De winter is begonnen : sneeuw kan ik met mijn paard sleeën?

Moderators: Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

fabixDjester

De winter is begonnen : sneeuw kan ik met mijn paard sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 00:52

haai, ik heb een pony (tinker) en hij is heeel braaf vroeger heeft hij voor de kar gestaan ik heb nu geen koets trektuig of ander tuig voor hem maar zou hem graag voor de slee willen zetten hoe moet ik dat doen, of doen jullie dit zelf ook met jullie paard/pony?? ben benieuwd
Laatst bijgewerkt door fabixDjester op 25-12-13 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet
Correspondent

Re: De winter is begonnen : sneeuw en ijs kan ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:54

Niet, zou niet zelf gaan prutsen met dingen in elkaar flansen.

Een herinnering in liefde, is een herinnering voor altijd.

Sientje

Re: De winter is begonnen : sneeuw kan ik met mijn paard sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:56

Heb jij zelf ervaring met mennen?

fabixDjester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 00:59

nee, verder niet echt ervaring nee

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:00

Je kan niet sleeen, want er ligt geen sneeuw :+

fabixDjester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 01:08

Caily schreef:
Je kan niet sleeen, want er ligt geen sneeuw :+
whahaha :D als het er nog komt mischien

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:10

fabixDjester schreef:
nee, verder niet echt ervaring nee

Misschien kun je dan nu alvast op zoek naar iemand die er wel ervaring mee heeft om je te helpen? Op zich hoef je geen raketgeleerde te zijn om een sleetje achter een paard te knuppen, maar voor de veiligheid lijkt 't me wijzer als je je daarin laat begeleiden. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:25

SV --> YRT

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 06:27

Het lijkt mij ook slimmer om hulp te vragen en eerst te gaan oefenen :) Misschien ken je mensen waar je bijv. een tuig van kan lenen ? Met lange lijnen kun je het mennen al een beetje oefenen :)

fabixDjester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 08:43

allemaal erg bedankt ik denk dat ik al iemand weet <<)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:37

Als je geen tuig hebt, nee niet doen. Dingen in elkaar flansen kan levensgevaarlijk uitlopen.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Mijter af, Kerstmuts op {:)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:43

Laat je paard eerst wennen met de slee achter hem zonder ee op te zitten. Vraag daarna hulp om te kijken of het goed zit voor de veiligheid. Daarna is het handig om wel op eem veilig gebied dicht bij stal te sleeen. Kijk ook even of het paard goed op de hulpen reageert. Laat ook iemand er naast lopen zodat er altijd iemand bij is.
als er uberhaupt nog sneeuw komt :).

Edit: idd is het wel gevaarlijk als je niet de juiste matrialen hebt!

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:41

Ik zou gewoon even op mp kijken voor een tuig een tinker zit vaak tussen een cob en een full is dus even goed alles opmetenen je weet wat je nodig heb.
Als je iemand ken die weet hoe het moet zitten dan is het helemaal mooi, de meeste mensen doen het al snel te hoog of te laag op de borst.
Verder als je niet kan mennen is misschien wat oefenen met lange lijnen handig zodat je weet hoe het aan voelt en je hulpen niet te groot maakt.
Verder gewoon lekker lol met je knol hebben. :D ik kan ook niet mennen en ik knoop er met sneeuw ook een slee achter.

Afbeelding

Afbeelding

[/quote]

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:18

Sleeën is hartstikke leuk, maar je moet wel aan een paar voorwaarden voldoen om geen ongelukken te krijgen.

1) Zorg voor goed en veilige spullen. Bij voorkeur een goed onderhouden mentuig. De broek kun je gebruiken als strengdragers zodat je pony er minder snel op kan stappen. Als je dat te duur vind zorg dan minimaal voor een goed onderhouden borsttuig en een longeersingel. En eventueel paniekhaken zodat je de slee makkelijk van je paard kan losklikken.
2) Maak een zweng, dat kan gewoon van een simpele plank met drie gaten. Dit zorgt ervoor dat je strengen op lengte blijven in de bochten en dat het borsttuig minder schuurt.
3) Oefen een paar keer met je paard met lange lijnen en laat iemand anders druk zetten op het borsttuig. Nu ligt er nog geen sneeuw, dus mocht je paard een keer schrikken dan is er minder risico dan met een gladde bodem. Controleer of het stuur en de rem er goed opzitten. Zorg ook dat je een lange (men)zweep hebt waarmee je zijn schouder kan aantikken. Mocht hij schrikken dan kun je hem zo naar buiten drijven.

Als je dit in orde hebt kun je redelijk veilig sleeën. Zorg wel dat er iemand in de buurt is die kan ingrijpen mocht het fout gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie