Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:05

Hooii! Ben ik weer, met iets wat ongeveer hetzelfde onderwerp is..?

Ik heb dus een vraagje. Op onze manege staat een schat van een pony die wegens knie blessure niet meer intensief kan lopen en op stal nu alleen nog maar geld kost. Dit word voor onze stal te duur en nu hebben ze besloten bij een goed huisje haar weg te doen. Nu kan ik haar absoluut niet missen!

Toen ze +/- 2,5 jaar geleden op onze stal aankwam zag ik het direct. She's mine. Ik reed veel op haar en hield van haar en haar karakter. Ik had ook het idee dat zei mij leuk vond. Ondertussen reed ik bijna wekelijks op haar en als ik er niet opzat viel er welleens iemand van de clown af en moest ik erop, haha. Helaas is ze stilgezet nadat ze echt kreupel werd. Na een half jaar stilstaan zijn we rond februari 2017 weer met haar gaan opbouwen. Gewoon lekker stappen en later ook nog wat draf. Vanaf begin Maart 2017 was ook ik weer herenigd met Kimara.

We zijn meer en meer van elkaar gaan houden en heb haar nog geen dag irritant gevonden, knuffelmonster. Nu is mij begin December 2017 verteld dat ze dus toch te duur word en dat ze weg gaat. Nu is mijn vraag aan jullie, denken jullie dat ik er goed aan doenom haar over te kopen? (Naast Geld)

Ik zou natuurlijk elke dag naar haar toe proberen te gaan en als ik echt niet kan mijn BPF die haar ook wel leuk vind laten gaan. Ze zal niet meer kunnen springen en galopperen onder het zadel omdat ze dan toch weer kreupel zal worden, maar stap en draf kan wel. Waarschijnlijk kan ze ook naar buiten vast ook wel zonderzadel, maar dat is ook geen must. Dus in principe kan je superveel met haar.

Maar ja. Ik weet niet. Ik vind het nog al een verantwoording, en zeker omdat ik haar al ken ik weet het niet zo goed. Ik ga echt dood als ik haar nooit meer zal lunnen zien en voelen... mijn moeder heeft ook verstand van paarden en vind het ook erg leuk om Kimara een keer uitgebreid te poetsen en te wandelen ofzo.

Wat denken jullie? Kijken of er een koopmogelijkheid is, of toch laten gaan?

Vragen mogen gesteld worden.

Xxx Merel


eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:14

Ik heb zelf mijn verzorgpaard gekocht toen ik 18 was en zij ineens verkocht werd. Maar dan heb ik het over een gezonde merrie van 5.
Dit is een ouder paard, die een blessure heeft. De vraag is of je er inderdaad lekker mee kan rijden, of dat het snel slechter wordt en het een hele dure grasmaaier zal zijn. Ik zou me niet instellen op lekkere bosritjes, want als ik het verhaal van de blessure lees, kan dat nog wel eens vies tegenvallen.

Als scholier en student is het hebben van een paard niet makkelijk, tenzij je veel gesponsord wordt door je ouders. Je moet er veel dingen voor laten schieten. Het is keihard werken, en dit is geen paard waar je nog mee kan groeien, want ze heeft een blessure.

De enige die de keus kan maken ben jij. Maar stel dat je over gaat tot koop, dan is dit paard geen cent meer dan de slachtprijs waard.

Ik zou zelf niet snel een paard met een probleem kopen. Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel. Als je een emotionele band met een dier hebt is dat anders natuurlijk. Maar ik weet niet hoe dat voor jou is.

Ik ging stuk toen mijn verzorgpaard verkocht werd, vooral omdat ze een moeilijk verleden had en verkocht werd aan een handelaar die niet goed is voor zijn paarden. Dat laatste was de voornaamste reden om haar te kopen. Hij wilde haar voor de wagen beleren en ik weet hoe hij dat doet. Met Mone was dat compleet verkeerd gegaan.
Maar ik was volwassen en kon zelf beslissen. Bovendien was het een fysiek gezond paard van 5 met potentie.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:15

Als je haar nooit meer zal zien is dat best wel even moeilijk, maar je gaat er niet dood van :n

Hoe is je situatie? Kan je het betalen? Ook als de blessure erger wordt en er misschien (hoge) dierenarts rekeningen komen?
Waar kan je haar stallen?
Hoe staan je ouders erin?

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:20

LadyMadonna schreef:
Als je haar nooit meer zal zien is dat best wel even moeilijk, maar je gaat er niet dood van :n

Hoe is je situatie? Kan je het betalen? Ook als de blessure erger wordt en er misschien (hoge) dierenarts rekeningen komen?
Waar kan je haar stallen?
Hoe staan je ouders erin?



Dierenarts heeft verteld dat tenzij er erg gek met haar gedaan word de kans minuscuul is dat de blessure erger word, maar ik hou altijd voor de zekerheid geld appart en spaar mee met een spaarpotje. Haar betalen zal in principe niet zon heel groot probleem zijn. Ik weet al een stal waar ik haar graag wil hebben, en als ze zich na een tijdje er toch niet thuis blijkt te voelen heb ik ook nog een tweede keuze. Hoe mijn ouders erin staan, ja ze snappen dat ik haar supergraag wil en enorm ga missen maar nog een beetje twijfelachtig. Ook puur omdat ik heb aangegeven zelf ook nog een klein beetje te twijfelen.

Ja dat 'dood' gaan was ook sarcastisch haha.

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:21

Zou je haar nog even leuk vinden als blijkt dat je er helemaal niks meer mee kan? Dus zelfs geen stap of draf of buitenritjes zonder zadel meer. Dat je dus helemaal niet meer kan rijden. Zou je het dan ook nog steeds leuk vinden?

Jildau

Berichten: 9384
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:23

Ik zou jezelf afvragen of je ook tevreden bent wanneer je nooit meer kan rijden. Die kans zit er ook in. Wil je veel geld steken in haar als je er nooit meer op kunt rijden?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:24

Ik zou in ieder geval het paard laten keuren door een dierarts die verder niets met de manege heeft. En dan aan de hand van hun oordeel en mening over de blessure pas verder gaan kijken.
En ik vraag me af of het leuk blijft als je het niet intensief kan trainen. Lijkt in het begin geen probleem tot je echt wat verder wil en meer wil. Dus ik zou eerst de blessure door iemand van buiten af laten beoordelen voordat je overweegt de pony te kopen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

wyoming

Berichten: 2475
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:24

Laten gaan..... als je dan toch iedere maand veel geld uit wil gaan geven aan stallingskosten koop dan een gezonde pony, daar bouw je vanzelf ook een band mee op en ga je een hoop meer plezier van hebben als ik het zo lees. Al kan een gezonde pony ook wat gaan mankeren, dit is bij aanschaf al ellende.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

vevina
Berichten: 1639
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:32

Je geeft aan dat je ouders twijfelen, maar zijn ze wel bereid om maandelijks een paar honderd euro te betalen? Ik zie dat je 13 bent en neem dus aan dat je niet zelf stalling en dierenarts kosten kunt betalen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:33

Dus sinds maart afgelopen jaar rijdt je alweer op haar? Zonder al te veel problemen? Ben je tevreden met wat ze nu (nog) kan?
Stof tot nadenken ;)

kiki1976

Berichten: 16815
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:37

Wat ik me als eerste afvraag, wat mankeert ze aan haar knie?

Ik zou zelf niet zo snel voor kiezen om eerlijk te zijn.
Is al een dure hobby genoeg, maar die kan door de blessure nog wel eens een stuk duurder worden

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:39

Als het je meer om de emotionele band met een paard gaat,dan doen natuurlijk,aangezien je aangeeft het te kunnen betalen. Als je perse toch wilt rijden, dan zou ik er eerst een veearts naar laten kijken en een koopadvies laten geven. Nou hangt het er wel van af wat je zou moeten betalen voor haar. Als dat alleen de slachtprijs is (ergens anders zullen ze toch ook niet meer voor een geblesseerde pony krijgen) dan zou ik toch zeggen,ga ervoor! Anders zou je later spijt kunnen krijgen je vriendin kwijt te zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:40

Ik zou haar eens laten keuren door een dierenarts die haar niet kent.
En dan eens kijken wat zijn beoordeling is over die knie. Ook op de foto zetten die knie.
Want ik vind het vreemd dat draf wel kan maar stukje galop niet.

Wat als je niets meer met haar kunt, alleen knuffelen.
Niet uit emotie roepen vind ik niet erg, naar echt, diep van binnen?

