24/7 in een bak, slecht?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:28

Hallo bokkers, ik heb een poosje getwijfeld of ik wel of niet een topic zou maken maar ik doe het toch.

Ik ga dus verhuizen, heel leuk natuurlijk, en mijn pony gaat natuurlijk ook mee. En de stalling daar in die omgeving is zo duur dat het voor mijn ouders te veel van het goede word. Gelukkig woont naast de wijk waar ik dus ga wonen een kennis van de vriend vam mijn moeder die een bak en een weitje heeft met 2 shetjes. (Waar niks mee gedaan word) ook heeft ie wat stallen maar dat is niet in gebruik. Nu mag ik dus voor mijn pony de bak gebruiken om haar daar te "stallen" naast de bak zit een weitje met 2 shetjes, maar daar mag ze niet bij. Mijn pony komt dus alleen in een bak te staan 24/7. Ze kan wel de shetjes aanraken maar niet met ze spelen. (Ze is niet heel speels, namelijk 20 jaartjes) Alleen waar ik dus bang voor ben is dat ze zand gaat eten, of simpelweg ongelukkig word. Gelukkig grenst op nog geen 50 meter van de bak een manege (hele kleine wel) dus kan ik daar in de winter rijden. Maarja hoe doe ik het als de bak doorweekt is? En vol ligt met plassen? En als het dan gaat vriezen? Ik twijfel dus gewoon of ik echt mijn pony daar neer moet zetten en het gewoon proberen of afscheid nemen van haar... ik wil NIET dat ze ongelukkig word en dan gun ik haar liever een ander baasje.
Tiska (mijn pony dus) staat momenteel op een 24/7 wei in een grote groep paarden en pony's in een grote wei.

Wat denkt bokt hiervan? Ik hoef geen kritiek of iets, dus graag beetje lief reageren aangezien het mij redelijk gevoelig ligt :\

M.v.g. Anne

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:30

Ai dat is moeilijk. Zijn er geen boeren in de omgeving waar ze zomers op de wei kan? of misschien een advertentie ophangen of bij de manege in de buurt eens rondvragen

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:32

Waarom mag ze niet bij de shetjes?
Dat zou alles veel eenvoudiger en prettiger maken...

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:33

Tuurlijk in de wei is altijd leuker en gezelliger bij de shets. Ik heb 2 pony's bij huis die moeten in de bak. Anders wordt er eentje bevangen. De andere is toch te dik dus......... twee vliegen in een klap.
Wel zorg ik dat ze de gehele dag wat te knabbelen hebben.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:33

Gillbo schreef:
Ai dat is moeilijk. Zijn er geen boeren in de omgeving waar ze zomers op de wei kan? of misschien een advertentie ophangen of bij de manege in de buurt eens rondvragen

Bij mamege heb ik al rongevraagd, maar zitten allen ber boven mijn budget... ik ken deomgebing niet (niet goed) dus boeren vragen zal m ook niet worden, maar zodra ik er woon ga ik dat zeker doen! :j

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:33

Ze mag helaas niet bij de shetjes in... ik weet niet waarom.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:36

Misschien eens vragen?

Als je pony daar komt te staan, zul je toch eens met die man moeten gaan praten :(:)

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:37

Lastig om daar het juiste antwoord op te geven ... Veel hangt natuurlijk af van de oppervlakte en de gesteldheid van de bodem. Is het bv vrij natte grond en de paddock klein, dan gaat je pony wel in de blub komen te staan.
Zand eten hangt ook af van pony tot pony. De onze staan veel op een zandpaddock maar hebben altijd hooi te eten, en ze staan niet alleen. Zij eten geen zand.
Kan je niet uitkijken naar een soortgelijke stalling als waar je nu staat?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:37

Mag je dan wel één van de stalletjes gebruiken, waar die man verder niks mee doet?

Dat bij heel slecht weer of zo, je je pony een nachtje binnen kan zetten.

Als je alleen een bak hebt en verder helemaal niks, dat zou mij niks lijken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-08-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:38

je kunt haar daar in de winter rijden.. maar tegen de zomer is dan je bak niet compleet ver urineert ondertussen.. lijkt mij toch niet heel goed en/of prettig.. daarnaast is er zomers ook helemaal niet grazen..

ik weet niet wat je budget is, maar dan kan je volgens mij nog beter omkijken zoals al gemeld wordt naar een stuk weide om te huren bij een boer.. liefst gewoon 24/7 en adverteren voor een medeweidegenoot, om de kosten te splitten en om een maatje te hebben..

want om er nu tot zand te veroordelen + geen maatje meer er direct bij, dat lijkt mij geen echte oplossing.

zou eerder kijken naar het budget.. paarden houden is nu eenmaal geen goedkope hobby.. nu hoeft ze niet direct op een dure manege te staan.. maar een stukje land zou toch echt wel binnen budget moeten kunnen.. alleen zul je dan een hoop zelf moeten doen.

andere optie is, haar wel duurder te zetten en voor een deel van de tijd te verleasen

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:40

Daar zou ze echt ongelukkig van worden denk ik.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:40

Shirley schreef:
Misschien eens vragen?

