Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:29

pien_2010 schreef:
Anders vraag eerst eens of je haar paar maanden mag leasen. Dan weet je meer als het om jouw tijd gaat en haar blessure.

Ja,dat is een heel goed idee!


Anja_96

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:32

Ik heb ook meegemaakt dat mijn favoriete manegepony verkocht werd. Dat was ook een pony waarvan ik een aantal jaren gedacht heb(ik was toen 14/15/16) 'ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten'. Toen ze nadat ze dik 6 jaar op de manege had gestaan verkocht werd heb ik dat zeker heel jammer gevonden. Maar nu een jaar later, heb ik ook weer andere pony's en paarden ontdekt die ik ook hartstikke leuk vind. En ja, ik vind het nog steeds wel eens jammer dat ze weg is. Maar er zijn meer leuke pony's op de wereld!

Ik snap dat je het best even lastig zult vinden als ze weg gaat. Maar ook mij lijkt het beter om haar te laten gaan en een gezonde pony te kopen als je dan toch een eigen pony zou willen kopen.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:44

Wat bijna iedereen zegt hier: goed uitzoeken wat ze precies heeft en wat het perspectief is.
Dat kost misschien een paar centen, maar als het later tegenvalt kost het veel meer.
Want dan zul je (omdat je van het beest houdt en ook omdat het moreel niet anders kan) als er toch iets aan de hand is, aan het dokteren gaan. En dat loopt snel in de papieren.

Als je weet wat ze precies heeft, kun je ook nog besluiten om samen met de manege een goede plek voor haar te zoeken.

Change3x

Berichten: 6569
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:53

Zou je niet liever een gezonde pony hebben?

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:37

Ik heb een verzorgpony met een oude blessure waarmee ik niet meer kan dan stappen en een beetje draven ( of hij wilt zelf eens een sprintje trekken :D
Ik kan vrijheidsdressuur doen en lekker met hem wandelen ( en natuurlijk lekker lang tutten ) maar zelfs grondwerk gaat al moeilijk.
1 keer per week maak ik een lekker stapritje over de weg van 10/15 minuten maar ik moet hem ook echt niet overbelasten!
Je moet je wel goed bedenken dat je niet veel kan.

Mijn verzorgpony staan in de zomer 24/7 in de wei en kan zelf naar de stal, en in de winter in stal + uitloop naar paddock.
Het is voor hem ontzettend belangrijk dat hij de hele dag door kan bewegen ( is ook al wat ouder (26) en stijver )

Ik zou die pony absoluut niet op een pensionstal zetten! In de stal wordt het er niet beter op, ik zou zeggen minimaal 18 uur op de wei per dag.
Maar misschien kan dat wel op een pensionstal in de buurt en dan is dat natuurlijk top!

Zo'n pony is ook wel voor het leven en ik denk na een jaar verzorgen ook wel eens om een een bijrijdpony bij te zoeken.
En ik heb ook een goede band met de pony en ik wil er ook echt niet weg!
Wij genieten heel erg van die ritjes, maar het is soms wel jammer van die blessure.

Ik zou hem zelf laten gaan, maar het is inderdaad een lastige keuze.

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

Monique1963

Berichten: 8521
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:38

Ik heb eenmaal in mijn leven een pony moeten verkopen. Ik heb er jarenlang een rotgevoel over gehad en heb hem altijd gemist. Nog steeds vind ik het een verkeerde beslissing die ik toen genomen heb. Ik was toen 18. Ik ben nu 54.

Bij jou is het andersom jij wilt hem graag hebben, als je hem niet koopt, heb je misschien voor de rest van je leven spijt.

Maarrrr wat alle andere mensen hier zeggen, er is wel iets mis met deze pony.
Keuringen, foto's, onderzoeken zijn goed om te doen, maar kosten sowieso al veel geld.

Ik vind de oplossing die gegeven wordt om de pony te leasen de beste oplossing. Dan heeft de manege er minder kosten aan dat is aantrekkelijk voor hen. En jij hebt je pony voor jezelf en dan kun je kijken hoe de blessure zich ontwikkelt.

Succes

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:39

Monique1963 schreef:
Ik heb eenmaal in mijn leven een pony moeten verkopen. Ik heb er jarenlang een rotgevoel over gehad en heb hem altijd gemist. Nog steeds vind ik het een verkeerde beslissing die ik toen genomen heb. Ik was toen 18. Ik ben nu 54.

Bij jou is het andersom jij wilt hem graag hebben, als je hem niet koopt, heb je misschien voor de rest van je leven spijt.

Maarrrr wat alle andere mensen hier zeggen, er is wel iets mis met deze pony.
Keuringen, foto's, onderzoeken zijn goed om te doen, maar kosten sowieso al veel geld.

Ik vind de oplossing die gegeven wordt om de pony te leasen de beste oplossing. Dan heeft de manege er minder kosten aan dat is aantrekkelijk voor hen. En jij hebt je pony voor jezelf en dan kun je kijken hoe de blessure zich ontwikkelt.

Succes


Aan de andere kant, als je eenmaal heb geleasd en is afscheid nemen nog lastiger

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:44

Ik zou in jou geval uitzoeken wat de pony exact mankeert, wie weet met minder belasting en nog rust periode kan er recreatief gereden worden?
Of leasen eerst maar als het niet gaat is het afscheid ook lastig.
Aan mijn advies heb je niets want ik zou zoiets gewoon kopen wat ze ook hebben
Heeft het mijn hart dan heeft het dat ongeacht wat ze hebben.
Zo heb ik nog 3.5 jaar lang een zwaar verwaarloosde halfdode (ja echt zo) shet gehad die bakken met geld heeft gekost maar ja het was mijn vriendje :)
Mijn huidige rijpaard mankeerde bij aankoop ook iets en er is iets chronisch in zijn luchtweg maar ook hij is mijn beste maat

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:43

Monique1963 schreef:
Ik heb eenmaal in mijn leven een pony moeten verkopen. Ik heb er jarenlang een rotgevoel over gehad en heb hem altijd gemist. Nog steeds vind ik het een verkeerde beslissing die ik toen genomen heb. Ik was toen 18. Ik ben nu 54.

Bij jou is het andersom jij wilt hem graag hebben, als je hem niet koopt, heb je misschien voor de rest van je leven spijt.

Maarrrr wat alle andere mensen hier zeggen, er is wel iets mis met deze pony.
Keuringen, foto's, onderzoeken zijn goed om te doen, maar kosten sowieso al veel geld.

Ik vind de oplossing die gegeven wordt om de pony te leasen de beste oplossing. Dan heeft de manege er minder kosten aan dat is aantrekkelijk voor hen. En jij hebt je pony voor jezelf en dan kun je kijken hoe de blessure zich ontwikkelt.

Succes

Dit is het woord van een zeer ervaren paardenvrouw.Ik ben het hier mee eens. Gewoon eerst leasen.Dan ga je nu fijn door met de pony ,en in de toekomst kijken kan niemand.

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 18:07

LukieBradley schreef:
Ik zou in jou geval uitzoeken wat de pony exact mankeert, wie weet met minder belasting en nog rust periode kan er recreatief gereden worden?


Mijn instructrice, en de manege baas (is dezelfde persoon) weet exact wat er aan de hand is en dit krijg ik zonder moeite te weten als ik aangeef haar eventueel te willen kopen. Wat ik weet is dat ze met de geboorte het al had. Iets wat scheve knieën wat door té zwaar werk bij de vorige eigenaar tot een blessure en ook tot verkoop aan de handelaar heeft geleid. Mijn instructrice heeft haar gekocht en deze kreupelheid is teruggekeerd. Hierna heeft ze veel rust en vrijheid beweging gehad en hierna geen last meer gehad zover ze heeft laten blijken. Dankjewel

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:16

TS, zou je niet liever een ander beestje zoeken waarmee je ook zo'n mooie klik krijgt maar die wel gezond is? :)

JM :#

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:36

Hij kan een ander goed te huisje kregen. Laat hem gaan! Je kan een veel gezondere merrie of ruin kopen die je veel minder geld gaat kosten waar je net zoveel plezier van gaat hebben

So what if im crazy? The best people are.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:06

Ga gewoon op je gevoel af zou ik zeggen.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:14

De kans dat het voor een diertje als deze slecht afloopt is natuurlijk veel groter dan de kans dat het goed afloopt. Als je deze pony niet kunt missen en je kunt het betalen, zou ik het zeker doen!
Mijn oude verzorgpaard die ik al ruim 2 jaar reed werd ook verkocht en had zoveel spijt dat ik haar niet gekocht had. Ze was bij heel veel handelaren terechtgekomen (zeker 5) en was helemaal van het padje af toen ik haar 9 maanden weer opzocht. Ik heb haar toen alsnog kunnen kopen, en daar ben ik zo ontzettend blij mee! Ze is nu alweer 1,5 jaar echt van mij en het is echt fantastisch! Sommige paarden krijgen gewoon een speciaal plekje in je hart en dan moet je elke kans om ze niet te laten gaan.

8nnemiek

Berichten: 43307
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:18

Ik dacht ook direct aan leasen. Zo krijgt de stal nog geld binnen voor de pony, en jij kan er onbeperkt mee knuffelen en rijden voor zover dat mogelijk is, en als de blessure uiteindelijk toch niet over lijkt te gaan kun je alsnog kiezen om de pony te kopen en op pensioen ergens in een kudde te zetten of door de staleigenaar laten verkopen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:31

merelxsuri schreef:
LukieBradley schreef:
Ik zou in jou geval uitzoeken wat de pony exact mankeert, wie weet met minder belasting en nog rust periode kan er recreatief gereden worden?


Mijn instructrice, en de manege baas (is dezelfde persoon) weet exact wat er aan de hand is en dit krijg ik zonder moeite te weten als ik aangeef haar eventueel te willen kopen. Wat ik weet is dat ze met de geboorte het al had. Iets wat scheve knieën wat door té zwaar werk bij de vorige eigenaar tot een blessure en ook tot verkoop aan de handelaar heeft geleid. Mijn instructrice heeft haar gekocht en deze kreupelheid is teruggekeerd. Hierna heeft ze veel rust en vrijheid beweging gehad en hierna geen last meer gehad zover ze heeft laten blijken. Dankjewel


Toch zou ik voor je hem koopt er een onafhankelijke dierenarts naar laten kijken. Er zullen vast maneges zijn die eerlijk zijn over blessures e.d. van paarden, maar er zijn er ook zat die dat niet zijn. En dat weet je nou eenmaal niet van te voren.. Het zou zonde zijn dat als je hem straks koopt en je hem na een half jaar al moet laten inslapen omdat de blessure toch erger was dan je dacht.

Ik zou ook aan de manege het leasen eens voorstellen. Kan je de blessure even aankijken, er eventueel onderzoek naar laten doen en dan kan je voor jezelf mooi uittesten of je genoegen kan nemen met slechts stap/drafritjes. Daarnaast neemt een pony veel tijd in beslag, dus dan kom je er ook gelijk achter of je dat met school redt of niet ;)

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:34

De mogelijkheid van leasen zou ik zeker bespreken, als dat kan lijkt dat me voor alle partijen een mooie optie +:)+ Dan kan je over een tijdje weer verder kijken wat je verder wilt :)

Als je een paardje koopt, dat je dan beter een gezonde kan kopen daar ben ik het mee eens.
Aan de andere kant kan daar ook over een week vanalles mis mee blijken te zijn. En je moet maar afwachten of die net zo je hart verovert als dit dier :=

Als je echt heel erg gek op dit diertje bent en je buikpijn krijgt van het idee dat ze straks weg is en je geen idee hebt waar ze is en hoe het met haar gaat... dan zou ik als ik jou was mijn best doen om haar niet uit het oog te verliezen.

Want er zijn genoeg mensen die gruwelijke spijt hebben dat ze zo'n diertje uit het oog verloren zijn, en het niet gekocht en gekoesterd hebben toen ze de kans hadden. Je wordt dan echt misselijk bij de gedachte dat dat lieve diertje wel zo'n pony zou kunnen zijn die een heel slecht leven krijgt, zonder liefde, zonder fijn eigen plekje, van handelaar naar handelaar met een steeds slechter wordende gezondheid eindigen op een worsttransport ofzo...

Als je zeker wilt weten dat het diertje goed terecht komt dan moet je je er zelf over ontfermen want bij een ander weet je het nooit...

