Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cato10
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-09-20

Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 19:54

Hallo allemaal! Ik ben 14 jaar en wil heel graag een eigen pony, ik heb de ervaring er voor, maar ik ben heel benieuwd hoe de mensen die wat jonger zijn het hebben gedaan met hun eerste paard. Hebben jullie het zelf betaald of betaalde jou ouders mee? Als je het zelf betaalden hoe kreeg je het dan rond rekening houdend met het salaris van een gem 14 jarige. Alvast bedankt!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:57

In mijn geval: niet :n
Mijn ouders konden niet bijdragen en ik verdiende bij lange na niet genoeg voor een eigen paard.
Ik kocht mijn eerste paard pas na mijn studie, op mijn 27e. Tot die tijd heb ik altijd paarden van anderen gereden. Best een aanrader trouwens, leer je enorm veel van!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:58

Cato10 schreef:
Hallo allemaal! Ik ben 14 jaar en wil heel graag een eigen pony, ik heb de ervaring er voor, maar ik ben heel benieuwd hoe de mensen die wat jonger zijn het hebben gedaan met hun eerste paard. Hebben jullie het zelf betaald of betaalde jou ouders mee? Als je het zelf betaalden hoe kreeg je het dan rond rekening houdend met het salaris van een gem 14 jarige. Alvast bedankt!


Niet. Je kan met 14 jaar eigenlijk nooit genoeg verdienen en spaarpot achter de hand hebben voor een eigen paard. Mijn ouders betaalden toen alles. Ik zat nog op school met 14 jaar.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:59

Ik ben bang dat het bijna niet te doen is. Je zit nog op school. Je zou dan minimaal 40u moeten werken om een paard te onderhouden. Helaas zijn de prijzen tegenwoordig torenhoog. Waarbij enkel en alleen stalling vaak al 350 per maand kost.

Een 14 jarige mag officieel niet werken. Wel mag je klusjes doen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... of-14-jaar
Ervan uitgaande dat een 15 jarige 3 euro in het uur verdiend, das ongeveer 480 euro per maand (40u werken), dan hou je niks over

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:59

Ik heb op mijn 15e mijn pony gekregen. Mijn ouders betaalden alles, maar dat was wel in een tijd dat het houden van een pony veeeeeeel goedkoper was dan nu! En vanaf mijn 18e ben ik fulltime gaan werken zodat ik het allemaal zelf kon betalen :)

Cato10
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 20:05

Ik bedoel ook niet het zelf volledig betalen, maar wat waren afspraken die er met ouders werden gemaakt?

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:09

Ik kreeg een paard en later nog een tweede van mijn ouders toen ik nog minderjarig was. Zij betaalden alles. Dat betekende ook dat toen ze het niet meer konden betalen toen ik nog studeerde en ik alleen een studentenbaantje had ik opeens rotbeslissingen moest nemen. ;)

Het kost ook vreselijk veel tijd. Voor mijn eigen nageslacht zou ik echt nooit een paard kopen na mijn eigen ervaringen. Al zal het ook vast goed kunnen gaan.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:10

Ik kreeg m’n pony op mijn 12e. Ben op m’n 13e gaan werken (want er zijn best wel wat baantjes die wel mogen). Onderhoud, hoefsmid, DA betaalden mijn ouders, hele grote uitgaven (zadel) ook en de rest moest ik zelf bij elkaar sparen en werken. Lessen betaalde ik geloof ik ook zelf. Af en toe legden ze nog wel iets bij en stiekem doen ze dat nog steeds weleens lief. Hoe meer ik ging verdienen, hoe meer ik zelf van de kosten ging overnemen. Afspraak was wel dat school voor ging. Als dat niet meer goed zou gaan, was het doei pony. Was soms best aanpoten, maar 19 jaar later heb ik hem nog steeds <3
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 31-01-24 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:10

Cato10 schreef:
Ik bedoel ook niet het zelf volledig betalen, maar wat waren afspraken die er met ouders werden gemaakt?


