wat zijn de ervaringen met de arabier

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:41

heeft er iemand een arabier
en kan je wat van de gemiddelde karaktereigenschappen zeg /3 gen

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:45

De ene arabier is de andere niet.

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:49

weet ik maar zij er eigenschappen die je overal terugvind

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:22

Je kan denk ik wel verwachten dat arabieren over het algemeen iets pittiger en heter zijn dan bv een tinker of kwpn. Dit is zeker niet altijd zo en kan heel erg per paard verschillen. Karaktereigenschappen van een paard zijn moeilijk te bepalen omdat elk paard verschillend is en het dus niet alleen afhankelijk is van het ras. Meestal zijn arabieren wel erg gevoelig en sensibel. Het zijn meestal ook niet de meest handige beginnerspaardjes.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:43

Omdat dit topic beter op Young Riders Talk thuishoort verplaats ik het even voor je :)

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:11

ok

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:36

Google had dit allang voor je kunnen vinden he ;)
Maar arabieren worden over het algemeen wat pittiger gevonden, volle arabieren hebben vaak een erg slanke, verfijnde bouw, arabieren worden meestal niet heel erg groot. Ze worden zoals je waarschijnlijk weet veel in de renbanen gebruikt. Ook voor shows. Het zijn elegante dieren en hebben vaak een groot uithoudingsvermogen. :)

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:56

Hier iemand met een arabier:)
Een fijn ras waar ik zelf gek op ben.

Ze zijn gevoelig en daardoor zeker niet voor iedereen het juiste ras, maar ik vind dat juist fijn.
Heb je ze voor je dan gaan ze voor je door het vuur.

Zeer geschikt voor de endurance, ze missen de laatste rib bij de borstkas waardoor ze een grotere longinhoud hebben en ze hebben een lage hartslag.
Zelf beoefen ik de western sport en ook hier zie je veel arabieren.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:16

Iedere arabier is anders, maar zoals ik ze ken; gevoelig/sensibel, beetje eenkennig, heel erg mensgericht, intelligent en een goed geheugen (ook voor negatieve ervaringen), zachtaardig, eerlijk, temperamentvol. Ze werken graag, door het temperament kan het er soms wat heftig uitzien, maar uiteindelijk stelt het echt niet zo veel voor. Als je het vertrouwen hebt gaan ze voor je door het vuur.

Geen beginnerspaardjes ben ik het niet per definitie mee eens, ik ken jonge meisjes die beter met een AV om gaan dan doorgewinterde instructrices ;) Of je intenties goed zijn is veel belangrijker.. een AV leer je niks met dwang en als ze je niet vertrouwen kun je het schudden. Arabieren zijn wel erg slim, iets verkeerd aanleren is daardoor snel gebeurd, wat dat betreft is ervaring wel handig.

Ze zijn wat fijn gebouwd maar daardoor niet minder sterk. Ik heb zelf overigens een tank van een Arabische merrie, ze is ronder dan mijn haflinger was.

Ideale paardjes voor de endurance en show en je ziet ze inderdaad ook veel in de western sport. Voor springen/dressuur op hoger niveau hebben ze niet echt de ideale bouw, maar ook daar heb je uitzonderingen in.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:26

Denk dat de omschrijving van Ireen hen behoorlijk goed typeert, al heb je wel verschillen in bouw en karakter, vooral afhankelijk van de verschillende bloedlijnen (de Spaanse zijn bijvoorbeeld over het algemeen rustiger en intelligenter dan de Egyptische).

Fijn gebouwd zie je vooral bij de Egyptische. De mijne hebben gemengde bloedlijnen en zijn van het eerder rondere type. Zelf vind ik de gangen van een warmbloed fijner, vind dat Arabiertjes soms wel es trippelig kunnen worden, en daar hou ik niet zo van. Maar het ene paard is het andere niet.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:32

Zoals al eerder vermeld zijn ze allen verschillend. Mijn ervaring is dat ze allemaal wel heel slim zijn. Vaak slimmer dan de ruiter. :+

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:36

Ik heb er 1 gehad en verschillende gereden. Op de grond vond ik het hele fijne dieren. Ze staan bijv zelden op je teen of lopen over je heen. In de stal ed kon ik er alles mee, en kon ik ze ook heel prima vertrouwen met mijn jonge broertjes.
Maar in het rijden vond ik ze vaak niet zo fijn, net iets te sensibel denk ik. Elke hond die aan kwam rennen, vogeltjes die wegvlogen, een motor die te hard reed en ook vaak in de bak om niks ervan door vliegen. Zeker in de winter als het fris was. Moet wel zeggen dat ze altijd snel weer terug te rijden waren, nooit gemeen bokken of zo. Maar ik werd wel een beetje moe van dat dramatische soms. Kon nooit echt relaxed een buitenritje maken. Ik heb nu een engels volbloed. Die is op de grond echt pittiger, moet ik af en toe veel strenger voor zijn, maar ook veel dapperder als ik erop zit.

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:46

Het sensibele verschilt ook nog per arabier..
Mijne hebben we juist wat heter moeten maken, en krijgt nu ook energy olie bij want het werk wat we van hem vragen heeft hij gewoon zijn energie in nodig.
Ik denk niet dat hij heter is dan een kwpner die bijvoorbeeld Jazz bloed heeft en zich daar ook naar gedraagd.
Arabieren zijn wel heel veelzijdig, de mijne start ik ZZ-Zwaar mee tussen de paarden, heeft in de basissport (B t/m zz-licht) heel veel gewonnen ook tussen de paarden. (En nee hij heeft nou niet echt heel erg zijn bouw mee.. maar het zijn gewoon harde werkers)
Maar die van mij kan echt onwijs genieten van een buitenritje, en in de hand, ja hij moet soms op zijn plek gezet worden, maar dat hebben denk ik alle paardenrassen wel.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:29

Jennyj01 schreef:
Zoals al eerder vermeld zijn ze allen verschillend. Mijn ervaring is dat ze allemaal wel heel slim zijn. Vaak slimmer dan de ruiter. :+


Afbeelding
;)

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:19

Lieshorses schreef:
Google had dit allang voor je kunnen vinden he ;)
Maar arabieren worden over het algemeen wat pittiger gevonden, volle arabieren hebben vaak een erg slanke, verfijnde bouw, arabieren worden meestal niet heel erg groot. Ze worden zoals je waarschijnlijk weet veel in de renbanen gebruikt. Ook voor shows. Het zijn elegante dieren en hebben vaak een groot uithoudingsvermogen. :)



google heeft niet qltijd gelijk hoor

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:48

Wanneer google meerdere malen hetzelfde antwoord geeft heeft het wel degelijk gelijk, al helemaal om dit soort feiten.



silkeshorses schreef:
Lieshorses schreef:
Google had dit allang voor je kunnen vinden he ;)
Maar arabieren worden over het algemeen wat pittiger gevonden, volle arabieren hebben vaak een erg slanke, verfijnde bouw, arabieren worden meestal niet heel erg groot. Ze worden zoals je waarschijnlijk weet veel in de renbanen gebruikt. Ook voor shows. Het zijn elegante dieren en hebben vaak een groot uithoudingsvermogen. :)



google heeft niet qltijd gelijk hoor

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 13:13

google heeft geen ervaringen en het horen van mensen die er een hebben of kennen vind ik persoonlijk nog altijd beter
ik ken er ondertussen een en die is het tegenovergestelde van wat google zegt dus vroeg me af wat anderen er van zeggen :?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:52

Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, logisch toch? :) Maar dan kun je wat paarden betreft of andere zaken eigenlijk ook beter nooit meer google gebruiken. Als er toch altijd uitzonderingen in de echte wereld zijn. :)



silkeshorses schreef:
google heeft geen ervaringen en het horen van mensen die er een hebben of kennen vind ik persoonlijk nog altijd beter
ik ken er ondertussen een en die is het tegenovergestelde van wat google zegt dus vroeg me af wat anderen er van zeggen :?

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Re: wat zijn de ervaringen met de arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 12:17

ja oke ik zal je gelijk moeten geven _O- :D