Ruin hengst en een merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueIndigo

Ruin hengst en een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:56

Ik heb nu 2 shetlanders; feodor en bibi,
Feodor is een pony met dwerggroei, en na mijn verwachtingen ook een beetje autisme. Hij doet geen vlieg kwaat al krijgt hij een trap van bibi, hij doet niks terug, hij zal niemand ooit pijn gaan doen.. Bibi is de leider, zij is een merrie die geen veulens meer kan krijgen.

Maar nu.. Ik heb een klein verzorgshetje een hengst. Ik ken hem al sinds zijn geboorte en anderhalve week oud lag hij al bij mij op schoot. Het is echt een schat van een beest. (Veulen van Duo Penotti) maar hij wordt verkocht nu wil ik hem eigenlijk bij feodor en bibi zetten. Ik laat hem dan uiteraat castreren. Hij zal komen met 4 maanden oud.
Nu is de vraag aan jullie, wat zijn jullie ervaringen met een hengst en een ruin?

Roweentje89

Re: Ruin hengst en een merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:58

Hengsten en ruinen gaan over het algemeen goed samen, zolang er geen (hengstige) merrie in beeld is.
Als hij 4 maanden oud is als hij komt zal het denk ik nog geen probleem geven, maar hij zal zo snel mogelijk gecastreerd moeten worden.
Om het eigenlijk zo veilig mogelijk voor alle paarden te houden zou ik hem er niet bij zetten voordat hij gecastreerd is. Mede omdat er toch een merrie bij staat.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:58

Wachten tot minstens 6 maanden voordat je hem weghaalt bij de moeder. Daarnaast kan hij niet direct gecasteerd worden. Hengst en ruin kunnen prima samen gaan, ligt aan karakters van beide paarden.

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:19

Ik heb zelf een ruin, en mijn zus een hengst. Het wisselt bij die twee een beetje af, op stal staan ze gewoon naast elkaar en kunnen ze eigenlijk ook Gewoon contact maken. Maar als in mijn ruin bijvoorbeeld heb gereden en dan loop ik zijn stal in met hem, wil de hengst nog wel eens naar hem happen (niet echt bijten ofzo hoor). En ze gingen ook altijd naast elkaar in de wei, dus moesten er ook altijd samen naar toe lopen, maar op een dag viel de hengst mijn ruin opeens aan! Ik weet niet wat hij had. De hengst wil tijdens het rijden mijn ruin ook nog wel eens aanvallen. Mijn ruin is helemaal geen pony die de baas wil spelen ofzo, en als de hengst wil snuffelen in de stal gaat hij meestal aan de andere kant van zijn stal staan. Maar verder gaan ze wel goed samen.

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:22

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik hoop dat het allemaal goed gaat. Het is afwachten. Ik begin met hem naast bibi en feodor zetten, langzaam bij elkaar houden. Hier fotos van hem:)
Afbeelding

Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:25

Je snapt dat je een jonge (vruchtbare!) hengst niet naast/bij een merrie kan zetten? Dat is ontzettend frustrerend voor hem, daarnaast hoort een veulen niet alleen te staan tot hij gecastreerd is.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:32

Toevallig vanmiddag mijn hengst bij een ruin (pas 2 maanden gecastreerd) gezet en dat ging super goed. De ruin was duidelijk de baas. Het is dus ook maar net hoe ze opgevoed zijn. Ik heb het idee dat die van mij in een kudde gestaan heeft waar hij gewoon laag in rang was en dus niet mocht dekken. Ik zou het dus gewoon proberen en je moet er dan bij blijven staan met een longeerzweep voor het geval het niet goed gaat dan kun je ze daarmee uiteen drijven (even ermee omhoog of een knalletje met het touwtje).

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:22

EskeGirl schreef:
Je snapt dat je een jonge (vruchtbare!) hengst niet naast/bij een merrie kan zetten? Dat is ontzettend frustrerend voor hem, daarnaast hoort een veulen niet alleen te staan tot hij gecastreerd is.

Ik laat hem bij zijn huidige eigenaar castreren. Hij staat daar in een kudde met 14 andere shetland ponys dus dat komt goed ;)

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 12:24

Pascalle90 schreef:
Toevallig vanmiddag mijn hengst bij een ruin (pas 2 maanden gecastreerd) gezet en dat ging super goed. De ruin was duidelijk de baas. Het is dus ook maar net hoe ze opgevoed zijn. Ik heb het idee dat die van mij in een kudde gestaan heeft waar hij gewoon laag in rang was en dus niet mocht dekken. Ik zou het dus gewoon proberen en je moet er dan bij blijven staan met een longeerzweep voor het geval het niet goed gaat dan kun je ze daarmee uiteen drijven (even ermee omhoog of een knalletje met het touwtje).

Feodor is absoluut ook niet de baas geweest in een kudde. Hij werd zelfs soms uit de kudde getrapt, hij heeft ook met een kudde tot hij 1 jaar was gelopen. Dus ik denk/hoop dat ik wel echt goed gaat

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:39

Een paard kan pas met een jaar of 1 gecastreerd worden. Blijft ie zo lang bij de eigenaar?

pringle11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:00

Ja, hoe lang blijft hij bij de eigenaar?