Persoonlijk, hoe moeilijk ook, zou ik haar laten gaan.
Je was niet bezig met een paard kopen, je wilt het nu alleen maar omdat zij te koop komt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:40

alleen voor de juiste prijs

merelxsuri
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 15:50

Floortz schreef:
Dus sinds maart afgelopen jaar rijdt je alweer op haar? Zonder al te veel problemen? Ben je tevreden met wat ze nu (nog) kan?
Stof tot nadenken ;)



Ze kan meer dan verwacht en pakt alles snel op! Ze is een keer niet helemaal lekker gaan lopen en toen zijn we na een paar daagjes rust weer opnieuw gana opbouwen, dit kwam echter doordat ze schrok en keihard door de baan is gaan rennen, vervolgens struikelde omdat ze een beetje stijf is/was

Dankjewel voor de vragen!

moonfish13
Berichten: 18215
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:53

Hoe oud is ze?
Ik zou 15 nog te overwegen vinden, maar stel het beestje is net 10 dan moet je je afvragen of je wel mogelijk nog 20 jaar met een afgekeurde pony wil zitten.
Nu wil je nog lekker hobbelen, straks misschien niet meer en dan heb je een pony die je absoluut niet meer moet willen verkopen.
Kopen is in dit soort gevallen houden tot de dood, mensen zijn soms heel oneerlijk naar paarden die wat mankeren.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-01-18 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:53

Pony's kunnen wel 30 jaar worden :P . Dat is iets om goed over na te denken en met je ouders te bespreken. Wat als je er echt niet meer mee kan dan een stapwandeling ?
Vind je het echt leuk om bv 20 jaar lang alleen maar te poetsen en stal te mesten terwijl je toekomstige stalgenoten| met zijn allen buiten gaan rijden.
Of dat ze wedstrijden gaan rijden en naar de ponyclub gaan.

Nu vind je dat misschien niet zo erg maar uit ervaring weet ik(bij volwassenen en kinderen) dat dat op een gegeven moment niet leuk meer is. Hoe gek je ook op de pony bent.

Misschien is het een goed idee om samen met je ouders de financien op papier te zetten.
Dus dingen zoals aanschaf, stalllingskosten, hoefsmid etc etc
Daarnaast een goed onderzoek/gesprek met de dierenarts.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:12

Als je een paard wil kopen moet je altijd goed bedenken wat je met het paard wil bereiken. Dus als jij genoegen neemt met wat deze pony nu kan en in de toekomst niet meer wil dan zij jou kan bieden, dan is het een optie om haar te kopen.

Maar je moet ook goed bedenken wat jij het paard te bieden hebt. Wordt ze bij jou gelukkig? Kan ze in de wei met vriendjes? Krijgt ze een goede stalling en goed voer? Heb je tijd genoeg om haar aandacht te geven? Heb je financieel wat achter de hand voor het geval er iets gebeurt?

En als laatste moet je ook nagaan of jij er gelukkiger van wordt om haar te kopen. Want het is best een zware verantwoordelijkheid om voor een geblesseerde pony te zorgen. Wil jij die verantwoordelijkheid wel? Want die verantwoordelijkheid houd ook in dat je (zware) beslissingen moet nemen. Je zit namelijk altijd met het probleem wat als de blessure erger wordt of er iets anders gebeurt? Kan jij dan voor jou pony beslissen wanneer het genoeg is geweest?

Dit zijn allemaal dingen waar je goed over na moet denken. Ik kan dus niet zo zeggen of je haar wel of niet moet kopen. Maar ik hoop dat je voor jezelf en voor de pony een goed besluit kan nemen.

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:51

Maar wat heeft ze precies?Waar zit de blessure? Ik ga er vanuit dat er geen kreupelheidsonderzoek is geweest, foto's en echo's zijn gemaakt, want manege's doen dat niet snel.. Ik zou hoe dan ook willen weten waarom ze kreupel loopt en waar het vandaan komt. Want zelfs al loopt ze redelijk goed misschien weer, kan het best zijn dat ze er nog behoorlijk last van heeft en dan rijd je dus door terwijl ze pijn heeft. Een leek of iemand die het paard niet goed kent en hoe ze loopt, zou dan gewoon door rijden, terwijl er toch wel van alles kan zijn.

Dus, voor de juiste prijs.. Ja.. Maar ik zou haar dan wel door laten lichten door een DA, zodat je precies weet waar je mee te maken hebt en dan heb je ook een beter idee van wat ze wel en niet gaat kunnen.

Je kunt daarvoor al een kliniek bellen en het probleem uitleggen zodat je een idee hebt van het financiële plaatje. Hoe duur een kreupelonderzoek is en foto's etc, als het tot daar mocht komen. Is er weinig aan de hand, dan heb je geluk.. Als een osteopaat eens moet komen bijvoorbeeld en ze loopt daarna als een zonnetje, mooi..

Maar wat als er wel een hele rits achter weg komt, wat dan? Dan heb je een dure grasmaaier staan. Ze kan versleten zijn, artrose hebben en van alles nog wat.

Je neemt een groot risico als je haar koopt om een paard te hebben waar je weinig mee kan.. Er is in ieder geval iets mis mee. Wat weet je nog niet.. Maar ik zou haar niet kopen en lekker verder rijden zonder te weten wat er nou is. Daar benadeel je het paard vaak mee.

Als het echt om liefde om het paard gaat, is het geen probleem als je toch niet kan rijden meer en je ouders zijn van plan het te bekostigen, hartstikke mooi, doen. Maar ga uit van het allerslechtste, een kapot paard wat niet gereden kan worden en die veel kost, want dat kan zo maar het geval zijn. Kun je dat en wil je dat?

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:14

moonfish13 schreef:
Hoe oud is ze?
Ik zou 15 nog te overwegen vinden, maar stel het beestje is net 10 dan moet je je afvragen of je wel mogelijk nog 20 jaar met een afgekeurde pony wil zitten.
Nu wil je nog lekker hobbelen, straks misschien niet meer en dan heb je een pony die je absoluut niet meer moet willen verkopen.
Kopen is in dit soort gevallen houden tot de dood, mensen zijn soms heel oneerlijk naar paarden die wat mankeren.

Dat vind ik ook wel,dat je je moet realizeren dat ze dan altijd bij jou moet blijven.Als je echt dol op haar bent moet dat geen probleem zijn maar juist fijn.

Anoniem

Re: Lievelings pony word verkocht, kopen of laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:18

Wat ik me vooral afvraag; kan ze überhaupt nog pijnvrij galopperen? Als ze onder het zadel niet meer kan/mag springen en galopperen vraag ik me af of dat nog wel oké is in de vrije beweging. En dan moet je je afvragen wie je een plezier doet om d'r over te kopen.. jezelf of het dier.

De manege doet d'r niet voor niets weg, even heel cru gezegd.

Remembrance

Berichten: 522
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:27

Ik ben even oud (alls jij) en ik zou het niet doen. Zou je niet liever een fitte pony nemen met wie je lekker kan groeien? Eentje waarmee je lekker buitenritjes mee kan maken, af en toe een sprongetje mee kan maken, en bijvoorbeeld ook een beetje mee kan trainen?

Nu voelt het misschien als het einde van de wereld. Maar denk je niet dat je over een paar jaar spijt zou gaan hebben? Je zit dan met een oude geblesseerde pony die niet mag springen of ook maar galopperen, of misschien al helemaal niet bereden kan worden :)

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:36

Ik snap wel dat je haar heel graag wilt hebben.
Had dit ook een keer met een paard. Deze was erg schuw tegen vreemde mensen maar ik had ook het gevoel een klik te hebben vanaf dag 1.
Kan me heel erg vinden in het er elke week oprijden en inderdaad ik er een keer niet op, persoon die er wel op zat ging er keer op keer weer af en dan mocht ik weer _O-

Uiteindelijk bleek dit paard gewoon niet goed te zijn (niet alleen in het lichaam maar ook niet in het koppie). Helaas wou eigenaar er een keer zoveel geld voor hebben als wat ze waard was.
Heb haar met pijn in het hart ook moeten laten gaan en mis haar nog elke dag.
Je moet jezelf gewoon goed afvragen of dit paard je kan geven wat je wilt. En inderdaad wat hierboven al genoemd was laten keuren. En nagaan of je niet maandelijks (onnodig) met geld moet smijten. Nou kan ik natuurlijk niet in jullie portemonnee maar je snapt mn punt vast wel :D . Maar als ze voor Kimara een passend huisje gaan zoeken die haar kunnen geven wat ze nodig heeft, is dat misschien ook iets wat je haar kunt gunnen.

Ik hoop dat je voor jezelf en Kimara de goede keuze gaat maken!

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:50

Kopen is volgens mij geen goed idee. Als je een dier koopt kan je beter een gezonder dier aanschaffen waar je ook nog op kan rijden. Tenzij je echt voor 100% weet dat je plezier haalt uit: aan de hand wandelen, borstelen, niet belastende vrijheidsdressuuroefeningen/grondwerk oefeningen, ...

Als je haar koopt moet je zorgen dat je ouders heel goed op de hoogte zijn van de medische toestand van het dier en van alle kosten die er zijn. Jij moet voor jezelf een grondige reflectie hebben gemaakt. Wil je dit echt? Ook binnen 5 jaar? Ook binnen 10 jaar?

Er zijn namelijk heel veel leuke paarden op de wereld waarmee je een prachtige band mee kunt opbouwen!

Je kan ook vragen aan de eigenaar van de manege of je een soort van volledige en/of halve stal mag doen met haar. Of verhuurt deze manege geen paarden?

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:04

Anders vraag eerst eens of je haar paar maanden mag leasen. Dan weet je meer als het om jouw tijd gaat en haar blessure.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers