paard onverkoopbaar

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pilar03
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-01-17

paard onverkoopbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 21:25

Hallo allemaal.

Ik heb sinds een half jaar een D merrie gekocht.
Ik heb haar een tijd probleemloos gereden, zelfs heel veel gesprongen en buitengereden.
Dat is veranderd sinds ik op een nieuwe stal ben aangekomen.
Ik kan haar rijden in stap, en in de stal is ze ook erg rustig, maar zodra ik ga draven gaat ze steeds harder en gooit haar hoofd omhoog. Ik rijd haar met een martingaal, maar dat blijkt niet te werken. Ik heb natuurlijk gekeken of er veranderingen waren in haar dagelijks leven, maar daar kon ik niets vinden wat anders was dan eerst. Ze is een merrie van 10 jaar, en staat 4 uur per dag buiten. Ze staat op een pensioenstalling waar het niet mogelijk is om langer dan dat buiten te staan. Ze heeft genoeg kontakt met andere paarden, en staat ook dagelijks buiten met een soortgenoot.
Ik rijd haar ongeveer 5 keer per week, en dan is er niks met haar te beginnen. De rest van de dagen longeer of wandel ik. Vanwege haar hoeveelheid energie ben ik gestopt met krachtvoer geven, maar daar komt geen verschil uit.

Vanwege de stalhuur heb ik moeten besluiten om haar te verkopen, maar gezien haar toestand is dat helaas onmogelijk ben ik bang. Ik kan haar ook weggeven, dat vind ik prima, zolang ze maar een goed tehuis krijgt. Bestaat er zoiets? Iemand die paarden aanneemt? Met de juiste training weet ik zeker dat ze er weer bonvenop komt.

Ik ben 2 jaar geleden uit Zweden hier naar toe verhuist, dus mijn excuses voor spelfouten.

Hartelijk bedankt voor het lezen en uw aandacht.

Pilar03
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-01-17

Re: paard onverkoopbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 21:25

Zie nu pas dat ik het in het verkeerde forum heb gezet, mijn excuses

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:29

Het feit dat jij niet op je paard kan rijden wil toch niet zeggen dat een ander het niet kan... Je geeft zelf aan wat het probleem is, ze krijgt te weinig beweging, los dat dan op. Dan kun je nog jaren plezier met haar hebben.
Verkoop je haar toch, dan kun je in de verkoop vertellen dat ze veel beweging nodig heeft omdat ze anders,...

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:30

Zolang je er eerlijk over bent is ze best te verkopen. Zelf heb ik er namelijk ook zo een gekocht en ik wist precies wat ik kocht :). Er zijn altijd mensen die uitdaging willen. Daarnaast denk ik dat als je alles uitsluit (zadel, tandarts, osteopaat) je verder kan (of de nieuwe eigenaar). Daarnaast zou een mogelijkheid natuurlijk meer weidegang zijn op een andere stal.

Onverkoopbaar zou ik niet zeggen, maar de hoofdprijs zal je er niet voor vangen

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:31

Heb je al hulp ingeschakeld? Les? Of een gedragsdeskundige?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:31

Eerst medisch laten nakijken... Je wil geen paard verkopen waar er iets aan scheelt...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:40

Ik denk dat je te veel veranderd hebt voor je pony in te korte tijd..

Een paard/pony heeft gemiddeld 1 week nodig per jaar dat ze oud is om te wennen aan een nieuwe omgeving.

verkoop + nieuwe omgeving kan zelfs langer duren dan dat.. En dan is het nog een gemiddelde.. dus het kan prima zijn dat jouw paardje in eerste instantie onder de indruk was en geleidelijk aan zichzelf werd en 'zoekende is' naar de samenwerking met jou..

Intussen heb je haar binnen het eerste half jaar nogmaals verhuist.. de stress die dat met zich meebrengt zet de teller eigenlijk gewoon weer naar nul.. immers pony/paard was pas net uit de eerste wen periode en heeft nog niet lang kunnen genieten van een rustig balans in het dagelijkse ritme.

de stalhuur lijkt mij een geen goede reden tot verkoop, dat wist je immers enkele weken/maanden geleden al voordat je haar besloot te verkassen van stal.

als financieel niet redden de reden is van verkoop, zou ik mij niet heel druk maken.. het hoofd in de lucht gooien.. waarschijnlijk gewoon wat stress in combinatie met wat stijf (immers je geeft zelf aan 'ik kan er niets mee'.. dus waarschijnlijk is hij/zij inmiddels ook niet meer los in het lijf).

iemand die wat meer ervaring heeft met paarden zal daar wel doorheen prikken en de potentie kunnen inschatten wat mogelijk is. Ja het zal de prijs drukken dat je hem/haar niet in op en top conditie hebt.. maar als je het financieel niet red, is meer tijd nemen geen optie. Dat wil zeggen.. als je pony bij aankoop een half jaar geleden door je veearts is goedgekeurd en je een goed passend zadel hebt gekocht en je de tanden hebt laten nakijken (dus medisch in orde)


als financien geen issue zijn maar je eigenlijk geen stalgeld wilt betalen voor een pony waar je weinig mee kunt.. dan zou ik zeggen.. spendeer tijd aan de band met je paard/pony en zorg ervoor dat hij/zij rust en regelmaat krijgt en fatsoenlijk aan jou en de nieuwe omgeving kan wennen..

wandelen zou ik in de weekenden rustig enkele uren aan uit trekken.. En bijvoorbeeld van vol pension af.. paard lekker aan de hand mee nemen naar een paddock, efkes trutten met hem, maatje erbij.. jij de box uit doen gevolgd door een lekker bakje koffie.. paard aan de hand mee terug naar de box waar bijvoorbeeld een klein beetje slobber op m wacht. zolang er voer en lekker luchten op het programma staan zal je dier je aanwezigheid en tijd zeer op prijs stellen.. En vanuit die 'ontspanning' gewoon weer eens opstappen en vooral veel stapwerk doen.. paar pasjes draf, ontspannen.. en weer terug naar stap..

het klinkt mij alsof het dier gewoon even teveel te verwerken heeft gehad in korte tijd.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-01-17 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:40

Als het op de vorige stal wel ging, dan is het toch niet hopeloos? Veel paarden zijn in de winter feller. Veel kans dat het over ene paar maand veel beter gaat. Zeker als je een plek kan vinden waar ze meer buiten kan. Onverkoopbaar lijkt me nogal pessimistisch. Wel geen paard voor iedereen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:56

Je hebt haar gekocht, alles ging goed, toen heb je haar verhuisd, toen ging het niet zo goed. Je zegt dat je gekeken hebt naar wat er veranderd is, maar alles is hetzelfde als eerst.... Hier klopt iets niet :)*

Hoe lang kwam ze op de eerste stalling buiten? En nu 4 uurtjes? Dat is voor een paard natuurlijk wel erg weinig, veel paarden laten dit zien in gedrag. Heeft ze eten in die 4 uur dat ze buiten staat?

Martingaal lost het symptoom soms op, maar de oorzaak haalt het niet weg.
Verkopen vind ik wel een heel snelle oplossing, of komt dat écht alleen omdat je de stalling niet kan betalen?
Waarom zoek je dan niet een nieuwe stalling voor jullie, goedkoper met meer uren weidegang/paddock?

Veel sterkte :(:)

PS: mijn paard heb ik sinds 7 maanden en is nu op stalling nummer 3 vanwege verkeerde inschatting aan mijn kant. Kan gebeuren. Ik heb mijn paard wel alle tijd gegeven en geef het nog steeds, ik rijd ook nog steeds niet omdat dat te snel is voor ons. Hij heeft ook voor mij veel meegemaakt. Veel verhuizen is niet handig, maar soms kan het niet anders en uiteindelijk is het misschien zelfs het beste.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 24-01-17 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:56

Heb je al eens goed naar het zadel laten kijken?

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:59

Hier is al een topic over geweest, wat erg veel op deze lijkt. Ik kan het alleen even niet vinden. Iemand?

Gevonden!
xhaflingerz @ [YRT] paard gekocht

Misschien kun je daar nog wat uit halen?
Is er een optie om terug te gaan naar de vorige stal?
Laatst bijgewerkt door igor001 op 24-01-17 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:00

Als je haar graag wil verkopen kan je haar tijdelijk plaatsen bij een ruiter. Zij hebben vaak ook contacten voor de verkoop en hebben haar misschien in een paar weken weer op de rit.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:00

Ik weet niet waar je paard staat (waar je woont) maar misschien kunnen wij je helpen ?! Wij wonen in Noord -oost Brabant. We kunnen je misschien met verschillende ideeën (wel of niet verkopen) helpen als je wil, zonder oordelen. Stuur maar een Pb als je wil.