rijtips?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 22:34

hoii ik ben willemijn en ik heb mijn springpony atsekide sinds 4 januari 2016 maar ze is echt geen dressuurheld :S ik vroeg me dus af of jullie wat tips kunnen geven voor een pony die ABSOLUUT niet makkelijk nagevelijk te rijden is.. in stap gaat het nog wel maar in galop vind ze het echt nog heel erg moeilijk en denkt ze ey dikke doei :P hoop dat jullie mij kunnen helpen :) ik zal er ook even een foto bij zetten van toen ik haar een paar dagen had <3
Afbeelding

Afbeelding
en hier een paar fotos van deze tijd :D
Afbeelding

Afbeelding

en ook even een paar foto's met elastiek om te laten zien dat ze het stiekem toch wel kan :')
Afbeelding
dit is het beste tot nu toe hoe ze loopt met elastiek in galop, ze vind het echt heel moeilijk..
Afbeelding

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:56

Wat ik uit de foto's opmaak is dat je vooral bezig bent met de voorkant en maar weinig ontspanning hebt. Je paard zet zijn achterbenen niet ver genoeg onder zijn lichaam en komt dus niet tot dragen. Je ziet ook een wat puntig kontje wat betekend dat de achterhand nog niet sterk is en je nog niet de juiste spieren traint en je paard dus ook niet op de goede manier aan de teugel kan komen.
Ik zou samen met een goede instructrice meer gaan werken aan voorwaarts-neerwaarts. Meer ontspanning en goede reactie op je been met een contactteugel en pas als je dan gaat voelen dat ze sterker wordt en makkelijker in balans komt kan je haar wat gaan oppakken en met je been richting je hand rijden zodat er een goede, vriendelijke aanleuning ontstaat.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:00

Ik ga mee met degene boven mij, neem goed les en haal dat elastiek eraf!

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:00

Heb je les? Ik denk dat (goede!!) les jullie verder kan helpen.
Maar ik kan wel wat tips geven natuurlijk.

Zo te zien mogen je beugels een stuk langer, dat kun je je benen beter lang maken en zit je meteen al een beetje rechter en stabieler.
Het lijkt alsof je heel erg met de voorkant bezig bent. Een paard rijdt je niet aan de teugel door aan de teugels te plukken. Er is niet zo veel activiteit te zien, ook niet met elastiek. Dus daar loopt ze ook niet correct nageeflijk.
Probeer haar van voor naar achter te rijden. Dus eerst zorgen voor activiteit en ontspanning (dat wil niet zeggen dat ze hard moet! Maar wel actief) dus naar voren drijven, veel wendingen en overgangen rijden etc. En zelf ook ontspannen zitten. Ruimte geven van voren en ook tempowisselingen binnen een gang, dus sneller stappen, langzaamer stappen, sneller draven, langzamer draven etc. Houd jezelf en je paard bezig, maar zorg dat het wel ontspannen blijft.
Dan kun je rustig kijken of je haar wat meer op kan pakken van voren en afwisselen in hoofd/hals houdingen. Lang en laag, lang en wat ronder, wat hoger etc.
Als er van jullie beide ontspanning en activiteit is, komt aan de teugel 'vanzelf'.
en voor de galop; het kan geen kwaad om haar rug eens na te laten kijken, net als het zadel.

Verder ziet het er goed uit eigenlijk. Leuke merrie heb je!
Succes!

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 20:23

Horsies7 schreef:
Heb je les? Ik denk dat (goede!!) les jullie verder kan helpen.
Maar ik kan wel wat tips geven natuurlijk.

Zo te zien mogen je beugels een stuk langer, dat kun je je benen beter lang maken en zit je meteen al een beetje rechter en stabieler.
Het lijkt alsof je heel erg met de voorkant bezig bent. Een paard rijdt je niet aan de teugel door aan de teugels te plukken. Er is niet zo veel activiteit te zien, ook niet met elastiek. Dus daar loopt ze ook niet correct nageeflijk.
Probeer haar van voor naar achter te rijden. Dus eerst zorgen voor activiteit en ontspanning (dat wil niet zeggen dat ze hard moet! Maar wel actief) dus naar voren drijven, veel wendingen en overgangen rijden etc. En zelf ook ontspannen zitten. Ruimte geven van voren en ook tempowisselingen binnen een gang, dus sneller stappen, langzaamer stappen, sneller draven, langzamer draven etc. Houd jezelf en je paard bezig, maar zorg dat het wel ontspannen blijft.
Dan kun je rustig kijken of je haar wat meer op kan pakken van voren en afwisselen in hoofd/hals houdingen. Lang en laag, lang en wat ronder, wat hoger etc.
Als er van jullie beide ontspanning en activiteit is, komt aan de teugel 'vanzelf'.
en voor de galop; het kan geen kwaad om haar rug eens na te laten kijken, net als het zadel.

Verder ziet het er goed uit eigenlijk. Leuke merrie heb je!
Succes!
ja m'n beugels zitten eigenlijk altijd kort ik heb een springzadel en m'n benen zijn ook niet zo lang :p ik heb zeker les ja, ik heb een Z ruiter waar ik 1x per wek les van krijg en zij rijdt er maandag meestal op puur zodat ik de rest van de week wat fijner kan rijden en omdat het echt geen gemakkelijke pony is :) maar ze is nu voor een paar maandjes op vakantie dus onze "dressuur kunsten" lijden er een beetje onder.. Ook na een springlevend of een los sprongetje loopt ze daarna niet fijn meer en is er aan het dressuur die les geen beginnen meer aan.. De stelling, de hals houdingen en tempo wisselingen zijn de dingetjes waarmee we nu aan het werk zijn Het is ook zo dat als je je ophoudingen stopt als ze ontspannen loopt dan gaat gelijk haar hoofd weer de lucht in Maar verder dankjewel!❤️

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 20:26

mcjv schreef:
Ik ga mee met degene boven mij, neem goed les en haal dat elastiek eraf!

Ik rijd meestal het eerste halfuurtje met elastiek en dan nog (als met elastiek goed ging) 10 minuutjes zonder elastiek maarden gaat gelijk haar hoofd de lucht in.. Het is ook zeker niet dat mijn elastiek strak zit hoor maar in het begin loopt ze er redelijk goed op en tijdens de galop word het elastiek volkomen negeerd en loopt mevrouw met dr koppie weer in de lucht.. Alleen als m'n instructrice er even op heeft gezeten doet ze t meestal de dag erna wel maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik afhankelijk word van haar rijden..

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Re: rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 20:27

Oh ja en ik rijd alleen met sporen voor duidelijkere reactie naar voren! Er is redelijk reactie (ze is ook heel erg voorwaarts) maar met dressuur vind ze rechtsom heel erg moeilijk en trekt ze haar hoofd naar links zowel met springen als dressuur

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:37

Rijkt ze fijn naar het bit? Strekt ze haar hals goed als je ruimte geeft? Zit ze ergens vast? En hoe ziet het er uit bij je instructrice?

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:39

ikzie eigenlijk een paard wat zich er heel erg uit drukt, met en zonder elastiek.
ligt je zadel goed? want als die niet goed ligt kan ze natuurlijk helemaal niet over de rug komen.
een zadelmaker erbij is nooit verkeerd!
en het lijkt alsof ze ook niet helemaallekker kan lopen dus misschien zit ze ergens vast.
een fysio kan dat verhelpen en vaak lopen ze dan alheeeelanders :)
als ik jou was zou ik het elastiek weer opruimen en de voorkant even laten voor wat het is.
eerst sterker maken van achteren.
dus heeeeel veel overgangen en dan echt proberen dat ze van achteren vertrekt en op het achterbeen terug komt ook heel veel tempo wisselingen helpen.
het rekken en strekken bij het losrijden is ook een heel groot punt.
probeer bij het losrijden op devolte lekker veelstelling te pakken en dan zorgen dat ze helemaal om je binnenbeen heen komtdus dat ze een halfrondje vormt met haar lichaam (dus niet alleen het hoofd naar binnen trekken)
daarna een stukje buitenstelling en weer naar binnen.
probeer been te geven op die volte en dan met je handen een ophouding en dan je hand ontspannen/openen naar beneden toe zodat je haar uitnodigt naar beneden te gaan.
veelrechtelijnen rijden op de binnen hoefslag, het hele paard recht maken.
kan je paard wijken? dit is ook eenhele goede oefening op losser te worden.
evt (als dat lukt wat schouderbinnenwaarts op de voltes) maar vooral echt die buiging vragen.
heel veelvoltes, overgangen en stellingen met het hele lichaam ik denk dat het daar al een heelstuk beter van word probeer je gewoon niet teveel te focussen op dat hoofd maar ga de achterkant rijden ;)
success :)
Laatst bijgewerkt door _Joelle op 12-11-16 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:42

Willemijn_x schreef:
Oh ja en ik rijd alleen met sporen voor duidelijkere reactie naar voren! Er is redelijk reactie (ze is ook heel erg voorwaarts) maar met dressuur vind ze rechtsom heel erg moeilijk en trekt ze haar hoofd naar links zowel met springen als dressuur


Ze zit dus vast, neem ik waar uit deze reactie? En daar zetje instructrice niks over?
Ik zou kijken of ze misschien moeite heeft met stelling op de rechterhand, dan kan je er een ostheopaat bij laten kijken. Desnoods massage ter plekke, het kan heel erg opluchten voor je paardje!

En denk vanuit de achterkant, niet de voorkant.

Als ik jou was zou ik helemaal niet aan de voorkant komen, niet plukken maar nu ook nog geen ophoudingen. Voorwaarts neerwaarts is rijken naar het bit en hierbij ontspannen, geen kunstje vanuit de hand van de ruiter.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:02

AlwaysH schreef:
Als ik jou was zou ik helemaal niet aan de voorkant komen, niet plukken maar nu ook nog geen ophoudingen. Voorwaarts neerwaarts is rijken naar het bit en hierbij ontspannen, geen kunstje vanuit de hand van de ruiter.


Hier sluit ik me bij aan.

Als ik een paar tips mag geven........
Als ik jou was zou ik eerst aan je eigen houding werken.
Rechtop zitten en hakken naar beneden.
Je benen er goed aanhouden (dus je beugels idd iets langer) want je moet hem voor een aanleuning wel ondersteunen.
En ontspannen. (op de fotos lijkt het alsof je iets voorover zit, een beetje verkrampt misschien) Als jij ontspant kan jou paard het ook. Dan zoekt ie jou hand vanzelf wel op.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:04

Wat doet ze als je haar met een hele lange teugel rijdt? Strekt ze haar hals dan naar beneden?

Ik zou het elastiek er afhalen, daarmee loopt ze niet op de goede manier naar beneden en daar kun je later weer last van krijgen.

Je zou de achterhand en verbinding ook trainen met dubbele lijnen, dat heeft bij mijn paard enorm geholpen. Die is hiermee echt sterker geworden en heeft dus ook veel minder moeite met fijn van achter naar voren lopen met een goede verbinding!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:07

Hakken niet verder uitdrukken dan mogelijk is. Menig man ziet het als goed, maar die geforceerde hakken en vastgezette gewrichten in de benen werken tegenovergesteld van ontspannend. Je moet wel uitdrukken, je moet je hak niet via je bovenbenen omhoog trekken, maar doe dit door diep in het zadel te zitten en op je voetpalmen te steunen. Je achillespees is nog niet lang genoeg om tot het uiterste uit te rekken en dat kan je niet geforceerd uitrekken binnen een dag.
Ben het verder wel met de bovenstaande reactie eens.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:52

Wat ik voornamelijk zie, is een paard die vooral op de voorhand loopt en een ruiter die nog extra gewicht op de voorhand plaatst door naar voren te leunen /hangen, handen erg laag houdend en daardoor vast zet in de schouders.

Leg de focus eerst op de achterhand en loos de sporen en elastiek, maak eerst weer alerter / actiever aan het been door veel overgangen te maken kort achter elkaar. Dus stap, halt, draf, stap, draf, halt etc, maar doe niet telkensdezelfde volgorde van de overgangen, op een gegeven moment weten ze wat de volgende gang is.

Maar begin eerst met je eigen houding, beugels 2 gaatjes langer, je bekken mag iets meer naar voren gekanteld worden, been vanuit je heup naar het zadel draaien, zodat je been beter aansluit en dat je je been langer kan maken vanuit je bovenbeen. Zodra je deze stappen volgt, zul je merken dat je al een heel stuk rechterop zit.

Dus kortom gezegd, verbeter je eigen houding, blijf van de voorkant af en train de achterhand. Dan krijg je vanzelf een cadeautje van de voorhand.

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:22

Joysieee schreef:
Wat doet ze als je haar met een hele lange teugel rijdt? Strekt ze haar hals dan naar beneden?

Ik zou het elastiek er afhalen, daarmee loopt ze niet op de goede manier naar beneden en daar kun je later weer last van krijgen.

Je zou de achterhand en verbinding ook trainen met dubbele lijnen, dat heeft bij mijn paard enorm geholpen. Die is hiermee echt sterker geworden en heeft dus ook veel minder moeite met fijn van achter naar voren lopen met een goede verbinding!

als je dr lange teugel geeft gaat ze met dr hals naar beneden voor 2 seconden en dan meteen weer omhoog :+ en ik heb geen idee wat dubbele lijnen precies betekent en hoe het moet:s

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: rijtips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:28

Je paard lijkt op de 'nu' foto's niet echt voorwaarts, eerder alsof ze met een rem wordt gereden en zich wegdrukt.
Dit kan komen door het elastiek misschien, je dwingt haar op een bepaalde manier te lopen.

Ik zou het elastiek helemaal wegdoen.
Vooral bezig zijn met voorwaarts rijden, ontspanning in je paard krijgen.
Maar hierbij kun je het beste goed les krijgen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:30

Gooi niet gelijk de teugels los, laat ze langzaam vieren zodat ze contact met het bit kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:30

Ik zou haar eerst even helemaal laten controleren en haar tuig ook.
Daarna weer opstappen. Vind het ook gek dat je instructrice rijd. Dat moet jij doen hoor!

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:47

AlwaysH schreef:
Rijkt ze fijn naar het bit? Strekt ze haar hals goed als je ruimte geeft? Zit ze ergens vast? En hoe ziet het er uit bij je instructrice?

hoe bedoel je "rijkt ze fijn naar het bit"? ze strekt haar hals voor een paar seconden als je haar lange teugel geeft. rechtsom vind ze moeilijker maar ik heb niet het idee dat ze ergens vast zit het is een hele flexibele pony en we doen ook regelmatig stretch oefeningenen als je dan het hoofd probeert te buigen tot (volgens mij heet het de dij?) maar dat is dus tot waar het zou moeten komen en dat doet ze allemaal prima.

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 12:49

_Hedwig schreef:
ikzie eigenlijk een paard wat zich er heel erg uit drukt, met en zonder elastiek.
ligt je zadel goed? want als die niet goed ligt kan ze natuurlijk helemaal niet over de rug komen.
een zadelmaker erbij is nooit verkeerd!
en het lijkt alsof ze ook niet helemaallekker kan lopen dus misschien zit ze ergens vast.
een fysio kan dat verhelpen en vaak lopen ze dan alheeeelanders :)
als ik jou was zou ik het elastiek weer opruimen en de voorkant even laten voor wat het is.
eerst sterker maken van achteren.
dus heeeeel veel overgangen en dan echt proberen dat ze van achteren vertrekt en op het achterbeen terug komt ook heel veel tempo wisselingen helpen.
het rekken en strekken bij het losrijden is ook een heel groot punt.
probeer bij het losrijden op devolte lekker veelstelling te pakken en dan zorgen dat ze helemaal om je binnenbeen heen komtdus dat ze een halfrondje vormt met haar lichaam (dus niet alleen het hoofd naar binnen trekken)
daarna een stukje buitenstelling en weer naar binnen.
probeer been te geven op die volte en dan met je handen een ophouding en dan je hand ontspannen/openen naar beneden toe zodat je haar uitnodigt naar beneden te gaan.
veelrechtelijnen rijden op de binnen hoefslag, het hele paard recht maken.
kan je paard wijken? dit is ook eenhele goede oefening op losser te worden.
evt (als dat lukt wat schouderbinnenwaarts op de voltes) maar vooral echt die buiging vragen.
heel veelvoltes, overgangen en stellingen met het hele lichaam ik denk dat het daar al een heelstuk beter van word probeer je gewoon niet teveel te focussen op dat hoofd maar ga de achterkant rijden ;)
success :)

het zadel hebben we erbij gekocht en die is goedgekeurd door zowel de zadelmaker als door het meisje zelf die een paarden opleiding doet dus dr ook wel wat verstand van heeft :j wijken gaat ook nog niet helemaal soepel :P maar verder dankjewel voor de tips! <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:55

Willemijn_x schreef:
AlwaysH schreef:
Rijkt ze fijn naar het bit? Strekt ze haar hals goed als je ruimte geeft? Zit ze ergens vast? En hoe ziet het er uit bij je instructrice?

hoe bedoel je "rijkt ze fijn naar het bit"? ze strekt haar hals voor een paar seconden als je haar lange teugel geeft. rechtsom vind ze moeilijker maar ik heb niet het idee dat ze ergens vast zit het is een hele flexibele pony en we doen ook regelmatig stretch oefeningenen als je dan het hoofd probeert te buigen tot (volgens mij heet het de dij?) maar dat is dus tot waar het zou moeten komen en dat doet ze allemaal prima.


Ik bedoel dat ze contact met jouw hand wilt. Als jij haar meer teugel geeft moet er even veel druk op blijven.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:31

Ik zou voor nu eerst eens die elastieken en die sporen af doen, jij hebt het idee dat het paard niet vast zit, maar dat zal haast wel moeten, ieder paard kan namelijk aan de lange teugel naar beneden lopen. Het feit dat ze dit maar 3 seconden doet geeft aan dat er iets niet lekker zit. Gooi je teugels niet los, maar laat haar jouw hand volgen door ze eerst wat op te pakken en dan langzaam langer te laten worden.
Tijdens het instappen lekker veel figuren rijden, 8tjes, voltes halve baan, slangevoltes, gebroken lijnen. Vraag daarbij aan de lange teugel een klein beetje stelling, komt ze dan naar beneden, meteen belonen. Neem voor het inrijden lekker lang de tijd.

Het voorwaats rijden heb je geen sporen voor nodig, maak haar wakker door vloeiende overgangen te rijden zoals bijvoorbeeld stap, draf, stap, draf, stap, halt, stap, draf enz enz je zult merken dat je steeds minder been hoeft te geven.

Als je probeerd wat rechter op te zitten (schouders naar achter, borst naar voor, rug recht, hakken iets! Uitdrukken, tenen naar binnen) zal het voor haar wat makkelijker lopen.

Als een zadel gecheckt is door een zadelmaker betekend het niet dat dit voor altijd goed ligt, de rug van een paard kan namelijk best veranderen,laat het even opnieuw nakijken. Ook zou ik haar even naar de tandarts doen en een fysio komen laten kijken.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:36

Ik denk dat je al goed bezig bent door hier hulp te vragen! En ik hoop ook bij je instructeur, die kan je écht helpen.
Ikzelf heb er weinig verstand van hoor, maar ik zou in ieder geval je beugels iets langer doen, je gaat dan veel meer zitten omdat je niet kan 'staan' in de beugels. Je gaat dan vaak beter rechtop zitten, en leun je minder op de voorhand.

Ik denk dat je, je niet teveel moet concentreren op dat koppie, ik zie op bijna elke foto dat je zelf met je hoofd naar het hoofd van je paard kijkt (waarschijnlijk: loopt ie al aan de teugel). Ik heb ook wel eens gehad dat je, je alleen daar op concentreert terwijl je juist het tegenovergestelde bereikt: spanning. Rij maar eens relaxed en actief door de bak en laat dat hoofd zo veel mogelijk met rust, vaak zie je dat hij (misschien pas na een uur..) dan uiteindelijk vanzelf aan de teugel gaat lopen.

Heel veel succes!

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:01

Belle2000 schreef:
Ik zou haar eerst even helemaal laten controleren en haar tuig ook.
Daarna weer opstappen. Vind het ook gek dat je instructrice rijd. Dat moet jij doen hoor!

Dat is zodat zij beter les kan geven Omdat ze dan kan voelen wat er minder goed gaat en Dan kan ze een paar van die minpuntjes verbeteren en het zorgd er ook voor dat ik de rest van de week fijner kan rijden

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:03

jasmijn16 schreef:
Ik zou voor nu eerst eens die elastieken en die sporen af doen, jij hebt het idee dat het paard niet vast zit, maar dat zal haast wel moeten, ieder paard kan namelijk aan de lange teugel naar beneden lopen. Het feit dat ze dit maar 3 seconden doet geeft aan dat er iets niet lekker zit. Gooi je teugels niet los, maar laat haar jouw hand volgen door ze eerst wat op te pakken en dan langzaam langer te laten worden.
Tijdens het instappen lekker veel figuren rijden, 8tjes, voltes halve baan, slangevoltes, gebroken lijnen. Vraag daarbij aan de lange teugel een klein beetje stelling, komt ze dan naar beneden, meteen belonen. Neem voor het inrijden lekker lang de tijd.

Het voorwaats rijden heb je geen sporen voor nodig, maak haar wakker door vloeiende overgangen te rijden zoals bijvoorbeeld stap, draf, stap, draf, stap, halt, stap, draf enz enz je zult merken dat je steeds minder been hoeft te geven.

Als je probeerd wat rechter op te zitten (schouders naar achter, borst naar voor, rug recht, hakken iets! Uitdrukken, tenen naar binnen) zal het voor haar wat makkelijker lopen.

Als een zadel gecheckt is door een zadelmaker betekend het niet dat dit voor altijd goed ligt, de rug van een paard kan namelijk best veranderen,laat het even opnieuw nakijken. Ook zou ik haar even naar de tandarts doen en een fysio komen laten kijken.

Ik moest met sporen gaan rijden van mn lesgeefster om sneller reactie te krijgen