hier zelf idd ook behoorlijk voorwaardse pony. daarbij ook nog eens verzet tegen het bit en de teugel in het begin, waardoor we bijna in 'gevecht' raakte over controle..
kreeg zelf die gouden tip om alles helemaal los te gooien voor minimaal twee weken. en vandaar uit naar een zeer lange contact teugel..
immers wat is uiteindelijk het 'ergste' dat ze kunnen uitspoken in een bak (even ervan uit gaande dat je paard simpelweg voorwaards/blij is en niet staatsgevaarlijk).. enige dat je kunt gebeuren is dat je hem niet terug krijgt op je zit en een stief kwartiertje in gestrekte draf door de bak blijft doordenderen.
wat mij dan ook gebeurd is die eerste keer.. heb het toen ook niet aangedurfd om daarin aan te galoperen proest... toen na een minuut of vijf de ergste jolijt eraf was (of gewoon rennerige), kon ik hem ineens met mijn been en gewicht sturen.. eerst wat vierkant, maar naar mate hij wat uitgerend was ook meer ronding. De keren erop was het steeds vlotter dat hij netjes terugkwam toen ik het van hem vroeg.. Nu moet ik er wel eerlijkheidshalve bij vermelden dat hij ooit z heeft gelopen (daar volledig in de staak), dus dat hij dingen wel wat vlotter op pikt dan sommige andere ponies. Dus als het niet met twee weekjes gepiept is, dan gewoon nog wat langer volhouden.
af en toe heeft hij het nog steeds hoor, dat hij zich ineens sterk wil maken en gas wil geven.. maar een veel minder dan in het begin en ook niet meer ongecontroleerd.