Bij mij niks. Ik moest mijn best doen op school. :D

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:14

Helaas denk ik niet dat je iets kunt bij betalen ts, misschien kun je afspreken je eigen borstels etc. te kopen, maar het moet leuk blijven want genoeg tijd hebben voor school, paard, vrienden én bijbaan, is erg lastig.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:31

Cato10 schreef:
Hallo allemaal! Ik ben 14 jaar en wil heel graag een eigen pony, ik heb de ervaring er voor, maar ik ben heel benieuwd hoe de mensen die wat jonger zijn het hebben gedaan met hun eerste paard. Hebben jullie het zelf betaald of betaalde jou ouders mee? Als je het zelf betaalden hoe kreeg je het dan rond rekening houdend met het salaris van een gem 14 jarige. Alvast bedankt!


Ik heb als kind tot en met ik het huis uit ging eigenlijk niets betaald :o
Wij woonden buitenaf, kwamen uit een boerenfamilie en leerden ponyrijden op de pony's binnen de familie.
Toen ik iets ouder werd, zo'n jaar of 10 kwam er een eigen pony die bij ons thuis kwam te staan.
En werden we lid van de rijvereniging, hebben jaren in de ponysport gereden.
Maar ik heb er zelf in de tienerleeftijd nooit zelf iets aan hoeven te betalen.
Pas later toen ik het huis uit was en volwassen was, moest ik alles zelf betalen.

nicole_floor

Berichten: 3233
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:33

Mijn pony's heb ik van ouders gekregen en zij betaalde alles. Ze stonden ook aan huis overigens. Mijn huidige paard heeft mijn moeder ook nog voor mij gekocht. Toen ik klaar was met studeren en fulltime ging werken, ben ik zelf de kosten aan mijn paard gaan betalen. Voor mijn zusje hetzelfde. Ze staan nu nog steeds bij mijn ouders en wij hoeven geen stalling te betalen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:50

Wij hebben pony voor dochter gekocht toen ze 6 was. Later kwam ze zelf met de vraag hoeveel pony gekost had qua aanschaf, toen ze soort bijbaantje kreeg. Ik denk dat ze toen 14 was ongeveer. Toen is zij uit zichzelf deeltjes gaan betalen en toen ze ouder was en een echt bijbaantje kreeg wat meer tot ze de aanschaf terug betaald had (eigen verzoek dus! Voor ons hoefden het niet, maar zij wilde pony zelf hebben). Nu is ze 19, heeft 2 bijbaantjes naast studie en betaald mee aan de stalhuur. DA hoefsmid en tandarts betalen wij als ouders nog.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:52

Dit topic verhuist naar het forum Young Rider Talk:

ED -> YRT

Henrike5

Berichten: 767
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:06

Ik heb 13 mijn pony gekregen mijn ouders hebben alles betaald tot ik meer ging werken toen ging ik ook meer zelf betalen als zadels lessen etc nu betaal ik alles zelf hoewel de paarden thuis staan en dus daarvoor gelukkig niks kosten. Nog steeds heel dankbaar hiervoor want anders kon ik het niet rond krijgen

desireedvr

Berichten: 4
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:06

Ik kreeg mijn paard toen ik 10 was, mijn ouders betaalde toen de aanschaf en alle bijbehorende kosten per maand. (Dit is wel 13 jaar geleden en toen waren de prijzen heel anders als nu) Er waren natuurlijk wel afspraken. Als ik er niet meer naar om zou kijken of als ik er te weinig aandacht aan zou besteden dan zou hij verkocht worden. Geleidelijk leerde ze me wel om langzaam dingen mee te betalen zoals de hoefsmid en nieuwe spullen bijvoorbeeld. Sinds mijn 18e betaal ik hem volledig zelf.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:13

Niet, ik mocht op les en voor een eigen paard hadden mijn ouders geen geld, ook al was het 50 jaar geleden minder duur dan nu.
Ik reed bij een boer en later bijrijderspaarden.
Als je iets ouder wordt dan komen er andere dingen op je pad zoals school, uitgaan, vriendjes enz enz en dan zie je dat vaak er geen tijd meer is voor een pony

Dus bezin eer je begin want het wordt steeds duurder allemaal.

Ik kocht mijn eerste paard op mijn 30ste.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:20

Een ervaringsverhaal op dit vlak. Waarbij ik het (net als mijn ouders toen) iedereen zou afraden. Maar het zelf nooit anders had willen doen.