En wat nu als de blessure zo erg wordt / is dat je er niet meer mee kan rijden. Wie gaat haar dan een goed plekje geven? Alleen iemand die echt gek op het diertje is. En even heel cru gezegd: je kan haar altijd zelf nog een spuitje geven als het niet goed gaat. Dan is ze beter af dan wanneer ze van handelaar naar handelaar gesleept wordt :(:)

Als je haar voor een klein prijsje over kan nemen en je bent er blij mee, dan zie je wel hoe lang het goed gaat en zorg jij ervoor dat de rest van haar leven goed is, zodat je je niet jarenlang hoeft af te vragen of ze niet ergens graatmager onder de wonden in het donker staat weg te kwijnen, kniediep in haar eigen stront... want dat gevoel dat vreet aan je en kost je jarenlang je nachtrust :(:)

Kabayo

Berichten: 13701
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:31

sannexponys schreef:
Monique1963 schreef:
Ik heb eenmaal in mijn leven een pony moeten verkopen. Ik heb er jarenlang een rotgevoel over gehad en heb hem altijd gemist. Nog steeds vind ik het een verkeerde beslissing die ik toen genomen heb. Ik was toen 18. Ik ben nu 54.

Bij jou is het andersom jij wilt hem graag hebben, als je hem niet koopt, heb je misschien voor de rest van je leven spijt.

Maarrrr wat alle andere mensen hier zeggen, er is wel iets mis met deze pony.
Keuringen, foto's, onderzoeken zijn goed om te doen, maar kosten sowieso al veel geld.

Ik vind de oplossing die gegeven wordt om de pony te leasen de beste oplossing. Dan heeft de manege er minder kosten aan dat is aantrekkelijk voor hen. En jij hebt je pony voor jezelf en dan kun je kijken hoe de blessure zich ontwikkelt.

Succes


Aan de andere kant, als je eenmaal heb geleasd en is afscheid nemen nog lastiger

Of juist makkelijker

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:54

__elise__ schreef:
De kans dat het voor een diertje als deze slecht afloopt is natuurlijk veel groter dan de kans dat het goed afloopt. Als je deze pony niet kunt missen en je kunt het betalen, zou ik het zeker doen!
Mijn oude verzorgpaard die ik al ruim 2 jaar reed werd ook verkocht en had zoveel spijt dat ik haar niet gekocht had. Ze was bij heel veel handelaren terechtgekomen (zeker 5) en was helemaal van het padje af toen ik haar 9 maanden weer opzocht. Ik heb haar toen alsnog kunnen kopen, en daar ben ik zo ontzettend blij mee! Ze is nu alweer 1,5 jaar echt van mij en het is echt fantastisch! Sommige paarden krijgen gewoon een speciaal plekje in je hart en dan moet je elke kans om ze niet te laten gaan.

Dat het voor zo'n pony slecht gaat aflopen als niemand hem least of koopt zit er dik in.Als ik echt gek ben op een dier dan zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen.Dan word je een echte "Penny"die een paard gered heeft.Je kunt ook wel een jonge gezonde pony kopen,maar de emotionele klik die je nu met deze hebt is nooit gegarandeerd.Al met al is leasen echt de beste oplossing voor alle partijen.

Mazida
Berichten: 1382
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:05

Mooie optie, die lease, maar als manegehouder zou ik daar niet op zitten wachten. De pony houdt dan een stal bezet een wie weet zie je dan toch nog van de koop af... Als je hem wilt kopen, zou ik hem gewoon kopen en niet twijfelen. Ook als je hem leaset kan de verkoper hem nog altijd nog verkopen. Prachtig toh als je het beestje een goed tehuis kan geven?

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 14:22

Dankjullie wel. Ik heb al jullie berichten aandachtig gelezen en ben tot het besluit gekomen nog eens met pen en papier rond de tafel te gaan zitten met mijn ouders. We gaan alle kosten en tijd zover je het kan plannen opschrijven en bekijken naar de in en uitkomsten om zeker te weten dat ze niks tekort zal komen. Zoals jullie inderdaad al hebben beschreven denk ik dat ik haar niet uit het oog moet verliezen.. maar ja. Nog een paar keer goed nadenken en praten en dan neem ik de juiste beslissing voor ons beide.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:23

Goed van je! :j

En neem naar mijn idee vooral mee dat je echt een keer een onafhankelijke dierenarts laat kijken voordat je besluit.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:40

Heel verstandig :) Ik ben benieuwd wat je gaat doen!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:08

bruintje123 schreef:
Goed van je! :j

En neem naar mijn idee vooral mee dat je echt een keer een onafhankelijke dierenarts laat kijken voordat je besluit.


Vooral dit! zodat je weet wat de blessure precies inhoud en welke prognose de pony nog heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 14:25

Zal ik doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers