Wanneer het waard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 15:39

Geen idee of het hier goed staat :')

Hoi!

Hier een interessevraagje. Ondanks dat ik toch geen eigen paard krijg, vind ik het stiekem erg leuk om te kijken naar knappe paarden die te koop staan. Ik had daarom een vraagje. Wanneer is een paard voor jullie 10.000 en hoger waard? De ene keer zijn dit paarden die volledig groen zijn, met ouders waar ik nog nooit van heb gehoord (maar dat kan komen omdat ik niet echt bekend ben met de meeste sportpaarden) en de andere keer zijn dat pony's met winstpunten in het Z.

Kairos

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:44

Voor 10.000 heb je soms ook echt niet iets speciaals. De paardenprijzen rijzen de pan uit!

Wat ik zelf denk:
- topgezond (en ook altijd geweest)
- goed opgevoed en goed te rijden
- zichzelf al bewezen in de sport
- goede conditie, goed bespierd.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:47

Nuchter advies, slachtwaarde en de rest is emotie en verwachting. Klinkt misschien raar maar paarden is emotie en gevoel en verwachting en dat koop je.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:17

In mijn geval zou ik geen paard van 10.000 euro kopen. 9/10 zijn paarden waar ik totaal niks mee heb, al zou ik ze gratis krijgen zou ik ze niet willen. Hooguit om te verkopen, maar daarvoor heb ik geen paard. :')

En de paarden waar ik wel wat mee heb, koop je niet voor 10.000 euro. Met dat bedrag koop je veel meer paarden van. :))

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:20

Hangt van zoveel af... Langs de ene kant kunnen dit paarden zijn die zich al hebben bewezen in de sport of jonge paarden die een erg mooie toekomst voor zich lijken te hebben. Andere kant kunnen het gewoon paarden zijn met een erg mooie bloedlijn erachter.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:21

Een paard in de prijsklasse 10.000 en hoger moet voor mij tenminste:

Een merrie zijn uit een goede moederlijn
Gezond zijn
Extra bewegen.
Zelf al op de keuring zijn aangeboden en het (voorlopig) keur predikaat hebben.
Al enigszins doorgereden zijn en het liefst tuigmak.
Wel nog een “jong” paard zijn.

En ik moet er uiteraard een klik mee hebben.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:24

Hij moet potentie hebben en bij me passen. Dat zijn de belangrijkste eisen.
Daarnaast vind ik het rijtje van Natasja ook wel een mooie aanvulling, al zou de dressuurpotentie mij meer trekken dan een mooi lijntje. Ik ben echter meer een sporter dan een fokker.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:28

NatasjavE schreef:
Een paard in de prijsklasse 10.000 en hoger moet voor mij tenminste:

Een merrie zijn uit een goede moederlijn
Gezond zijn
Extra bewegen.
Zelf al op de keuring zijn aangeboden en het (voorlopig) keur predikaat hebben.
Al enigszins doorgereden zijn en het liefst tuigmak.
Wel nog een “jong” paard zijn.

En ik moet er uiteraard een klik mee hebben.


Die koop je imo niet voor 10.000, apart bewegende paarden die ook onder het zadel meevallen kosten veel meer.


Als je voor jezelf een paard koopt, dus niet met het oog om hem weer te verkopen, zou ik kijken waar je concessies op kunt doen. Gezonde en goede paarden/pony's zijn inderdaad al snel heel duur

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:28

upendo schreef:
Hij moet potentie hebben en bij me passen. Dat zijn de belangrijkste eisen.
Daarnaast vind ik het rijtje van Natasja ook wel een mooie aanvulling, al zou de dressuurpotentie mij meer trekken dan een mooi lijntje. Ik ben echter meer een sporter dan een fokker.


Mooi lijntje bedoel ik mee predikaten in exterieur en sport. Een prestatiemerrie heeft bewezen om sportpaarden op de wereld te zetten.

En een merrie moet uiteraard ook eigen aanleg laten zien als fokdier. :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:31

x_Milou schreef:
NatasjavE schreef:
Een paard in de prijsklasse 10.000 en hoger moet voor mij tenminste:

Een merrie zijn uit een goede moederlijn
Gezond zijn
Extra bewegen.
Zelf al op de keuring zijn aangeboden en het (voorlopig) keur predikaat hebben.
Al enigszins doorgereden zijn en het liefst tuigmak.
Wel nog een “jong” paard zijn.

En ik moet er uiteraard een klik mee hebben.


Die koop je imo niet voor 10.000, apart bewegende paarden die ook onder het zadel meevallen kosten veel meer.


Als je voor jezelf een paard koopt, dus niet met het oog om hem weer te verkopen, zou ik kijken waar je concessies op kunt doen. Gezonde en goede paarden/pony's zijn inderdaad al snel heel duur


Ik heb er ook bij gezet 10.000 en hoger. En er hoeft voor mij niet al een sportklassering aan te hangen.

En je koopt ze ook wel rond de 10.000 maar is wel afhankelijk van je fokdoel. Ik wil een Gelderse.
Die zijn vaak wat minder duur.

En je moet geluk hebben.

spitenmazz

Berichten: 658
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:32

Voor 10.000 koop je tegenwoordig niet veel speciaals meer, voor die prijs komen pony's voorbij. Of je moet goed zoeken en geluk hebben natuurlijk.
Ik vind het belangrijk dat een paard klinisch klopt, een sterk achterbeen heeft, de basis goed is en ontspannen door zijn lijf kan lopen. Moet daarnaast goudeerlijk zijn en je moet er natuurlijk een klik mee hebben.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:34

Omdat ik geen sportambities heb en alleen recreatief wil rijden en bezig wil zijn, zou ik nooit 10.000 euro er aan uitgeven. Mijn grens ligt op 5000,-

Als ik geld teveel had en het met gemak uit kon geven :D dan zou ik voor + 10.000 een heel braaf paard zoeken, niet ouder dan 12 jaar en waar alle knopjes al op zitten. Al zijn de relatief jonge paarden waar alle knopjes al opzitten vaak toch sensibel. Iets wat ik absoluut niet wil als recreatieruiter.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:42

Het hangt er misschien ook van af wat voor sport je doet... 10.000 euro in de westernsport is een redelijk 'normaal' bedrag voor een goede quarter of paint (een jonkie, die misschien nog maar net onder het zadel is). Ik heb er zelfs voorbij zien komen van 15.000 en hoger voor een onbeleerde drie jarige. Volwassen quarters die het goed doen in de sport vind je soms rond de 20.000 of hoger. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar toch...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:54

Emita schreef:
Het hangt er misschien ook van af wat voor sport je doet... 10.000 euro in de westernsport is een redelijk 'normaal' bedrag voor een goede quarter of paint (een jonkie, die misschien nog maar net onder het zadel is). Ik heb er zelfs voorbij zien komen van 15.000 en hoger voor een onbeleerde drie jarige. Volwassen quarters die het goed doen in de sport vind je soms rond de 20.000 of hoger. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar toch...


Dat is in de spring en dressuursport niet anders.

Hoe meer mogelijkheden een paard heeft hoe meer men bereid is om er voor te betalen over het algemeen.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:00

NatasjavE schreef:
x_Milou schreef:

Die koop je imo niet voor 10.000, apart bewegende paarden die ook onder het zadel meevallen kosten veel meer.


Als je voor jezelf een paard koopt, dus niet met het oog om hem weer te verkopen, zou ik kijken waar je concessies op kunt doen. Gezonde en goede paarden/pony's zijn inderdaad al snel heel duur


Ik heb er ook bij gezet 10.000 en hoger. En er hoeft voor mij niet al een sportklassering aan te hangen.

En je koopt ze ook wel rond de 10.000 maar is wel afhankelijk van je fokdoel. Ik wil een Gelderse.
Die zijn vaak wat minder duur.

En je moet geluk hebben.


Gelderse is inderdaad een ander verhaal, maar in de dressuurrichting staat er voor dat geld weinig op sporthorses wat echt goed kan bewegen.
Een gelukje kun je af en toe hebben, maar dat geeft imo geen beeld van een normale prijs.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:01

Nooit. Voor mij persoonlijk dan :+

In het geval dat ik nog een paard zou kopen wil ik sowieso in de pony maat blijven. Daarnaast zou ik alleen een groen dier willen, dus betalen voor het opleidingsniveau is ook niet van toepassing. Voor een gezonde, goed bewegende/gebouwde, groene pony zou ik niet meer dan 5000 betalen.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:20

Voor 10.000 of hoger;

- bijzonder fokbloed, bewezen moeder en vaderlijn wat vrij is van jazz etc;
Wat zelf al bewezen nakomelingen heeft en echt een aanwinst is voor de fokkerij.
- goed exterieur en in omgang makkelijk, bepaalde aanleg. Dus mag groen zijn.
- bijzondere kenmerken (grullo of ander bijzonder ras).


Dus groen vind ik niet perse een dooddoener. Een goed groen dier iets aanleren kan in de juiste handen ook wel binnen een halfjaar.

Ikzelf zou optie 1 voor mij persoonlijk het logiste vinden. Goed bloed en mooi exterieur is zeldzaam... tenzij je weer bij jazz uit wil komen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:25

Niet. Een paard wat zo veel moet kosten is een paard waar allemaal functies op zitten waar ik toch niets mee doe.

10.000 euro zou ik wel uitgeven aan een paard wat sport A loopt of die potentie heeft, en door mij na te rijden is. Áls ik zo'n paard zou zoeken, en dat doe ik niet.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:38

Al was ik miljonair, dan nog heb ik echt geen 10.000 euro voor een paard over.

Ze kunnen altijd wat oplopen en of wat gaan mankeren......het zijn en blijven paarden.

Ze zijn de slachtwaarde waard en daarna......wat de gek ervoor geeft en betaald.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Wanneer het waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:42

Vanwege te leeftijd van de TS verplaats is ik dit topic naar Young Rider Talk