Jana&ik (volg)

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Jana&ik (volg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 23:41

(Ik weet niet of het hier goed staat)

Hoihoi,
Ik ben dit forum gestart zodat ik alles kan schrijven en kan delen, dat vind ik altijd heel fijn en dan kan ik misschien tips krijgen.

Nou ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Evelien en ik ben 14 jaar. Ik zit in 2 havo/vwo en heb 1 eigen pony en 3 verzorgpony’s, maar hier ga ik schrijven over Jana! :)


Afbeelding
Jana is een 4 jarige fjordenmerrie, van Reinar en Lana, als iemand veulenfotos van Jana heeft zou ik het willen horen!

Ik heb Jana sinds 2 februari 2018, ik mocht eerst nooit een pony, maar opeens liet ik Jana zien en toen na een paar dagen kreeg ik de ja, en daarna gingen we bellen naar de oude eigenaren! Op een zaterdag gingen we daar kijken (stiekem wist ik al dat ik haar wel ging kopen) en toen hebben we haar losgegooid en super lang gepoetst, en daarna nog gereden.
Nog bij de oude eigenaren

Afbeelding

En daarna hebben we besloten haar te kopen en zou ze de maandag erna meteen komen, als ze goedgekeurd werd zou ze blijven (en ik zat op school :( het moment waar k altijd van droomde om te zien, was ik er niet, ben ik nog steeds boos over hahaha)
Toen ze er net was!

Afbeelding

Op de woensdag heb ik volgensmij gereden op het met een zadel van een stalgenoot en dat schoof. Maar voor de rest ging het wel goed!
En toen begon het pas echt!
Ik weet het nog goed, op de zaterdag ging ik met haar door de bak lopen en schrok ze ergens van, was ik niet op voorbereid en ik viel, hele jas kapot, en Jana geschrokken, sinds toen werd ik steeds gespannen met Jana, en dat had zij dan ook. De week erna op de zondag gingen we rijden met een ander zadel, ik had al wat gestapt, en opeens schrok ze (kan natuurlijk gebeuren) en het zadel schoof en ik viel keihard, ik was helemaal pissig op dat zadel natuurlijk, maar dat komt omdat het zadel niet paste.
voordat ik boem deed :p

Afbeelding

toen een keer kwam de zadelmaker, en toen was ze nogal druk, dus ik ging haar even buitenzetten in de bak. En toen sleurde ze me mee over het terrein gelukkig had ik haar vastgehouden.
Paar dagen later was er iemand naar ons aan het kijken bij het longeren en dat persoon ging weg, Jana werd druk opeens en ze trok zich los met het touw aan zich, en ik kreeg haar niet te pakken, toen ik haar had losgemaakt en door de frustratie laten rennen (ik weet nu dat dat geen goede reactie is vooral niet bij Jana gewoon doorgaan werkt altijd het beste) en toen sprong ze over de poort, ja erover , ja een fjord sprong over de poort. Dus had de staleigenaaar besloten hogere poort te maken, heel blij mee als ze hierover springt gaan we naar de olympische spelen heb ik gezegd!
Poort weg :D

Afbeelding

Toen we een zadel hadden, en ik heb het idee dat het niet past, want een zadel mag niet schuiven en klapperen. Ging ik weer rijden, ik ging stappen, mevrouw rent weg en begint keihard te bokken, we maken een scherpe bocht nog een bok en daar ging ik, en toen verloor ik het vertrouwen, toen heb ik zelfs gezegd, als ze niet luisterde breng ik haar weg. (Gelukkig niet gedaan)
Toen dat was gebeurd heb ik haar meteen van haar brok afgehaald, want daar werd ze echt druk van, en ik merk dat haar dat wel echt goed heeft gedaan, ze is nu rustiger en wel nog steeds de stresskip maar nie meer zo druk en wild aan het doen.

Toen heb ik het een hele poos uitgesteld, en niet kunnen omdat ze een wolfskiesje getrokken had dus geen bit in. En bitloos kan ze (nog) niet.
Dus heb ik veel gelongeerd en een band op kunnen bouwen.
Sinds 2 weken komt een meneer me helpen met het longeren, en er kwam donderdag ook een meisje op Jana rijden en daar bokte ze maar 1 x bij, en daarna heb ik nog even op haar gestapt, maar ben bang dat ze de volgende keer weer omslaat omdat ik dan spanning heb maar ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.
Tijdje terug heb ik ook een emmer water over haar heen gegooid en dat vond ze niet eng haah, dus nu kan ik haar gewoon afspuiten enz. En ook vrijgesproken, had wel al eerder balkjes gelopen, maar nu op het laagste gaatje al een kruisje, wat vind ze springen leuk. Ik hoop dat ik binnekort ook eens buiten kan wandelen, maar ze is al vaker op de straat geweest ook langs een 80 weg.
Maar vooral het ergste waar ik me aan opkreeg zijn dat ze niet alleen kan zijn, dan stresst ze en zit ze helemaal onderzet zweet, alle paarden moeten ook binnen zijn anders is ze nog niet rustig, heeft iemand hier tips voor, en mijn zadel probleem (ander topic)

Hopelijk gaan jullie meelezen, goed dat je tot hier hebt gelezen :)

Groetjes Evelien

If you dream it, you can do it!


Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Jana&ik (volg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 00:37

Leuke pony! Als ik jou was zou ik eerst veel grondwerk gaan doen en gaan longeren voordat je weer gaat rijden, en als je gaat rijden zal ik les nemen. Door grondwerk kunnen jullie wat meer vertrouwen in elkaar krijgen waardoor dat je zal helpen met het rijden. Het is voor jou maar ook zeker voor de pony niet leuk als er elke keer spanning is met rijden dus ik zou gewoon eerst lekker op de grond met haar aan de slag gaan!

Kairos
Berichten: 2682
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 05:48

Ik zou vooral les geven en in je achterhoofd houden: Iedereen valt weleens. Niks om bang voor te zijn, gewoon een beetje spierpijn dar wel weer overgaat.
Je moet alle worst case scenarios vergeten en gewoon lekker ontspannen. Als ze bij dat ene meisje maar een keer heeft gebokt, moet dat bij jou ook kunnen en ik denk zomaar dat ze jouw spanning gewoon overneemt en dat uit in bokken, wanneer de emmer vol is. Ik zou ook vooral op zoek gaan naar een instructeur die bij je past en als je buitenaf geen geschikte instructeur vindt, misschien terug naar de manege? Het is vooral belangrijk dat je een instructeur vindt die het geduld heeft en ook rustig blijft, als je instructeur geen geduld heeft zou ik zelf enorm de neiging hebben dat over te nemen in mijn rijden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 07:38

Piuni schreef:
Leuke pony! Als ik jou was zou ik eerst veel grondwerk gaan doen en gaan longeren voordat je weer gaat rijden, en als je gaat rijden zal ik les nemen. Door grondwerk kunnen jullie wat meer vertrouwen in elkaar krijgen waardoor dat je zal helpen met het rijden. Het is voor jou maar ook zeker voor de pony niet leuk als er elke keer spanning is met rijden dus ik zou gewoon eerst lekker op de grond met haar aan de slag gaan!


Heb ik ook gedaan, heeft wel iets geholpen maar ik was helemaal in paniek op de dag dat ik erop moest.
Als ik weer op Jana kan met minder spanning, wil ik ook gaan lessen, beetje onnozel als ik les kruit en maar 3 rondjes stap

If you dream it, you can do it!

