Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amourFleur
Berichten: 109
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Veenendaal

Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 00:31

Hallo bokkers! *\o/*
Ik heb een leuk verzorg shetje van 6 jaartjes jong, ik doe al een tijdje met haar aan lange lijnen. Dat doe ik op stemcommando. Een tijdje terug hebben we een sulky gekocht, omdat we graag met haar wilde mennen. (Alles met toestemming van de eigenaar) Alleen we hebben gemerkt dat een zweep toch wel erg nodig is bij mennen. Aangezien onze dame een tikje aan de luie/slome kant is geworden -O- . Maar nu is het probleem dat ze de zweep volkomen negeert.. ze luistert ook niet als we met een strenge stem een harder tikje geven, ipv daarvan gaat ze voor zichbuit staan staren. Ergens kan ik er wel om lachen, maar soms... ik doe btw ook VD met haar met een zweepje als 'commandostok'. Iemand tips om haar te laten reageren?

Fleur mijn lieve , kleine pony!


xlisaloveyou

Berichten: 338
Geregistreerd: 20-10-12

Re: Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:48

er naast lopen, en dan n tikje geven en n beetje vooruit trekken ofso,, meer opties weet k niet, hebben jullie misschien te vaak een zweep gebruikt? dat kan t ook zijn tot je pony t niet meer merkt als je een tik geeft...

____________________________________________~ TESS <3 <3 ~ ________________________________________________________

esmeeeh

Berichten: 269
Geregistreerd: 25-12-13

Re: Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:01

proberen een nog hardere tik te geven en anders een paar meer als dat echt niet helpt zou je misschien met rijden sporen kunnen gebruiken maar met mennen....

horse riding is a sport
if you do one thing wrong you could be dead
you have to rely on someone that can not talk and once as big as yours!


ik en een vriendin zoeken een verzorgpaard/pony in de omgeving wierden
2 meisjes zoeken verzorgpaard/pony

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:04

Tja, blijkbaar weet ze niet dat de zweep iets is dat ook kan 'bijten'. Op zich heel fijn natuurlijk maar zoals je merkt ook heel onhandig, ik denk dat de oplossing voor de hand ligt eigenlijk..

LolaCindy
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-12-13

Re: Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:06

strenger worden der mee, 2x aansporen, niet reageren tik, nog niet reageren, een hardere tik en blijven aansporen, nog steeds niet reageren een hele harde tik.
Dat is mij geleerd.

Onze vriendschap is voor altijd,
Ook al zie je niet gelijk dat,
Maar als je ooit mij vergeet,
Herinner me dan weer als een dure schat

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:18

Ik heb eerder de indruk dat je pony naar binnen keert als je met de zweep aankomt. Harder slaan gaat je dan echt niet helpen. Sowieso niet, want als je dat moet gaan hanteren klopt er iets niet in je communicatie.

Wat je van haar wil is dat ze reageert op het geluid of een kriebel van de zweep, niet op een tik. Je wil indruk maken, geen pijn veroorzaken.

Ga in de bak eens met haar loswerken en gebruik de zweep als een verlengstuk van je lichaamstaal. Reageert ze (op wat voor manier dan ook), dan ga je belonen. Bouw dit vervolgens uit naar de gewenste reactie, namelijk snelheid verhogen/actiever te zijn. Als je dit los onder de knie hebt kun je het voor de wagen ook weer oppakken.

Als ze gewoon niet onder de indruk is van de zweep kun je ervoor kiezen om in eerste instantie een paar stroken plastic (bijv. van dat rood/witte lint) aan de zweep te knopen zodat het een ander geluid geeft. Zorg ervoor dat het geen angst wordt, maar dat je echt een reactie prikkelt. Haal de linten er na een paar keer ook weer af.

amourFleur
Berichten: 109
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Mijn Shetje reageert niet op zweep... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:29

Hartstikke bedankt voor de tips! Ga ik zeker wat mee doen! :D

Fleur mijn lieve , kleine pony!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7ofhearts en 29 bezoekers