Pony gaat veel te snel in galop!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Pony gaat veel te snel in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:04

Hallo bokkers :D

Ik heb een hele lieve verzorgpony, Lucky. Een 22 jaar oude welsh B pony. Ik rij ongeveer twee keer per week op hem en het gaat allemaal echt supergoed, hij loop mooi nageefelijk, lekker vlot (soms iets te snel),... . Ons enige probleempje is de galop, in het begin ging de galop heel erg goed.: ik sprong gewoon aan in galop en hij liep in een mooi tempo, hij was ook weer makkelijk bij de overgang terug naar de draf. Maar nu, sinds 3 weken, doet hij echt vervelend in galop. Ik gallopeer ongeveer 2 keer per keer dat ik rij, en als ik aanspring valt het nog mee maar na een half rondje dan gaat hij echt crossen. Dan versnelt hij zijn tempo, en dan is hij gewoon nauwelijks meer te houden! Meestal is dat de tweede keer dat we galloperen, en doet hij de eerste keer wel heel goed. Ik snap eigelijk niet waarom hij dat doet? Ik ga dan gewoon rechtzitten, ik maak me zwaar, dan zeg ik rustig 'hooo' en ik geef ophoudingen. Maar dat helpt meestal niet, dus dan moet ik wat harder trekken en als er iets is wat ik haat dan is het wel een paard in zijn mond trekken, maar anders kan ik hem gewoon echt niet meer stoppen. Ik dacht dat het misschien hielp om hem bezig te houden en om bijvoordbeeld af te wenden, een volte te maken. Maar zodra ik hem van de hoefslag af stuur dan gaat hij in een super harde middendraf waardoor ik mijn beugels kwijtraak, en als ik wil afwenden en ik drijf (zodat hij niet in draf kan gaan) dan gaat hij nog harder galloperen. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, en wat ik fout doe. Dus weten jullie wat te doen?

Groetjes Liza

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:11

Zou het kunnen zijn dat je te weinig sluit met je buitenteugel? Hierdoor valt hij uit elkaar (meestal inderdaad na een aantal sprongen) en dat probeert hij dan te compenseren door harder te gaan. Ook het in harde draf vallen bij afwenden bevestigd dat, bij een wending is het namelijk nog moeilijker voor hem om im balans te blijven (als hij uit elkaar valt) en valt hij dus in de draf of gaat nog harder galopperen (als jij been geeft)

Probeer dus eens de buitenteugel er beter bij te houden, meer sluiten. Ik denk dat dit helpt. Veel succes!

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Pony gaat veel te snel in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:14

Zou best wel eens kunnen, heel erg bedankt voor de tip! Ik ga het zaterdag meteen proberen :j

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:15

Veel succes! Ik hoop dat dit de oplossing is :)

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony gaat veel te snel in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:20

Lizzy het is wat frisser geworden en als hij het de eerste keer wel goed doet dan laat het daar bij. Galop is impuls opwekkend dus als je al een ijverig paardje hebt wat graag werkt en van nature al de neiging heeft om te snel te lopen, daag hem dan niet teveel uit door te lang of te veel (in dit geval twee keer) te galopperen. Als je paard namelijk eenmaal ontdekt heeft dat hij kan scheuren is het moeilijk om dat nog af te leren. Aangezien je paard 22 jaar is, zit dat gewoon in de aard van het beestje. Dus mijn advies is, rustig aan met de galop en voor zijn dat hij er van door gaat, dus eerder stoppen. Je bent te laat want je grijpt te laat in en dan loop je achter de feiten aan. Succes.

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Pony gaat veel te snel in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:31

oke, bedankt voor de tip. Maar ik heb altijd geleerd dat je een pony het beste beide kanten op kan laten galoperen, zowel rechts als links.

batfull
Berichten: 129
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:35

Lizzykizzx schreef:
oke, bedankt voor de tip. Maar ik heb altijd geleerd dat je een pony het beste beide kanten op kan laten galoperen, zowel rechts als links.

Dat is inderdaad vaak het beste. Maar even een vraagje dan, begin je bijvoorbeeld altijd eerst met de rechtergalop ?
Of begin je altijd verschillend. Want anders kan het zijn dat hij 1 kant misschien moeilijker vind..

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:11

Lizzykizzx schreef:
oke, bedankt voor de tip. Maar ik heb altijd geleerd dat je een pony het beste beide kanten op kan laten galoperen, zowel rechts als links.


Dat klopt maar als hij er heet op wordt dan wissel je links en rechts af en hou het dan kort en krachtig. Mijn paardje werd in het verleden ook heel heet met galopperen en dan deed ik galop aan springen, vier sprongen galopperen en terug naar draf en stap. Klaar is Kees. Je hebt niets aan die hete donderstralen. Dus ben voor dat ze er van door gaat. Zo gauw je voelt ze wordt heet, of beter nog net voordat ze heet wordt gelijk stoppen.
Het lastige bij jouw paardje is dat zij al 22 jaar is en dit is dus ook opgebouwde gewoonte die moeilijker te doorbreken zal zijn als bij een jong paard.
Wat Batful schrijft kan natuurlijk ook dat dit meespeelt. Even uitproberen.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Pony gaat veel te snel in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:17

Ik zou even een stapje terug nemen en me vooral op de draf richten. Probeer eerst eens of je hem in een verzamelde draf krijgt. Waarschijnlijk ben je nu met aanspringen in de galop (onbewust) wat gespannen en ook dat voelt hij.. Dus als je helemaal relaxed bent in draf kun je weer proberen aan te springen. En misschien eerst alleen op een grote volte? Rust terug en dan verder :)
Succes!

Lizzykizzx
Berichten: 492
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 17:28

batfull schreef:
Lizzykizzx schreef:
oke, bedankt voor de tip. Maar ik heb altijd geleerd dat je een pony het beste beide kanten op kan laten galoperen, zowel rechts als links.

Dat is inderdaad vaak het beste. Maar even een vraagje dan, begin je bijvoorbeeld altijd eerst met de rechtergalop ?
Of begin je altijd verschillend. Want anders kan het zijn dat hij 1 kant misschien moeilijker vind..


het maakt niet echt uit welke kant ik op gallopeer... rechts is zijn beste kant. Maar ook bij rechts gaat hij er vandoor! :)