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 07:39

Kairos schreef:
Ik zou vooral les geven en in je achterhoofd houden: Iedereen valt weleens. Niks om bang voor te zijn, gewoon een beetje spierpijn dar wel weer overgaat.
Je moet alle worst case scenarios vergeten en gewoon lekker ontspannen. Als ze bij dat ene meisje maar een keer heeft gebokt, moet dat bij jou ook kunnen en ik denk zomaar dat ze jouw spanning gewoon overneemt en dat uit in bokken, wanneer de emmer vol is. Ik zou ook vooral op zoek gaan naar een instructeur die bij je past en als je buitenaf geen geschikte instructeur vindt, misschien terug naar de manege? Het is vooral belangrijk dat je een instructeur vindt die het geduld heeft en ook rustig blijft, als je instructeur geen geduld heeft zou ik zelf enorm de neiging hebben dat over te nemen in mijn rijden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.


Ja precies, als ik iets met haast doe bij Jana gaat het nooit zo lekker, maar als ik het lekker rustig doe en tegen haar praat gaat het altijd wat beter

If you dream it, you can do it!

Kairos
Berichten: 2682
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Jana&ik (volg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:47

Klopt. Ik zou wel alvast een beetje gaan oriënteren naar instructeurs, want die kunnen je echt helpen (: Een goede instructeur weet hoe je iemand weer het vertrouwen geeft en kan zorgen dat die drie rondjes stap, veranderen in ook nog draf en wanneer je daar klaar voor bent ook nog galop. Je paardje is nog jong, dus die moet het ook allemaal nog leren.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 21:11

Heeii,

Ik ga even updaten, aangezien het echt heel erg is veranderd. Ondertussen kan ik rijden (op het moment niet aangezien Jana rust heeft vanwege een schiefel :() we hebben gestapt, gedraaft, gegaloppeerd (dat gaat nog niet zo goed maar dat maakt niet uit) zonder zadel gereden, gesprongen, bitloos gereden (waar ze echt heel goed op reageerde dus dat ga ik vaker proberen en misschien wel ooit helemaal bitloos :))
We hebben ook een aantal grondwerklessen gehad wat bij sommige dingen goed heeft geholpen, ik heb elke week les en we doen een aantal keer per week gewoon grondwerk zodat Jana niet door me heen gaat lopen en omdat ik het leuk vind haha. Ze kan ook goed vrijheidsdressuur en ze schrikt ook van bijna niks!!
We zijn zelfs een keer op buitenrit geweest en ze was stoer alleen ik niet zo, ik zorgde ervoor dat ze spanning kreeg. Maarja kan ik nu even niet veranderen dat doen we de volgendekeer.
Alleen is nog steeds het grootste probleem haar soort van verlatingsangst, mijn grondwerkinstructrice zei dat het geen verlatingsangst is maar dat ze zich nog niet veilig genoeg voelt bij mij, maar ik ben nu wel nog steeds aan het oefenen met de tips!

En Jana houd van een tent haha die kun je op haar leggen en alles echt heel schattig :D


Afbeelding

Als iemand tips heeft voor haar ‘verlatingsangst’ laat het maar weten, misschien is het de gouden tip!

If you dream it, you can do it!

Kairos
Berichten: 2682
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Jana&ik (volg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:17

Mooi dat het beter gaat! Is het een idee, als het van de grond met meer vertrouwen gaat dan onder het zadel, misschien buiten te gaan wandelen? :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 06:05

Kairos schreef:
Mooi dat het beter gaat! Is het een idee, als het van de grond met meer vertrouwen gaat dan onder het zadel, misschien buiten te gaan wandelen? :)


Kleine stukjes doe ik altijd, want ze is me een keer weggerend :( maar met een ander paard erbij gaat het wel heel goed

If you dream it, you can do it!

Kairos
Berichten: 2682
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Jana&ik (volg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 06:11

Maar probeer anders eens je trainer mee te nemen. Die let erg op lichaamshouding van jou en je paard en kan dan waarschijnlijk ook zien wanneer ze net wat meer zekerheid nodig heeft en wanneer ze dan wat zekerder met je meewandelt dat je haar dan kan belonen :) (stembeloning)

~ The comeback is always stronger than the setback ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers