Nieuw paard wel of niet ...?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 22:34

Hallo bokkers,

Twijfel twijfel maar toch zou ik graag jullie advies willen.

Ik ben momenteel bezig met een plan voor een eventueel nieuw paard. Ik ben 15 jaar oud, en zit in 4vwo. Ik heb 2 lieve ponys, maar door hun leeftijd (beide twintigers) is het enige wat ik nog met ze doe poetsen en vrijheidsdressuur. Voorderest genieten ze gewoon lekker op het land.

Ik rijd eens per week een les op een paard van iemand anders. Dit paard staat te koop. Het is een lieve ruin van 6 jaar die mijn zus en ik beide ong 1 à 2 jaar rijden.

Wij zijn geïnteresseerd in het kopen van dit paard, het lijkt mezelf super tof maar ik merk ook dat ik een lichte twijfel heb. Ik heb eigenlijk geen behoefte gehad voor een paard erbij, vond het wel prima. Maar zeker met dit paard hebben mijn zus en ik echt een klik. Nu ik nog op de middelbare zit red ik het nog qua tijd, gelukkig heb ik ook een zus waarmee ik hem dan samen ga verzorgen en rijden etc. Mijn school gaat erg goed, goede cijfers, mijn planning gaat goed maar zou hierna graag willen studeren.

Toch twijfel ik of dit wel ene goed idee is. Stel dat ik opeens minder tijd krijg en ik minder tijd voor hem over heb? Of dat het na mijn middelbare schooltijd lastig wordt te combineren met een studie? Natuurlijk is er voor elk probleem wel een passende oplossing en dat moet je gewoon per moment bekijken. Maar wat zou het zonde zijn als hij weg zou moeten.

Lang verhaal maar ik hoor graag jullie mening ;)

:)


maliejane

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:32

Ik gok dat het best te combineren zal zijn zeker als je hem met zn 2e doet. Mochten jullie dan nog te weinig tijd hebben kunnen jullie altijd nog een verzorg(st)er erbij nemen. Ik denk zelf dat als jullie echt een klik hebben met het dier je er spijt van gaat krijgen als je het niet doet, maar dat kunnen jullie natuurlijk alleen zelf bepalen.

Wat ik wel mee zou nemen in jullie overweging is waar je zou willen/gaan studeren. Is het ver weg? Zou je ervoor op kamers moeten? Dat bepaald namelijk de reistijd en hoe vaak je in de buurt zou zijn. Dus dat wilde ik je ook nog even meegeven.

Heel veel succes!

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:50

Wat goed dat je er zo serieus over nadenkt.
Wat ik mij afvraag na het lezen van je post.
Wilde je sowieso eventueel een paard erbij of komt dit idee nu bij jullie op omdat het betreffende paard te koop staat.

Het leven is als een kerstmuts

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 09:37

nuscaniels schreef:
Wat goed dat je er zo serieus over nadenkt.
Wat ik mij afvraag na het lezen van je post.
Wilde je sowieso eventueel een paard erbij of komt dit idee nu bij jullie op omdat het betreffende paard te koop staat.

Nee wij waren in eerste instantie niet van plan om een paard aan te schaffen. Maar aangezien we het beide zo'n geweldig dier vinden zijn we het zeker aan het overwegen.

Dank jullie voor jullie reacties, deze zal ik zeker meenemen in mijn beslissing ;)

:)

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:02

Ik merk wel bij mijn twee verzorgster dat school en studie best wel veel tijd vergt. Een meisje voor de shet heeft toets week en ik heb haar al twee weken niet gezien. Geeft niet ,ik ben er zelf en hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Bijrijdster voor mijn paard studeert en komt meestal 3x per week. Ik denk niet dat zij zelf in staat zouden zijn een eigen paard te verzorgen op de manier waarop ze gehouden worden. Het werk op en rond de stal en dagelijks de paarden beweging geven. Daarnaast hebben ze beiden een actief sociaal leven.
Het scheelt natuurlijk dat je het samen met je zus kan doen. Moeilijk hoor.

De beste stuurlui staan aan wal en de beste ruiters aan de rand van de bak

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:38

Ik verplaats het topic vanwege de leeftijd van de TS eventjes van paardenpraat naar Young Rider Talk :)

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:53

Ik zou het doen, als je cijfers goed lopen EN je zus kan helpen lukt het allemaal veel beter. Bovendien kan je voor je oudjes nog een verzorgster nemen :)

So what if im crazy? The best people are.

Anoniem

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:57

Als jullie beide gaan studeren (hoe oud is je zus trouwens?) is het vast wel mogelijk om allebei 3x per week te komen? :) (desnoods voor de laatste dag een leuke verzorger zoeken)
Dit hoeft dan ook geen vaste planning te zijn, jullie kunnen elk weekend even per week de dagen verdelen :)
Ik denk echt dat dit wel kan lukken, zolang jullie er wel beide achter blijven staan. Want als de één straks toch zegt het niet meer te willen (of een hele andere studie gaat doen niet in de buurt) moeten jullie er beide goed over nadenken of je het dan eventueel nog steeds wilt :j

xfloorremy

Berichten: 60
Geregistreerd: 02-11-16
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:01

Als je het met z'n tweetjes kunt doen denk ik dat het wel lukt! Zou super jammer zijn om zo'n kans te laten lopen, maar dit moet je natuurlijk zelf beslissen!
En zoals je al aangaf, goede cijfers en je planning loopt altijd goed, dus waarom niet... :j
Veel succes!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:09

Ik zou het niet doen, ik weet niet welke richting je uit wil met je studies later. Maar ik studeer nu psychologie en ga misschien drie keer per week rijden. De rest van de dagen longeert m'n opa haar en ga ik 's avonds even langs voor de gezelligheid en het voeren. Het is erg lastig combineren maar ik kan m'n paard ook niet wegdoen, ik zou willen dat ik dat wel kon maar ik zou haar echt missen. Ik werk ook op onze stal (lesgeven) dus ben daar best vaak. Ik heb gelukkig veel mensen die kunnen inspringen op stal, mijn moeder heeft ook een paard staan bij ons en mijn opa ook. Helpende handen genoeg maar je moet het wel een beetje van je af kunnen zetten dat je zelf niet meer alle dagen uren op stal kan zitten. Anders lopen die studies helemaal fout. Ik moet ook binnen twee jaar naar Leuven en dan gaat mijn paard naar de weide voor een paar jaar. Af en toe eens een ritje in het weekend zal het dan worden maar ook niet meer. Vandaar mijn keuze voor een stal waar ze altijd buiten zal staan met andere paarden en waar goed toezicht gehouden wordt. Dan heb je er geen schuldgevoel bij, ze komt namelijk niets te kort dan. Maar aan jou de keuze natuurlijk! Als jij denkt dat je dit kan, gewoon doen. Ik geef je alleen mijn ervaring. Ik dacht namelijk ook dat het een fluitje van een cent zou worden met die flexibele uren van de colleges.

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 17:53

Als eerste bedankt voor jullie adviezen :)

Al weet ik het natuurlijk nog lang niet helemaal zeker, maar een studie zal waarschijnlijk wel wat verder weg zijn, voor beide van ons. Aangezien we hier niks in de buurt hebben. Maar we weten natuurlijk niet hoe het loopt, mijn zus weet nog niet eens zeker of ze wilt studeren. Ze is overigens 20 maar zou studeren graag oppakken. Deze 3 jaar zou het wel moeten lukken, maar na deze 3 jaar is het natuurlijk wel wat onzeker. Dit is ook mijn twijfel daarin. Maar zoals hier boven genoemd is is er altijd wel een oplossing en dat moet je maar per moment bekijken. Lastig lastig allemaal. We gaan nu als eerst het plan maar eens doorspreken en dingen regelen, het paard zal overigens pas over ong 3 maanden naar ons kunnen verhuizen.

:)

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:04

Als het nu kan.. doen.

Misschien moet hij over een aantal jaar weer weg, maar dan heb je in de tussentijd van hem kunnen genieten. Je weet niet wat de toekomst brengt.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:09

Wat leuk dat je zo'n goede klik hebt dat je dit overweegt! Als je het financieel kan trekken, waarom niet? Doordat jullie het samen willen doen moet het qua tijd vast lukken. Mij lukte het in ieder geval naast mijn studie prima om nog veel te sporten ookal reed ik toen bijna niet, maar ging wel 4/5 keer naar de sportschool. Met een beetje doorzettingsvermogen en wat creativiteit moet het vast lukken. Aan veel zaken valt prima een mouw te passen.

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:14

Ik heb mijn paard meegenomen naar de omgeving waar ik destijds studeerde, dus dat is ook nog een optie! Ik heb toen wel voor een stal gekozen waar ik niet elke dag heen hoefde en waar hij 24/7 met andere paarden stond. Dus zelfs 2 weken op vakantie of een week tentamens was geen probleem.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:17

Doen..!