Als je pony daar komt te staan, zul je toch eens met die man moeten gaan praten :(:)


Het betreffende persoon is erg gesteld op zijn privacy en het is al heel wat dat ik er mag staan, dus dan zal ik eerst het vertrouwen moeten opbouwen (shetjes zijn namelijk van zijn kinderen)

Barbet schreef:
Mag je dan wel één van de stalletjes gebruiken, waar die man verder niks mee doet?

Dat bij heel slecht weer of zo, je je pony een nachtje binnen kan zetten.

Als je alleen een bak hebt, en verder helemaal niks, dat zou mij niks lijken.

Jep dit dus, het lijkt mij niks. Maar het is wel iets..

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:41

"Wat denkt bokt hiervan?"

Ik zeg niet doen, tenzij je toch een plekje kan vinden waar ze samen kan staan. De pony staat nu ook in gezelschap en het dier in sociaal isolement plaatsen is echt, wat mij betreft, een no go. Dat is echt zielig.

Ontzettend jammer dat de eigenaar van grond en shetjes niet wil dat je pony bij de shetjes kan. Ik zou toch nog eens vragen waarom niet. Niet geschoten is altijd mis ;)

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:42

elenaMM77 schreef:
je kunt haar daar in de winter rijden.. maar tegen de zomer is dan je bak niet compleet ver urineert ondertussen.. lijkt mij toch niet heel goed en/of prettig.. daarnaast is er zomers ook helemaal niet grazen..

ik weet niet wat je budget is, maar dan kan je volgens mij nog beter omkijken zoals al gemeld wordt naar een stuk weide om te huren bij een boer.. liefst gewoon 24/7 en adverteren voor een medeweidegenoot, om de kosten te splitten en om een maatje te hebben..

want om er nu tot zand te veroordelen + geen maatje meer er direct bij, dat lijkt mij geen echte oplossing.

zou eerder kijken naar het budget.. paarden houden is nu eenmaal geen goedkope hobby.. nu hoeft ze niet direct op een dure manege te staan.. maar een stukje land zou toch echt wel binnen budget moeten kunnen.. alleen zul je dan een hoop zelf moeten doen.

andere optie is, haar wel duurder te zetten en voor een deel van de tijd te verleasen


Verleasen is inderdaad een goeie optie, ik zal dat eens aan mijn ouders voorleggen.

Ik kan trouwens niet op alle berichten antwoorden, maar ik lees ze wel :j
Laatst bijgewerkt door Fluttershy op 23-08-16 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:43

Wat is er verder? Is er een schuilstal/afdak of bomen rand om te schuilen?? Mag ze onbeperkt ruwvoer in die bak? Mag je evt stukje tegels neerleggen?

Wat evt besproken kan worden is dat de onderste draad open gaat en de shetjes kunnen kiezen om apart of bij die van jou te staan. Maar als die man bang is dat ze de shetjes beschadigd, kunnen die dan altijd weg.

Een bak is prima als de bodem redelijk is, je voldoende kan voeren en er een afdak/schuilmogelijkheid is. Alleen een open bak en dan een paard alleen zou ik niet doen.

Naar welke plaats ga je? Dan kunnen mensen meedenken. Zet een adv en misschien kom je wel een betaalbaar stalletje tegen.
Of zoek op marktplaats met je nieuwe postcode.

Niet meteen opgeven, als je de omgeving nog niet kent.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:45

Een bak/paddock op zich is niet zo erg, maar dan wel met beschutting en hij moet droog blijven.
Alleen zetten zou ik ook nooit doen, daar zijn paarden gewoon niet voor gemaakt.

Verleasen lijkt mij ook tricky eigenlijk, mocht de leaser je paard niet behandelen zoals jij het graag zou zien zit je wel zelf met het probleem mocht er een blessure oid van komen.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:46

superpony schreef:
Wat is er verder? Is er een schuilstal/afdak of bomen rand om te schuilen?? Mag ze onbeperkt ruwvoer in die bak? Mag je evt stukje tegels neerleggen?

Wat evt besproken kan worden is dat de onderste draad open gaat en de shetjes kunnen kiezen om apart of bij die van jou te staan. Maar als die man bang is dat ze de shetjes beschadigd, kunnen die dan altijd weg.

Een bak is prima als de bodem redelijk is, je voldoende kan voeren en er een afdak/schuilmogelijkheid is. Alleen een open bak en dan een paard alleen zou ik niet doen.

Naar welke plaats ga je? Dan kunnen mensen meedenken. Zet een adv en misschien kom je wel een betaalbaar stalletje tegen.
Of zoek op marktplaats met je nieuwe postcode.

Niet meteen opgeven, als je de omgeving nog niet kent.


I.v.m. privacy stuur ik liever via pb de plek waar ik ga wonen (i.i.g. grote stad) ik heb de bak zelf nog niet gezien.. iknow dat klinkt gek maar dat komt nog..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:54

Ik begrijp je privacy, maar een adv met plaats waar je zoekt, kan je wel verder helpen, zonder mensen direct weten op welk adres je gaat wonen.

Mp kun je ook kijken. En zelf een adv zetten kan ook redelijk anoniem.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:14

sluit mij wel bij superpony aan in dit geval.
vooral omdat het over een grote stad gaat..
anders dat broek op het lage zand van huppeldefrats waar misschien twee boeren en een varkenskot te vinden zijn ;)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:22

Nou, niet doen.. De bak is ervoor gemaakt om in te rijden, ze moet kunnen grazen, vind ik, en de kans dat ze zand gaat eten is vrij groot denk ik. Ik denk dat als ze 24/7 weide is gewend, ze erg ongelukkig word van het "staan" in een bak. Want meer dan staan kan ze dan ook eigenlijk niet. Jammer dat ze niet bij de shetten kan.. Dat zou alles idd een stuk makkelijker maken.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:24

savannah030x schreef:
Nou, niet doen.. De bak is ervoor gemaakt om in te rijden, ze moet kunnen grazen, vind ik, en de kans dat ze zand gaat eten is vrij groot denk ik. Ik denk dat als ze 24/7 weide is gewend, ze erg ongelukkig word van het "staan" in een bak. Want meer dan staan kan ze dan ook eigenlijk niet. Jammer dat ze niet bij de shetten kan.. Dat zou alles idd een stuk makkelijker maken.


Sorry. Had de reactie van Superpony nog niet gelezen. Ben het 100% met haar eens.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 11:58

savannah030x schreef:
Nou, niet doen.. De bak is ervoor gemaakt om in te rijden, ze moet kunnen grazen, vind ik, en de kans dat ze zand gaat eten is vrij groot denk ik. Ik denk dat als ze 24/7 weide is gewend, ze erg ongelukkig word van het "staan" in een bak. Want meer dan staan kan ze dan ook eigenlijk niet. Jammer dat ze niet bij de shetten kan.. Dat zou alles idd een stuk makkelijker maken.


Diit is dus ook een neetje mijn gevoel erover, want als mijn pony daar doodongelukkig word, gun ik haar liever een ander baasje. :(:)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: 24/7 in een bak, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:04

Ik weet niet of je veel gaat buitenrijden of liever binnenrijdt, maar stel je rijdt liever binnen kan het voor jouw paard ook wat saai worden om steeds maar in dezelfde ruimte te zijn

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:04

Je pony is 20 jaar. Hoe makkelijk kan je daar een nieuw baasje voor vinden?
Is een betaalbaar pensionplekje wat verder weg zoeken dan eventueel geen logischer optie?

Janinevv

Berichten: 13236
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:07

Lastig dat ze niet bij de shetjes in mag.

Bij mij staan ze ook in grote bak/paddock met twee stukken land aan beide kanten ook loopt mijn paard met twee shetlanders erg toevallig haha.

Mijn shetlanders eten wel meer zand als mijn paard maar die eten alles van de grond. Heb bij mijn paard nooit verschijnselen gezien één shetlander had keer zand koliek. Doordat ze ook op gras kunnen word het wel stuk minder en heb ik het probleem niet meer gehad.

Ik snap dat je je paard niet ongelukkig wilt zien, is er wel een stal die grenst aan de bak? En vond dat rond vragen aan een boer erg goed idee voor een zomer op het land.

Mijn paard staat in een omgebouwde zee container en dient als inloop stal erg handig :)

Weet je ook al waarom jou paard niet bij de shetlanders in mag? Zijn ze bang dat je paard ze omver loopt?