Vrij springen Shetlanders

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 13:53

Hoi bokkers,

Ik krijg binnekort 3 verzorgshetlanders en was benieuwd of ik met het vrij springen gewoon van die zware houten balken moet gebruiken of dat ik beter lichtere balken kan gebruiken gemaakt van oude regen pijpen of pvc buizen

Met vriendelijke groeten murphypower

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:10

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar Young rider Talk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:10

Geen van beide. Zware houten balken zijn...zwaar :D en pvc/oude regenpijpen gaan zo stuk, met mogelijke gevolgen van dien.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:37

Houten balken kan best, als je er voorzichtig mee bent. Blijf ook realistisch. Niet te hoog gaan waardoor ze tegen de balk aan kunnen knallen, als ze niet uit komen of op het laatste moment beslissen dag ze niet durven.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:19

Met pvc buizen o.i.d. moet je nooit in de buurt komen van paarden. Gaat zo stuk, kan je paard/pony makkelijk verwonden met alle gevolgen van dien. Houten balken kan best. Als je dat niet praktisch vind, kun je ook altijd nog een bezemsteel oid gebruiken.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 13:36

Pebblea schreef:
Met pvc buizen o.i.d. moet je nooit in de buurt komen van paarden. Gaat zo stuk, kan je paard/pony makkelijk verwonden met alle gevolgen van dien. Houten balken kan best. Als je dat niet praktisch vind, kun je ook altijd nog een bezemsteel oid gebruiken.


bedankt voor je tip ga het proberen

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 07:46

Probeer hout te vinden, bijv dikke takken uit het bos ofzo.
Die pijpen gaan snel kapot en kunnen erg scherp zijn.
En een paard ziet heus niet of de hindernis mooi is of niet hoor ;)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:30

Zal de eigenaar dat wel goed vinden, want dit is precies waarom ik geen verzorgsters meer wil.
Zo is er 1 zonder te vragen en dus toestemming "gaan zwemmen" met mijn pony. Ik was heel kwaad!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:33

@sneeuwpop
Of de eigenaar dit wel of niet goed vind is voor jouw niet nuttig om te weten ;)

TS; gebruik echt hout. Dikke takken of balken. Een bezemsteel zou ik niet gebruiken, ook die kan breken als ze er perongelijk op springen. :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:45

Isabel_k schreef:
@sneeuwpop
Of de eigenaar dit wel of niet goed vind is voor jouw niet nuttig om te weten ;)

TS; gebruik echt hout. Dikke takken of balken. Een bezemsteel zou ik niet gebruiken, ook die kan breken als ze er perongelijk op springen. :)



Een waarschuwing lijkt me wel op zijn plek, want anders is ze snel van der verzorgpony's af.
Bezemsteel is idd niet slim om te gebruiken.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:27

ja ze vond het juist leuk en wou graag komen kijken als ik ging beginnen

maar ik kom er nu niet zo veel vanwege school want heb niet alles hoog genoeg voor mijn ouders dus mag ik er niet vaak heen :(

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:31

sneeuwpop schreef:
Zal de eigenaar dat wel goed vinden, want dit is precies waarom ik geen verzorgsters meer wil.
Zo is er 1 zonder te vragen en dus toestemming "gaan zwemmen" met mijn pony. Ik was heel kwaad!



en trouwens ik vind dit nou niet echt op een vriendelijke manier gezegt :(

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:49

sneeuwpop schreef:
Isabel_k schreef:
@sneeuwpop
Of de eigenaar dit wel of niet goed vind is voor jouw niet nuttig om te weten ;)

TS; gebruik echt hout. Dikke takken of balken. Een bezemsteel zou ik niet gebruiken, ook die kan breken als ze er perongelijk op springen. :)



Een waarschuwing lijkt me wel op zijn plek, want anders is ze snel van der verzorgpony's af.
Bezemsteel is idd niet slim om te gebruiken.


Door dit soort dingen voel ik me in de paardenwereld als 12-jarige nogal buitengesloten. Puur doordat mensen bijna gaan denken dat elk meisje van mijn leeftijd zo zijn. Ik heb wel respect tegen de eigenaar en ik ga er zeker niet zomaar vandoor om te zwemmen. Ik wil niemand beledigen, maar wel even kwijt dat niet elk meisje van 12 onverantwoord is. :)

Ik zou gladgeschuurde takken of bezemstelen gebruiken als je normale te zwaar vindt.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:59

Ik vind het juist goed van TS dat ze hier over nadenkt!