Jullie hebben er beide een goed gevoel bij.. en niemand weet wat de toekomst brengt, dus daar moet je ook niet téveel over nadenken.
Daarnaast zijn er altijd wel oplossingen te bedenken, jullie zijn immers met zijn 2en ;)

In het ergste geval ga je dit dier over een paar jaar verkopen.. maarja, dat wordt hij nu misschien ook.
Dus koop dat dier en geniet ervan..

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:23

Bij twijfel niet doen!!! de reden dat je het overweegt is het feit dat hij nu te koop is. En heel eerlijk, dat is geen goede reden want je word gedwongen om hem te kopen of om er afstand van te nemen. En dat is, vooral met de twijfels die je hebt al een reden om er niet aan te beginnen. Want doe je het wel en over twee jaar zijn jullie wel aan het studeren toe dan moet je hem zelf verkopen maar heb je wel veel tijd en geld er aan gespendeerd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:54

kwii schreef:
Als het nu kan.. doen.

Misschien moet hij over een aantal jaar weer weg, maar dan heb je in de tussentijd van hem kunnen genieten. Je weet niet wat de toekomst brengt.


Precies dit :)

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 20:26

Kaatje_S schreef:
Ik heb mijn paard meegenomen naar de omgeving waar ik destijds studeerde, dus dat is ook nog een optie! Ik heb toen wel voor een stal gekozen waar ik niet elke dag heen hoefde en waar hij 24/7 met andere paarden stond. Dus zelfs 2 weken op vakantie of een week tentamens was geen probleem.

Oh dit is inderdaad ook nog een goede optie! Voor mocht het nodig zijn ;)


bigone schreef:
Bij twijfel niet doen!!! de reden dat je het overweegt is het feit dat hij nu te koop is. En heel eerlijk, dat is geen goede reden want je word gedwongen om hem te kopen of om er afstand van te nemen. En dat is, vooral met de twijfels die je hebt al een reden om er niet aan te beginnen. Want doe je het wel en over twee jaar zijn jullie wel aan het studeren toe dan moet je hem zelf verkopen maar heb je wel veel tijd en geld er aan gespendeerd.


Ik snap je punt inderdaad, maar dit paard staat al voor langere tijd te koop en het is meerdere keren aangeboden. Ik had toen zoiets van nah lijkt me leuk maar ik weet het niet.

:)

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:40

Als hij al langer te koop staat zou je je eerst eens moeten afvragen waarom, kan natuurlijk gewoon de tijd van het jaar zijn maar andere redenen kan ook, te duur voor het gebodene, niet helemaal gezond of niet geschikt voor veel ruiters.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 22:07

bigone schreef:
Als hij al langer te koop staat zou je je eerst eens moeten afvragen waarom, kan natuurlijk gewoon de tijd van het jaar zijn maar andere redenen kan ook, te duur voor het gebodene, niet helemaal gezond of niet geschikt voor veel ruiters.

Wij weten beide deze redenen maar ik zal deze liever niet openbaar maken als jullie begrijpen wat ik bedoel ;) wel bedankt voor het meedenken, heb er zeker wat aan :)

:)

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-16 10:26

Even als update, a.s. zaterdag gaan we kijken naar het paard :)
Ik krijg zowel hulp in de verzorging als het rijden van mijn zus en vader.

:)

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:46

doen, je hebt er veel plezier van. en je kunt ook samen met iemand een paard/pony kopen! dan deel je de pony samen :) :)

mijn youtube-kanaal: duckiee en ik: https://www.youtube.com/channel/UC8xOHN ... n-nDrJKo-g

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:26

koosje14 schreef:
doen, je hebt er veel plezier van. en je kunt ook samen met iemand een paard/pony kopen! dan deel je de pony samen :) :)


Pony nooit delen, tenzij het familie is.

So what if im crazy? The best people are.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuw paard wel of niet ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:35

Ik zeg doen! Ik ben dit jaar begonnen op de universiteit en deel mijn paard met mn moeder. Ik rij nu 4x per week en dat gaat prima. :)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:45

fleurvosje schreef:
Even als update, a.s. zaterdag gaan we kijken naar het paard :)
Ik krijg zowel hulp in de verzorging als het rijden van mijn zus en vader.


Als je ouders er achter staan en het geld er is en je het paardje kunt delen met je zus moet je het zeker doen! Je leeft maar een keer en je moet van je leven genieten :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers