Western en dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Western en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:59

Is dat zielig of niet ??
Laatst bijgewerkt door Knorretjee op 27-10-15 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

mrie

Re: Westerns of dressuur-- zielig of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:03

Twee compleet verschillenden dingen waarbij ook over het algemeen een heel verschillend type paard gebruikt wordt. Ik ga geen vergelijking voor je maken. Iedereen moet lekker doen wat hij zelf leuk vind en als en paard zijn werk niet leuk vind dan merken we dat vanzelf...

Qimm

Zowel bij western als dressuur gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Jouw beeld van dressuur is niet zoals dressuur bedoeld is. Dat behoor je ook vanuit ontspanning met een licht contact te doen.

Sabinee__

Alles met paarden is 'sielugh' als je het op de verkeerde manier doet :=

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:04

Dressuur is niet zielig en western ook niet. Het is de manier waarop de ruiter rijdt en dan maakt het niet uit welke takt van sport je uitoefent. Iemand die western rijdt kan net zo goed zijn of haar paard kapot rijden als een dressuur ruiter. Maar er zijn ook zat mensen die dus niet zo rijden zoals op jou bovenste plaatje.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 27-10-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:05

Mensen kunnen dressuur/western zo zielig maken als ze zelf willen, maar het concept er van hoort niet "zielig" te zijn. Je paard de kin op de borst trekken noem ik iig geen dressuur meer.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:06

Ik vind geen van beide zielig, sommige mensen MAKEN het zielig, maar bedorven appels vind je in elke tak van de sport wel. O:)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:06

Ik vraag me altijd af wat mensen bezielt dit soort discussies met de meest ongenuanceerde beginposts hier neer te kwakken.... Leeftijd, gebrek aan ervaring of inzicht in de paardensport? Het gebrek aan nuance en relativering, inzicht dat er ook een grijs gebied is in iedere tak van de paardensport. Werkelijk het prikt bijna aan de ogen. :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:08

Ts lijkt me een jonge meid met een gekleurde bril

Marieke_963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:10

Persoonlijk vind ik dit niet echt een goede discussie. Zo zijn het twee totaal verschillende 'vakgebieden', die moeilijk te vergelijken zijn.
Bovengenoemde voorbeelden van dressuur kloppen eigenlijk lang niet altijd. Paarden die goed nageeflijk worden gereden, zijn echt niet zielig, en hebben zeker geen dunne hals. Als een paard 'in de krul wordt getrokken' , is het inderdaad een ander verhaal. Maar dit ligt meer aan de ruiter, dan aan de tak van sport.
Bij western net zo. Western rijden vind ik niet zielig, maar er zijn altijd uitzonderingen. Het ligt niet zozeer aan de tak, maar meer aan de ruiter.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Marieke_963 op 27-10-15 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:12

Ik vind het apart dat alleen bij de western voordelen staan. En zo te lezen ben je zelf een westernruiter. Lang niet alle dressuurruiters rijden met extreem strakke teugels, ik zie ook wel eens westernruiters die te veel druk nemen op de teugels en dat het paard zijn mond wagenwijd open moet sperren. Zoals eerder gezegd in iedere sport en discipline zitten rotte appels. Ik ben zelf niet voor of tegen een van de disciplines, vind het allebei leuk en mooi. De manier waarop is bepalend. Ook dressuurruiters horen met zit en beenhulpen alles te doen, teugels zijn ter verfijning.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:16

xxdomiixx schreef:
Ik vind het apart dat alleen bij de western voordelen staan. En zo te lezen ben je zelf een westernruiter. Lang niet alle dressuurruiters rijden met extreem strakke teugels, ik zie ook wel eens westernruiters die te veel druk nemen op de teugels en dat het paard zijn mond wagenwijd open moet sperren. Zoals eerder gezegd in iedere sport en discipline zitten rotte appels. Ik ben zelf niet voor of tegen een van de disciplines, vind het allebei leuk en mooi. De manier waarop is bepalend. Ook dressuurruiters horen met zit en beenhulpen alles te doen, teugels zijn ter verfijning.

Juist niet een western ruiter want geen goede argumenten :+

Beginpost weg?

Dit is een discussie die niet valt te vergelijken.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:18

Myrthe2003 schreef:
xxdomiixx schreef:

Beginpost weg?

ze zei eerst: WE gebruiken stem, We ... dus dan ga ik er vanuit dat het western is :) en staat ook in profiel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:19

Het is geheel hoe een ruiter met een paard om gaat, of die eerlijk is, het paard eerlijk gereden wordt. In westernsport als in de dressuursport heb je volk dat zich beter zou kunnen bezighouden met bromfietsen ipv paarden.

In beide sporten gaat het om het rijden van een paard, horizontaal gebouwd dier dat 2 paar benen moet overbruggen op een optimale manier.
En omdat een paarden mechanisme nu eenmaal op bepaalde manier werkt, moet in beide gevallen het paard aan elkaar lopen, van achteren uit naar voren worden gereden, zijn rug goed gebruiken en ook zijn achterhand.
en anders kunnen ze in beide gevallen kapot gereden worden.

Marieke_963

Myrthe2003 schreef:
xxdomiixx schreef:

Beginpost weg?

Ja, ze heeft hem inderdaad weggehaald. En ze heeft alweer een nieuw topic geopend over vlechten :? ...

Blixem

xxdomiixx schreef:
Myrthe2003 schreef:
[quot="xxdomiixx"]

Beginpost weg?

ze zei eerst: WE gebruiken stem, We ... dus dan ga ik er vanuit dat het western is :) en staat ook in profiel[/quote]
Echt :') oef domper :o *shame*