Ik was nog 16 toen ik mijn paard kocht (maart 2007). Het was mijn verzorgpaard, en de eigenaar overleed. Ik mocht het aanschafbedrag lenen van mijn ouders, op voorwaarde dat ik dat na de zomervakantie had terugbetaald.
Destijds werkte ik elke vrijdagavond en elke zaterdag vast. Elke koopzondag was ik van de partij en in de schoolvakanties werkte ik fulltime.

Ik wist destijds bij een boer in de omgeving een héél goedkope stalplek te vinden. Wel betekende dat dat ik ook nog minimaal om de dag uitmestte (ook zijn 2 paarden).

Mijn ouders hebben nooit iets betaald, behalve 1 zak brok die ik een keer van mijn vader kreeg :)). Wel hadden we de deal dat ik bij hen mocht aankloppen voor bijspringen dierenartskosten als er iets zou voorvallen.

Ik heb in plaats van te sparen al mijn geld in dat paard gestoken, en er een hoop zorgen om gehad.
Extra hooi zoeken, andere stalling zoeken omdat ik vaak toch wel in het ''het kost niet veel'' (en dus is de zorg niet zo fijn) terecht kwam.
Het heeft me een deel van mijn jeugd 'gekost'. Ik heb ontelbaar vaak ''nee'' moeten verkopen op vragen voor leuke gezellige dingen die geld kostten en ik simpelweg niet kon betalen (bios, avondje uit, gezellig ergens eten).
Maar ik had hem voor geen goud willen missen, en zoals ik in 2007 zei tegen mijn ouders, toen ik ze een volledige berekening over kosten (inclusief hoefsmid, 4kant op ijzers, dierenarts, wormenkuren) en mijn pleidooi voorlegde ''ik wil niet zomaar een paard. Maar ik wil Diddle niet kwijt''

Een paar jaar terug bekenden mijn ouders dat ze destijds overtuigd waren dat ik het na een half jaar zou opgeven. En dat ze stiekem wel erg trots waren om te zien dat als ik het dus écht perse wilde, ik zorgde dat het ging lukken.

Intussen zijn we bíjna 17 jaar verder:
Afbeelding
En die met die deken op is mijn 1e pony, en die foto is van februari 2024 :+:

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:24

Mijn ouders betaalden de aanschafkosten van de pony en ‘onderhoudskosten’ daarvan. Ik was destijds 15 en betaalde zelf van mijn bijbaantje de extra kosten zoals mijn rijkleding, lidmaatschap van de ponyclub/rijvereniging, niet-essentiële spullen zoals een extra zadeldekje etc.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:33

Toen ik 14 was wou ik mijn lievelings-manegepaard hebben, die toen te koop stond. Maar mijn ouders vonden dat te duur. Toen kocht een ander hem |( wat ik heel jammer vond. Maar achteraf hadden mijn ouders groot gelijk en omdat ik natuurlijk nog op school zat had ik zelf geen geld. Pas vele jaren later toen ik zelf geld had kocht ik mijn eerste eigen paard. Je bent er ook zomaar niet aan toe hoor, nog onafhankelijk van het geld, want het hebben van een paard is niet enkel rozengeur en maneschijn maar brengt ook zeer veel zorgen met zich mee.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:35

Ik heb mijn paard op mijn 13e gekregen, en had haar tot mijn 20ste samen met mijn moeder. Daarna ben ik verhuisd en is het paard met mij meegekomen! Sindsdien betaal ik in principe ook alles, in het begin kreeg ik nog wat hulp maar nu niet meer. Mijn paard is allergisch dus dat is naast de stalling haar speciale voer, druppeltjes, poeder, vitamine, eczeemdekens, vliegenkappen, smeersels etc. Wel heb ik als student gewoon geen geld voor als het echt mis gaat, dan springen mijn ouders weer in.
Veel geluk gehad dus!

Qua afspraken hadden we vooral dat mijn vader zich er niet mee hoefde te bemoeien, die vindt paarden een beetje indrukwekkend om het zo te zeggen :+ Hij heeft haar ook nog maar een paar keer gezien en dat is prima. Verder haalde ik op mijn 17e mijn rijbewijs, zo snel mogelijk, omdat ze toen wat verder weg stond en zo kon ik zelf ook heen.
Het is best wel wat verantwoordelijkheid, zo'n paard. En echt heel veel werk! Mijn paard heeft dus een allergie waardoor ik eigenlijk elke dag heen moet om te smeren en te voeren, maar uiteindelijk krijgt elk paard wel wat als ze ouder worden. Hebben je ouders iets met paarden?

Furst
Berichten: 544
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:44

@ Akshay, wat een mooi verhaal! En je hebt hem gewoon nog steeds, zo bijzonder! En ondertussen nog een fjordenvriendje er bij!!


Ik mocht het nooit en er was geen geld voor. En eerlijk gezegd misschien wel beter zo. Ik kreeg in 2016 mijn eerste eigen paard van mijn narcistische vader, als "ik-koop-haar-een-paard-en-krijg-eindelijk-liefde-en-aandacht-terug". Ik was toen 19.
Ik heb heel erg hard afgezien met dat paard. Heel veel ziek en ik heb de afgelopen 7 jaar alles voor hem gedaan wat ik kon. De kosten doorheen de jaren aan klinieken en medicatie alleen al waren 15.000 euro. Dat is dus zonder stallingsgeld of hoefsmid of acute problemen gerekend met de dierenarts. Ik heb het ervaren als "voor de leeuwen" gegooid worden. Ik had een paard gekregen waar ik 1) niets mee kon en 2) direct zelf moest betalen zonder hulp van mijn ouders. Ik had toen een studentenjob (zoals dat hier in Vlaanderen heet) en betaalde daarvan zijn stalling. Hij heeft een tijdje gratis op de weide gestaan, ver van me vandaag. Dus in combinatie met benzine, kwam dat nog steeds duur uit.

Dus stel je voor dat je als jongere een paard koopt en er is wat mis, kunnen de kosten echt heel hoog oplopen. Ik heb pas vorig jaar eindelijk mijn 2 eigen paarden kunnen kopen. En eind vorig jaar is dat paard dat ik heb gekregen overleden. Daar komt ook nog wat bij kijken.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:41

Furst schreef:
@ Akshay, wat een mooi verhaal! En je hebt hem gewoon nog steeds, zo bijzonder! En ondertussen nog een fjordenvriendje er bij!!

En een ijslander :o
Afbeelding

Intussen word ik 34 (en Didde 26 <3 ), en staan mijn nu dus 3 paarden aan huis omdat ik met mijn man een droomplek kon kopen (vooral ook omdat hij geen paarden had en wel gespaard enzo :') )

Jouw verhaal met pech met je paard @Furst is dus precies een voorbeeld van "en dan is het gewoon niet leuk om het zelf te doen".. :(:)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:12

Ik kocht mijn eerste eigen paard op mijn 16e, mijn ouders leenden me het geld. Voorwaarden waren wel dat ik zelf de pensionstalling betaalde en uiteraard het geleende geld terug zou betalen. Voor mij was het dus werken vanaf mijn 15e en heb ook bewust daarna een BBL opleiding gedaan zodat ik gewoon geld kon blijven verdienen. Het was wel in een tijd dat pensionstalling nog zo'n 150 gulden per maand kostte. Dus dat was te overzien. Oja, en bij mij scheelde het dat mijn ouders zelf al twee paarden hadden. We waren dus sowieso altijd al op stal.

Ik heb er altijd voor moeten werken maar daar absoluut nooit spijt van gehad. Zoiets vormt ook je karakter. :o

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe doen “jongeren” het met het betalen van een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:16

Vanaf mijn 14e werken naast school. Vanaf 15e 12 uur per week in de horeca werken en alle schoolvakanties fulltime.
M'n ouders konden het niet betalen, maar sprongen bij in noodgevallen ( dierenarts).

Ik heb het maar een paar jaar volgehouden. Toen was ik zo moe en het zo zat om nooit geld te hebben.
Weer verder gegaan meet verzorgpaarden en zodra ik klaar was met studeren wel weer een paard gekocht.