wat moet ik doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovee_horses
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-10-13

wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:22

hoi iedereen!

ik heb een hele lieve verzorgpony, alleen hij is een hengst.
Als mijn vriendin er heen gaat (die verzorgt een merrie die er bij staat, niet samen in de wei hoor)
en zij wil samen met mijn verzorgpony Rambo wat doen, gaat hij naar haar stijgeren.
Hij stijgerd naar eigenlijk iedereen behalve mij. Ook heeft hij al 2x iemand in het gezicht geraakt.
Ik vind het heel erg dat hij dit naar mijn vriendinnen doet terwijl hij het niet naar mij doet.
Ook bijt hij heeeel erg veel...

iemand een paar tips om dit af te leren...?Afbeelding

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:23

Hem goed op zijn donder geven, hij domineert duidelijk!
en dat mag niet, hij ziet in jou de baas.. en blijkbaar in niet iedereen..

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:24

Iemand erbij halen die hier mee om kan gaan, hij ziet jou duidelijk niet als zijn leider en moet opgevoed worden! Ik vrees dat dat jou niet alleen gaat lukken..

lovee_horses
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-10-13

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:26

we geven hem echt altijd op zn donder maar het lukt niet... als hij stijgerd geven we hem een tikje met de zweep of als hij bijt een tikje op zn neus maar het helpt niet :(

lovee_horses
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-10-13

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:27

naar mij doet hij niks alleen naar mijn vriendinnen bij mij is die net zo lief...

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:27

Op zijn donder geven heeft geen nut als je hem niet de baas bent. Dat lief zijn is dominant zijn naar jou vriendinnen toe.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:28

dan moeten je vriendinnen je paard straffen wanneer hij dat doet..
en haal er een volwassene bij van wie hij is..

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:29

Hulp zoeken bij volwassene, neem bijvoorbeeld grondwerkles. Grondwerk en grenzen stellen (helaas zal je een keer echt boos moeten worden, en consequent zijn) zijn hier de oplossing, maar doe dat niet zonder hulp van een volwassene.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:59

VSW -> OPG

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:27

Castreren. Of gebruiken ze hem als dekhengst erbij?

Anders inderdaad tijdje met volwassene erbij en heel duidelijk maken dat dit niet geaccepteerd wordt. als hij bijt een tikje op de neus is niet genoeg (hij doet er naar jou zeggen niks mee) Zweepje erbij en heel duidelijk een tik geven!
Bijten en stijgeren is hengstengedrag ter dominantie.

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:36

Ik zou gelijk straffen een tik op zijn neus is meestal al genoeg.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:47

als vriendin eerst bij de merrie is geweest heeft ze de geur van een merrie bij zich..misschien is dat de reden waarom de hengst zo reageert?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:49

lovee_horses schreef:
we geven hem echt altijd op zn donder maar het lukt niet... als hij stijgerd geven we hem een tikje met de zweep of als hij bijt een tikje op zn neus maar het helpt niet :(


Je moet hem de kudde uit jagen ergens naar een hoek toe en hem daar houden met je lichaamstaal en de hulp van een chambrière. Geen andere personen erbij om je te helpen.
Los, dus in vrijheid.
Neem een chambrière mee voor het geval hij je aanvalt en schroom dan niet hem wat meer dan een "tikje" te geven maar een harde klets op zij hoofd en jaag hem meteen weer naar een hoek.
Hij moet zich overgeven, dus ga ermee door tot je ziet dat hij begint te twijfelen aan zichzelf.
Let daar heel goed op, hij gaat dan wat slikken, brengt zijn hoofd iets lager en wendt zijn hoofd iets af.
Direct stoppen met druk anders maak je het stuk....

Dan draai je je om, klaar, vrienden.
Jij bent nu de leider.
Eén keer opgelost wordt het een engeltje.

Dit is hoe paarden dit instinctief zelf oplossen, ze begrijpen direct wat je ermee wilt.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:38

OPG --> YRT

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:40

Jeetje Simpelman dit zijn geen adviezen die je een kind kunt geven maar die je door mensen met ervaring laat doen.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:02

Simpelman schreef:
lovee_horses schreef:
we geven hem echt altijd op zn donder maar het lukt niet... als hij stijgerd geven we hem een tikje met de zweep of als hij bijt een tikje op zn neus maar het helpt niet :(


Je moet hem de kudde uit jagen ergens naar een hoek toe en hem daar houden met je lichaamstaal en de hulp van een chambrière. Geen andere personen erbij om je te helpen.
Los, dus in vrijheid.
Neem een chambrière mee voor het geval hij je aanvalt en schroom dan niet hem wat meer dan een "tikje" te geven maar een harde klets op zij hoofd en jaag hem meteen weer naar een hoek.
Hij moet zich overgeven, dus ga ermee door tot je ziet dat hij begint te twijfelen aan zichzelf.
Let daar heel goed op, hij gaat dan wat slikken, brengt zijn hoofd iets lager en wendt zijn hoofd iets af.
Direct stoppen met druk anders maak je het stuk....

Dan draai je je om, klaar, vrienden.
Jij bent nu de leider.
Eén keer opgelost wordt het een engeltje.

Dit is hoe paarden dit instinctief zelf oplossen, ze begrijpen direct wat je ermee wilt.



Dit moet een ervaren, volwassen persoon doen. Niet een kind..

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:20

Een meisje van 14 is niet echt meer een kind hoor.
Mijn kleindochter van 12 kan dit al gemakkelijk aan.

Het door een andere persoon laten doen heeft geen enkele zin.
Rangorde is iets persoonlijks.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:25

Een meisje van 14 is wel degelijk kind, tiener of puber, hoe je het ook wilt noemen.
Je kan dit alleen van iemand vragen die veel van de paardentaal af weet, dus die de signalen heel goed kan zien en weet waar ze op moet letten. Als je dit fout doet, verpest je het paard geestelijk en als je pech hebt zelfs lichamelijk.
Kijk hier maar eens naar: [VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:27

Een join up is heel iets anders.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:29

Het komt op hetzelfde neer, en moet dus ook door iemand met verstand en jaren lange ervaringen gedaan worden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:32

Urion schreef:
Jeetje Simpelman dit zijn geen adviezen die je een kind kunt geven maar die je door mensen met ervaring laat doen.


Simpelman, mogelijk heeft jouw kleindochter van 12 meer ervaring dan dit meisje van 14 (hetgeen overduidelijk uit haar posts op te maken is).
Je zegt immers zelf dat het moment van stoppen met druk nauw luistert. Hoe kun je verwachten van een onervaren kind dat ze dit goed zien? Ik had van jou wel een ander advies verwacht. Het enige juiste advies hier is dit onder begeleiding op te lossen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:21

een tik op z'n nek of neus?
Geef 'm eens een flinke schop onder z'n hol! Keert hij je de kont/rug toe? Geef 'm dan maar helemaal op z'n sodemieter! Is hij nou helemaal. mensen schoppen, slaan, stijgeren en happen/bijten is echt uit den boze.

En zsm. castreren die handel. Niets 'zonde' aan; wat heb je aan een 'mooie hengst' als hij verder onhandelbaar is? Zonde omdat je er misschien wel mee wil gaan dekken/fokken? Doe dat alsjeblieft niet; stamboekpapier of niet, er lopen al zóoo ontzettend veel (met en zonder papier) shetten rond die men aan de straatstenen niet kwijt raakt, er is echt een enorm overschot. En die worden vervolgens de salami ingedraaid.

Je moet een hengst, klein of groot maakt niet uit, goed 'strak' houden en consequent opvoeden. En ik vrees, mede gezien jou leeftijd, dat jij daar helaas toch niet zo in staat toe bent.
Kinderen en hengsten is gewoon geen goede en veilige combinatie.
Verder is het voor de pony zelf natuurlijk ook helemaal niet fijn; hij is 1 grote hormonenbom en dat kan tot flinke frustraties leiden, die hij vervolgens botviert op iedereen.

