18 jarige merrie

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 12:30

Hallo,
ik ben bang dat ik niet veel meer met mijn paard ga kunnen bereiken.
Waarom? : ze is al 18 jaar.
Ik ga in de kerstvakantie priveles nemen om beter te leren rijden dus kunnen we dan samen galopperen.
Springles ga ik ook nemen maar ik rij in een wei dus heb ik ook bang dat ik nooit ga kunnen hoogspringen. Volgende zomer zou ik ook met haar op jumping willen gaan.
Ik kan wel vragen aan mijn buren of ik even hun piste mag lenen maar dat kan ik niet elke week doen.
En wat ik bedoel met niet veel bereiken: parcour van 1m springen
Ik heb mijn paardje al 5 jaar die jaren reed mijn zus altijd op haar en ik soms maar nu ben ik de enigste die met haar rijd. Zou ik nog een lange toekomst met haar kunnen hebben en hoge parcours kunnen springen?

vorige week, was nogal een onverwachte sprong (dit was met mijn zus en 75cm)
Afbeelding

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:19

In principe zou je nog wel kunnen springen met je paard, en dressuurrijden natuurlijk ook. Maar vraag niet te veel van je paard, verwacht ook niet te veel (des te leuker als er wel iets leuks gebeurt) en hou de gezondheid in de gaten.geef het paard ook voldoende rust, zeker als je hebt getraind. en om het trainen leuk te houden kun je tussendoor ook nog wat buitenrijden enzo, dat voorkomt dat je paard zich gaat vervelen.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:21

leeftijd zegt lang niet alles bij een paard! bij mij op de club op donderdag komt er altijd een vrouw met haar 26 jarige paard, zo fit als een hoentje! :)

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:23

ja precies :) maar je moet dan wel gewoon de gezondheid van t paard in de gaten houden :) bij al ietwat oudere paarden die kunnen sneller iets oplopen dat een 10-jarige bij wijze van. maar mijn bijrijdpaard is ook 17, en is nog een hartstikke fris cross-country paard die heeeeel graag en hard voor je werkt :) soms denk je meer dat hij 5 is dan 17

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:26

jazeker, de gezondheid moet ook in de gaten gehouden worden! maar dat doe ik bij jonge paarden ook :) maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat oudere paarden misschien sneller iets oplopen.

Anoniem

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:28

Het kan dat de gezondheid van je paard iets minder wordt en dat moet je dan ook in de gaten houden. Mijn fjord van 20 is nog hartstikke fit en wordt elke dag intensief gereden. Houd je paard wel in beweging en stop niet met rijden omdat ze 18 is, want rust roest! Je hoeft niet per sé te rijden om haar in beweging te houden, wandelen kan ook prima.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:32

Gezondheid goed in de gaten houden, en opletten dat ze voldoende mineralen etc binnenkrijgt. En goed opletten wat ze aangeeft, ik ken paarden in de 20 die nog 1,10m springen, maar daar wordt ook onwijs goed op gelet. Niet zomaar doen dus, gewoon opbouwen en kijken waar jullie komen! :)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:35

Je hebt je paard al 5 jaar en kan nog niet met haar galopperen? Dan denk ik dat je heeeeel veel lessen nodig hebt, wil je (fatsoenlijk) mee kunnen draaien in de sport.
Het klinkt misschien niet aardig, maar je moet wel realistisch blijven.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:20

Pieteritus1 schreef:
Je hebt je paard al 5 jaar en kan nog niet met haar galopperen? Dan denk ik dat je heeeeel veel lessen nodig hebt, wil je (fatsoenlijk) mee kunnen draaien in de sport.
Het klinkt misschien niet aardig, maar je moet wel realistisch blijven.

3 keer ofzo dat komt omdat ik ervoor te jong was en mijn zus reed dan op haar.
En normaal ging ik dit jaar beginenn met galopperen en springen maar ik heb een elleboogbreuk gehad dus mag ik weer niet galopperen

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:36

Onzin dat je dan niet mag galopperen ,
Ik heb hetzelfde gehad en ik spring/cross/dressuur nog altijd zonder enige last terwijl mijn arm volledig ontstoken is van pols tot schouder ( boven en onderkant van arm).

