De shet heeft het koud

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:12

Happy16 schreef:
trillen doen zij om de temperatuur te regelen, niet omdat ze het koud hebben...


Het eerste deel is waar, het 2e deel niet.
Trillen gebeurt alleen als een paard het heel erg koud heeft, het is een laatste redmiddel om te proberen om het weer warm te krijgen.

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 18:15

44Myrthe44 schreef:
Happy16 schreef:
trillen doen zij om de temperatuur te regelen, niet omdat ze het koud hebben...


Het eerste deel is waar, het 2e deel niet.
Trillen gebeurt alleen als een paard het heel erg koud heeft, het is een laatste redmiddel om te proberen om het weer warm te krijgen.






OO HEEL ERG BEDANKT!!!!

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:17

de weide waar hij op staat is wel erg schraal .........

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:19

Een shet heeft het niet zomaar koud, die kunnen echt heel veel hebben. Bij het lezen van je topic moest ik meteen aan dit plaatje denken.

Afbeelding

@jipperdepip, het is winter, zowat alle weides waar nog dieren opstaan zijn schraal.

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:21

KimD schreef:
Een shet heeft het niet zomaar koud, die kunnen echt heel veel hebben. Bij het lezen van je topic moest ik meteen aan dit plaatje denken.

[ Afbeelding ]

@jipperdepip, het is winter, zowat alle weides waar nog dieren opstaan zijn schraal.


:(:)

Annefleur200

Berichten: 1663
Geregistreerd: 20-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:22

Op mijn wei staat ook helemaal niks meer. maar ze krijgen wel genoeg hooi natuurlijk :) en ja shetjes hebben het niet zo snel koud

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:23

Vraag me af in hoevere dit klopt.
Op je fotos zien wij een pony met een dikke vacht hoor ;)
Klopt het dat je deze pony pas als verzorgpony hebt?
Als dst klopt, zou ik der ? Og niet gelijk zo'n toestand van maken.
De eigenaar zal de pony niet buiten laten staan terwijl die het koud heeft ;)

hanmarlucky
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-06-12

Re: De shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:29

Mijn shet heeft zo te zien een dunnere vacht als deze shet. maardie heeft et ook niet koud. en die staat bijna nooit binne

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: De shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:37

Rillen doen paarden inderdaad van de kou. Je kunt meestal aan de oren van een paard wel voelen of hij het koud heeft. Voel maar eens bij verschillende paarden en pony's, dan leer je het verschil wel kennen.

Onze shet was laatst helemaal natgeregend. We hebben haar 's avonds in de stal gezet. s Ochtends was ze nog steeds nat... aan de buitenkant. Als je in de vacht voelde was het droog en warm.

Als de eigenaar geen schuilplaats wil maken voor die tweede shet - en elk dier heeft een beschutte plek nodig - mag je misschien wel een soort afdakje bouwen aan de huidige schuilstal... Laat je dan wel helpen door een volwassene met wat timmerervaring, want een shetje is sterk en er moeten geen ongelukken van komen (als hij bijvoorbeeld tegen de palen schuurt). Het hoeft niet duur te zijn, met de planken van wat pallets kom je al een heel eind. Let wel op met uitstekende spijkers en kieren waar ze hun hoefjes tussen kunnen krijgen.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: De shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:41

Overigens open jij wel heel veel topics hè met altijd iets anders... weet je zeker dat je niet gewoon iets verzint om een topic te kunnen openen?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:42

Stoppen met borstelen, misschien verzorg je hem wel te goed en door het borstelen verwijder je het vet tussen en van de haren waardoor het vocht zijn huid kan bereiken en ja, dan krijgt hij het koud. Dus niet meer of zo heel af en toe een keertje borstelen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:42

Mijn oude shetlander was door haar leeftijd een goede isolerende vacht kwijtgeraakt. Haar vachtje stootte de regen niet meer af, wij hebben haar dus een regendekentje opgelegd.
Haar vacht zag er btw nog prima uit, dus het is mogelijk om een dikke vacht te hebben die slecht isoleert en water afstoot ;)

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:47

bigone schreef:
Stoppen met borstelen, misschien verzorg je hem wel te goed en door het borstelen verwijder je het vet tussen en van de haren waardoor het vocht zijn huid kan bereiken en ja, dan krijgt hij het koud. Dus niet meer of zo heel af en toe een keertje borstelen.


Dit is trouwens wel echt een super tip waar ik in eerste instantie helemaal niet aan heb gedacht. :j Maar ik borstel mijn paarden ook niet meer zodra het onder de 10 graden is aan temperatuur.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:47

44Myrthe44 schreef:
Happy16 schreef:
trillen doen zij om de temperatuur te regelen, niet omdat ze het koud hebben...


