Sedatie bij scheren?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Andriella

Berichten: 77
Geregistreerd: 16-11-17

Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 13:41

Hoi allemaal, sorry als hier al een uitgebreide topic van is had wel al gekeken maar met alles wat las kon ik de bomen niet meer door het bos zien _/-\o_

Zoals de titel al zegt: sedatie bij het scheren?

Ik lees zoveel verschillende meningen en ervaringen dat heel erg aan het twijfelen ben. Ik wil mijn paard laten scheren, mar hij is nog nooit geschoren. (Het zal gaan om een jachtpatroontje of hals tot borst.De rest blijft)Ik heb dus geen idee hoe hij zal reageren op het scheren. Ik heb iemand die hem voor mij wilt scheren waar goed mee ben. Heb haar ook vaker paarden zien scheren en gaat allemaal netjes alleen omdat mijn paard het scheren nog niet kent wilt ze hem wel doen maar alleen onder wat sedatie. Ik vond dit zelf eerst ook beste maar nu twijfel ik door alle gemixte verhalen erover.

Wat kan ik nu het beste doen?

[img]
Afbeelding
[/img]

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:42

Kan je niet eerst ergens een scheerapparaat vandaan halen en oefenen met het zoemende geluid en de trilling op de vacht? Sedatie kan altijd nog :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:43

Je kan toch eerst kijken hoe die reageert zonder en als dit niet te doen is alsnog de sedatie erin doen?

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:45

Ik heb afgelopen winter mijn paard (haflinger) ook voor het eerst geschoren.
Eerst laten wennen aan het geluid en gevoel, hij was niet echt onder de indruk.

Eerste keer met een sedatie, maar dat werkte voor geen meter. Hij bleef maar heen en weer lopen, niet uit angst, maar meneer heeft moeite met stilstaan :+
Waarschijnlijk dus ook te weinig gebruikt, lastig in te schatten hoor!

Tweede keer met een bak hooi ervoor en iets van muesli. Dit hield m heel erg zoet, dit was een betere optie dan de sedatie (pasta).

Edit; Mijn paard is trouwens helemaal geschoren, behalve zijn benen en hoofd.
En na de eerste keer scheren kwam zijn vacht al binnen enkele weken terug, na de tweede keer blijft het goed weg. :)
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 01-02-18 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:46

Achteraf sederen is vaak niet mogelijk omdat het adrenaline dan al zo hoog is dat je middeltje niet door komt.
Als je niet wilt sederen zul je degene die je paard komt scheren terug moeten laten komen als het zonder niet kan.
Zo doe ik het altijd. Zijn maar enkele gevallen waarbij dat zo is dus ik zou zeggen probeer het gewoon

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:48

Charizard schreef:
Je kan toch eerst kijken hoe die reageert zonder en als dit niet te doen is alsnog de sedatie erin doen?

Dat werkt haast nooit, paard is dan vaak al zo geprikkeld en in de stress dat de invloed van sedatie niet op kan tegen de stoffen die het paard zelf al aangemaakt heeft door de stress.

Ik zou een keertje oefenen en als je merkt dat het lukt iemand laten komen om te scheren. Als het niet lukt verdoving halen en iemand laten komen om te scheren.

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:49

Ik gebruik zelf met scheren altijd een verdoving pasta van de ej en die geef ik een half uur van te voren. Is geen volledige sedatie maar ze worden er wel wat rustiger van en het is zo weer uitgewerkt :)
Tijdens het scheren zelf zou ik het niet meer doen. Adrenaline kan er dan voor zorgen dat het niet meer volledig werkt dan

Andriella

Berichten: 77
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 13:55

Ik weet wel dat hij het geluid kent. Haar paard staat naast mijne en als ze die van haar scheert doet ze dst ook gewoon waar hij bij staat. En volgensmij maakte hij daar geen stampij van. Zou ik een normale scheerapparaat/tondeuse kunnen gebruiken om te kijken hoe hij reageert op aanraking er van en geluid. (Natuurlijk maakt dit wel veel minder geluid en waarschinnlijk minder trillingen, maar is dat ren optie?)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:02

Gewoon zonder sedatie proberen.
Ik heb hier een hele sensibele merrie staan. Heel rillerig en attent op alles wat beweegt en geluid maakt.

Paar jaar geleden heb ik ze voor het eerst geschoren en behalve haar neus even optrekken, heeft ze geen kik gegeven. Dacht ook dat dit met haar absoluut onmogelijk ging zijn, maar ze bewees mij net het tegendeel :D

Andriella

Berichten: 77
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 14:34

Pandora2 schreef:
Gewoon zonder sedatie proberen.
Ik heb hier een hele sensibele merrie staan. Heel rillerig en attent op alles wat beweegt en geluid maakt.