TS: de balken moeten niet zo zwaar zijn dat ze niet vallen als je pony ze aantikt. Aan de andere kant moet het wel zo zwaar zijn dat ze naar beneden vallen, als ze vallen ( en niet zoals een pvc buis alle kanten op kunnen vliegen omdat het materiaal te licht is. Dat is gevaarlijk: een balk moet zoveel gewicht hebben dat hij écht valt)

Een mooie stevige tak kan prima, en er zijn lichtere kunststof balken te koop, maar dat is best duur.
Ik zou dus kijken of je mooie lange stevige takken kunt vinden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:10

LillyMedley schreef:
Door dit soort dingen voel ik me in de paardenwereld als 12-jarige nogal buitengesloten. Puur doordat mensen bijna gaan denken dat elk meisje van mijn leeftijd zo zijn. Ik heb wel respect tegen de eigenaar en ik ga er zeker niet zomaar vandoor om te zwemmen. Ik wil niemand beledigen, maar wel even kwijt dat niet elk meisje van 12 onverantwoord is. :)

Ik zou gladgeschuurde takken of bezemstelen gebruiken als je normale te zwaar vindt.


Het is gewoon een ervaring en niet de eerste. Het is voor de meiden die wel verantwoord zijn idd lastiger om nog een kans te krijgen. Ik hoop wel dat je het begrijpt, want die paarden en pony's zijn heel belangrijk voor eigenaren waar ik geen risico's mee ga nemen. Elke leeftijd heeft zijn eigen nadelen en voordelen, zo is het leven. Er zijn zeker wel eigenaren die graag 12 jarige verzorgsters willen, omdat de juiste wel heel gepassioneerd zijn en willen leren. Kost meestal gewoon meer begeleiding.

Zoals eerder geschreven kan een bezemsteel snel breken en dan worden ze erg gevaarlijk omdat ze scherp zijn en veel droge,harde splinters bevatten. Ik nsnap niet waarom je dat alsnog als advies gebruikt.
Een glade tak van een wilg zou idd ook goed kunnen, die zijn taai wanneer ze breken.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Vrij springen Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:38

Je kunt de balken zo plaatsen dat ze bij een lichte aanraking al vallen. :)

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:53

sneeuwpop schreef:
LillyMedley schreef:
Door dit soort dingen voel ik me in de paardenwereld als 12-jarige nogal buitengesloten. Puur doordat mensen bijna gaan denken dat elk meisje van mijn leeftijd zo zijn. Ik heb wel respect tegen de eigenaar en ik ga er zeker niet zomaar vandoor om te zwemmen. Ik wil niemand beledigen, maar wel even kwijt dat niet elk meisje van 12 onverantwoord is. :)

Ik zou gladgeschuurde takken of bezemstelen gebruiken als je normale te zwaar vindt.


Het is gewoon een ervaring en niet de eerste. Het is voor de meiden die wel verantwoord zijn idd lastiger om nog een kans te krijgen. Ik hoop wel dat je het begrijpt, want die paarden en pony's zijn heel belangrijk voor eigenaren waar ik geen risico's mee ga nemen. Elke leeftijd heeft zijn eigen nadelen en voordelen, zo is het leven. Er zijn zeker wel eigenaren die graag 12 jarige verzorgsters willen, omdat de juiste wel heel gepassioneerd zijn en willen leren. Kost meestal gewoon meer begeleiding.

Zoals eerder geschreven kan een bezemsteel snel breken en dan worden ze erg gevaarlijk omdat ze scherp zijn en veel droge,harde splinters bevatten. Ik nsnap niet waarom je dat alsnog als advies gebruikt.
Een glade tak van een wilg zou idd ook goed kunnen, die zijn taai wanneer ze breken.



Ik gebruik ze zelf ook, gladgeschuurde takken. Nooit problemen mee gehad vandaar alsnog mijn advies. Verder heb ik geen enkel idee wat je nog kan gebruiken.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 09:40

haiii, ondertussen is het inplaats van 3 shetlanders 1 shetlander geworden en ondertussen springen wij al 95 cm. Zij zelf is net geen meter we hebben een paar dunne springbalken gekregen voor mijn verjaardag :j