Na 5 jaar zou je toch al deftig moeten galopperen, hoe jong je ook mag zijn.. je hebt inmiddels genoeg tijd gehad om dit te leren.

Neem eerst maar privé dressuurlessen tot alles oké is kwa basis bij jullie beiden en dan nog eventueel springlessen , lessen door iemand die zijn diploma heeft en niet door een vriendin/zus :)

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:12

Ik zou ook beginnen met goed leren rijden, dus inderdaad ook galopperen. Zolang je dat nog niet kunt zou ik me nog niet druk maken over springen op 1 meter hoogte... ;)

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:19

Ik zou niet met een 18jarige paard fanatiek gaan springen. Hoofdzakelijk het dressuurmatig blijven gymnasticeren en recht richten. Ook komt een goed management over je paard bij kijken. Ik heb zelf een 19jarige merrie, zo fit en sterk als wat met een mega conditie. ik rijd hoofdzakelijk haar dressuurmatig ook in de wedstrijden.

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:20

Je kunt nog niet galopperen maar springt wel een stijltje van 75 cm ?
Ik denk dat je eerst een behoorlijk aantal lessen nodig hebt voor je ook maar kan gaan denken aan het springen van een meter.. ;)

lottepinkel
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:30

zielig

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:41

In mijn ogen kun je best springen met een paard van 18 jaar. Dat doe ik ook met mijn bijrijdpony en hij is bijna 18. Ik zou dan alleen wel afwisselen met dressuur, en niet alleen maar gaan springen.

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:05

Eleio schreef:
Onzin dat je dan niet mag galopperen ,
Ik heb hetzelfde gehad en ik spring/cross/dressuur nog altijd zonder enige last terwijl mijn arm volledig ontstoken is van pols tot schouder ( boven en onderkant van arm).

Na 5 jaar zou je toch al deftig moeten galopperen, hoe jong je ook mag zijn.. je hebt inmiddels genoeg tijd gehad om dit te leren.

Neem eerst maar privé dressuurlessen tot alles oké is kwa basis bij jullie beiden en dan nog eventueel springlessen , lessen door iemand die zijn diploma heeft en niet door een vriendin/zus :)

Vind ik ook maar ik mag het niet van mijn mama en mijn doel is op jumping :(

juliexxxx

Berichten: 547
Geregistreerd: 31-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:06

batfull schreef:
Je kunt nog niet galopperen maar springt wel een stijltje van 75 cm ?
Ik denk dat je eerst een behoorlijk aantal lessen nodig hebt voor je ook maar kan gaan denken aan het springen van een meter.. ;)

Dan ben ik niet maar mijn zus ;)

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:24

Meid, je bent 13. Ga lekker rijden met je paard, geniet er van, leer er veel van, luister naar je moeder en wees blij dat je een paard hebt, hoeveel meiden zouden niet jaloers op je zijn...

Dat springen komt ooit nog wel eens, misschien niet binnen een paar jaar, misschien niet met dit paard, maar je hebt je hele leven nog.

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Re: 18 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:03

Mijn pony is 19 en springt M... Maar ligt ook wel aan de pony, zei is nog heel 'kwiek'... Altijd heel er voorwaarts en actief.... Niemand geloofd ook niet dat ze 19 is hiji

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:18

juliexxxx schreef:
batfull schreef:
Je kunt nog niet galopperen maar springt wel een stijltje van 75 cm ?
Ik denk dat je eerst een behoorlijk aantal lessen nodig hebt voor je ook maar kan gaan denken aan het springen van een meter.. ;)

Dan ben ik niet maar mijn zus ;)

Aha oke, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Vond het al zo raar !
Toch blijf ik er wel bij dat je eerst maar eens lekker moet gaan lessen. Dat springen komt nog wel