Welke maat pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verwijderd00

Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:25

Beste, Bokkers,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik niet weet of dat dit topic hier goed staat.

Ik heb even een vraagje: wat voor maat pony past bij een ruiter van ongeveer 1.37 die een smalle, slanke bouw heeft met vrij lange benen en ook niet erg zwaar is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Anthe_2004

Smoothie02

Re: Welke maat pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:37

Ik gok een C , daar heb je de goede lengte voor

Zwaanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:31

Ik zou Een B pony nemen, maar pony's verschillen ook allemaal in bouw,
Als je heel slank bent is een smalle pony misschien ook wel handig, maar het is maar wat je lekker vind zitten.
Ik ben ook licht en smal, maar ik vind fjorden ook geweldig!
Lekker uitproberen Zou ik zeggen!

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:36

ik zelf heb 6 jaar geleden een c'tje gekregen, ik was toen ongeveer 1.33m en me pony is ook ongeveer 1.33m en kon er echt heel goed op rijden toen. dus ik zou voor en c'tje gaan dan kan ze er ook nog een paar jaar meedoen. Ik rijd nu nog steeds op me pony, ben wel een beetje te groot maar het kan nog prima. ik zelf ben nu 1.75 m.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:47

Ik zou voor een C gaan. Daar pas je nu op, en je kunt er nog een tijdje op blijven rijden. :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:48

Afhankelijk van de leeftijd zou ik niet kiezen voor een brede pony aangezien dit geen goed effect heeft op de ontwikkeling van het bekken/heupen. Ik zou dus zeker voor een niet al te breed type kiezen. Ik denk dat een (grotere) C of D maat (als je al goed kunt rijden, kun je best op een kleinere D-maat) een prima keuze is waar je nog heel lang mee vooruit kunt.

elisexmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:22

ik denk een b of c pony :o en als je er echt een tijd me wil doen een d-pony :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:28

C/D

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:33

mijn mening zou ik voor en d gaan. denk ook dat ze erg langer mee wilt doen dan 2 jaar. Kinderen groeien snel.. zelf ben ik 1.68 en maak ook ctjes zadel mak maar vanaf een d/e ziet het er wat fijner uit.

en rijd stuk lekkerder. voor het gemak zou ik darom een wat grotere maat nemen. het wil namelijk niet betekenen dat een d meteen veel sterker is dan een c. maar kan ze toch wat langer plezier hebben.

seanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:29

Weet niet of je al uitgegroeid bent? Zo niet zou ik een wat grotere maat pony nemen, zodat je er langer van kunt genieten. :)

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:43

ik zou zelf een grote shetlander doen of een a welsh in ieder geval niet groter :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:46

beatyhorse schreef:
ik zou zelf een grote shetlander doen of een a welsh in ieder geval niet groter :)

wat zeg jij nu? iemand van die lengte is al veel te groot vaak voor zo'n pony....
Ik zou ook voor een d gaan. Nu is een c misshcien goed, maar dn moet je volgend jaar of het jaar erna opzoek naar een andere.

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:00

Zoe_97 schreef:
beatyhorse schreef:

wat zeg jij nu? iemand van die lengte is al veel te groot vaak voor zo'n pony....
Ik zou ook voor een d gaan. Nu is een c misshcien goed, maar dn moet je volgend jaar of het jaar erna opzoek naar een andere.

1,37 is nog niet te lang hoor dat weet ik omdat mijn nichtje ook 1,37 is en die past met gemak nog op een a pony daarbij is een c pony niet altijd een handige keus want mijn nichtje is ook al een keer overgelopen door een c pony

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:06

afhankelijk van haar verwachte lengte en plannen zou ik lekker voor een kleine d gaan..
je wilt immers ook niet dat je uiteindelijk niet meer kunt rijden omdat je niet meer geheel lekker zit..

ja, soms 'kan' het nog wel.. maar of je het ook echt wilt, een maatje doe je dan niet meer zomaar weg, dus zit je eigenlijk gewoon vast aan een 'kleine' maat.

Een kleine d, als ze haar slanke postuur houdt, kan een gemiddelde ruiter wel op blijven rijden, of ze moet echt enorm lang worden. dan is het nog steeds niet altijd het meest ideale, maar 'het kan net aan' is dan meestal wel blijvend tot de overstap naar paarden.

beatyhorse..
dat ligt aan de opvoeding van de c pony in kwestie, niet aan de grote.

ik ken een meiske van een jaar of 6 die haar moeders grote paard rustig naar stal kan lopen, poetsen, voetjes geven en borstelen vanaf een krukje.. ook kan ze er nog best leuk op rijden ook.

de grote zegt niets over de braafheid over een pony..

ik denk dat jij een beetje kijkt naar 'wat past nu'.. maar wat nu als dat zelfde meisje over 2.5 jaar ineens 1.58m is? maar helemaal stoppen met ponyrijden, omdat ze haar maatje niet kwijt wil, maar er niet meer op past?

beatyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:03

elenaMM77 schreef:
afhankelijk van haar verwachte lengte en plannen zou ik lekker voor een kleine d gaan..
je wilt immers ook niet dat je uiteindelijk niet meer kunt rijden omdat je niet meer geheel lekker zit..

ja, soms 'kan' het nog wel.. maar of je het ook echt wilt, een maatje doe je dan niet meer zomaar weg, dus zit je eigenlijk gewoon vast aan een 'kleine' maat.

Een kleine d, als ze haar slanke postuur houdt, kan een gemiddelde ruiter wel op blijven rijden, of ze moet echt enorm lang worden. dan is het nog steeds niet altijd het meest ideale, maar 'het kan net aan' is dan meestal wel blijvend tot de overstap naar paarden.

beatyhorse..
dat ligt aan de opvoeding van de c pony in kwestie, niet aan de grote.

ik ken een meiske van een jaar of 6 die haar moeders grote paard rustig naar stal kan lopen, poetsen, voetjes geven en borstelen vanaf een krukje.. ook kan ze er nog best leuk op rijden ook.

de grote zegt niets over de braafheid over een pony..

ik denk dat jij een beetje kijkt naar 'wat past nu'.. maar wat nu als dat zelfde meisje over 2.5 jaar ineens 1.58m is? maar helemaal stoppen met ponyrijden, omdat ze haar maatje niet kwijt wil, maar er niet meer op past?

Daar heb je wel gelijk in daar dacht ik niet helemaal aan dan zeg ik toch ook een c pony

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:03

Een gemiddelde waarde (maar de hoeveelheid body van het paard maakt ook uit net als de lichaamsverdeling van de ruiter) is: de juiste stokmaat van het paard/de pony is de lengte van de ruiter plus en min 10 cm. Dat wil zeggen dat dit meisje idealiter een pony rijdt met een stokmaat van 1.27 tot 1.47. Aangezien TS lange benen vermeld en kinderen nog flink snel kunnen groeien zou ik dan idd aan de bovenmarge gaan zitten en niet aan de ondermarge. Een D-pony moet haar dus goed passen en ook nog enige groeiruimte geven.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 20:13

een kleinere D pony. Dan kun je er ook gelijk lekker in doorgroeien :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:12

Heeft TS al een beslissing genomen of iets aangekocht?