[JI] Mijn stressvolle ervaring

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:49

Frummels schreef:
Lieshorses schreef:
Valentijn, natuurlijk moet je je paard een flinke tik geven als hij op dat moment echt niet luistert, maar op de manier van TS vind ik het toch erg raar.


Mee eens, maar met je teugels in 1 hand zodat je harder kunt slaan.. Daar gaan al mijn haren van overeind staan. Een zweep is geen martelwerktuig of een wapen, een zweep is een middel om je hulpen te verfijnen. Ik word hier echt verdrietig van.. :n

Volgens mij wordt een zweep op twee manieren gebruikt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:50

Ik vind inderdaad met de teugels in 1 hand erg pijnlijk klinken, erg onvriendelijk voor je paard :n
Ik denk dat je nog beter (met goede kennis hoe je het moet gebruiken!!) een zacht, stomp spoortje kan gebruiken dan dat je er zo gemeen op los gaat meppen.. Als je dit vaak herhaald raakt het paard gewoon dood op de hulp na een tijdje..

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:54

Wat gemeen...

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:55

Het enige nut dat het heeft is dat het paard gaat luisteren, en dat doet die dan toch ook niet. Dus het heeft in mijn ogen weinig nut.

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:00

Frummels schreef:
Lieshorses schreef:
Valentijn, natuurlijk moet je je paard een flinke tik geven als hij op dat moment echt niet luistert, maar op de manier van TS vind ik het toch erg raar.


Mee eens, maar met je teugels in 1 hand zodat je harder kunt slaan.. Daar gaan al mijn haren van overeind staan. Een zweep is geen martelwerktuig of een wapen, een zweep is een middel om je hulpen te verfijnen. Ik word hier echt verdrietig van.. :n

Helaas ken ik meer maneges die dit hun leerlingen leren, helaas.. Zo werd het mij tien jaar terug ook geleerd, maar daar was ik snel vanaf.. arme paarden, bah..

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [JI] Mijn stressvolle ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:01

Mij is geleerd om de teugels in 1 hand te doen. Niet om harder te kunnen slaan, maar om niet per ongeluk aan de teugels te trekken -> in de mond te zitten.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:13

Ongelovelijk, wat leren ze kinderen op maneges?! Als je paard niet aan je been is neem je daar de tijd voor. Je gaat overgangen en tempowisselingen rijden. Als je dit goed doet, heb je de zweep amper nodig en zeker niet met de teugels in 1 hand om een keiharde klets op die kont te geven. Hooguit een klein tikje achter de kuit, met de teugels in beide handen. Een paard kan een kleine vlieg al voelen zitten waarom een harde mep geven?! Paarden zijn heel gevoelig, misschien is jouw hulp op vooruit wel niet duidelijk, misschien zeg je wel met been vooruit en met zit terug? Kijk eerst naar je eigen rijden zou ik zeggen.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: [JI] Mijn stressvolle ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:17

Het is net zo erg, als je aangeeft op een rustig paard te willen rijden. En je toch er op één moet die bokt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:05

Wel.. een beetje een aparte vergelijking vind ik zelf. Maargoed, los van dat, TS ik zou het de volgende keer even anders oplossen hoor! ;)


Valentijn5 schreef:
Het is net zo erg, als je aangeeft op een rustig paard te willen rijden. En je toch er op één moet die bokt.

V4ler13
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 17:19

Iedereen zegt dat dit de verkeerde manier is en dat ik op een kind van 10 lijk met mijn manier van rijden. Dit heb ik zo op de manege geleerd en ik weet haast wel zeker dat 90% van de mensen op deze wereld die ook paardrijden wel eens een paard een tik hebben gegeven met een zweepje.
Als je boos word, doe dat dan lekker naar mijn manege, niet naar mij.
En i.p.v klagen kunnen jullie me beter tips geven, die waardeer ik meer.
En nee yza1987, ik gaf haar geen dikke mep, ik tikte haar aan, misschien wel wat harder dan normaal maar het is zeker niet om haar te verwonden ofzo,
en al die reacties van "Oh wat zielig!" "Volgens mij is ze een jaar of 10-11 denk ik." en "Dit kan toch niet serieus zijn?!" mogen van mij ook lekker de pleuris krijgen.
DIT is hoe ik het heb geleerd, DIT is hoe de manege mij dit geleerd heeft, en HIERMEE heeft niemand me geholpen en op DEZE manier reed ik maar EEN DAG, IEDEREEN kent frustratie.
Dus al die Natural Horsemanship mensjes mogen lekker blijven zeiken of jullie kunnen me tips geven zoals Rije doet!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [JI] Mijn stressvolle ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:25

