Jong paard bang in de bak?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Jong paard bang in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 19:38

Hoi hoi, welkom in dit topic.
Ik zit even met een vraag. Ik lease een jonge pony en vooral op wind achtige dagen is ze schrickachtig in onze buitenbak. Ze begint nu ook scheef te lopen en dat naar links toe. Ik vraag me af wat goede oefeningen zijn om een jong paard waf meer vertrouwen te geven, en wat meer te laten ontspannen.
Is bijvoorbeeld een of twee rondjes door de bak ernaast lopen voor ik opstap een goed idee?
Misschien wat meer grondwerk?
Aangezien ik lease is het dus niet mogelijk om meer dan 2 dagen te komen..
groetjes ,

Work in progress..


happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:53

Je zou af en toe ook gewoon alleen wat grondwerk in de bak kunnen doen, of zelfs af en toe rustig in de bak gaan staan poetsen/tutten zodat zij het als een fijne, vertrouwde plek gaat zien.
Vanaf daar kun je dan langzaam het rijden wat opbouwen. Succes! :)

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Jong paard bang in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:54

Vanwege de leeftijd van TS verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:04

Even aan de longe voordat je erop gaat zou misschien kunnen helpen, als de spanning eraf is lekker erop stappen.

Voor het scheef lopen zou ik lessen nemen, vooral met een jonge pony is begeleiding altijd fijn (vind ik zelf in ieder geval)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:15

Wat bij jonge dieren wel eens wil helpen is (desnoods tijdelijk) duidelijke structuur. Zo heb ik mijn merrie toen zij jong was en ook schrikkerig, voor het rijden kort aan de longe laten lopen. Daarna aan de hand een rondje linksom en een rondje rechtsom en dan opstappen. Zij wist wat ze kon verwachten en wat we gingen doen wat haar een stukje rust gaf.
Wij zijn nu inmiddels al een paar jaar verder, maar als zij weer ril is pak ik gewoon dit oude ritme (structuur) weer op. Werkt voor ons prima. Mss heb je er wat aan :-)

Voor het rechtrichten zou ik een paar lesjes nemen zodat je duidelijk weet wat de bedoeling is en waarom. Succes! +:)+

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Jong paard bang in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:18

Je lease de pony 2 dagen in de week?
Wat wordt er de andere dagen mee gedaan?

Heb je gedurende je 2 dagen ook privéles?

[o]

Absolem

Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:26

Ja lastig. Ik kan die van mij als ik wil vijf dagen in de week trainen. Echter doe ik er maar drie echt wat met hem. Een dag longeren. Twee dagen rijden. En een dag gewoon even zijn gekke zelf laten zijn in de bak met alleen een halster om.. oftie dan wil gaan rennen of rollen of gras buiten de bak rand eten wil moet ie dan zelf weten( hij staat elke dag minstens tien uur in de paddock met een uitloopje hoor dus niet dat hij vrijheid te kort komt). Twee dagen voor een jong paard rijden is net zat. Is hij van een eigenaar of is hij van een manege? Zou je misschien met de eigenaar kunnen afspreken dat die er grondwerk mee gaat doen? Of dat je een derde dag er bij mag om grond werk te gaan doen? Dan kom je al een heel eind.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ghazella en 64 bezoekers