Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anniek22 schreef:Misschien eerst een verzorgpaard? Anders gewoon lekker uitproberen bij paarden - misschien een tinker, haf, een koudbloed? En wat wil je ermee gaan doen? Rijden, Horsemanship, vrijheidsdressuur, recreatief of juist wedstrijden?
. Wat ik wil doen is vooral recreatief, af en toe misschien een wedstrijd. Wel springen, dressuur en buiten ritten (veel afwisseling dus) en natuurlijk logeren grondwerk etc. maar dat kan eigenlijk met (bijna) elk paard je wel Femkev2001 schreef:jaa een fjord lijkt mij ook heel leuk, maar kan je daar nog op rijden als je 1.78 bent en wellicht nog niet uitgegroeid? wordt wss 1.80. Ik heb verder wel gewoon goed gewicht (iets onder gemiddelde gewicht van meiden met mijn lengte volgens de ggd)
) Kan je de stalling die jij wilt betalen of zal je flink in moeten leveren wat teleurstelling kan veroorzaken?KellyR schreef:TS wat zijn je voorkeuren in karakter? Wil je een pittig paard wat heel werk willig is. Of een paard wat heel koel in het hoofd is zoals een koudbloed. Wil je een luxe gebouwd paard of een grof gebouwd paard.
Wil je dat het paard heel gevoelig is (meestal bij alle zuiderlingen, maar natuurlijk ook bij andere rassen zie je dat).
Daarnaast zeg je dat je rond de 1.80 wordt, dus een paard van minimaal 1.65 (of een hele brede) heb je wel nodig. Maar als je voor breed gaat pas op, ik krijg bijvoorbeeld veel last van mijn heupen en rug als ik op fjorden rijdt. Je moet hier dus niet gevoelig voor zijn.
Wil je een ganzenpaard (wel duurder) of volstaat een ' gewoon' paard.
Daarnaast, heb je al naar een stalling gekeken? Welke eisen stel je aan je stalling, kan je paard daar tegen. Sommige kunnen namelijk niet tegen de hele dag in stal staan, andere zullen weer miepen als ze de hele dag buiten moeten staan (dit is wel een klein percentage) Kan je de stalling die jij wilt betalen of zal je flink in moeten leveren wat teleurstelling kan veroorzaken?
Ik houd zelf wel van een uitdaging, maar heb liever niet een paardje die niet te vertrouwen is (dus bijvoorbeeld er om de zoveel tijd vandoor gaat). Ras maakt mij niet veel uit gaat vooral om innerlijk, maar ik zoek eigenlijk nu gewoon op de rassen die ik ken. Moet voor mij toch wel een allround paardje zijn (recreatief ook). Stal zou dan pensionstal worden waar ze buiten staan maar ook op stal.
En over de handelsstallen.. Ik zou niet zo heel snel voor een handelsstal gaan eigenlijk. Ik zou liever particulier kopen als dat kan, vaak krijg je dan een veel beter beeld van het paard. Bij een handelsstal is het vaak (vast niet bij allemaal) dat het nummertje zoveel is, karakter en dergelijke is een beetje bekend, maar wie het paard nou echt is geen idee. Kijk eens op marktplaats rond. Hier zul je handelsstallen en particulieren tegen komen.
Tevens kan je hier makkelijk je eisen invullen qua opleiding van het paard, prijs categorie, leeftijd, afstand etc.
Ragdollcat schreef:Fjorden en Haflingers vind ik echt geen beginnerspaarden, al worden ze wel vaak als beginnerspaarden gezien.
Ze kunnen erg ondeugend zijn en een loopje met je gaan nemen als beginner en dan heb je een probleempaardje.
Per dier bekijken inderdaad zoals wat hier al is gezegd, je hebt er lieve tussen in elke ras.
jeetje77 schreef:Wat je misschien kan helpen is je op deze manier orienteren met lijstjes met wensen enz:
https://www.knhs.nl/paardrijden/je-eige ... %ABnteren/
of deze :
http://verenigingeigenpaard.nl/kennisbank/paard-kopen/
Ik zit samen met mijn man ook nog duidelijk in de orientatiefase. Succes.
Ragdollcat schreef:Als je ze onder controle hebt en ze de leiding geven kan dan wel ja, maar meestal kunnen beginners dat nog niet. Heb het vaak zat fout zien gaan.