Staat hij wel met een maatje???

Het is nu echt het perfecte tijdstip om te castreren; de vliegjes en warmte zijn weg, dus kans op infectie is een heel stuk kleiner. Ik weet niet hoe oud de pony nu is?

Tinker11
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-08-10

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:40

Wat denken jullie nou dat er straks gebeurd met al die adviezen van geef hem op z'n donder en schop m onder z'n kont?
Volgens mij werkt dat absoluut averechts als iemand niet weet waar ie mee bezig is.
Gewoon een volwassene erbij halen die het meisje wat meer verteld over hoe paardentaal werkt en samen zorgen dat het meisje beter met de pony om kan gaan. Sjeetje zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:46

JoyCiej007 schreef:
een tik op z'n nek of neus?
Geef 'm eens een flinke schop onder z'n hol! Keert hij je de kont/rug toe? Geef 'm dan maar helemaal op z'n sodemieter! Is hij nou helemaal. mensen schoppen, slaan, stijgeren en happen/bijten is echt uit den boze.

En zsm. castreren die handel. Niets 'zonde' aan; wat heb je aan een 'mooie hengst' als hij verder onhandelbaar is? Zonde omdat je er misschien wel mee wil gaan dekken/fokken? Doe dat alsjeblieft niet; stamboekpapier of niet, er lopen al zóoo ontzettend veel (met en zonder papier) shetten rond die men aan de straatstenen niet kwijt raakt, er is echt een enorm overschot. En die worden vervolgens de salami ingedraaid.

Je moet een hengst, klein of groot maakt niet uit, goed 'strak' houden en consequent opvoeden. En ik vrees, mede gezien jou leeftijd, dat jij daar helaas toch niet zo in staat toe bent.
Kinderen en hengsten is gewoon geen goede en veilige combinatie.
Verder is het voor de pony zelf natuurlijk ook helemaal niet fijn; hij is 1 grote hormonenbom en dat kan tot flinke frustraties leiden, die hij vervolgens botviert op iedereen.

Staat hij wel met een maatje???

Het is nu echt het perfecte tijdstip om te castreren; de vliegjes en warmte zijn weg, dus kans op infectie is een heel stuk kleiner. Ik weet niet hoe oud de pony nu is?


Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Het is een hengst en hij doet het echt niet omdat ie oh zo zielig en onbegrepen is, maar omdat het gewoon op en top hengst is in een miniatuur formaat, maar daardoor niet minder vervelend of gevaarlijk.

In een kudde delen ze ook een rake klap uit hoor als een hengst zich zo dominant opstelt, dan vragen ze ook echt niet lief of dat meneer alsjeblieft z'n eigen ballen de baas wil zijn en z'n tandjes en hoefjes bij zich wil houden..

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:01

ts kan moeilijk de pony laten castreren; is tenslotte een verzorgpony, dus niet haar eigen pony. Ze kan dit hoogstens aankaarten bij de eigenaar, wat ik als ik ts zeker zou doen als het diertje niet als dekhengst gebruikt wordt. Maar dan nog; als eigenaar het dier hengst wil houden zal ts daar niet zoveel aan kunnen doen.
Ook is zij zo te lezen niet degene die een probleem met de pony heeft, maar dr vriendinnen. Zij zullen met hulp van een ervaren volwassene hiermee aan de slag moeten willen zij dit opgelost zien. Zomaar wat aankloten heeft geen zin, wat de meiden onderhand ook wel door hebben anders was dit topic niet geopend.

Dus ts; kijk of je een ervaren persoon kan vinden die je vriendinnen hiermee wil helpen. Met een ervaren persoon die je verteld wat je moet doen/ wat je verkeerd doet zal al zo'n grote steun zijn dat hun houding al veel minder angstig zal zijn en ben je al een heel eind op weg om een eind te maken aan dit dominantieprobleem.

Veel succes in ieder geval