Gevaarlijk..

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 02:17

ander voer is al helemaal geregeld, vijf granen mix en droge hooi, precies wat de da voorschreef:)
naar buiten regelen wij onderling, ik kan wel vragen of ze max wat vaker bij hun paardje willen zetten, als ze er toch zijn

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4


Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:21

Ninx schreef:
Een jonge pony omtrekken, en het op 'streken' gooien vind ik niet kloppen.... maar het is helaas wel gangbaar :-(
Toch een opvatting die hoort bij de oude stempel, toen we nog niet echt iets wisten van paarden.

Bent met je eens dat 't niet het beste voor de pony is maar wel voor de combinatie, gezien de rijervaring. Gewoon roeien met de riemen die ze hebben. Vaak werkt het door laten rijden door een ervaren persoon ook niet zo goed: pony heeft 't snel genoeg door. Ws hoeft ze hem maar twee of drie keer pijlsnel te corrigeren en dan heeft ie 't wel gezien. Als je wacht totdat ie 6jr is bv. dan wordt 't een langer verhaal.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 02:23

ik weet toch niet waar iedereen het vandaan haalt dat ik slecht rijd? ik rij miss nog maar 3 jaar, maar die 3 jaar heb ik wel bijna elke dag gereden. En angst vind ik niet onder mijn rijkwaliteiten vallen

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:27

ElineCath schreef:
ik snap wat jullie bedoelen, terug naar de basis. Dat klopt, hij moet, ook buiten, als leider zien. Daarvoor moet ik zelf nog wat angsten overwinnen (met hem). Het ging ontzettend goed, wie weet komt het ook wel door de overgang van het weer, dat hij wat frisser is?

Ik zal morgen een rijfilmpje plaatsen, ben benieuwd naar het commentaar daarop!

Goed zo ts! En leider zijn -welke opvoed stroming je dan ook volgt- draait niet enkel om macht en dominantie. Streng maar rechtvaardig zijn, en belonen bij gewenst gedrag is dubbel zo belangrijk! Niet meer straffen uit frustratie, paard begrijpt dat niet. Reageer altijd terwijl hij een bepaald gedrag vertoont niet achteraf. En blijf niet boos op je paard. 1 keer duidelijk is genoeg. Vergeven is belangrijk.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:27

Angst haal ik hier vandaan, uit je OP
Citaat:
Ik stond dus al in mn broek te poepen bij het idee.. Dus eerst lekker lang en hard aan het werk gezet aan de longe, daarna nog tien minuten aan de hand door de bak heen gestapt zodat ik er zeker van was dat hij alles gezien had. Hij was dood braaf dus ik had al mn moed verzamelend en ben er op gegaan

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:30

ElineCath schreef:
ik weet toch niet waar iedereen het vandaan haalt dat ik slecht rijd? ik rij miss nog maar 3 jaar, maar die 3 jaar heb ik wel bijna elke dag gereden. En angst vind ik niet onder mijn rijkwaliteiten vallen

Iedereen moet ergens beginnen en volgens mij heeft dit meer met omgang, omgeving, voer en gezondheid te maken.
Werk aan jullie band samen. Laat dat presteren achterwege. Komt later wel vanzelf!

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:31

Neejoh: je rijdt totaal niet slecht ! Maar het opleiden van een jong beest is iets waar de meesten pas na járen aan beginnen! En vaak leer je door schade en schande wat de beste manier is. In dat opzicht bedoelde ik jou rijervaring. Zie het maar als een leerproject, jij en jou Max.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:35

TS, het zou inderdaad nog weleens kunnen zijn dat het aan de hoeveelheid die hij buiten komt ligt. Paarden liepen origineel altijd in grote kuddes op grote, kale vlakten. En dan niet maar even, maar de hele dag. Het is toeval dat ze gedomesticeerd zijn door mensen, maar het blijft nog steeds hetzelfde dier. Een paard wil lekker rennen in een wei, spelen met soortgenootjes, het is dan inderdaad niet fijn voor hem om de hele dag binnen te staan! :( 22 uur lang op dezelfde 12 vierkante meter staan, en dat elke dag, lijkt mij ook ongelofelijk saai. Als hij er dan eindelijk even uit mag, wil hij alles losgooien, en even lekker zijn benen strekken. Zijn niet in de wei doorgebrachte uren moet hij dan even inhalen, waardoor hij inderdaad overkomt als een bom, wat het eigenlijk letterlijk ook is. Hij laad op in de stal, en in de bak gaat 'ie af.

