Lange lijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueIndigo

Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:23

Hee bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig, ik ben met mijn shetland merrie Bibi (8 jaar) begonnen aan lange lijnen. Ze snapt echter niet dat als ik achter haar sta dat het de bedoeling is dat zij loopt. Ik kan zoveel tikjes geven maar na 1 tik draaid ze zich om en komt met haar neus naar mij toe lopen. Ik probeer het vaak buiten de wei. Maar dan heb ik het zelfde probleem.
Ik doe het met een hoofdstel. Maar ik merk dat ze dit absoluut niet fijn vind omdat ze telkens op haar bit aan het kouwen is. Ik doe het nu met een bitloos hoofdstel.
Heeft iemand tips?

renskesanne

Re: Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:26

Kent ze al longeren? Anders daar mee beginnen en rustig beginnen met lange lijnen mijn verzorgpony snappte het eerst ook nog niet.
En als een paard gaat kauwen op het bit is juistem een goed teken ;)

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:37

renskesanne schreef:
Kent ze al longeren? Anders daar mee beginnen en rustig beginnen met lange lijnen mijn verzorgpony snappte het eerst ook nog niet.
En als een paard gaat kauwen op het bit is juistem een goed teken ;)

Longeren kent ze niet. Als ik in het midden ga staan. Komt zo ook naar het midden. Meestal loopt een vriendin aan de buitenkant met een extra touw mee. Maar hier leert ze eigenlijk ook niet meer van.
Ze kouwt met haar mond open op het bit. Ik zie echt dat ze dit vervelend vindt..

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:31

Iemand?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:36

tja blijkbaar is het moeilijk uitleggen via een bericht, dat is meer iets om te zien en te voelen hoe je met lange lijnen werkt en hoe je voorkomt dat een paard omdraait.
En zowizo hoe je moet communiceren zodat een paard samen wil gaan werken.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:39

Ik heb het eerst samen met een vriendin gedaan. Mijn vriendin liep er naast en ik er schuin achter. Eerst hield ze de pony nog vast, maar ik stuurde wel en gebruikte mijn stem. Later liet ze de pony los en na een tijdje kon ik het zonder hulp :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:41

Is het bit niet te groot? Of past het op een andere manier niet zo fijn. Bitloos kan een prima optie zijn trouwens.
Werken aan de lange teugel is niet zo simpel als het soms lijkt! Probeer eens wat meer naast de hals te lopen dan hebben ze vaak al minder de neiging om om te draaien. Je kunt ook een longeersingel om doen en de lijnen daar doorheen laten lopen. Zo kun je vaak net wat makkelijker sturen wanneer ze om probeert te draaien.
En sowieso direct uitgebreid belonen wanneer het een paar passen wel goed gaat. Dan hebben ze het vaak snel genoeg door.

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:01

Eliine schreef:
Is het bit niet te groot? Of past het op een andere manier niet zo fijn. Bitloos kan een prima optie zijn trouwens.
Werken aan de lange teugel is niet zo simpel als het soms lijkt! Probeer eens wat meer naast de hals te lopen dan hebben ze vaak al minder de neiging om om te draaien. Je kunt ook een longeersingel om doen en de lijnen daar doorheen laten lopen. Zo kun je vaak net wat makkelijker sturen wanneer ze om probeert te draaien.
En sowieso direct uitgebreid belonen wanneer het een paar passen wel goed gaat. Dan hebben ze het vaak snel genoeg door.

Het is de kleinste maat bit.. Mini shet. Dus dat zit wel goed denk ik. Ik heb al een longeerlijn :j Dankje voor de tip!

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:52

het verschilt heel erg per pony waarschijnlijk maar wat bij die van mij werkte is het volgende:
mijn zus had een bakje met stukjes wortel (dat wist ze)
dan ging ik achter haar lopen en op het moment dat mn pony stil ging staan ging mijn zus rammelen
en daardoor ging zij lopen en als ze dan een paar passen goed deed kreeg ze een stukje :)
En dat was pas de eerste keer en ik kon al 10 minuutjes later helemaal alleen voorop en zelfs draven.
Allemaal zonder zweep trouwens :) en dat heeft dus super gewerkt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:28

Wat leuk dat je wilt gaan lange lijnen! Ik doe dit vaak met mijn draver en het blijft fantastisch om te doen. Zoals je zelf ook al ervaren hebt is lange lijnen niet iets wat je zomaar even gaat doen, het vergt van jezelf wel wat handigheid en consequent zijn richting je paard.
Als ik jou was zou in je omgeving wat hulp zoeken van iemand die hier ervaring in heeft. Blijf zelf niet teveel aanmodderen, dan leer je de pony alleen maar dat rondjes draaien om jou heen goed is.

Ik zou na het bit nog wel even goed laten kijken, het kan namelijk ook gewoon te dik zijn. Sommige dieren hebben nou eenmaal een smal bekje.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:08

ik lange lijn bitloos :) kan je ook proberen !

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:16

Ik zou haar eerst leren loswerken/ longeren en daarbij ook stem commando's gebruiken zoals 'stap, draf, galop en hooo'. Gewoon aan een halster. En dat ze dus niet meer om keert en netjes haar rondjes op eigen benen loopt. En als dat goed gaat zou ik pas aan de lange lijnen gaan werken.. eventueel ook eerst aan het halster! Maar het is zoals eerder gezegd lastig om het van afstand uit te leggen hoe je je pony van je af moet sturen als ze naar binnen komt. Kan je niet iemand in de buurt vragen die hier verstand van heeft? Het is een klein dingetje wat makkelijk op te lossen is, als je maar weet hoe :j