Wat een gezellig informatief topic :n :D
Dat je op een manege niet LEERT rijden is toch zeker niks nieuws hè..

kiertje22
Berichten: 116
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:29

Waarom heb je dit topic überhaupt geopend..? Je kon verwachten dat hier commentaar op gegeven zou worden, wat nieteens zo raar is.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:30

Nog even de omschrijving van Bokt.nl:
Forum met discussies over uiteenlopende actuele onderwerpen tussen paardenliefhebbers in de Benelux (en daar buiten).

Jij deelt een (controversieel) verhaal, een deel van onze 200.000 leden reageert daarop en dat is hoe een discussieforum werkt. Iedereen die het niet met je eens is 'pleuris' verwensen, lijkt me niet zo op z'n plaats.

Getemd. ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:31

Nu ben je weer zo gefrustreerd... Tips heb ik wel voorbij zien komen. En wil je er nog meer? Zoek een manier om met je frustratie om te gaan. Reageer het niet op je omgeving of paard af.

En ja ik ben volgens jou een van die mensen die de pleuris kan krijgen, omdat ik me afvroeg of het serieus was. Lees zelf nog eens je laatste reactie. Je zou je moeten schamen.

xPabloBokt

Berichten: 9388
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:32

Zo, die mist een stukje in de opvoeding zo te zien.

Denk dat je sowieso nog een hoop te leren hebt TS, niet alleen met paardrijden. Brutaal genoeg al hoe je je mond open trekt tegen volwassenen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [JI] Mijn stressvolle ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:35

Geen hoogstand opvoeding zo te lezen.. jammer ts t schetst meteen een fout beeld van jou als persoon!

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:37

Ik heb even getemd, @ts je gaat niet zomaar allerlei mensen de pleuris wensen als je het er niet mee eens bent. Dat slaat natuurlijk nergens op :n

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:39

Lekker blijven meppen en mensen de pleuris wensen, jij komt er wel.. :+

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:40

Getemd, dit is niet respectvol met elkaar omgaan zoals beschreven in de Bokt regels. Ik snap niet wat je met dit topic wil bereiken. Als je iets anders bedoelt dan wat je opschrijft, moet je niet zo aanvallend reageren op anderen.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:42

Lekker makkelijk de manege de schuld te geven. :') Je kunt ook gewoon naar een andere manege gaan waar wel normaal les gegeven word. :)*

Jij geeft toch echt zelf die tik, dat doet de manege niet voor je. Die zegt misschien dat je dat moet doen ja. Maar dat betekent niet dat jij dat als een schaap moet gaan opvolgen. Je kan ook zelf nadenken over wat verstandig is.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: [JI] Mijn stressvolle ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:51

Kom op zeg een paard gaat niet dood hoor van 1 tikje met de zweep. Het zal vast geen harde mep geweest zijn zoals sommige hier zeggen. Ik denk dat de ts nog erg jong is en ik vind sommige reacties best naar over komen.

xPabloBokt

Berichten: 9388
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:51

Solica schreef:
Kom op zeg een paard gaat niet dood hoor van 1 tikje met de zweep. Het zal vast geen harde mep geweest zijn zoals sommige hier zeggen. Ik denk dat de ts nog erg jong is en ik vind sommige reacties best naar over komen.


Denk dat haar reactie terug minstens even naar is.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:52

xPabloBokt schreef:
Solica schreef:
Kom op zeg een paard gaat niet dood hoor van 1 tikje met de zweep. Het zal vast geen harde mep geweest zijn zoals sommige hier zeggen. Ik denk dat de ts nog erg jong is en ik vind sommige reacties best naar over komen.


Denk dat haar reactie terug minstens even naar is.


Kan ik me best in vinden als je zo jong bent en zo aangesproken wordt.

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [JI] Mijn stressvolle ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:54

Gewoon op tijd op je knol zitten en eerlijk rijden. Kom je verder mee dan met frustratie en het paard, het hoofdstel, de manege etc de schuld geven.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:55

Jeetje ts! Probeer het aub de volgende keer anders op te lossen.. jou reactie vind ik niet normaal. Hoop dat je er je tips uit haalt en bespreek dit met je instructeur, lijkt mij slim :)) +:)+