Het kan daar dus echt wel aan liggen, en niet omdat het vorig jaar niet zo was. Het paard komt nu op de leeftijd dat hij gaat puberen en wat meer uit gaat proberen, en daardoor gaat hij nu opeens zo doen. Dat hij het op zijn vorige stal niet deed kan ook toeval zijn, misschien is het gewoon begonnen op het moment dat je van stal verhuisde.

Kortom, misschien gewoon even uitproberen, en zet hem lekker een dagje op het land! Als het de problemen niet verhelpt is dat heel jammer, en moet je toch nog doorzoeken naar een andere oorzaak. Maar niet geschoten is altijd mis! Succes! :)

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:42

ElineCath schreef:
ander voer is al helemaal geregeld, vijf granen mix en droge hooi, precies wat de da voorschreef:)
naar buiten regelen wij onderling, ik kan wel vragen of ze max wat vaker bij hun paardje willen zetten, als ze er toch zijn


In 5 granenmix zit haver, veel ponies worden daar erg pittig van :D. Ik zou hem eerst maar eens voer zonder haver geven.

[o]

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 02:52

De da, zei dat haver paarden niet perse drukker maakt, maar ik kan voor de zekerheid minder gaan geven, en wat meer hooi. Een dagje op het land kan niet, stalbeleid.

Ik denk dat mijn hele topic wat opgeblazen is.. Ik geef jullie heus niet ongelijk, stalling is ook niet ideaal. Maar van opmerkingen over slacht, slechte gangen en verkopen, gaat niemand adviezen positief inzien he.. Ik moet gewoon zorgen dat we elkaar weer kunnen vertrouwen en dan steeds onze grenzen verleggen.

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 03:06

Gaat vast goedkomen met jullie, veel succes!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 03:18

Knap, je eindconclusie. :)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 03:58

Sterk dat je doorzet, hoor!

Maar... een uurtje per dag in paddock. Zou ik ook levensgevaarlijk van worden :(
Denk als je dat probleem oplost, je sowieso al een rustiger paardje ervoor terug krijgt. Komt de rest vanzelf.

Anoniem

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 04:47

Ik snap dat iedereen een beetje valt over het veel op stal staan, maar TS is 15 en pony word waarschijnlijk betaald door haar ouders. Dan heb je er weinig over te zeggen hoe/wat/waar je pony staat.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 06:00

Ik zou overleggen met de veearts of je over kan gaan op basisbrok ipv 5 granenmix.

Voorbeeld mijn hafljnger: zz dressuur mennen, 15 jaar, werkt dagelijks, staat overdag buiten.
Als jk haar 2 handen 5 granenmix geef,wordt ze nerveus, schrikkerig en explosief.
Terwijl dat over is als ik stop met granen. Tuurlijkis ook vrolijk en wakker, maar niet zo nerveus.
Ik denk zomaar dat jouw pony ook te nerveus wordt van de granenmix.
Los van weinig buiten komen,onzekere ruiter, tijd pijn in het ljjf gehad, etc.
Basisbrok zal zeker de scherpe kantjes eraf halen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 06:17

Stalling is inderdaad niet ideaal maar goed je moet het doen met wat je hebt en daar het beste van maken.
Ik zou voor het vertrouwen van beide kanten gaan grondwerken.
En proberen te ontspannen hoe moeilijk dat soms is. Je moet ook kunnen genieten want een eigen paard is een luxe die niet iedereen heeft.
En ik zou zeggen misschien iets meer les op de momenten dat het wat slechter gaat.
En alles uitsluiten zoals bit,zadel,rug of dat soort dingetje.
Succes TS!!

