken uit kan steken en ze op het de rand van het zadel leg of op de manen om ze stil te houden, dat is en goede tip maar hoe hou je ze stil als je ze niet op het zadel legt?


Dus weten jullie hoe ik deze 3 kan oplossen? :)

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:31

Je handen moet je waarschijnlijk bij de oorzaak aanpakken en meestal is dat gespannen schouders en armen. Probeer dan af en toe tijdens het rijden eens om je schouders en armen los te schudden en kijk eens of je dan stillere handen hebt. Als dat zo is, probeer je dan regelmatig bewust te worden of je gespannen zit of niet.
Voor je rug is het denk ik in de spiegel kijken/vragen wanneer je goed zit, dat gevoel inprenten en proberen vast te houden.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:41

Probeer vooral om je elleboog als scharnierpunt te gebruiken. Dus wanneer tijdens het lichtrijden gaat staan strek je ze, als je gaat zitten buig je ze weer. En probeer ze dan op de juiste hoogte te houden ;)

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:46

Met je benen sturen komt vanuit je heupen/middel.. een manier om dat te oefenen is door met je navel te sturen.. je navel wijst in de richting waar je heen wilt.. dan doen je benen vanzelf wat ze zouden moeten doen.. zorg daarbij dat je schouders boven je heupen blijven.. je romp moet een vierkant blijven.. dus als je heupen draaien, draaien je schouders mee ;)

Om ervoor te zorgen dat je rug niet te hol wordt, helpt het vaak als je je buikspieren goed aanspant

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:48

Waarom bewegen je handen heel erg mee? Is dat omdat je het nodig hebt om hou vast te houden aan de teugels, omdat je anders niet blijft zitten? Anders moet je eens proberen om teugels los te laten (iemand anders die het paard dan longeert) En dan kun jij goed op je zit letten, balans proberen te houden en je handen stil proberen te houden.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:51

Ipv je handen stil proberen te houden zou ik eerder focussen op een constante maar licht contact met de mond. Daar draait het namelijk om. Je handen moeten dus ook niet op 1 plek blijven, ze moeten mee bewegen. En in elke gang is dat anders.

Voor de rest zou ik zeggen, werkt maar aan 1 of 2 punten per les.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 14:26

Dank jullie wel!! Meer tips zijn altijd welkom, ben al heel blij met deze tips, krijg ik een soort les van jullie :o

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:03

Ik zou 5 en 6 de volgende keer samendoen met de les, zo leer je tegelijk beter sturen

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:17

Goed dat jij zo serieus aanpakt...!
En jammer dat het dan wat trucwerk lijkt te zijn...
Lisette1205 schreef:
Nou heb ik laatst een privé les gehad op een goede dressuur stal, waar ik veel tips heb gehad, zal ze ff hier onder schrijven:

1. Je handen stil houden in draf en galop, ik hou m'n handen niet helemaal stil

Handen horen idd stil te zijn tov de mond van het paard.
Maar dat is geen tip.

Nu de vraag HOE je dit gaat bereiken. Mijn tip: werk aan je core spieren.
Google/ you tube zijn handig: zoek eens op psoas sterk maken, psoas lang maken (2 verschillende dingen) transversus abdominis en 'core muscle strengthening'.

Citaat:
2. Rug is te hol meer ontspannen zitten, maar ik heb het gevoel dat ik anders als een zak aardappelen zit, en niet mooi rechtop


Zitten met een holle rug is zeker op het paard geen goed idee, maar 'ontspannen' is een rare opmerking.
Accoord: bange ruiters (inclusief ikzelf als ik op een onbekend paard zit dat malle dingen doet) spannen hun onderrug op. Dat is een reflex, met laag ademen en ontspannen (=vertrouwen krijgen) herstelt dit.

Heb je een wat minder ideale bouw (=qua bouw sta je van jezelf al wat hol) : vooral NIET ontspannen, maar je eerder genoemde core spieren aan het werk zetten.
Citaat:
3. Drijven alleen met je voet/kuit niet je hele lichaam gebruiken, ik drijf namelijk met heel m'n lichaam.

4. Tijdens de galop stil blijven zitten, niet het paard in de galop duwen(weet niet of jullie snappen wat ik bedoel)

3) begrijpelijk als je vaak paarden rijdt die niet voor het been zijn. 'Stil' zitten werkt beter.
Dwz. trek een lijntje iets boven je navel: onder die lijn beweeg je mee met het paard, maar compleet passief = jij doet niets, je wordt bewogen. Boven die lijn plus je buik/ corespieren ben actief jezelf rechtop aan het houden.
4) ...en dat geldt ook voor aangalopperen. Let er ook op dat je geen roterende bewegingen met je schouders maakt.
Citaat:
5.Deels met buiten teugel sturen.

Ik ken de buitenteugel als de contact teugel. De binnenteugel geeft heel even de richting of de stelling aan en doet verder niets.
Citaat:
6.meer met benen het paard sturen.

De meningen over het gebruik van dijbeen en knie zijn verdeeld, maar richting bepalen doe je het liefst door:
te denken aan de volte
kijk waar je heen wilt
"je navel geeft de richting aan, de schouders van je paard volgen jouw schouders"
iets meer gewicht op binnen zitbeenknobbel
...en dan een duwtje met je buitendijbeen & knie 'heee, meekomen!'