Het eerste deel is waar, het 2e deel niet.
Trillen gebeurt alleen als een paard het heel erg koud heeft, het is een laatste redmiddel om te proberen om het weer warm te krijgen.


Volgens mij is dat slechts gedeeltelijk waar. Als een mens dit doet dan is dit inderdaad een laatste redmiddel (ook omdat het voor ons niet erg goed werkt omdat we geen vachtje hebben en dus de opgewekte warmte meteen weer verloren zal gaan), maar voor een paard werkt dit meestal prima en krijgen ze het er wel warm van.
Het kost alleen wel veel energie om te staan bibberen dus moeten ze wel voldoende eten zodat ze het ook daadwerkelijk lekker warm krijgen!

Niet borstelen is overigens een hele goede tip inderdaad :)

Anoniem

Re: De shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:59

Ik wou vorig jaar een winterdeken bij de epplejeck kopen en iemand (verkoopster) zei tegen mij dat paard zich t lekkerst voelen bij temperatuur van +10 (ongeveer) tot -5 ofzo, en dat dekens niet eens nodig zijn om paard warm te houden omdat paard zichzelf wel warm houd door de vacht die ze aanmaken.
Dus ik denk niet echt dat je pony het koud heeft, en als wel, dekentje kopen..

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:02

Annett1990 schreef:
Ik wou vorig jaar een winterdeken bij de epplejeck kopen en iemand (verkoopster) zei tegen mij dat paard zich t lekkerst voelen bij temperatuur van +10 (ongeveer) tot -5 ofzo, en dat dekens niet eens nodig zijn om paard warm te houden omdat paard zichzelf wel warm houd door de vacht die ze aanmaken.
Dus ik denk niet echt dat je pony het koud heeft, en als wel, dekentje kopen..


Zomaar een deken opleggen gaat niet met die vacht, dan gaat hij zweten en wordt hij ziek. ;) Als ze hem onder dekens had gewild had ze al veel eerder moeten beginnen met dekens.

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:32

shetlanders kunnen normaal wel zeer goed tegen deze temperatuur en lager ook. miss eens een controle laten uitvoeren of terwijl een winterdeken(tje) opleggen.

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:07

@ KimD dat snap ik ook wel dat de weides nu wat schraler zijn maar dat houd voor mij dan wel in dat je ruwvoer bij moet gaan voeren ....

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:51

loveremerald schreef:
shetlanders kunnen normaal wel zeer goed tegen deze temperatuur en lager ook. miss eens een controle laten uitvoeren of terwijl een winterdeken(tje) opleggen.



jaah dat waren we misschien ook van plan :)

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:52

indyvoortman schreef:
loveremerald schreef:
shetlanders kunnen normaal wel zeer goed tegen deze temperatuur en lager ook. miss eens een controle laten uitvoeren of terwijl een winterdeken(tje) opleggen.



jaah dat waren we misschien ook van plan :)

Heb je alles wel gelezen?? Bijvoorbeeld over het borstelen enzo.

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 13:54

jaah ik heb alles gelezen :j
loveremerald

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:03

Dit ziet er uit als een leuke actieve shet,hij rolt nog en ziet er niet zielig uit.
omdat het nat is geweest heeft hij zijn bovenvacht strak getrokken zodat het water eraf loopt en de ondervacht droog blijft.

wat je kan doen om hem te helpen is niet teveel borstelen, dan poets je het vet van de vacht. Ook een dekentje opdoen is een niet goed. Als een pony het koud heeft zet hij als zijn haren uit waardoor hij een nog dikkere laag haar krijgt. door een dekentje op te leggen kan hij dat niet meer doen en daardoor erg ziek worden.

ik denk dat de andere shet dominant(de baas) is en daarom hem wegjaagt als jullie er zijn, die wil gewoon alle aandacht en snoepjes opeisen. Maar als jullie weg zijn mag de witte gewoon weer in het stalletje komen hoor :)

voor meer info over wintervacht: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:14

Ik verplaats dit topic van BEH naar YRT omdat het niets met kreupelheid te maken heeft.

indyvoortman
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 16:41

Dyonne schreef:
Ik verplaats dit topic van BEH naar YRT omdat het niets met kreupelheid te maken heeft.



wat is dat ????

manon_goldy
Berichten: 775
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: De shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:56

Ik kan wel tips gaan geven maar je leest toch alleen maar wat je wilt lezen :)