geen band met paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PilarWinkels

Berichten: 45
Geregistreerd: 31-08-16
Woonplaats: Den Hoorn

geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:03

Hoi allemaal! Ik heb sinds kort een eigen paard, en daar ga ik elke dag naartoe.
Het is echt een superlief beestje, maar ik heb het gevoel alsof ik maar geen connectie met haar krijg.
Met rijden is ze opeens erg druk, en dan weer heel rustig in de box.
Andere keer lukt het juist weer wel heel goed in de bak.
Ik heb gewoon het gevoel alsof ik geen band met haar krijg, en ik weet niet wat ik daaraan moet doen!

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:05

Hoelang heb je je paardje?

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:09

Het ligt eraan hoelang je je paard al hebt.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:16

Niet alleen daarmee. Ik heb er enkele jaren geleden eentje gehad waar ik nooit de klik mee heb gehad/gekregen. Je hebt niet met ieder paard een klik, hoe hard je dat ook wilt en probeert :j

Als je haar nog niet zo lang hebt, geef het de tijd. Wij rekenen hier een jaar voor je echt een team bent :j

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:25

Komt ze ook op de wei of paddock? En hoelang?
Rijdt je alleen in de bak met dr , of ook buiten?

Het kan zijn dat ze teveel energie heeft, of dat ze het gewoon saai vind om altijd alleen maar in se bak te rijden en ze daarom druk doet

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:06

Veel afwisseling en zeker niet alleen maar gaan rijden. Juist grondwerk kan de band versterken. Ik weet niet wat je verder allemaal doet met je paard behalve rijden?

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:22

Ligt er een beetje hoe lang je je paard hebt. Kan zijn dat je inderdaad geen klik hebt met je paardje, maar het kan ook zo zijn dat het gewoon nog tijd nodig heeft. Ook kunnen er nog andere factoren een rol spelen, zoals hierboven al gevraagd word.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:34

Geduld hebben is een zaak van belang. Hoeveel afwisseling heb je? Alleen maar rijden gaat jullie band inderdaad niet versterken. Ik krijg nu pas een hoogte van mijn pony terwijl ik haar toch al 5-6 maanden heb.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:57

Aan de ene kant wil ik zeggen, het kost tijd. Geef jezelf en het paard de tijd. Het kan best zijn dat jij zo gefocust bent op het vinden van een band omdat dit je eerste paard is, dat je het niet natuurlijk laat gebeuren. Of jullie zijn allebei gespannen. Voor het paard is het ook een hele verandering.

Aan de andere kant, ik heb altijd bijna direct een klik gevonden. Met mijn huidige paard was het ook een kwestie van dagen voor we helemaal dol waren op elkaar. Het kwam ook echt van beide kanten. Dat voelt heel fijn en dat geeft die bevestiging dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik ga altijd enorm op mijn gevoel af.

(Maar daarentegen had ik een hele slappe band met mijn hond de eerste maanden. Ik was erg onzeker en wist niet zeker of ze wel de juiste hond voor mij was. Onzin natuurlijk want inmiddels zijn we twee handen op een buik. Maar in het begin durfde ik me niet aan haar over te geven. Ik wilde niet afhankelijk worden van dat gevoel, dat ik zo gek op deze hond ben dat ik niet zonder kan. Zoals ik had met de vorige. Je raakt ze een keer kwijt en dat doet pijn. Dus het zat enorm in mijn hoofd).

langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:01

door clickertraining kregen mijn paard en ik een goede band. misschien dat dat ook voor jou helpt ;)

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:31

Grondwerk en vrijheidsdressuur hielp bij mij heel erg.

Jessix

Berichten: 16430
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:35

Ik (her)ken het helemaal niet. Ik heb 6 paarden en ben met elk van hun in de wolken. Natuurlijk duurt het even voordat je elkaar hebt leren kennen en er wederzijds vertrouwen is, maar voor mij voelde het altijd direct heel goed.

Misschien duurt het bij jou wat langer? Geef het de tijd en besteed gewoon veel tijd met je paard zonder perse iets te doen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:51

Mijn ervaring is dat je de klik hebt of je hebt hem niet. Maar dat is ook iets persoonlijks van mij. Ik weet dat ik direct een klik moet voelen wil het werken, maar dat verschilt per persoon.

Je moet altijd beginnen met een band opbouwen, er zijn maar heel heel weinig mensen die een paard kopen en er direct mee weg rijden. Het is niet heel raar dat alles nog niet zo soepel loopt als je het paard nog maar net hebt.
Dat is een beetje te vergelijken met op slag verliefd raken op een jongen, en na een week al te willen trouwen. Dat op slag verliefd raken kan natuurlijk, maar niemand heeft na 1 week zo'n band opgebouwd dat ze direct gaan trouwen. Een band opbouwen kan een erg mooi proces zijn. Andersom kan ook, een jongen leren kennen, een band opbouwen en dan ontdekken dat hij toch wel erg leuk is. Zo kan het voor jou en je paard ook zijn.

Het punt is vooral op je gevoel af te gaan. Doorbreek je routine, doe eens iets anders, en kijk wat er gebeurt. Als jij twijfels hebt, geef het dan nog een vastgestelde tijd om te kijken of het nog niet iets kan worden. Geef jezelf en je paard tot zeg nieuwjaar, en kijk dan of je van gedachten bent verandert of dat je er vrede mee kan hebben je paard een ander baasje te geven.
En ook wel even "streng"; zodra je merkt dat je elke keer met tegenzin heen gaat, en elke keer blij bent als je weer thuis bent moet het wel klaar zijn. Een paard heb je voor de leuk, niet omdat het moet.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:02

Ik heb 3 paarden met mijn merries heb ik een klik. Maar met mijn ruin.. dat is een ander verhaal ik heb hem nu bijna 14 jaar en we hebben totaal geen klik samen.. we "gedogen" elkaar. Het rijden is heel wisselend de ene keer loopt hij de sterren van de hemel de andere keer laat hij me al stuiterend alle hoeken van de bak zien. Maar ondanks alles leer ik ontzettend veel van hem.. Alleen daarom al wil ik hem niet opgeven omdat we geen klik hebben.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:12

laraxXxemma schreef:
Mijn ervaring is dat je de klik hebt of je hebt hem niet. Maar dat is ook iets persoonlijks van mij. Ik weet dat ik direct een klik moet voelen wil het werken, maar dat verschilt per persoon.

Hier hetzelfde :j Als ik geen klik voel werkt het niet.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:19

Ik kreeg een merrie toen ze 8 was, terwijl ik de andere lieve ruin wilde.. De merrie was een vreselijke aansteller en helemaal niet knuffelig of lief, heeft wel een half jaar geduurd voordat ik haar leuk vind en kijk eens in mijn profiel, beestje is nu 22 en gaat nooit meer weg. :) klik kan nog komen.

Ik heb ook vorig jaar een super brave lieve ruin verkocht, die ik al vanaf veulen 6 jaar heb gehad omdat ik daar geen klik mee had. Hij deed alles braaf, en ik vind hem hartstikke lief maar de klik was er niet. Hij is nu van vrienden van ons :) ik heb weer een andere merrie terug gekocht en daar vanaf de advertentie te hebben gezien wel echt een klik mee.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:54

Een band moet je opbouwen, een klik heb je. Een klik kan je niet opbouwen. Toen ik mijn verzorgpony ontmoeten vond ik haar niet de allerbeste, maar iets in mij zei dat ze dat zeker kon zijn en gewoon de perfecte was. Pas na een halfjaar was er echt een bandje en die word steeds groter, maar de klik was er al. Een klik houd in dat jij en het paard hetzelfde fijn vinden, en er samen iets in vinden. Zoals de rijstijl van mij en mijn verzorgpony is voor beide erg fijn, we hebben de rijstijl wel even moeten vinden.

Een klik kan echter wel later komen, jij word ook ouder en het paard ook, wennen!

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:19

Ik heb zeker geen klik met mijn paard. Toen ik haar zag vond ik haar een scharmikel en een vervelend beest. Toch hebben we haar gekocht. Nu, veel later zijn we elkaar wel gaan begrijpen en ziet zij mij als leider, vertrouwenspersoon en kriebelmaatje. We hebben nog steeds geen klik, band of in die richting. Toch weten we wat ieder wil en kan.
We komen steeds verder en leren elkaar steeds meer en, het klinkt gemeen, zou ik niet veel waarde er aan hechten als ze wegmoet. Misschien dat dat nog komt.
Ga verder met hoe jullie bezig zijn en op een dag is het er misschien gewoon.

Namira542

Berichten: 1060
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:58

Ligt er inderdaad aan hoelang je haar hebt. Bij sommige paarden kan dit super lang duren of hebben hier zelfs moeite mee. Mijn verzorgpaard heeft dit ook en is niet de makkelijkste. Ik verzorg haar nu denk ik wel een kleine 2 jaar en het heeft heel lang geduurd voordat we elkaar een beetje vertrouwde en begrepen. Elke keer had ik weer het gevoel dat het nu eindelijk lukte, maar dan kregen we beide weer een slag en waren we weer terug bij af. Het gaat op het moment weer suuperrgoedd en komt zo'n terugslag bijna niet meer voor, maar helaas heeel soms ook nog wel, gelukkig stukken minder ''hevig'' dan eerst maar ja ze zijn er toch nog. Maar dat maakt mijn gigantische liefde voor haar niet kleiner.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 07:45

Je hebt een klik of niet. Ik denk dat je dat vrij snel kunt weten

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: geen band met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:08

Het klinkt eerder dat jullie elkaar nog niet begrijpen. Het is geen robot. Je moet haar leren kennen en zij jou. Het paard moet wennen aan de nieuwe omgeving en zich goed en veilig gaan voelen. Wennen aan zijn nieuwe mens. Dat kost tijd.
Heb je les? Neem wekelijks prive les om samen het rijden p te pakken en leer werken vanaf de grond. Doe samen leuke dingen. Eigenlijk net als bij mensen: geef elkaar tijd om aan elkaar te wennen en leer met elkaar om te gaan.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:58

Ik heb met beide paarden gelijk op de dag van aankoop een enorme klik gehad, een vonk die oversloeg zeg maar. Heb bij de tweede echt wel periode gehad dat ik dacht flikker op raar beest, maar dat was meer een stukje acceptatie van mijn kant naar haar dan dat het aan haar ligt.
Ik ben nu bijna een jaar verder en ik kan wel spreken dat we echt een goede band hebben, maar die was er de eerste 4-5 maanden ook niet, ook al hadden we het wel erg leuk samen

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:20

Met mijn verzorgpony heeft het ook bijna een jaar geduurd voordat we echt een team waren. Ik ga daar alleen niet iedere dag naartoe. Ondertussen hebben we wel een band en we zien elkaar graag, maar die echte 'klik' is er nooit geweest. Althans niet zoals ik die met andere paarden heb gevoeld. Ik weet dus niet of ik dit paard zou overkopen als ik de kans had(daar is overigens geen kans op haha), door de klik die ontbreekt.
Je moet dus zelf even bekijken wat nou echt het probleem op dit moment is.
Ook met paarden waar je wel een klik mee hebt, gaat het niet allemaal vanzelf natuurlijk.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:06

PilarWinkels schreef:
Hoi allemaal! Ik heb sinds kort een eigen paard, en daar ga ik elke dag naartoe.
Het is echt een superlief beestje, maar ik heb het gevoel alsof ik maar geen connectie met haar krijg.
Met rijden is ze opeens erg druk, en dan weer heel rustig in de box.
Andere keer lukt het juist weer wel heel goed in de bak.
Ik heb gewoon het gevoel alsof ik geen band met haar krijg, en ik weet niet wat ik daaraan moet doen!



Hoe is het afgelopen? Als u nog op bokt zit?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:09

TisMO schreef:
PilarWinkels schreef:
Hoi allemaal! Ik heb sinds kort een eigen paard, en daar ga ik elke dag naartoe.
Het is echt een superlief beestje, maar ik heb het gevoel alsof ik maar geen connectie met haar krijg.
Met rijden is ze opeens erg druk, en dan weer heel rustig in de box.
Andere keer lukt het juist weer wel heel goed in de bak.
Ik heb gewoon het gevoel alsof ik geen band met haar krijg, en ik weet niet wat ik daaraan moet doen!



Hoe is het afgelopen? Als u nog op bokt zit?

Niet meer, zij was in april 2017 voor het laatst op Bokt.
Je kan evt een mail sturen via haar profiel.