Training jong paard

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liefs_Emma
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-10-17

Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 18:33

Hey allemaal!
Ik heb een haflinger van 4 jaartjes oud. Hij is nu bijna een jaar onder het zadel, hebben les en moeten nog veel leren, maar we gaan super goed vooruit!❤️ Ik vroeg me af of er belangrijke dingen zijn waar ik goed op moet letten bij de opvoeding/training van een jonge pony zowel wat rijden/grondwerk/algemene opvoeding betreft. Graag hoor ik jullie mening en eventuele oefeningen/trainingsschema.... We zouden graag richting het wedstrijd rijden gaan, dus ook hierover zou ik graag horen wat jullie meningen zijn: wanneer kun je beginnen? Hoe begin je?


xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:47

In ieder geval wat mij betreft is het belangrijkste niet te snel gaan, kijken en luisteren naar je paard en focussen op de basis en ontspanning.
In alles erg consequent zijn, dus zowel bij het rijden, grondwerken als in het algemeen altijd op vraag A antwoord A verwachten en op vraag B antwoord B. Niet als je zelf eens wat minder goed in je vel zit bepaald gedrag ineens wel accepteren en de volgende keer weer niet.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Muronia

Berichten: 19381
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:13

Verplaatst van Horses At Work naar -> Young Rider Talk

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) - Löwenprinz (v. Löwenkönig) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:51

Wat ik belangrijk zou vinden is dat het paard in ieder geval respect heeft voor jou en jouw ruimte en dus niet jou als schuurpaal gebruikt/door je heen dendert. Wat heb je allemaal al gedaan qua opvoeding?

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:19

Liefs_Emma schreef:
Hey allemaal!
Ik heb een haflinger van 4 jaartjes oud. Hij is nu bijna een jaar onder het zadel, hebben les en moeten nog veel leren, maar we gaan super goed vooruit!❤️ Ik vroeg me af of er belangrijke dingen zijn waar ik goed op moet letten bij de opvoeding/training van een jonge pony zowel wat rijden/grondwerk/algemene opvoeding betreft. Graag hoor ik jullie mening en eventuele oefeningen/trainingsschema.... We zouden graag richting het wedstrijd rijden gaan, dus ook hierover zou ik graag horen wat jullie meningen zijn: wanneer kun je beginnen? Hoe begin je?


Ja, goed dat je er naar vraagt.

Qua rijden op deze leeftijd is het belangrijk dat hij in balans en op zijn eigen benen leert te lopen. Goed zijn rug/ lijf leert te gebruiken en voorwaarts-neerwaarts gaat lopen. Daarnaast als je een wedstrijd wilt gaan rijden is het belangrijk dat je eerst in stap, draf en galop gewoon netjes je pony over de hoefslag en op de voltes kan sturen. En dat je hem niet overvraagd..max 4x trainen per week op deze leeftijd is meer dan genoeg.

En hoe je begint..het beste is om eerst een paar keer naar "vreemd" terrein te gaan met je pony zodat hij daar wat meer leert te zien en je kunt kijken hoe hij reageert.
Daarna is het handig om eerst met een onderlinge wedstrijd te beginnen.

Qua grondwerk is het handig als je je pony eerst leert trailerladen voordat je hem mee wilt gaan nemen. Dat is een stap die vaak overgeslagen word, maar paarden en pony's moeten dat ook leren zodat het "normaal" word. Handig om dat met deskundige hulp te doen ook.

Ook is het handig om een jong dier verkeersmak te maken en qua algemene opvoeding, dat het leert luisteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Liefs_Emma
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-10-17

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 08:37

We gaan regelmatig op buitenrit, soms met de trailer naar het bos, dus aan trailerladen is hij gewend. Ook gaan we wel eens uitstappen/rijden over de weg dus verkeersmaatregelen zit er ook al redelijk in. Bedankt voor de tips tot nu toe!


grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Training jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:20

idd niet te snel gaan! stapje voor stapje en niet te lang.. anders staat ie de volgende dag stijf van de spierpijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers