help wat te doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

help wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:03

Hallo bokkers!
Ik zit met een moeilijke keuze en ik weet niet echt wat te doen.
Sinds 2 jaar heb ik een paard erbij genaamd wodan.
Ik heb sinds vorig jaar eindelijk kunnen rijden omdat hij daarvoor gewoon zo ontzettend sterk was dat ik door de hele bak vloog. Na 1 jaar kon ik dus eindelijk normaal rijden en dat ging ook super! Alleen de galop lukt mij nog steeds niet. Nu wou ik vandaag op ander terrein rijden en hij liep zo de trailer op. Helaas daar aangekomen werd hij helemaal gestrest ( hij is in zijn hele leven niet op ander terrein geweest) dus zijn we maar terug gegaan want er waren zoveel mensen dat het er niet beter op ging worden.
Ik wil ontzettend graag gaan starten met hem maar ik zie mijn droom nu in stukjes vallen...

Wat kan ik doen ?


Alvast bedankt! :o

sannxxelmo

Berichten: 131
Geregistreerd: 07-03-13
Woonplaats: Hilversum/Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:07

Heb je instructie die je hiermee kan begeleiden?

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:08

Heel veel km maken op ander terrein! Kan je hem daar niet gewoon losgooien in de bak of longeren zodat hij gewend wordt aan ander terrein? Pas als hij rustig is in omgang en los erop gaan en dan rustig opbouwen.

Gaat tijd kosten, maar dat zou wel moeten lukken. Krijg je les? Wat zegt je lesgever?

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:09

Als je gelijk omdraait en weer weg gaat gaat hij het nooit leren.
Neem iemand mee die jou kan begeleiden in hoe je hiermee omgaat en ga met je paard vooral naar vreemde plekken. Hij moet het ook leren.
Laatst bijgewerkt door Goof op 21-01-17 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:09

sannxxelmo schreef:
Heb je instructie die je hiermee kan begeleiden?


Heb een hele fijn instructrice die mij helpt bij het rijden thuis en dat werkt super.
Alleen dus niet op andere locatie.

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: help wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:10

Dan zou ik ook iemand zoeken die wél mee op locatie kan gaan. Net op die momenten helpt het om iemand bij je te hebben die je helpt.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:11

Laurievc schreef:
Heel veel km maken op ander terrein! Kan je hem daar niet gewoon losgooien in de bak of longeren zodat hij gewend wordt aan ander terrein? Pas als hij rustig is in omgang en los erop gaan en dan rustig opbouwen.

Gaat tijd kosten, maar dat zou wel moeten lukken. Krijg je les? Wat zegt je lesgever?


Dat waren we ook van plan om hem los te gooien maar het was zo druk dat dat gewoon onmogelijk was helaas maar we gaan het nog een keer proberen maar dan op een tijd dat niemand er is.

Ja krijg les van iemand met officiële diploma's voor lesgeven. Heb er nog niet over gepraat met mijn lesgever.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:11

Heb je goede begeleiding? Want 2 jaar is wel heel erg lang om alleen maar een beetje normaal door de bak te kunnen rijden. Het klinkt alsof je paard en jijzelf nog best wat moeten leren, soms kan het helpen om het paard dan een of tweemaal per week door een meer ervaren ruiter te laten rijden zodat wat het paard daar leert, jij vervolgens weer kan gebruiken.

Verder is het handig om dingen in hele kleine stapjes op te delen. Van thuis nog niet kunnen galopperen naar op ander terrein willen rijden, is een hele grote stap. Dan kan je beter beginnen met bijvoorbeeld eerst het trailer laden eens oefenen. Dan eens trailer laden en op ander terrein 20 minuutjes longeren en weer naar huis. En pas ergens anders gaan rijden, als je thuis controle hebt. Bijna alle paarden vinden het spannend voor het eerst van huis, dat is heel normaal en helemaal niet erg. Het is wel heel belangrijk dat ze dan op jou durven en kunnen vertrouwen en dat jij dus heel duidelijk leiding en begeleiding geeft aan je paard. Dan is die spanning vaak snel weer weg.
Er zijn maar heel weinig paarden die echt niet op wedstrijd kunnen hoor, verreweg het meeste kan je gewoon aanleren. Maar dat kost tijd, moeite en veel oefening. Je kan niet verwachten dat het vanzelf gaat, dat je iets kan bedenken en dat gewoon maar doen met een nog onervaren paard. Er gaat iets meer voorbereiding aan vooraf om dit soort dingen te laten slagen en nogmaals, maak kleinere stappen, houd het simpeler en zorg dat jij en je paard succeservaringen opdoen!

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:12

roosjenat schreef:
sannxxelmo schreef:
Heb je instructie die je hiermee kan begeleiden?


Heb een hele fijn instructrice die mij helpt bij het rijden thuis en dat werkt super.
Alleen dus niet op andere locatie.


Als je na zoveel tijd thuis nog niet kan galopperen, werkt dat dus niet super.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:13

Goof schreef:
Als je gelijk omdraait en weer weg gaat gaat hij het nooit leren.
Neem iemand mee die jou kan begeleiden in hoe je hiermee omgaat en ga met je paard vooral naar vreemde plekken. Hij moet het ook leren.


nee dat snap ik maar we vertrouwde het gewoon weg niet. Omdat hij zo gestrest was. bedankt voor de tip dat ga ik volgende keer zeker doen.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:14

Heb pas sinds 2 maand les en zij helpt me nu om steeds meer stapjes naar de galop te doen :D

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:14

roosjenat schreef:
Goof schreef:
Als je gelijk omdraait en weer weg gaat gaat hij het nooit leren.
Neem iemand mee die jou kan begeleiden in hoe je hiermee omgaat en ga met je paard vooral naar vreemde plekken. Hij moet het ook leren.


nee dat snap ik maar we vertrouwde het gewoon weg niet. Omdat hij zo gestrest was. bedankt voor de tip dat ga ik volgende keer zeker doen.


Hij mag ook gestresst zijn, het is nieuw voor hem. Nieuwe omgeving, nieuwe geluiden, veel paarden, veel drukte. Logisch.
Bespreek het met je instructrice en vraag haar om hulp.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:15

0000 schreef:
Heb je goede begeleiding? Want 2 jaar is wel heel erg lang om alleen maar een beetje normaal door de bak te kunnen rijden. Het klinkt alsof je paard en jijzelf nog best wat moeten leren, soms kan het helpen om het paard dan een of tweemaal per week door een meer ervaren ruiter te laten rijden zodat wat het paard daar leert, jij vervolgens weer kan gebruiken.

Verder is het handig om dingen in hele kleine stapjes op te delen. Van thuis nog niet kunnen galopperen naar op ander terrein willen rijden, is een hele grote stap. Dan kan je beter beginnen met bijvoorbeeld eerst het trailer laden eens oefenen. Dan eens trailer laden en op ander terrein 20 minuutjes longeren en weer naar huis. En pas ergens anders gaan rijden, als je thuis controle hebt. Bijna alle paarden vinden het spannend voor het eerst van huis, dat is heel normaal en helemaal niet erg. Het is wel heel belangrijk dat ze dan op jou durven en kunnen vertrouwen en dat jij dus heel duidelijk leiding en begeleiding geeft aan je paard. Dan is die spanning vaak snel weer weg.
Er zijn maar heel weinig paarden die echt niet op wedstrijd kunnen hoor, verreweg het meeste kan je gewoon aanleren. Maar dat kost tijd, moeite en veel oefening. Je kan niet verwachten dat het vanzelf gaat, dat je iets kan bedenken en dat gewoon maar doen met een nog onervaren paard. Er gaat iets meer voorbereiding aan vooraf om dit soort dingen te laten slagen en nogmaals, maak kleinere stappen, houd het simpeler en zorg dat jij en je paard succeservaringen opdoen!


Dankjewel! Met die tips ga ik zeker wat doen!.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:15

roosjenat schreef:
Goof schreef:
Als je gelijk omdraait en weer weg gaat gaat hij het nooit leren.
Neem iemand mee die jou kan begeleiden in hoe je hiermee omgaat en ga met je paard vooral naar vreemde plekken. Hij moet het ook leren.


nee dat snap ik maar we vertrouwde het gewoon weg niet. Omdat hij zo gestrest was. bedankt voor de tip dat ga ik volgende keer zeker doen.


Bit er in, touwtje eraan en wandelen maar. Je hoeft er niet perse op te zitten, ga eerst rustig op ander terrein kijken als je het niet aandurft er meteen op te gaan rijden. Dat ie gestresst word op vreemd terrein als ie nog nooit weg is geweest, is logisch. Maar meteen weer weg gaan helpt niet.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:17

Goof :

Ga ik doen !

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:18

Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat jullie elkaar volledig vertrouwen en jij er alles mee kan. Wanneer hij jou vertrouwt zal hij zich ook een stuk makkelijker laten kalmeren op onbekend terrein. Dus neem genoeg lessen, bouw het vertrouwen op. Ga niks forceren, bij de een duurt het nou eenmaal langer dan bij de ander ;)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:19

roosjenat schreef:
Heb pas sinds 2 maand les en zij helpt me nu om steeds meer stapjes naar de galop te doen :D


Ah zo, dat had ik niet begrepen. Is het dan niet handig om sowieso de eerste keer/keren dat je ergens anders gaat rijden je instructrice mee te nemen? Het klinkt een beetje alsof je het zelf ook spannend vond en zij kan je dan misschien net even wat meer zekerheid geven en erdoor helpen. Als ze handig kan rijden is het misschien ook niet onverstandig dat zij hem eerst eventjes zou rijden en jij daarna erop gaat.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:19

Prugelpiet :

Dat was mijn plan om eerst te gaan wandelen maar het was echt heel erg druk en dat vond ik maar geen goed plan omdat hem gelijk aan te doen.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:21

0000 schreef:
roosjenat schreef:
Heb pas sinds 2 maand les en zij helpt me nu om steeds meer stapjes naar de galop te doen :D


Ah zo, dat had ik niet begrepen. Is het dan niet handig om sowieso de eerste keer/keren dat je ergens anders gaat rijden je instructrice mee te nemen? Het klinkt een beetje alsof je het zelf ook spannend vond en zij kan je dan misschien net even wat meer zekerheid geven en erdoor helpen. Als ze handig kan rijden is het misschien ook niet onverstandig dat zij hem eerst eventjes zou rijden en jij daarna erop gaat.


Had het er wat onduidelijk neergezet sorry. Was wel handig geweest idd. Volgende keer ga ik dat zeler doen.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:23

Enjoyx2 schreef:
Als ik jou was zou ik eerst zorgen dat jullie elkaar volledig vertrouwen en jij er alles mee kan. Wanneer hij jou vertrouwt zal hij zich ook een stuk makkelijker laten kalmeren op onbekend terrein. Dus neem genoeg lessen, bouw het vertrouwen op. Ga niks forceren, bij de een duurt het nou eenmaal langer dan bij de ander ;)



dankje!

Thuis vertrouw ik hem 100 procent alleen op ander terrein nog niet helemaal.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: help wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 18:31

We gaan het binnenkort weer proberen alleen dan om 8 uur sochtends zodat het lekker rustig is. Alleen dan gaan we gewoon wandelen , losgooien en misschien longeren.

Ik ga denk ik een sleutel aanvragen dat ik dus onbeperkt kan komen als ik wil.

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: help wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 18:52

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik ga over een paar weken (pap is niet elk weekend vrij helaas dus dan kan ik niet op pad) weer terug alleen dan gaan we gewoon rustig aan de hand stappen. Als we dat vaker hebben gedaan en het goed gaat wil ik 1x per 14 dagen les nemen op die locatie en dan neem ik 1x per maand les van mijn eigen instructice (anders word het wel heel duur haha)