Succes!

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 10:25

Janneke2 schreef:
Goed dat jij zo serieus aanpakt...!
En jammer dat het dan wat trucwerk lijkt te zijn...
Lisette1205 schreef:
Nou heb ik laatst een privé les gehad op een goede dressuur stal, waar ik veel tips heb gehad, zal ze ff hier onder schrijven:

1. Je handen stil houden in draf en galop, ik hou m'n handen niet helemaal stil

Handen horen idd stil te zijn tov de mond van het paard.
Maar dat is geen tip.

Nu de vraag HOE je dit gaat bereiken. Mijn tip: werk aan je core spieren.
Google/ you tube zijn handig: zoek eens op psoas sterk maken, psoas lang maken (2 verschillende dingen) transversus abdominis en 'core muscle strengthening'.

Citaat:
2. Rug is te hol meer ontspannen zitten, maar ik heb het gevoel dat ik anders als een zak aardappelen zit, en niet mooi rechtop


Zitten met een holle rug is zeker op het paard geen goed idee, maar 'ontspannen' is een rare opmerking.
Accoord: bange ruiters (inclusief ikzelf als ik op een onbekend paard zit dat malle dingen doet) spannen hun onderrug op. Dat is een reflex, met laag ademen en ontspannen (=vertrouwen krijgen) herstelt dit.

Heb je een wat minder ideale bouw (=qua bouw sta je van jezelf al wat hol) : vooral NIET ontspannen, maar je eerder genoemde core spieren aan het werk zetten.
Citaat:
3. Drijven alleen met je voet/kuit niet je hele lichaam gebruiken, ik drijf namelijk met heel m'n lichaam.

4. Tijdens de galop stil blijven zitten, niet het paard in de galop duwen(weet niet of jullie snappen wat ik bedoel)

3) begrijpelijk als je vaak paarden rijdt die niet voor het been zijn. 'Stil' zitten werkt beter.
Dwz. trek een lijntje iets boven je navel: onder die lijn beweeg je mee met het paard, maar compleet passief = jij doet niets, je wordt bewogen. Boven die lijn plus je buik/ corespieren ben actief jezelf rechtop aan het houden.
4) ...en dat geldt ook voor aangalopperen. Let er ook op dat je geen roterende bewegingen met je schouders maakt.
Citaat:
5.Deels met buiten teugel sturen.

Ik ken de buitenteugel als de contact teugel. De binnenteugel geeft heel even de richting of de stelling aan en doet verder niets.
Citaat:
6.meer met benen het paard sturen.

De meningen over het gebruik van dijbeen en knie zijn verdeeld, maar richting bepalen doe je het liefst door:
te denken aan de volte
kijk waar je heen wilt
"je navel geeft de richting aan, de schouders van je paard volgen jouw schouders"
iets meer gewicht op binnen zitbeenknobbel
...en dan een duwtje met je buitendijbeen & knie 'heee, meekomen!'

Succes!


Superrr erg bedankt, lees het nu pas, maar echt super super bedankt voor deze tips ze gaan me zeker helpen! <3

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Waar aan werken in de manege les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:39

Ik zou even op de site van Ruitergevoel kijken! Ik vond de 30 dagen challenge erg leuk, duidelijke filmpjes ook.

ZDRP
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:00

ik heb hier ergens gelezen dat je instructrice niet echt let op je houding , je houding is zo belangrijk want Viane houding geef je signalen naar hè paard , verkeerde houding=verkeerde signalen , je paard zal je niet goed begrijpen . Ik heb zelf ook al twee haar gereden bij een instructrice waarbij ze niet omkeek naar der les en af en toe wat zei , verander van manege ik ben veel gegroeid .als je een verkeerde zit hebt zul je veel minder gemakkelijk je paard kunnen doen inbuigen (buiging is heel erg belangrijk je paard aan de teugel rijden is erg belangerijk ) Het puntje van je holle rug je kan thuis eens voor de spiegel zitten op een stoel en kijken snor je rug recht is je zult dan beter aanvoelen wat een patattenzak is en wat niet ga vaak oefenen . Hoop dat je wat aan m'n advies hebt xoxo

ZDRP
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:03

Inderdaad zoals hier een meisje zij trainen op bepaalde spieren . :D

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 18:05

ZDRP schreef:
ik heb hier ergens gelezen dat je instructrice niet echt let op je houding , je houding is zo belangrijk want Viane houding geef je signalen naar hè paard , verkeerde houding=verkeerde signalen , je paard zal je niet goed begrijpen . Ik heb zelf ook al twee haar gereden bij een instructrice waarbij ze niet omkeek naar der les en af en toe wat zei , verander van manege ik ben veel gegroeid .als je een verkeerde zit hebt zul je veel minder gemakkelijk je paard kunnen doen inbuigen (buiging is heel erg belangrijk je paard aan de teugel rijden is erg belangerijk ) Het puntje van je holle rug je kan thuis eens voor de spiegel zitten op een stoel en kijken snor je rug recht is je zult dan beter aanvoelen wat een patattenzak is en wat niet ga vaak oefenen . Hoop dat je wat aan m'n advies hebt xoxo



Dankjee!❤️