Paar jaar geleden heb ik ze voor het eerst geschoren en behalve haar neus even optrekken, heeft ze geen kik gegeven. Dacht ook dat dit met haar absoluut onmogelijk ging zijn, maar ze bewees mij net het tegendeel :D



Ja precies. Ja mijne is dan een ruin, maar ook lekker sensibele. Maar ik ga kijken dan om dan toch nog met haar te bespreken of ze zonder wilt proberen (en dat ik dan desnoods dus van te voren aantal keer kijk of kan zien hoe hij erop regeert voordata zij het doet.)

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:39

Denk niet dat het nu nog handig is te scheren. De dagen worden al langer. De aanmaak van zijn zomervacht is Allang begonnen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:42

Ik zorg hier altijd dat ik voor feb voor de laatste keer geschoren heb. Daarna is het meestal niet echt handig meer omdat ze alweer gaan verharen en dan ben je in de zomervacht aan het scheren. Ik persoonlijk zou het dus pas van het najaar proberen. En eerst even testen hoe het paard reageert op het geluid en aanraking zonder te gaan beginnen. Als ze dan al erg spannen wegzetten en later met tranquigel proberen of DA laten komen voor een roesje

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:42

Ik sedeer wel altijd. Mijn paard vind het scheren erg spannend, elke keer weer. Hij krijgt wat pasta een uur van te voren en dan kan hij daarna lekker los en relaxed staan. Minder gevaarlijk voor mij (zijn steigert en probeert te vluchten) maar ook veel fijner voor hem. Het gaat steeds beter. :)

Andriella

Berichten: 77
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 14:55

SuperZodiaX schreef:
Ik zorg hier altijd dat ik voor feb voor de laatste keer geschoren heb. Daarna is het meestal niet echt handig meer omdat ze alweer gaan verharen en dan ben je in de zomervacht aan het scheren. Ik persoonlijk zou het dus pas van het najaar proberen. En eerst even testen hoe het paard reageert op het geluid en aanraking zonder te gaan beginnen. Als ze dan al erg spannen wegzetten en later met tranquigel proberen of DA laten komen voor een roesje


Dit was ook de bedoeling. had alleen niet in beschrijving gezet omdat meer algemene vraag was van hoe beste tewerk kan gaan als hem wil laten scheren, maar hij het nog niet kent. Hiernaast zit hij nog niet in de verharing komt bij hem ook laat doordat hij geen dikke winter vacht aan maakt, maar ondanks dat hij geen dikke vacht aanmaakt in winter zweet hij altijd met winter wel heel erg als hij goed aan het werk geweest is. Rede dat hem met de tijd wil laten scheren is omdat ze hier elke dag van sochtends tot savonds het land op gaan. als ik tegen avond komt is niet erg want dan kan hij op stal blijven, maar als sochtends of overdag kom en hij is nat maar moet nog terug land op dat is het natuurlijk niet verstandig om het nat het land op te gooien, wat o.a. ook rede is waarom hem wil laten scheren (met tijd) en waarom alleen maar de plekken waar veel zweet weg hoeft en niet geheel. :)

Bedankt voor info ook de rest die gereageerd heeft om mij hierbij te helpen met wat beste is. Is altijd fijn als je van meerdere kanten kunt horen dan vanaf een.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:16

Ik gebruik meestal alleen sedatie bij jonge paarden en dan met name de benen en het hoofd. En dan eerst de sedatie geven, het beste is dit te doen als ie nog op stal staat. Als hij stress krijgt werkt de sedatie niet goed.

Als je echt liever geen sedatie wil kun je nog een praam gebruiken mocht het nodig zijn, maar sedatie lijkt mij voor het paard het prettigste ;)

En over wel of niet scheren, dat is echt iets wat je zelf moet bepalen.. Ik scheer mijn paard omdat ik het mooi vind en hij altijd heel snel zweet.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:22

Al de paarden die ik heb geschoren heb ik nooit verdoofd.
Ben er niet zo voor.
Zelf voor de eerste keer scheren hebben sommige paarden zelfs geen reactie gegeven.
In het slechtste geval doe ik watten in de oren.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Sedatie bij scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:28

Je hebt mensen die een aantal paarden per week scheren, en snap heel erg goed dat die geen risico gaan lopen bij een vreemd paard en voor hun eigen veiligheid kiezen..

Maar het ligt er meer aan hoe het paard zich gedraagt, als hij het scheerapparaat en trillingen goed kan hebben dan zou ik hem ook niet sederen.