Femke Sjanneke K. ( Felle 422 stb sport x Oeds 318 )

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:16

Jolliegirl dat is hier in de stad normaal

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:30

Pony in de revisie en jij op zoek naar een instructeur die je hierbij kan helpen, dat is het enige wat je kan doen. Een goede instructeur ziet ook of er wat mis is met het stalmanagement, harnachement, omgeving en wat nog meer.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

oretta
Berichten: 53
Geregistreerd: 26-01-06

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:39

Denk dat het een combinatie is van voer en jong paard. Heb met mijn bomproof merrie ook tegen te voer moeten vechten (stalhouder hield vol dat ze zo goed in haar vel zat, maar 2 kilo muesli met brok op een dag voor een afgekeurd paar is wel heel veel :D ). Nu 2x dus halve kilo basisbrok en veel ruwvoer en mijn dame is weer bomproof en ontspannen. Heb ook nog een jong paard om in te rijden. Na een hoop streken (puberen) heeft voor mij geholpen om iemand anders erop te zetten en te kijken wat ze nu precies doet (zien is anders dan ervaren), heeft voor mij een hoop rust gegeven.
Veel succes en superknap dat je gewoon doorgaat *\o/*

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:10

VVDD -> YRT

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

xRooss
Berichten: 571
Geregistreerd: 02-08-13

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:28

Super goed dat je doorzet! Begrijp in nou goed dat hij aan de hand in de buitenbak gewoon braaf is enz? Anders misschien een uur hard werken in de binnenbak en dan als hij moe is (aan de hand) in de buitenbak wat rondjes lopen? Succes ermee iig, ik volg even .

faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:33

Je bent al goed bezig door in te zien dat je een probleem hebt met je pony en daaraan wilt gaan werken. Tis vervelend dat je zulke rotopmerkingen krijgt hier, maar dat kun je verwachten.. ik zou proberen daar boven te gaan staan. Zal niet meevallen. Pik de tips eruit waar je wat mee kunt. Idd, ander voer met minder energie, werken aan je leiderschap, vertrouwen, angst, en een manier van rijden vinden waardoor je je probleem voir kunt zijn of op kunt lossen, genoeg afwisseling en beweging. Kijk ook ns of je bit niet te scherp is en of je niet teveel gaat klemmen en druk vasthouden als je pony heftig begint te worden. Ik had zelf amper rijervaring, kocht een 4jarige super hete Amor merrie van 170, die er vaak tussenuitpeerde en panikeerde om alles. Ik had geen angst. Maar met kleine stapjes ben ik er ook gekomen. En fouten maken is menselijk. Als je maar wat doet met de tips die je aangeboden worden, dan zal het echt wel goed komen met jou en je pony.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:26

Zo hé, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. En eigenlijk kan ik me de reactie van je ouders ook wel voorstellen, ze zijn zuinig op je ;) Ik heb er bewondering voor dat je doorzet en dat je om tips durft te vragen, top! +:)+

Erg leuke pony, maar hij is ook nog jong en onervaren. Een nieuwe stal is dan sowieso een grote overgang, en ik lees dat hij dat ook al vaker heeft meegemaakt, dat zijn aardig wat veranderingen in korte tijd. Ik ben er niet bij geweest toen hij ontplofte, maar naar mijn idee reageerde hij in dit geval op jouw reactie/zenuwen en was het niet kwaad bedoeld, eerder joligheid? Ga rustig samen aan de slag en werk aan het onderlinge vertrouwen. Bouw het rustig op. Ik ben helemaal geen natural en dit is zomaar een idee, maar zou grondwerk evt een optie kunnen zijn? :)

Keep calm and eat chocolate! :D

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 12:39

Dankjewel allemaal!! Wat een super reacties!!
Ik ga hem inderdaad van het voer afhalen, dat zal wel schelen. Ik ga gewoon lekker door met lessen en oefenen, oefenen, oefenen!
Ik plaats misschien vanavond wel een filmpje/foto van het rijden van vandaag, in de binnenbak haha.

Max (melvin x neron) B+10 L1+12 L2+4

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:46

Heb je je paard al eens helemaal na laten kijken?
Want ik ook zo soort gelijke verhaal en dat paard had KS en een andere had ook wat medisch.
En door de pijn schoot elke keer het paard weg en was ook erg schrikachtig helaas zin beide paarden er niet meer

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers