bang geworden voor mijn eigen paard

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:34

hallo,
dit is mischien raar maar sinds een ongeluk met mijn paard bij het scheren durf ik niet meer op mijn paard te rijden ik ben bang voor mijn paard geworden ze is de laatste tijd zo druk en voor dat ongeluk was ze ook al heel druk met rijden en kreeg ik haar bijna niet rustig en ik reed haar om de dag ...
heeft er iemand tips ?
want ik hou heel veel van mijn paard en als mijn ouders er achter komen dat ik mijn paard eng vind word ze waarschijnelijk verkocht :( en dat wil ik totaal niet !
tips ??? :?

sit tall in the saddle hold your head up high keep your eyes fixed where the trail meets the sky and live like you ain't afraid to die
don't be scared
just enjoy
the ride.


rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:35

Heb je al les met haar?

"Learn to travel, travel to learn."

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:36

Staat ze buiten het rijden om op stal of op de wei? Al eens geprobeerd om haar voor het rijden eerst te longeren?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:38

ja ik heb les gehad , ze staat snachts binnen en overdag op de wei , als ik haar longeer word ze helemaal gek en gaat ze allemaal blazen uit haar neus en knorren ..

sit tall in the saddle hold your head up high keep your eyes fixed where the trail meets the sky and live like you ain't afraid to die
don't be scared
just enjoy
the ride.

Shariell

Berichten: 347
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:38

Heehoi, ik heb zelf ook een ongeluk gehad met mijn paard toen ik 10 was, hij is toen verkocht en ik voel me pittig schuldig. als ik jou was zou ik hulp erbij halen! kleine stapjes niet te grootte zover jij wil
ik heb ook nog op mijn paard gereden was er totaal niet bang voor maar mn moeder wou hem verkopen want ze was bij het ongeluk enz..
zoals ik al zei zou ik hulp vragen van je vriendin of iemand op stal is altijd wel iemand :)
Heel veel succes ben heel erg benieuwd hoe het dan gaat

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:39

Voor het rijden eerst longeren vind ik idd ook een goeie.. Haal er iemand bij die hier ervaring mee heeft (dus evt. zelf ook zo'n periode heeft gehad). Verder zou je ook het rijden gewoon even een tijdje links kunnen laten liggen en overnieuw beginnen. Want onzeker op een paard stappen is nooit goed! Dan versterk je het effect. Ik zou echt iemand zoeken in jouw omgeving die je hiermee kan helpen, met je angsten overwinnen. Ik weet zeker dat het goed moet komen!


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:40

Misschien wat grondwerk doen zodat je weer wat vertrouwen in haar krijgt. Het is nu denk ik puur wat vertrouwen erbij:j

"Learn to travel, travel to learn."

nee123
Berichten: 882
Geregistreerd: 30-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:40

een poosje had mijn haf totaal geen respect voor mij (nog steeds niet maarja ze is ook nog jong) en had ik een beetje hetzelfde. Ik heb mijn vader laten helpen en ik heb me er zelf op getraind, ik durfde in de wei niet te lopen en nu durf ik het..ik heb het geleerd door vrijheidsdressuur en ander grondwerk, en ook een beetje in de wei zelf oefenen. Hopelijk werkt het!

Elena ♡

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:42

Beter dat ze aan de longe gek doet dan wanneer jij erop zit zou ik zeggen :P
Staat ze altijd 's nachts binnen of is dit veranderd sinds de winter? Krijgt ze misschien teveel krachtvoer waardoor ze energie over heeft?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:42

Het lijkt me inderdaad ook handig om, eventueel met begeleiding, even terug naar de basis te gaan en dat te doen dat je wel durft :) Niet bang op je paard stappen, dat werkt alleen averechts. Desnoods is dit gewoon wandelen, of poetsen oid, dit zorgt ook voor meer vertrouwen, en dat zal nu zoals hierboven gezegd voor jou even het belangrijkste zijn

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:43

Hoeveel krachtvoer krijgt ze?
heeft ze een maatje waar ze mee speelt en zo haar energie kwijt kan?
Zorg nu als je gaat rijden dat er een ervaren persoon bij is.
En longeer haar van te voren maar moe.
En laat maar lekker blazen en knorren, niets aan de hand als ze dat doen.
Als dat over is stap je op.

Life is what happens to you while you're busy making other plans.

Shariell

Berichten: 347
Geregistreerd: 01-08-13

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:47

Ookal zijn het kleine dingen zoals NienkeV1994 als zegt.
het werkt echt je moet niet over je strepen gaan gewoon zover jij wil gaan.
hulp zoeken van iemand die jij zelf ook vetrouwd is het fijnst die kunnen je het best helpen :D
dan komt het allemaal vanzelf je mag weleens over je strepen als je begeleider (klinkt beetje dom) zegt dat het wel kan proberen daarna voel je je heel erg trots en krijg je er ook plezier in
ik denk dat plezier ook er heel veel mee heeft te maken, het moet leuk blijven tog?

xZiva_

Berichten: 3990
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:49

knorren en gek doen aan de longe is even spanning er uit laten, gewoon lekker gek laten doen enz. dan is alles (?) er uit zodra jij gaat rijden. gewoon even zn energie er uit laten

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:49

Voor het rijden gewoon even lekker de frisheid er uit laten rennen?

"Learn to travel, travel to learn."

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:52

Is er iemand in je omgeving die je kan helpen?
Misschien weer naar de manege om daar les te nemen zodat je het vertrouwen weer krijgt.
Ik denk nl niet dat het aan je paard ligt. Zoek een ervaren iemand die jullie samen kan helpen om weer vertrouwen op te bouwen.
Desnoods laat je die ander even voorrijden

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:54

okii dankje allemaal voor de tips ik ga er zeker iemand bijhalen want ik kan echt niet zonder mijn paardje , ze staat op het weiland met een fries en een apalosa (ik weet niet hoe je het schrijft) en daar speelt ze mee in de wei ze staat zowel s'winters als zomer's 's nachts binnen en overdag buiten ik hoop dat het gaat werken want ik en mijn paard hebben ook veel bereikt samen en ze heeft me altijd geholpen dus ik hoop dat het goed komt ..

sit tall in the saddle hold your head up high keep your eyes fixed where the trail meets the sky and live like you ain't afraid to die
don't be scared
just enjoy
the ride.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:55

Je hebt ook wel een heel jonge pony. Misschien is het goed om ook eens longeerbegeleiding te krijgen. ls ze zo wild doet met rijden en longeren, heeft ze die beweging waarschijnlijk wel nodig.
Is er ook nog een ervarener iemand die je pony zou kunnen bijrijden?

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:58

mijn paard is 23 ...
ik ga denk ik de eigenaresse van de stalling erbij halen daar had ik eerst ook les van en ze heeft er zelf ook op gereden om een beetje te voelen hoe mijn paard is ik hoop echt dat het weer goed komt met het vertrouwen enzo..

sit tall in the saddle hold your head up high keep your eyes fixed where the trail meets the sky and live like you ain't afraid to die
don't be scared
just enjoy
the ride.

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:15

Komt goed, doe het lekker rustig aan! Ik ben een keer knetter hard van mijn paard gevallen toen ik hem net had, tot 2x toe. Ik was heel angstig en het vertrouwen was weg. Heb 3 maanden niet gereden en in de 3 maanden heb ik hem zo goed leren kennen! Voor sommige dingen moet je gewoon de tijd nemen en de tijd geven om te slijten.


If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.

Ons eerste galopje buiten! http://www.youtube.com/watch?v=f5L5f7HG ... e=youtu.be

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: bang geworden voor mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:53

Dan heb ik vast verkeerd gekeken.

jeromyxx

Berichten: 234
Geregistreerd: 27-11-12
Woonplaats: Den Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 23:54

Akhal_Teke schreef:
Dan heb ik vast verkeerd gekeken.



maakt niet uit hoor je bedoelde het volgens mij goed ;)

sit tall in the saddle hold your head up high keep your eyes fixed where the trail meets the sky and live like you ain't afraid to die
don't be scared
just enjoy
the ride.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers